royervins anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Hei Roy,

    Gratulerer med flott Ypsilon forsterker :) 👍
    Hva er forskjellen i lydkvalitet på Ypsilon forsterkeren sammenlignet med Accuphase og andre forsterkere du har eid ?
    Innfrir den dine forventninger, og vil du si at Ypsilon forsterkeren er bedre enn andre forsterkere du har eid ?
    Hvorfor har du valgt å kjøpe nettopp Revival Atalante 5 høyttalere ?

    Mvh
    Takker. Ypsilon oppleves som mer frisk i spillestilen, og definitivt mer dynamisk. Den er varm, men ikke i like stor grad som Accuphase-forsterkerne jeg har hatt. Samtidig synes jeg nok Ypsilon er enda mer gjennomsiktig og har enda større klangrikdom i mellomtonen. Så selv om forsterkeren ennå ikke er ferdig innspilt, vil jeg si den innfrir. I det så ligger det også at jeg synes den er bedre enn forsterkere jeg har hatt tidligere.

    Når det gjelder Revival-høyttalerne så kjøpte jeg dem etter å ha testet dem (test blir publisert snart), da jeg solgte de store Magnepan-høyttalerne jeg hadde. Da trengte jeg en referanse mens jeg fortsatte jakten på drømmehøyttaleren. Samtidig spiller Revival-høyttalerne så bra at de definitivt ikke høres ut som noe som trengs og byttes ut. Spesielt etter at jeg monterte Stack Auva-føtter under stativene, så ble lyden helt fantastisk.

    Det var jo en svært erfaren fyr i hifibransjen som trodde høyttalerne kostet 150.000-200.000 kroner paret da han hørte dem på Oslo Hifi Show, uten å vite prisen på dem, så de kan definitivt konkurrere over sin egen prisklasse.

    Om de blir stående for alltid er vel tvilsomt, men jeg koser meg med dem innimellom testing av andre høyttalere.
     

    abl

    Medlem
    Ble medlem
    12.11.2007
    Innlegg
    29
    Antall liker
    22
    Sted
    Oslo
    Takker. Ypsilon oppleves som mer frisk i spillestilen, og definitivt mer dynamisk. Den er varm, men ikke i like stor grad som Accuphase-forsterkerne jeg har hatt. Samtidig synes jeg nok Ypsilon er enda mer gjennomsiktig og har enda større klangrikdom i mellomtonen. Så selv om forsterkeren ennå ikke er ferdig innspilt, vil jeg si den innfrir. I det så ligger det også at jeg synes den er bedre enn forsterkere jeg har hatt tidligere.

    Når det gjelder Revival-høyttalerne så kjøpte jeg dem etter å ha testet dem (test blir publisert snart), da jeg solgte de store Magnepan-høyttalerne jeg hadde. Da trengte jeg en referanse mens jeg fortsatte jakten på drømmehøyttaleren. Samtidig spiller Revival-høyttalerne så bra at de definitivt ikke høres ut som noe som trengs og byttes ut. Spesielt etter at jeg monterte Stack Auva-føtter under stativene, så ble lyden helt fantastisk.

    Det var jo en svært erfaren fyr i hifibransjen som trodde høyttalerne kostet 150.000-200.000 kroner paret da han hørte dem på Oslo Hifi Show, uten å vite prisen på dem, så de kan definitivt konkurrere over sin egen prisklasse.

    Om de blir stående for alltid er vel tvilsomt, men jeg koser meg med dem innimellom testing av andre høyttalere.
    Hei igjen,

    Det er godt å høre at du er fornøyd med dine hifi investeringer ! :) 👍
    Og takk for gode og utfyllende svar !
    Det blir spennende å følge deg videre i din jakt på drømmehøyttaleren,
    og på hvilken høyttaler du til slutt ender opp med,
    med en begrunnelse for ditt valg !

    Mvh
     

    abl

    Medlem
    Ble medlem
    12.11.2007
    Innlegg
    29
    Antall liker
    22
    Sted
    Oslo
    Vis vedlegget 983226

    Står og spiller på et par spennende testhøyttalere nå.
    Det er en god test av Ypsilon Phaethon i monoandstereo.com fra 2016.
    Apropos tester så kan jeg anbefale å lese siste nummer av bladet Lyd & Bilde som har gode og interessante tester
    av blant annet Raidho X2T høyttalere og Copland CTA 407 rørforsterker.

    Hvordan liker du din TechDas platespiller air force 3 i forhold til Bergmann Galder ?
    Denne bør du vel ikke selge, da den er flott og god ?

