Roons venner.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.250
    Antall liker
    2.210
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    roon nucleus titan server


    Vis vedlegget 985216
    Ikke direkte gratis...
    Vifteløst design kan jo bare være så kraftig med Intel basert CPU. Så mistenker dette er en litt kraftigere Nucleus+, så egentlig økonomisk bortkastet (med mindre man ønsker Nucleus i tre eller steinkabinett). Roon server (les: kjerne) skal jo ikke stå fremme, putt den i boden eller et sted ingen ser den). Bruk pengene på NUC og Roon ROCK, alternativt kjør Roon server fra Windows, macOS eller Linux som er spesifisert for å håndtere biblioteket ditt uansett størrelse.

    Konklusjon: Nucleus Titan virker for min del som et fullstendig meningsløst produkt.

    Roon ROCK (som alle Nucleus kjører en variant av), er egentlig ikke skalert for å håndtere over 500.000 sanger; trenger man mer så er Windows, macOS eller Linux veien å gå. Kjører selv 208.549 sanger på mitt system, og verken NUC8i7 eller Nucleus+ (rev A) spruter av ytelse (begge med 8TB SSD for musikk) - det går greit, men åpenbart raskere om jeg kjører kjernen på en litt overspesifisert mac-maskin.

    Dette er effekt av Harman International galskapen, egentlig noe vi som ikke bader i penger trenger tenke på (har ingen betydning, siden Roon vil fungere på hvilken som helst maskin som i dag, det vil aldri bli borte - da er Roon dødt) :geek:

    Oppdatering:
    Nå er ikke 3699 USD (netto) den villeste prisen i hifi verden, så egentlig helt OK at de prøver å støvsuge ut litt penger av de som allerede har for mye. De prøver i det minste ikke å selge dette som noe magisk voodoo - det virker som de er veldig ærlige om hva boksen er og gjør.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.100
    Antall liker
    8.689
    Torget vurderinger
    1
    Bare å sjekke hva som står i av type prosessor, så finner man det ut hvor kraftig den er, og neppe mer enn man finner i mange helt vanlige PCer. Passiv kjøling krever også sitt, selvsagt, men fullt mulig å få til på PC.
     
    Sist redigert:

    PeterDa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2020
    Innlegg
    267
    Antall liker
    376
    Sted
    Minhus
    Hvem vil ikke selge en PC som koster deg max $1000,- til $3699 bare på ordet "Audiophile"... vi* ønsker å bli bedratt.
    * Audiofiler generelt
    Kjører min Core på en Apple Mac Mini i7, billig og fungerer.
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.397
    Antall liker
    735
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Bare å sjekke hva som står i av type prosessor, så finner man det ut hvor kraftig den er, og neppe mer enn man finner i mange helt vanlige PCer. Passiv kjøling krever også sitt, selvsagt, men fullt mulig å få til på PC.
    Du sier neppe i ene settningen uten og vite, for så og konkluderen i neste settning , seriøst ?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.542
    Antall liker
    18.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Opplever at Roon app på iPhone og iPaden henger seg opp daglig. Har en kompis som har samme problemet. Noen som har forslag til løsning eller sliter med det samme? Var dønn stabilt inntil et par mnd siden..
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.225
    Antall liker
    37.603
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Opplever at Roon app på iPhone og iPaden henger seg opp daglig. Har en kompis som har samme problemet. Noen som har forslag til løsning eller sliter med det samme? Var dønn stabilt inntil et par mnd siden..
    Gå over til Android 😝
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.225
    Antall liker
    37.603
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har forsøkt, men det ligger et lag med Java mellom linux og meg og da blir jeg nervøs. Har også Librem 5 som er linux rett i touchskjermen, men med 3 timer batterilevetid blir dingsen av akademisk interesse.
    Sånn blir det når en er vant til epleprodukt... Fungerer smertefritt hos meg.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.250
    Antall liker
    2.210
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Opplever at Roon app på iPhone og iPaden henger seg opp daglig. Har en kompis som har samme problemet. Noen som har forslag til løsning eller sliter med det samme? Var dønn stabilt inntil et par mnd siden..
    En ting jeg har hørt om (uten selv å ha opplevd). Sjekk om flere enheter på nettverket ditt har samme navn, dette kan visstnok gi litt interessante effekter (kan vanligvis lett sjekkes via IP-oversikt på routere (eller hva man bruker som DHCP server).

    Skjermbilde 2024-01-11 kl. 18.59.41.png


    Her har de 2 OSMC Vero V enhetene forskjellige navn (osmc og osmc2), men om jeg ikke hadde endret på dette når jeg satte den siste av dem opp så ville de hatt identisk navn. Kan være verdt å sjekke i det minste.

    Har heller ingen problem med stabilitet på Roon sine iOS app'er (verken Roon ARC eller vanlig Roon Remote).
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.595
    Antall liker
    9.936
    Torget vurderinger
    2
    Er på Roon 1.8 Og oppdaterer aldri, fungerer fint på iPhone og iPad
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.250
    Antall liker
    2.210
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Tror ikke noe på at problemene det snakkes om her er knyttet til Roon 1.8, det er noe annet som spiller inn.
     
    S

    Slettet medlem 32125

    Gjest
    Opplever at Roon app på iPhone og iPaden henger seg opp daglig. Har en kompis som har samme problemet. Noen som har forslag til løsning eller sliter med det samme? Var dønn stabilt inntil et par mnd siden..
    [/QUOTE
    Opplever at Roon app på iPhone og iPaden henger seg opp daglig. Har en kompis som har samme problemet. Noen som har forslag til løsning eller sliter med det samme? Var dønn stabilt inntil et par mnd siden..
    samme her. Må «resettes» 2-3 ganger i uken. Var ikke sånn før.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Ny versjon kom i går kveld.

     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    1.624
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ny versjon kom i går kveld.

    hmm, jeg fikk oppdatering i går, men den var bare version 2.0 build 1359
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.542
    Antall liker
    18.465
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Får oppgradere og se om det bedrer seg, men antar at det er appen som problemet og ikke Roon server
     

    PeterDa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2020
    Innlegg
    267
    Antall liker
    376
    Sted
    Minhus
    Bruker siste build på to iPhoner og to iPadder og fungerer fint på alle.
    Både ARC og Roon Client.
     

    Jabba_Jabba

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    1.004
    Antall liker
    1.047
    Sted
    Porsgrunn
    Har IPad og IPhone å opplever ingen problemer med Roon, så rart hvis noen har store problemer mens andre ikke har noen problemer i det hele tatt. Uansett så håper jeg at det løser seg for de som sliter slik at de kan ubekymret spille musikk
     

    ggt667

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.04.2020
    Innlegg
    63
    Antall liker
    14
    Sted
    Sørlandet, iflg Olsenbanden
    Funker fint her.... IOS....
    Hva vil det si at det funker fint? Benytter du Downloaded? Downloaded funker kun når jeg er på bra nett; 3 eller 4 dekningsstolper på 4G eller 5G. Vitsen med Downloaded for min del er at jeg skal ha musikk når jeg kjører på steder uten dekning. Det er et eller annet lisensfaenskap inni bildet her som skyter brukeren i leggen.
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.250
    Antall liker
    2.210
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Siden jeg hadde en Nucleus+ stående (og har flere Roon lisenser) så endte jeg opp med å installere Roon 1.8 på Nucleus+. Etter at Telia rotet det til fullstendig her og jeg satt 21 timer uten bredbånd så kom jeg til konklusjonen at 1.8 som fungerer helt uten nett vil være en fordel. Så da har jeg Nucleus+ på Roon 1.8, og NUC8i7 på siste Roon versjon. Problem løst.

    MEN Roon 1.8 er ikke feilfri den heller, Roon Remote på macOS kræsjer av og til når man har for mange album i biblioteket (kjernen kræsjer ikke, så ikke et stort problem).
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.752
    Antall liker
    5.248
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Noen som sliter med å legge til flere album i library? Har i det siste sluttet å fungere hos meg. Trykker på pluss tegnet og den sier added og CD-en spinner rundt i en evighet. Ingenting blir lagret i linrary. Legger seg under last played, når jeg spiller.

    Den legger seg merkelig nok inn i mine album i TIDAL appen.


    Tips?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.225
    Antall liker
    37.603
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    roon henger seg hos meg i dag, vet ikke hvorfor, har kjørt en reset på pcen.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.100
    Antall liker
    8.689
    Torget vurderinger
    1
    Var litt trøblete her denne uka.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.225
    Antall liker
    37.603
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Våknet opp til nok en dag da jeg måtte inn på oppgavebehandling for å avslutte roon, den låser seg helt flere ganger om dagen nå, det har ikke skjedd tidligere.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    1.624
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke problemer med at det krasjer eller henger, men etter siste versjon så lugger avspilling noe.
    Men burde sjekke brannmur og logger før jeg skylder på roon.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.225
    Antall liker
    37.603
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Jeg også Pål, men det har ikke vært slik før hos meg.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.104
    Antall liker
    6.610
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Dersom Roon må restartes daglig så er det noe med selve pc eller operativsystem. Men som alt så er en restart ikle dumt. Og selv om jeg ikle må da ting er stabilt så kjører jeg en kontrollert omstart av systemet hver morgen når jeg sover. Siden dette ikke krever annet en det som normalt er inkludert i operativsystemet så er det neppe en dum ting å gjøre for å ha alt problemløst. gjør samme med router men med annet hyppighet da den har mindre minnelelasje en alle programmene på en pc.

    Den beste måten å løse problemer på er før du oppdager at de er et problem slik at man ikle trenger å gjøre noe med det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn