Rothwell dempeplugger

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.292
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Kan noen gi meg en forklaring på om disse dempepluggene vil ha en uheldig innvirkning på lyden eller kan de ha en positiv innvirkning?
Har lytte på dem og gjort meg opp en mening. Jeg er ikke ute etter synsing, men heller en teknisk forklaring. Synsing fikser jeg selv.

Håvard

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.807
Jeg prøver meg, så kan andre evt. korrigere og supplere.

Tenk deg først at utgangen har null impedans, kabelen har null impedans og den etterfølgende inngangen der du skal bruke kabelen har uendelig høy inngangsimpedans. Dette er selvfølgelig ikke sant, men det gir en god illustrasjon av de prinsipielle sider ved å sette inn en slik plugg. Utgang med lav impedanse + kabel med lav impedanse + inngang med høy impedanse er dessuten svært vanlig.

En utgang med null impedans vil ha 100% styring på spenningsnivået. Det som måtte stråle inn av støy på veien vil utgangen utligne ved å hele tiden supplere den mengde strøm som kreves for å holde rett spenning. Derved får den etterfølgende komponenten korrekt spenning åkke som.

Med en slik plugg øker man impedansen vesentlig fra pluggen og videre på signalveien. Kretsen er nå ikke rent spennings-styrt lengre. Den er delvis strømstyrt. Da vil eksempelvis strøm som blir indusert av elektromagnetisk innstråling og andre forstyrrelser som kommer inn på linja endre spenningsnivået. Man får med andre ord indusert støy som vil gi spenningsvariasjoner på inngangen. Og med mindre jordplanet har null impedans får man økt crosstalk.

I sære tilfeller kan både utgang og inngang ha relativt høye impedanser i utgangspunktet. Hvis disse så er vesentlig reaktive, kan en slik plugg vil fungere i verste fall fungere som en tonekontroll.

En slik plugg er ikke en ideell løsning, men vil ofte være den beste måten å dempe signalet på uten å montere noen resistorer på innsiden. I praksis så burde det fungere helt utmerket på mang en rigg.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.213
Torget vurderinger
1
...
Da vil eksempelvis strøm som blir indusert av elektromagnetisk innstråling og andre forstyrrelser som kommer inn på linja endre spenningsnivået. Man får med andre ord indusert støy som vil gi spenningsvariasjoner på inngangen. Og med mindre jordplanet har null impedans får man økt crosstalk.
...
En annen faktor er at impedansen i disse pluggene i seg selv og i kombinasjon med egenskapene til påfølgende inngangstrinn vil gi mer «egenstøy». Ampex f.eks. oppgir en forværring av SN ved kildeimpedans på 7 Kohm med 3 dB for sine UDC klasse-D moduler (spec for høyeste anbefalte kildeimpedans).

mvh
KJ

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.807
En annen faktor er at impedansen i disse pluggene i seg selv og i kombinasjon med egenskapene til påfølgende inngangstrinn vil gi mer «egenstøy». Ampex f.eks. oppgir en forværring av SN ved kildeimpedans på 7 Kohm med 3 dB for sine UDC klasse-D moduler (spec for høyeste anbefalte kildeimpedans).

mvh
KJ
Du mener kanskje Hypex' UCD moduler?  ;)

Men i tillegg til det som allerede er nevnt, så vil foregående utgangstrinn se en lavere impedans med disse pluggene inne. Strømtrekket vil øke, men man skal sannsynligvis lete lenge før man finner en cd-spiller eller preamp som får pusteproblemer pga disse pluggene.

Edit:

Nå som vi har vært flittige teoretikere: Kan vi få høre hva trådstarter har observert og med hvilket ustyr?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.213
Torget vurderinger
1
Du mener kanskje Hypex' UCD moduler?  ;)

...
Uhhh ... ja det var det vist ... pex her og pex der ...

mvh
KJ

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.369
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Slike dempeplugger vil jeg si har mest for seg ved forsøk. Ikke permanent. Det er en dyr løsning på et enkelt problem. Slik effekt som en ønsker å oppnå ved slike plugger kan en gjøre slev for en femmer ved å endre litt på innsiden av chassis.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.292
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Det ser jeg ikke bort ifra Audiomix.
Jeg kan vel si så pass at de funker hos meg. Ikke mer støy, større muligheter for volumjustering. Er litt usikker på om de gjør noe annet med lyden, men vet ikke. De er ikke umiddelbart ødeleggende for lyden.

Håvard

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.369
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
De bør i hvert fall monteres ved inngangen til effektforsterkeren og ikke på utgangen av forforsterkeren. De vil endre litt på impedansen og vil (marginalt) ha ugunstig virkning i diskanten. Så spørs det om øret oppfatter disse små nyansene ;)

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.292
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Har montert slik du sier, og kan ikke høre noen forskjell. I den grad jeg tror det er forkskjell så er det kanskje til stede et ørlite slør, men jeg vet rett og slett ikke. Tror ikke jeg skal være blindtestpåstålig her.

Håvard

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Hei

Merket ingenting negativt med disse pluggene.
Gjorde hos meg det (jævli) dårlige samspillet mellom MingDa MC-7R og Doxa 70B mye bedre.

Mvh
Rolf

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
Jeg har for tiden et sett Rothwell XLR i bestilling. Etter litt dialog med Mr. Rothwell får jeg et sett med 100k impedanse (skal være rent resistiv), samme som inngangen på DP 6.4. Min nye TVC demper maksimalt 48dB (via 24 trinn), det er fortsatt litt for lite for bakgrunnsmusikk og lytting sent på kvelden. Håper disse løser problemet, skal komme med en rapport når de er på plass.

edit: Godt å høre at folket ikke observerer særlig tap av lydkvalitet!

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Antall liker
2
Pluggene kom igår, rask service fra Rothwell. En ting er sikkert, de løser nivåproblematikken på en utmerket måte! Normalt lyttevolum er nå ved ca kl 9-10 på volumkontrollen, tidligere var det i overkant kraftig allerede på 1. klikk.

Lydmessige konsekvenser? Mine ører kan ikke finne noe negativt, så da er det greitt for meg...

torb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2006
Antall liker
0
Vel, eg har bestilt eit par no-name dempeplugger på eBay. Trur eg kan vedde hatten min på at eg ikkje høyrer noko forringing i lydkvalitet. Hatten min kosta ca 600kr.

Topp Bunn