    Mvh
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Det er en god test av Ypsilon Phaethon i monoandstereo.com fra 2016.
    Apropos tester så kan jeg anbefale å lese siste nummer av bladet Lyd & Bilde som har gode og interessante tester
    av blant annet Raidho X2T høyttalere og Copland CTA 407 rørforsterker.

    Hvordan liker du din TechDas platespiller air force 3 i forhold til Bergmann Galder ?
    Denne bør du vel ikke selge, da den er flott og god ?

    Mvh
    Jeg sluttet å lese Lyd&Bilde for mange år siden, da jeg synes det ble veldig mye annet enn lyd og bilde i bladet. Det toppet seg vel da de begynte å skrive om elektriske biler og elektriske ferjer på Vestlandet og bladet fremsto mer som et slags Teknisk Ukeblad light. Men de får jo butikken til å gå rundt, så ære være dem for det.

    Har ingen planer om å selge TechDas-spilleren. Det er for øvrig flere grunner til at jeg bytter utstyr. De viktigste er at jeg ønsker å ha utstyr i oppsettet mitt som er i salg fremdeles, at det forhåpentligvis låter bedre enn det jeg har hatt tidligere, og ikke minst fordi jeg som hifi-journalist lærer mer om ulike produsenter og produkter ved å ha dem i litt lengre tid hjemme enn det jeg har muligheten til når jeg bare har produkter til låns for å skrive test på dem.

    Hadde jeg hatt ubegrenset med midler og ubegrenset med plass til å lagre utstyr, så kunne jeg nok hatt mer utstyr stående til en hver tid, men det har jeg ikke. Jeg er også litt usikker på om kona sin tålmodighet med min hobby og bijobb hadde tålt at leiligheten vår hadde hatt enda mer utstyr stående enn jeg har allerede.

    Byttet av Galder til TechDas krysset av for i hvert fall to av de kriteriene.
     
    • Liker
    Reaksjoner: abl

    MrGolden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2020
    Innlegg
    161
    Antall liker
    406
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 960620

    Kudos Titan 707. (bildet er tatt før jeg begynte å jobbe med plassering)
    Har inne Kudos Titan 505 for test selv.. Fullstendig blåst av banen over de høytalerne. Har hatt mye dyrere saker innom, men disse tar kaka! Skal tro hvor bra de er med aktiv deling....? Skal visst være enda et knepp opp..

    412278261_3640986462828189_1535569746294978098_n.jpg
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    De blir vel værende ett par-tre uker før de fyker ut døra igjen:LOL:
     

    MrGolden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2020
    Innlegg
    161
    Antall liker
    406
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    2
    De blir vel værende ett par-tre uker før de fyker ut døra igjen:LOL:
    Mobbing på gang eller 😉? Jeg eier de ikke. Låner de av Moet for en hjemmetest. Fantastisk service btw! Det er gøy å teste nytt utstyr. De jeg eier har jeg i snitt 6-12 mnd. Er vanskelig å slå seg til ro, men det er jo en viktig del av hobbyen for mange av oss.. Man lærer alltid noe nytt om hva man liker og det er en viktig del av reisen for min del! Disse Kudosene er så langt det beste jeg har hatt innom i tråd med min personlige smak (liker ikke det ordet om hifi egentlig for det er så mange parametre som virker inn) . Kanskje Marten Bird er et unntak. Men siden front end utstyret er endret er d vanskelig å si.
     

    MrGolden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2020
    Innlegg
    161
    Antall liker
    406
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    2
    Disse kudosene er vel ikke helt i den rimlige siktet heller.. Flotte Høytalere da
    eh nei... Er gøy å prøve da. Skulle ønske jeg hadde cash til å kjøpe de, men det har jeg ikke nå dessverre... Sånn sett burde man ikke utsette seg for slike fristelser ved å låne slike ting 😅 ..
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Regner med at de fleste forstod at kablene ikke er noe fancy greier. Det hender jo jeg bruker Audioroy som kallenavn på nettet, så da ble kablene selvsagt hetende Audioroyal. M3103 står for Mogami 3103. Alt jeg har gjort er å tre de med strømper og krympestrømper + å skru på noen nye bananplugger.

