Rotel RB-1510, oh yeah.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • T

    timc

    Gjest
    Valentino skrev:
    +10dB er "synsedobbeltsåhøyt". :)

    + 6 dB V er 20*log 2V/1V
    + 6 dB W er 10*log 2W/1W

    10log(2/1) er da vitterlig 3

    3dB er dobling av intensitet, eller effekt om du vil. Du opplever ikke 3dB som veldig mye høyere.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.702
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    timc har rett, bortsett fra at +6db ikke er spenningen når effekten er +6db. (bare for å presisere det liksom)
    Den er riktignok +6db når effekten er +10db , men dette tilsvarer ikke en dobling, men ca 3 ganger så høy spenning...
     
    T

    timc

    Gjest
    Må også huske at formelen G = 20log(a/b) fortsatt gir svaret i effekt.

    Dette stemmer med det Man sier. 20log(3/1) er 9.54. Altså tilsvarer en tredobbling av spenningsamplitude en 10 dobbling av effekt.
     
    T

    timc

    Gjest
    Bare en liten presisering. Det du siterer Terka, stemmer MEN, i mange sammenhenger vil du se dBu, dBV og lignende. Da brukes decibel til å beskrive ett forhold til en forhåndsbestemt konstant. I disse tilfellene er det snakk om absolutte verdier.

    Siste setningen din stiller jeg spørsmål ved. Du har ikke hørt Klipschorn med 65w rett i ræva? ;)
     

    Terka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2007
    Innlegg
    1.374
    Antall liker
    3
    timc skrev:
    Bare en liten presisering. Det du siterer Terka, stemmer MEN, i mange sammenhenger vil du se dBu, dBV og lignende. Da brukes decibel til å beskrive ett forhold til en forhåndsbestemt konstant. I disse tilfellene er det snakk om absolutte verdier.

    Siste setningen din stiller jeg spørsmål ved. Du har ikke hørt Klipschorn med 65w rett i ræva? ;)
    Hehe! Nå fikk jeg rare bilder i hodet! ;D Ser for meg noen "snikmordere", Mossad agenter, eller lignende som har et fått et "target assigned". Deretter finner de ut at målet har Klipchorn.. da er det jo nesten bare å snikkoble litt i annlegget slik at det spiller på full pupp, og så er jobben gjort på en elegant måte!

    Er ellers helt enig med resten du skriver, for de som evt lurer mer på dB, f.eks dBov så er dette en ganske informativ side.
    Nå er det vel nok OT? (Eller handler dette fortsatt om Rotel RB-1510 ??? ::))
     

    Tetragrammaton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.05.2006
    Innlegg
    252
    Antall liker
    89
    Sted
    Sola utenfor Stavanger
    Torget vurderinger
    44
    Jeg sliter med å høre forskjellene på RB-1092 og RB-1510 på mine Swans, og utelukker ikke at jeg har billige ører (dvs. en hørsel som gjør at jeg slipper å kjøpe Krell og Gryphon for å komme til himmelen sånn lydopplevelsesmessig sett ;D).

    Jeg hadde imidlertid satt pris på konkrete tips til lydspor hvor enkeltes opplevde forskjeller i "toppen" er lett identifisérbare. Fortrinnsvis ikke klassisk musikk inkl. opera, da det er langt mellom slike plater i samlingen.
     

    Kenol

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2005
    Innlegg
    528
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    12
    Hellnoob skrev:
    Jeg har begge disse, men det må da være konkrete sanger og passasjer som er spesielt "illustrerende"?
    Så hva ble dommen? :)
    Nysgjerrig på denne "gratis" ampen og, at den driver det meste med glans er imponerende nok frykter
    bare den låter litt ICE, altså kaldt..?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.609
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Låter "nakent" gjør den nok. Ikke forvent klassisk 'companiet-klang eller at den skal låte som ICEpowerASP som Midgard brukte i Oberon-forsterkerne.
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    Hva en enkelt person mener om en komponent skal man ikke legg for mye vekt på
    Men her er noen inntrykk etter å ha prøvd denne en tid. Uten tvil har den noe. Den er i stand til å underholde. Renheten er ikke steril, spesielt ikke etter litt tilvenning. Noe tidlig klasse D som jeg var dum nok til å kjøpe var like daff som lettøl som har stått over natta uten kork. Dette er noe helt annet. Jeg vil ikke si at det er snakk om elefant-øl, men kanskje mer noe i retning av høyst akseptabel pilsner. (Og med passe mengde kullsyre).

