Rotel RHQ-10 RIAA

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.536
Torget vurderinger
1
Noen som vet hvordan denne står seg i dag lydmessig? Dette kan virke som et utrolig korka spørsmål siden jeg eier en slik sjøl. La meg forklare: Problemet med en RIAA er jo man ikke vet om det er RIAA'n eller platespiller/pick-up som definerer lyden (medmindre man har drøssvis med platespillere, pick-up'er og RIAAer a switche i mellom). Jeg brukte den i sin tid med en Thorens 321 med Mørch UP4 og MC 20 Supreme. Den erstattet en EAR 834P RIAA, som av en eller annen uforståelig grunn har fått kultstatus. Rotel'n var en radikal forbedring!

Nok om det; platespilleren og platesamlinga (1000 stk) har stått nedpakka i snart 8 år! Rotel RIAA' trenger reparasjon da det er sprake og blafrelyder i venstre kanal (kaputt kondensator?). Jeg har luktet på en Nottingham Spacedeck + Ortofon B eller C pick-up. Er Roteln verdt å reparere eller bør jeg budsjettere med en ny RIAA til 20 000 først som sist?

Rotel RHQ-10 tilhørte Rotels prestige "Michi" serie og kostet rundt 14 000 i 1995.

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
169
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Denne er VELDIG god, om han fungerer normalt. Ein av mine favorittar av transistor-typen. Spør berre Rudi kva han synest....
Jepp, denne er faktisk bra enda, og Rudi har vel flere å sammenligne med enn de fleste ;)
Jeg hadde selv denne for et par år siden, sammen med en Pink Triangle PT TOO med Helius Orion arm og Benz Glider (HO). Testet ellers den komboen kun mot DALI-RIAAen, og da var MICHI klart bedre. Den er jo også svært støysvak, og takler fint PU med utgangssignal ned i 0.15 - 0.20 mVolt.
En RIAA uten noen spesielle svakheter egentlig........ Fleksibel mht innstilling av last er den jo også.

På bruktmarkedet går vel disse for ca 4000 kr, så hvor mye den er verdt å påkostes bør vel sees i sammenheng med dette. Om du da ikke betrakter den som et samleobjekt.........

Mvh

Rudi

Æresmedlem
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
16.277
Sted
Nær folkeskikken, men fremdeles ute i skauen.
Torget vurderinger
39
Som flere allrede har vært inne på så kan jeg snakke meg god og varm om denne riaa'en.
Lekker finish og gedigen og se på med sine high-gloss tre-sider er den åsså.
Lydmessig veldig nøytral slik at skal jeg anbefale en pickup til den ville det være i den romantiske genere ..... dvs av de ikke helt nøytrale.
Forsterkningen er superb likeså er det lave støynivået i denne riaa'en, allt i allt en meget god riaa spør du meg ;)

ROS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Antall liker
377
Torget vurderinger
2
Fisker frem denne tråden, da jeg nå en dekade senere har samme spørsmål som trådstarter;

Hvordan står RHQ-10 seg i dag lydmessig?
Jeg har et eksemplar i daglig bruk, den begynner jo etterhvert å dra på årene. Kunne vært interessant å hatt en ide om hvor den ligger ytelsesmessig i forhold til riaa trinn i dagens marked, i tilfelle jeg må/vil erstatte/oppgradere.
Er det noen som kan gi en pekepinn om det?
(Har notts 294 med 12" jelco, for tiden at33ptg2)

IMG_2447.JPG

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Trur nok det skal brukast ein del pengar om du skal ha noko betre av transistorbaserte riaatrinn. Men det har vore ei svært interessant utvikling dei siste åra, og så spørs det om det skjer noko med riaaen over tid. Kondisar kan endre verdiar, og "tidens tann" er vanskeleg å vurdere. Uansett, eg reknar med at det er mange kvalitetar som er der framleis, og at det er mange pickupar som framleis fungerer fantastisk saman med gamle Rotel.

• Liker
Reaksjoner: TT.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.536
Torget vurderinger
1
Jeg byttet ut RHQ-10'en med en Audio Research PH-5. Det var en markant forbedring!

Sprakelyden i Rotel'n forsvant av seg selv; fant aldri ut hva det var - støy på nettet?

Topp Bunn