    Ser bedre ut enn bare de industrielle Mogami-kablene, men låter akkurat like bra som før.
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    701
    Antall liker
    1.015
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    Regner med at de fleste forstod at kablene ikke er noe fancy greier. Det hender jo jeg bruker Audioroy som kallenavn på nettet, så da ble kablene selvsagt hetende Audioroyal. M3103 står for Mogami 3103. Alt jeg har gjort er å tre de med strømper og krympestrømper + å skru på noen nye bananplugger.

    Ser bedre ut enn bare de industrielle Mogami-kablene, men låter akkurat like bra som før.
    skjønte det når ikke noe dukket opp i googlesøket før "produsent"navnet var fjernet, og jeg sto igjen med "M3103 cable" 😅
     

    abl

    Medlem
    Ble medlem
    12.11.2007
    Innlegg
    29
    Antall liker
    22
    Sted
    Oslo
    Ståle i Stereo+ har vært hjemme hos meg og laget video blant annet om anlegget mitt.

    Hei,

    Meget god, interessant og informativ video, men bildekvaliteten kunne vært bedre og skarpere, ihvertfall på min gode, stasjonære 17 tommers pc skjerm, sammenlignet med andre youtube videoer ! ;) Her ble det vel filmet med en smart telefon ?
    Stereopluss bør vel filme videoer med et godt innstillt kamera eller smarttelefon med 4K eller 8K, for et skarpest mulig bilde ?

    Og TechDas air force 3 i sort og gull, Reed 3 P arm i gull, Hifi Rose RS 130 og Accuphase i champagne gull farge ser meget flott ut, og låter sikkert også godt, sammen med Ypsilon Phaethon forsterker og Revival Atalante 5 høyttalere ! :)(y)

    Med komponenter i denne prisklassen må vel folk med vanlig inntekt, som Roy Ervin sier, enten spare, selge andre komponenter og/eller utvide boliglånet !

    Mvh
     
    Sist redigert:

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Hei,

    Meget god, interessant og informativ video, men bildekvaliteten kunne vært bedre og skarpere ! ;)
    Og TechDas air force 3 i sort og gull, og Accuphase i champagne farge ser flott ut og låter sikkert også godt, sammen med Ypsilon Phaethon ! :)(y)

    Mvh
    Merkelig. Videoen er sylskarp hos meg. I hvertfall på mobil.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.265
    Antall liker
    9.055
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Merkelig. Videoen er sylskarp hos meg. I hvertfall på mobil.
    Når det er filmet med den lille dji gimbal saken som Ståle holder sp er bildene bra. Men vet ikke hvilket annet kamera han bruker, for bildene fra det ser man er i lavere oppløsning og ugunstig fps virker det som.
     
    • Love
    Reaksjoner: abl

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Når det er filmet med den lille dji gimbal saken som Ståle holder sp er bildene bra. Men vet ikke hvilket annet kamera han bruker, for bildene fra det ser man er i lavere oppløsning og ugunstig fps virker det som.
    Hmm, må være øynene mine. Jeg klarer ikke å se noen vesentlig forskjell, selv på PCen. Kanskje jeg må klage på synsundersøkelsen jeg tok forrige uke, som påstod at jeg så akkurat like godt som for to år siden. :D
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.836
    Antall liker
    962
    har ikke båt? syns å huske du fylte diesel på vanntanken, men det er vel noen år siden :)
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.265
    Antall liker
    9.055
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Hmm, må være øynene mine. Jeg klarer ikke å se noen vesentlig forskjell, selv på PCen. Kanskje jeg må klage på synsundersøkelsen jeg tok forrige uke, som påstod at jeg så akkurat like godt som for to år siden. :D
    Ser den på nytt nå og det er som om han ha 12FPS når det er sekundær kamera. Der du står mellom Pylon og ståle kommer inn fra høyre med DJI saken i bildet så er det forderdelig FPS. :) Alt som er filmet med DJI er smooth som den værste Jazzen :) Men med det andre kamera så er det som en dårlig innspilt metallica låt :p
     
    • Love
    Reaksjoner: abl

    abl

    Medlem
    Ble medlem
    12.11.2007
    Innlegg
    29
    Antall liker
    22
    Sted
    Oslo
    Ser den på nytt nå og det er som om han ha 12FPS når det er sekundær kamera. Der du står mellom Pylon og ståle kommer inn fra høyre med DJI saken i bildet så er det forderdelig FPS. :) Alt som er filmet med DJI er smooth som den værste Jazzen :) Men med det andre kamera så er det som en dårlig innspilt metallica låt :p
    Hei,

    Jeg er enig med X - Cell her, i at det er en forferdelig FPS og et uskarpt bilde på videoen.
    Stereopluss bør vel filme videoer med et godt innstilt kamera eller smarttelefon med 4K eller 8K, for et skarpest mulig bilde ?

