Rotel pre og effektforst. eller Primare i30?

havard

Medlem
Ble medlem
22.06.2009
Antall liker
3
Vurderer blant annet rotel 1580 pre og 1552 effektforsterker (pris ca 16 000) opp mot Primare i30 integrert (salg 10 000) til mine Vienna Mozart Grand.

Noen umiddelbare tanker om dette?

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
897
I utgangspunktet er det bare en test hjemme hos deg selv som kan besvare det. Prøv å deponere på begge forsterkerne og sammenlign dem. Mitt råtips ville være Primaren. Så vidt jeg kan se har den også pre ut slik at du på et senere tidspunkt kan bruke preamp delen i I30 sammen med en bedre effektforsterker.

havard

Medlem
Ble medlem
22.06.2009
Antall liker
3
Det hadde selvsagt vært det beste ja, men problemet i så henseendet er at Soundgarden ikke har Primare i butikken her jeg bor. Man må bestille den og det regner jeg med er ganske så bindende. Har hørt på Rotel og det har veldig mye av hva jeg er ute etter. Har inntrykk av at Primare er av det lyse og litt tynne slaget (?), mulig jeg tar feil. Kjenner vel litt lysten på et forsterkersett, for å prøve det også...

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Antall liker
5.559
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Primare er absolutt ikke av det lyse og tynne slaget!!!

m

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
Har ikke hørt I30 men om det er av samme slag som PRE30 og A31.2 jeg hadde før så vil jeg i korte trekk si Rotel er litt mer engasjerende,livlig,punchy og har en kraftigere og strammere bass. Rotel er dog mindre finoppløst.

Primare oppfatter jeg som mer av det magiske slaget, varm,frodig og får frem bedre innsikt og indre detaljer i musikken enn Rotel igjen.Timingen er også bedre men gir ikke like store utblåsninger som Rotel selv om den har dynamikk på flere områder(både smått og stort).Rotel vil jeg si fokuserer mer på det store i musikken. Primare har klart bedre egenskaper på mikordynamikk enn Rotel. Primare ga naturlig nok også dypere lydbilde slik jeg med pre og effektsettet her hos meg.

Jeg også kunne tenkt meg å høre I30, men den er desverre ikke å få hørt i butikk i Trondheim heller. Prisen er i allefall ikke noe å si på.

Selv er jeg vel fan av Rotel og deres energiske,punchy signatur og allroundkvaliteter og få særegenheter som kan spenne kråke for spillegleden, men av og til savner jeg disse litt magiske opplevelsene som ofte kommer fra forsterkere som maler musikken med en litt mykere og veloverveid pensel. Det går som regel igjen på bekostning av rockefoten ved emr rytmisk og hardtslående musikk.

Nå er dette uttalelser basert på Pre og effektsettet jeg hadde så jeg kan ikke garantere at dette er 110% riktig, men jeg tror Primare kjører en ganske gjenkjennbar signatur i sine modeller.

Primare I30 er vel en multivinnende forsterker og er sikkert veldig god, men for meg er det at den kjennskapen jeg har til merket ikke har gitt meg helt det engasjementet jeg søker. Med Rotel går det på bekostning av magi om man kan kalle det det, når det skaper disse stemningsfylte øyeblikkene med en nerve som virkelig kan gi både gåsehud å tåre i øyekroken, men der er det liv i bøtter å spann igjen om enn ikke like innstiktsfullt. Vanskelig å få i pose å sekk....

Noen tester:

http://www.whathifi.com/Review/Primare-I30/

http://www.audioconnect.com/63.pdf

På denne siden kan du lese en del flere. Den fra hifi-news er ganske grundig. Der ble den vel også testvinner foran en del andre ganske så gode forsterkere.

http://www.highend.cz/productpages/primare/primaretesty.html

Ser du har funnet den store Viennatråden på Avforum også. De skulle vel kunne hjelpe deg. Det er likevel dine egne ører som til syvende å sist må avgjøre.

Lykke til i allefall. :)

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.594
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg har en I30 og synes det er en flott forsterker. Byggkvaliteten og utseende er av en annen klasse en noen Rotel-produkt. Prisen Soundgarden nå selger den for er latterlig lav, synd for oss som eier slike fra før. Det er et skikkelig røverkjøp.

Lykke til.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
larkrla skrev:
Jeg har en I30 og synes det er en flott forsterker. Byggkvaliteten og utseende er av en annen klasse en noen Rotel-produkt. Prisen Soundgarden nå selger den for er latterlig lav, synd for oss som eier slike fra før. Det er et skikkelig røverkjøp.

Lykke til.
Ja, jeg glemte det utseendemessige og med Primare så er det spesielt bra vil jeg og si. Det er virkelig pene komponenter. Der gir de konkuranse uansett pris, i mine øyne i allefall. Det teller kanskje ikke lydmessig, men det gir en spesiell glede at det ser såpass forseggjort ut med så pene linjer. Ser ryddig og bra ut innvendig også.

Forresten hvordan vil du beskrive I30, Larkla? Jeg er som sagt ikke helt sikker på om de er helt like signaturmessig, pre og effekt og I30.

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.594
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Jeg vil beskrive den som veldig behagelig, milevis fra lys og spiss. Synes den virker temmelig nøytral. Ville ikke brukt den på spesielt tungdrevne høyttalere, men det ville jeg ikke brukt denevnte Rotel-komponentene til heller. Har hatt Rotel også tidligere, veldig brukbare produkter, absolutt.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
Tror det sammenfaller godt med min oppfattelse av Primare også, Larkla.

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Antall liker
323
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
Har selv en Primare I30 som driver et par Vienna Haydn Grand. Lyden er langt unna spiss og "lys". Til den prisen Soundgarden kjører nå er det jo rene røverkjøpet :)

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Antall liker
323
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
Loevhagen skrev:
Nå skal man jobbe godt for å få Vienna til å låte lyst. ;)

He he, sant nok ;D. Når det er sagt har jeg aldri opplevd I30 som "lys" på andre høyttalere jeg har hørt den med heller, men selvsagt fines det et nær uendelig alternativer jeg ikke har hørt ;).

Topp Bunn