    I tillegg til den lave prisen er det et stort pluss at den er stille som graven (sjokkerende stille!). Stille og velfungerende. Hvis det er et problem, så er det den subjektivt opplevde betoningen (et resultat av mangel på mudder både i bunn og topp?) i øvre/midtre mellomtone, som neppe vil gjøre seg sammen med høyttalere som har samme tendens. To i og for seg nesten umerkelige tendenser kan når de kombineres være fatal. (jeg hører til de som mener at det viktigste når man setter sammen utstyr er å ut-balansere tendenser, har ingen tro på det der med at det skal trekke i samme retning, en teori som jeg nekter å tro at opprinnelig kan stamme fra annet en firmaenes marketing-avdelinger). Nå kan det være at jeg har skrudd sammen og justert selvbygger-høyttalerne mine etter de forsterkerne jeg bruker mest (for tiden en Linn Klout, og de/den har motsatt tendens, dvs en noe tilbaketrukket mellomtone), slik at det jeg opplevde som et problem kanskje ble aksentuert. Kanskje andre ikke vil høre noen tendens overhodet. Vanskelig å si. Hvordan er jeg skrudd sammen? Hva er vanlig? (hvem kan telle på en hånd de SS forsterkerne som lyder mørkt og maktfullt).

    Men uansett, selv hos meg var det enkelte innspillinger som det klaffet HELT med, og som det var en sprudlende fornøyelse å lytte til. Ikke noe pustebesvær ved høye nivåer heller, så vidt jeg kunne høre i farten (jeg unngår helst virkelig høye nivåer). No
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Fra første tråd: "Den driver hva som helst av høyttalere der DC-komponenten av impedansen ikke faller under 3 ohm"

    Det utelukker vel da ML, eller.
     
    T

    timc

    Gjest
    Loevhagen skrev:
    Fra første tråd: "Den driver hva som helst av høyttalere der DC-komponenten av impedansen ikke faller under 3 ohm"

    Det utelukker vel da ML, eller.
    Rotel på ML er feil. Samme hvilken modell.


    -Tim
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Nja, ML bruker vel digitale forsterkere i sine aktive modeller.
    Impedansen på panelene dupper ned i 1,3 ved 20.000 hz.
    Prøvde såvidt en integrert Cary 306 (?), denne er digital, det var total katastrofe hvertfald.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Når skal folk lære seg at ICEpower ikke er digital forsterkeri?

    "The term "class-D" is sometimes misunderstood as meaning a "digital" amplifier. The quantization of the output signal at the power stage can be controlled by either an analog signal or a digital signal. Only in the latter case would an amplifier be using fully digital amplification."

    Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Switching_amplifier
     

    Tetragrammaton

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.05.2006
    Innlegg
    252
    Antall liker
    89
    Sted
    Sola utenfor Stavanger
    Torget vurderinger
    44
    Valentino skrev:
    Vanvittige 4695,- er listeprisen hos Neby.
    L-sound selger nå disse til 3.591. Jeg kjøpte to til, og har nå fire. To til bakkanalene i kinoen, og to til front og senter i stuen. Uavhengig av Fidelitys "vurdering", er disse etter min oppfatning latterlig bra - når en ser bort fra prisen. Hensyntar en prisen, trenger en ikke hjerne for å forstå at det er et godt kjøp :)
     

    the_eye

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.05.2008
    Innlegg
    244
    Antall liker
    2
    hm. finner ikke annen pris på nettsiden enn 3995,- heller ikke under lagersalg ?
     

    Lars_N

    Medlem
    Ble medlem
    30.01.2009
    Innlegg
    31
    Antall liker
    4
    Sted
    Trondheim
    Spennende lesning om 1510!

    Leker litt med tanken på å skifte ut min Abrahamsen V2 -vil 1510 med en matchende pre være en god match for mine Dynaudio Focus 140 (4ohm 86dB)?