    Mvh
     
    Sist redigert:

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Hei,

    Jeg er enig med X - Cell her, i at det er en forferdelig FPS og et uskarpt bilde på videoen.
    Stereopluss bør vel filme videoer med et godt innstilt kamera eller smarttelefon med 4K eller 8K ?

    Mvh
    Nå så jeg det også. Ståle sleit med et av kameraene han brukte da han var hos meg og gjorde opptak (det hakket på avspilling, uten at vi fant ut hva det var), så det er nok opptaket fra det kameraet som fører til de bildene.

    Forhåpentligvis får han orden på kameraet til neste gang.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.265
    Antall liker
    9.055
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Nå så jeg det også. Ståle sleit med et av kameraene han brukte da han var hos meg og gjorde opptak (det hakket på avspilling, uten at vi fant ut hva det var), så det er nok opptaket fra det kameraet som fører til de bildene.

    Forhåpentligvis får han orden på kameraet til neste gang.
    Det er ikke bare på din video så tror det kamera har noen innstillinger som må endres, eller om det kansje ikke klarer mer?

    YouTube er blitt bra så i dag burde man ha noe som klarer 4K 60fps som minimum nesten :)
     

    Stalewinter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    112
    Antall liker
    157
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke bare på din video så tror det kamera har noen innstillinger som må endres, eller om det kansje ikke klarer mer?

    YouTube er blitt bra så i dag burde man ha noe som klarer 4K 60fps som minimum nesten :)
    Det ble litt problemer med det ene kamera som egentlig er adskillig bedre enn DJI. Jeg så ikke dette er redigering eller på telefon, men på 92 tommer var det klart. Problemkameraet funker som det skal nå. Så neste video blir et mesterverk 😜 Så må det også tilføyes at jeg er journalist og ikke fotograf. Men tross alt går kvaliteten oppover og vi lager nå alle videoer i 4K.
     

    Hifisnurr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    478
    Antall liker
    489
    Sted
    Oslo
    Regner med at de fleste forstod at kablene ikke er noe fancy greier. Det hender jo jeg bruker Audioroy som kallenavn på nettet, så da ble kablene selvsagt hetende Audioroyal. M3103 står for Mogami 3103. Alt jeg har gjort er å tre de med strømper og krympestrømper + å skru på noen nye bananplugger.

    Ser bedre ut enn bare de industrielle Mogami-kablene, men låter akkurat like bra som før.
    Smart det. Det finnes grenser for hvor billige/dyre kabler bør være. Kabler inni høyttalere er ofte svært rimelige, sett i forhold til slangene på utsiden.
    Nå har jeg ikke Piega høyttalere lenger. Men jeg husker de solgte kabler som vare tilsvarende det som ble brukt internt. Det syntes jeg ga mening. Relativt kraftig tverrsnitt.
    PS Sykt fet Techdas og Retro look høyttalere. Resten også, så klabert :p
     

    Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    440
    Antall liker
    634
    Sted
    Oslo
    Hei, Roy! Jeg stilte et spørsmål i stereo+ tråden uten å få svar. Jeg bare lurte på hva tanken er bak det store gapet i pris på "jakten på drømmehøyttaleren". Den tittelen trigger meg positivt. En gøyal vinkling jeg også har hold på med som endte i Sf. Jeg ser ikke for meg at det er særlig utbredt hos folk med jakt etter høyttalere med et så massivt spenn som 300.000 kroner. Er det ikke mer interessant å sammenligne høyttalere i nogenlunde samme prisnivå? Jeg mener det kan neppe være noe tvil om at Revivial har mye mer "value for money", mens Marten du testet er objektiv best? Selv om jeg er veldig fornøyd med valget og traff den signaturen jeg var ute etter er det nok ikke drømmmehøyttalerne på sikt. Til det er de vel snille. Har du tenkt på å teste Olympica Nova? Uansett er jeg redd for at min drømmehøyttaler kommer med en prislapp som smerter for mye og dermed når jeg kanskje aldri det målet. Hvem vet. Ellers hadde det vært morsomt om du testet KEF Reference, Focal Sopra, Audio Physics i prisgruppe. Jeg vet ikke om du kjenner dem fra før.

