Rosenkavaleren

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.362
Var i Operaen i Stuttgart sist søndag på premieren av Rosenkavaleren i Stefan Herheims regi, med Manfred Honeck som dirigent.

For en fantastisk opplevelse! Kanskje den beste operaregien jeg har sett, muligens med unntak av Zeffirellis Don Giovanni på Staatsoper i Wien.

Har aldri "fått tak" i denne operaen, men denne gang satt den - også musikalsk!

Den inneholder, foruten mye pen sang ;D , noen nærmest geniale orkessterpartier og jeg har faktisk blitt helt "hooked".

Har Karajan/Schwartskopfs monoutgave komplett og den er jo ikke så verst (for å si det forsiktig).

Men jeg ønsker anbefalinger på noen moderne utgaver - noen som har tips?

mvh Kim

patro

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Antall liker
78
Sted
Oslo
Torget vurderinger
21
Oj!

Den premieren misunner jeg deg virkelig. Strauss og Herheim! Og Honeck, som kan være helt fantastisk han også! Husker veldig godt Verdis Requiem med ham i Domkirken i Oslo for rundt ti år siden.

Har ingen annen innspilling enn den du nevner, men kanskje noen har hørt Carlos Kleibers live-opptak fra Bayerische Staatsoper? Bra folk i rollene også...

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.131
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er muligens ikke denne du mener, Patro?

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.362
Ja, som sagt, det var en fantastisk opplevelse. Her er en liten "reklamefilm" for oppsetningen, hvor man får et lite inntrykk av regi/scenografi. Regigrepet gikk på at Feltmarsjalinnen var et symbol på Europa, både gudinnen og verdensdelen, litt "over the hill2 men fremdeles i besittelse av klarsyn og format. Dæven som jeg koste meg.

http://www.youtube.com/watch?v=YUQZfId2jkY

...og kom gjerne med flere anbefalinger. Kleiber er en stor favoritt, men "dametrioen" ser på papiret litt slapp ut?

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.841
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
C. Kleibers rosenkavalerer er flotte. Liker du Karajans fantastiske EMI/Schwartzkopf-versjon, er DGs utgivelse fra 1984 absolutt verdt en lytt eller fler. Vel var fru Legge den uovertrufne feltmarschalinnen, men det er mye god sang i det sene settet også. Og verkforståelsen, dybden i operaens hovedtema - litterært og filosofisk forstått, visste nok den gamle vise mer om enn den unge fremadstormende.

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
4.362
Takker for tips, kom gjerne med flere!

Ellers trigget dette med Kleiber en liten gnist i hukommelsen og jeg gikk til "ventelageret", et skap full av cd-er jeg ikke spiller så ofte, eller som ligger på vent.

Og hva fant jeg der, jo RK med Kleiber - ikke Carlos, men pappa Erich. Kjøpt for en hundrings på salg i London for mange år siden.

Spilt inn i 1954 i Musikverein og produsert av Victor Olof. Maria Reining, marsjallinnen, Sena Jurinac som Octavian og Hilde Gueden som Sophie.

Nydelig innspilling, både musikalsk og lydmessig. Hører på slutt-trioen nå. Magisk!

patro

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Antall liker
78
Sted
Oslo
Torget vurderinger
21
Valentino skrev:
Det er muligens ikke denne du mener, Patro?
Faktisk ikke, Valentino. Men denne

De ser begge meget bra ut (har ikke hørt noen av dem, må innrømmes). Fassbänder er jo en svært spesiell sanger, det er mulig von Otter er mer iørefallende. Men jeg liker Brigitte jeg...

Sluttrioen er magisk. Noe av det mest magiske, rett og slett.

Topp Bunn