    Vil det være en oppgradering i forhold til V2 eller bør jeg heller satse på Abrahamsens oppgraderingsmulighet for V2? Har skjønt at 1510 har en mer naturlig/nøytral lydsignatur, noe jeg ikke ser som noen ulempe.

    Noen som har tips til en brukbar pre til formålet i prisklassen rundt 5000?
    Kan nevne at jeg fortrinnsvis ønsker å kjøre balansert fra DAC (Abrahamsen V6).

    Setter stor pris på alle eventuelle svar.

    EDIT:
    Åpen for bruktkjøp både når det gjelder pre og eventuelt tips til annen effekt eller integrert.
     

    Peter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Innlegg
    911
    Antall liker
    280
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Lars_N skrev:
    Spennende lesning om 1510!

    Leker litt med tanken på å skifte ut min Abrahamsen V2 -vil 1510 med en matchende pre være en god match for mine Dynaudio Focus 140 (4ohm 86dB)?

    Vil det være en oppgradering i forhold til V2 eller bør jeg heller satse på Abrahamsens oppgraderingsmulighet for V2? Har skjønt at 1510 har en mer naturlig/nøytral lydsignatur, noe jeg ikke ser som noen ulempe.

    Noen som har tips til en brukbar pre til formålet i prisklassen rundt 5000?
    Kan nevne at jeg fortrinnsvis ønsker å kjøre balansert fra DAC (Abrahamsen V6).

    Setter stor pris på alle eventuelle svar.

    EDIT:
    Åpen for bruktkjøp både når det gjelder pre og eventuelt tips til annen effekt eller integrert.
    Tror IcePower generelt er god match med Dynaudio. Hadde tidligere 1000 ASP-moduler på Countor 3,4s, og mener det var en veldig god kombinasjon! Så god at den vil jeg ha igjen en gang når kjellerstuen blir pusset opp...
     

    Lars_N

    Medlem
    Ble medlem
    30.01.2009
    Innlegg
    31
    Antall liker
    4
    Sted
    Trondheim
    Takk for svar! Spørs om jeg må ta en hjem til prøvelytting. Noen som har forslag til pre?
     

    oyvine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2005
    Innlegg
    184
    Antall liker
    1
    Hellnoob skrev:
    Logg deg inn for "VIP-priser".
    Helsike,
    det ser ut som jeg glipp av denne(?) Jeg har registrert meg og får bare opp 3995,- som pris. Får man en annen pris om man registrerer seg som noe annet enn privat? Jeg har så godt som bestemt meg for å kjøpe to slike og leter etter best mulig pris.

    mvh,
    ØE
     

    CNK

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.08.2006
    Innlegg
    93
    Antall liker
    4
    Du har registrert deg, men har du logget inn?
     

    oyvine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2005
    Innlegg
    184
    Antall liker
    1
    CNK skrev:
    Du har registrert deg, men har du logget inn?
    Øh,
    navnet mitt sto da vitterlig oppe i hjørnet!? Uansett, nå fikk jeg riktig pris og har bestilt meg to stk i svart!

    *Glede seg*

    Øyvin
     

    Dr.No

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Innlegg
    884
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    15
    Jeg kjøpte min hos Dynabel/Eltek. De kan skilte med fri frakt for varer over 2k (tror jeg det er). Alle monner drar. No
     

    oyvine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2005
    Innlegg
    184
    Antall liker
    1
    Dr.No skrev:
    Jeg kjøpte min hos Dynabel/Eltek. De kan skilte med fri frakt for varer over 2k (tror jeg det er). Alle monner drar. No
    Jasså? Har du forhandlet deg til en lavere pris hos dynaBel?

    Lsound:
    2stk Rotel RB-1510 a 3591,-
    frakt 220,-
    sum: 7402,-

    Her er det HUNDRELAPPER å spare ;)

    Det var en nedslående test i siste Fidelity forresten:
    http://www.nebyhifi.no/documents/rotel_1510_fidelity.pdf
    Jeg håper hr Rognlien var litt ekstra grumpy den morgenen. Avrundet i begge frekvensfløyer og 'røffhet' i mellomtonen?

    Etter en kjapp søkerunde for å finne ut av hva Tannoy Glenair er for noe, kom jeg over denne:
    http://www.dagogo.com/View-Article.asp?hArticle=211
    1000W(egentlig bare 500W i 8 ohm) er altså passende til en høyttaler som er spesifisert til 95dB (2.83 Volts @ 1 metre)! Ikke rart Rotel-en kom til kort ;) Jeg får trøste meg med at mine høyttalere er veldig forskjellig fra Tannoy Glenair.