    Lykke til og takk for en flott digitalt blad!
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32
    Hei, Roy! Jeg stilte et spørsmål i stereo+ tråden uten å få svar. Jeg bare lurte på hva tanken er bak det store gapet i pris på "jakten på drømmehøyttaleren". Den tittelen trigger meg positivt. En gøyal vinkling jeg også har hold på med som endte i Sf. Jeg ser ikke for meg at det er særlig utbredt hos folk med jakt etter høyttalere med et så massivt spenn som 300.000 kroner. Er det ikke mer interessant å sammenligne høyttalere i nogenlunde samme prisnivå? Jeg mener det kan neppe være noe tvil om at Revivial har mye mer "value for money", mens Marten du testet er objektiv best? Selv om jeg er veldig fornøyd med valget og traff den signaturen jeg var ute etter er det nok ikke drømmmehøyttalerne på sikt. Til det er de vel snille. Har du tenkt på å teste Olympica Nova? Uansett er jeg redd for at min drømmehøyttaler kommer med en prislapp som smerter for mye og dermed når jeg kanskje aldri det målet. Hvem vet. Ellers hadde det vært morsomt om du testet KEF Reference, Focal Sopra, Audio Physics i prisgruppe. Jeg vet ikke om du kjenner dem fra før.

    Lykke til og takk for en flott digitalt blad!
    Vi hadde en diskusjon på det, men utfordringen i dagens marked er at prisene har gått fullstendig i taket hos en del produsenter, mens andre holder igjen. Da Atalante 5 ble vist fram på Oslo Hifi Show i fjor vår, så var det en renommert bransjeaktør som trodde høyttalerne kostet 150.000-200.000 kroner basert på lydkvalitet og design. Så selv om mange nok vil se kun til pris, så har jeg valgt å se mer på hva de ulike høyttalerne gir av lydkvalitet, og da er langt fra alltid at den dyreste høyttaleren er den beste. Av de jeg har testet så er det flere jeg har likt bedre enn den dyreste, selv om den hadde noen ekstreme kvaliteter, men kanskje en totalitet som jeg kanskje ikke klarte å få ut alt av, eller at mine preferanser ligger andre steder enn akkurat der. Kanskje begge.

    Det er jo slik at vi alle har preferanser som vi vurderer lyd utfra. Det gir seg ofte utslag i hva det er man lytter til først i et nytt produkt. For noen vil det være dynamikk. For andre holografi, klang, detaljer eller dypbass. Så en beskrivelse av høyttalere blir nesten uansett subjektiv. Skulle man anmeldt høyttalere rent objektivt, så kunne man jo ikke tatt med noen vurderinger. Kun tall og fakta. Da ville en høyttaler som spiller 20-20.000 hertz objektivt vært bedre enn en som ikke spiller bass lenger ned enn til 28 hertz. Eller en som har har jevnest impedansekurve objektivt vært bedre enn en der det svinger mer.


    I min bok er det viktigere å beskrive hva det er jeg hører, og hvorfor jeg synes det er bra eller ikke. Det gjelder høyttalere i alle prisklasser. Jakten på drømmehøyttaleren for meg, er den høyttaleren som gir meg den største lydopplevelsen innenfor en pris som jeg kan ha mulighet til å finansiere. Da spiller det mindre rolle for drømmen min, om den koster 60.000, 100.000, 150.000 eller det dobbelte. Men det hadde jo vært veldig morsomt om ikke pris var det eneste man skulle måle den kvaliteten etter.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    939
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Skulle man anmeldt høyttalere rent objektivt, så kunne man jo ikke tatt med noen vurderinger. Kun tall og fakta
    Ja og så er det slik at alt vi måler kan vi høre, men vi kan ikke måle alt vi hører. Å tro at et sinus-sveip beskriver en høyttaler på en fullstendig måte mener jeg er en absurd og feilaktig forståelse av objektivitet. Så ja - ørene er sjefen selv om målinger ikke er uviktige.
    Men det hadde jo vært veldig morsomt om ikke pris var det eneste man skulle måle den kvaliteten etter.
    Absolutt, godt sagt, synes at prising av high-end i noen tilfeller blir en absurd og tøysete greie.
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.153
    Torget vurderinger
    32

    Utdrag fra All Grunn Til Panikk sin cover-versjon av One Trick Pony av Paul Simon. Opptaket er gjort på Slemmestad Mek, 8. mars 2024.

    Vokal: Roy Ervin Solstad
    Gitar: Sten Høydahl
    Keyboard: Per Dahl
    Bass: Bjørn Ottesen
    Trommer: Frank Pedersen

    Foto: Per Harald Kjendlie
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn