Roon eller Tidal connect?

rarhjerne

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2014
Innlegg
318
Antall liker
96
Sted
Levanger
Torget vurderinger
2
Hei,har en Lyngdorf TDAI 3400 som er Roon ready og nylig har fått Tidal connect,er det verdt pengene å kjøpe Roon abo eller duger Tidal connect?
får jo mere info ang låt,album mm på Roon,men vil det gjøre seg lydmessig?
 
U

utgatt304361

Gjest
Ettersom du sikkert kommer til å få ørten svar om at Roon er fantastisk, så begynner jeg friskt ut med å si at det etter min personlige erfaring ikke er verdt det. Det måtte i så fall være om du skulle ønsker å bruke DSP funksjonaliteten i Roon (som faktisk gir deg en rekke muligheter), men er ikke slikt allerede godt på plass i Lyngdorf? Kjenner ikke Lyngdorf selv, men mener det er noe av greia om jeg ikke har misforstått.

Videre, selv om Lyngdorf er Roon ready, så må du fremdeles i tillegg ha hardware som er hjernen i Roon oppsettet ditt i form av PC eller en dedikert Intel NUC (som jeg hadde).

Brukergrensesnittet er etter min mening ikke bra på Roon, spesielt ikke på mobil. Søkefunksjonaliteten er dårlig og krever at du er veldig presis.

Metadata er i teorien fett, men i mitt tilfelle ble det ikke veldig mye brukt. Det er imidlertid bra i min jazz verden at man får et raskt innblikk i hvem som har spilt sammen med hvem i forskjellige konstellasjoner. Artist info etc ville jeg heller googlet for min del.

Har du mye digitalt på en lokal server kan jeg også se en nytte av Roon, men du spurte vel om ren Tidal streaming, og da ville jeg heller gått for Total connect.

Roon er for øvrig noe ustabilt på iOS.

Dette er bare mine personlige erfaringer gjort nå nylig. Det er sikkert andre her som kan gi bedre teknisk innsyn i om hvorvidt Roon av en eller annen grunn skal kunne tilføre noe lydmessig ut over hva du får gjennom Tidal connect (bortsett fra DSP altså). For min del endte jeg opp med å selge min Intel NUC og dumpet Roon abonnementet etter noen måneder, men det er jo mange andre som synes Roon er fantastisk...

Dersom du skal prøve Roon og gjøre deg på din egen mening, så er det jo ikke verre enn at du i første omgang installerer på en PC eller laptop du har hjemme og tester en måned før du eventuelt går til ytterligere investeringer.

Lykke til! 😀
 
X

X186841

Gjest
Skal du bare bruke Tidal avspilling blir ROON som å skyte spurv med krysserraketter. Bruker både ROON og Audirvana men har noen tusen hjemme rippa CD,r og bruker Qobuz.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.375
Sted
Sørlandet
Qobuz er egentlig ikke en opsjon uten at man må trikse og mikse med IP adresse og nå også betalingsløsning. Qobuz er ikke tilgjengelig i Norge og du må derfor lure "systemet" med en annen IP adresse. Dette gikk fint for meg en stund til den begynte å se hvor betalingene kom fra.

-BB-
 

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
788
Antall liker
276
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
Jeg bruker Roon selv, og er meget fornøyd med det. Men, hvis du bare skal bruke Tidal (og ikke eget musikkbibliotek lagret på NAS e.l), så hadde jeg nok ikke investert i Roon.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
Jeg rakk ikke å bli først til å svare at Roon er fantastisk!
Kjører fra en liten laptop til utallige Squeezebokser av alle generasjoner (inkludert Transportere og Toucher) og til Devialet, Klipsch Stadion og Pioneer (multikanalssystem i tokanals modus).
Programvaren er utrolig, og kan slå på enheter rundt om i hytter og hus som jeg trodde var slått av, men Roon klarer å vekke dem fra dyp dvale. Det må være laget av noen som kan sitt fag! Når var jeg sist borti det?? Og musikkforslagene treffer nå mye bedre enn til å begynne med.

Nei, heldigvis tilfører ikke Roon noe lydmessig! Slikt har jeg ikke tro på; det er bare å formidle det som er tatt opp uten å ta vekk noe. Akkurat som med kabler!
 
X

X186841

Gjest
Qobuz er egentlig ikke en opsjon uten at man må trikse og mikse med IP adresse og nå også betalingsløsning. Qobuz er ikke tilgjengelig i Norge og du må derfor lure "systemet" med en annen IP adresse. Dette gikk fint for meg en stund til den begynte å se hvor betalingene kom fra.

-BB-
Får håpe de etablerer tjenesten i Norge snart.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Jeg rakk ikke å bli først til å svare at Roon er fantastisk!
Kjører fra en liten laptop til utallige Squeezebokser av alle generasjoner (inkludert Transportere og Toucher) og til Devialet, Klipsch Stadion og Pioneer (multikanalssystem i tokanals modus).
Programvaren er utrolig, og kan slå på enheter rundt om i hytter og hus som jeg trodde var slått av, men Roon klarer å vekke dem fra dyp dvale. Det må være laget av noen som kan sitt fag! Når var jeg sist borti det?? Og musikkforslagene treffer nå mye bedre enn til å begynne med.

Nei, heldigvis tilfører ikke Roon noe lydmessig! Slikt har jeg ikke tro på; det er bare å formidle det som er tatt opp uten å ta vekk noe. Akkurat som med kabler!
Hvilke kabler ;-)
 

rarhjerne

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2014
Innlegg
318
Antall liker
96
Sted
Levanger
Torget vurderinger
2
Takk for svar,blir å bruke Tidal connect ei stund da jeg kun bruker det😊
 

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Innlegg
675
Antall liker
319
Torget vurderinger
2
Liker Roon veldig godt. Fikk bedre lyd med Roon direkte til forsterker enn det jeg fikk med en streamer til 18000. Hadde fint klart meg med TIDAL direkt om jeg ikke hadde et greit bibliotek med lagret musikk på pc. Roon setter egen musikk flott i system med annet på TIDAL. Veldig bra at Roon fungerer på mange enheter fra forskjellige leverandører. Linket sammen Lyngdorf og Sonos. Hadde samme musikken uten forsinkelser i flere rom på forskjellige enheter.
 

YesJens

Musikkelsker
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.213
Antall liker
6.130
Sted
Under stjernene
Har "mistet" Tidal på Roon. Er logget inn både på Tidal og Qobuz.
Tidal appen fungerer OK
 
Topp Bunn