    Ø
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Er RB-1510 mulig å brokoble?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.739
    Antall liker
    21.609
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Nei.

    ICEpower-modulen kan brokobles, men Rotel gir ikke kjøperen muligheten.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Så den "mono" bryteren gir bare mono signal ut på begge kanaler som man eventuelt kan bruke til bi-amping altzå. Litt synd.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.158
    Antall liker
    4.322
    Torget vurderinger
    1
    oyvine skrev:
    ...
    Det var en nedslående test i siste Fidelity forresten:
    http://www.nebyhifi.no/documents/rotel_1510_fidelity.pdf
    Jeg håper hr Rognlien var litt ekstra grumpy den morgenen. Avrundet i begge frekvensfløyer og 'røffhet' i mellomtonen?
    ...
    Den omtalen er egentlig litt lite å gå etter. Det kan være mange faktorer som får omtalen til å framstå litt «grumpy», f.eks. kontekst, sammenlikningsgrunnlag og evt forventninger. Jeg legger f.eks. en aksje på at samspillet mellom forforsterkeren og RB1510 kanskje ikke var det beste. Det samme kan muligens hevedes ift HT. Det er også mange ukjente forhold som kan ha innvirkning.

    mvh
    KJ
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.231
    Antall liker
    4.853
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Er det ikke selvmål av Fidelity når det flere ganger i omtalen understrekes viktigheten av riktig matching, samtidig som testen ble gjennomført med kun én eneste høyttalermodell?

    ::)
     

    LydMekk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Innlegg
    2.307
    Antall liker
    2
    Jupp. Fidelity rules...not (i dette tilfellet ihvertfall).
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    bjornh skrev:
    Så den "mono" bryteren gir bare mono signal ut på begge kanaler som man eventuelt kan bruke til bi-amping altzå. Litt synd.
    Denne i linken under kan brokobles (fra innsiden) og har 2 sett med 125ASX2 moduler. Altså en firekanals. Prisen er en del lavere når du lager konto (VAT blir trukket ifra). Men den har kun minijackinnganger og ingen av/på bryter.
    http://www.mcubed-store.com/catalog/product_info.php?cPath=52_58&products_id=255
    http://www.mcubed-store.com/catalog/product_info.php?cPath=52_58&products_id=273
     

    oyvine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.11.2005
    Innlegg
    184
    Antall liker
    1
    orso skrev:
    Denne i linken under kan brokobles (fra innsiden) og har 2 sett med 125ASX2 moduler. Altså en firekanals. Prisen er en del lavere når du lager konto (VAT blir trukket ifra). Men den har kun minijackinnganger og ingen av/på bryter.
    http://www.mcubed-store.com/catalog/product_info.php?cPath=52_58&products_id=255
    Fristende,
    5594,- inkl frakt og moms om mine beregninger stemmer. Det er vel nesten så man burde kjøpe to ;) Det står noe om at den trenger 12V eksternt power. Er det nok å fore den med 12V trigger fra min Primare SPA-21 tro? Jeg finner ikke noe om hvor mye du kan trekke fra denne utgangen. Er det noen som har hørt/sett disse mcubed forsterkerene? Er det noen tvil om at det er eksakt samme innmat som i rotelen? Det må være godt om plassen i rotelen, hihi.

    Hilsen,
    Øyvin
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    har en heller trøtt Denon integrert forsterker som jeg nå bruker til Snell-høyttalerene (avbildet under.min i sort finish).det er en klassisk bygget japseforsterker med en litt "vinage.sound".selv om den er svakere en min Primare I 21 virker det som den har et litt bedre punch i mellombassen.det jeg lurer på er om en slik Rotel effektforsterker vil ha noe for seg dersom jeg bruker Denon'en som pre inntil jeg får råd til en bedre forforsterker.(den har pre-out utgang).må i tillegg legge litt penger i en signal kabel.tenkte da på en identisk Nordost Blue Heaven som jeg bruker fra Dac'en.



    takker for tips/innspill !

    mvh. s,
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn