Rommet er probelmatisk

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.226
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
L=5.2m, B=5.2m, H=2.4m. De røde figurene er høyttalene (Gallo Nucleus Solo, stativhøyttalere), den grønne er der hvor jeg sitter. Dørene er av type med rutete glass. Veggene bak tv-benken og bak meg er av betong. Gulvet er parkett. Det står 6 poilstrede spisestoler rundt spisebordet til venstre. Tepper under sofabordet. Foreløpig ingen gardiner.

Generelt problem: det gjaller og rommets form gjør at bassen boomer lett/stående bølger.

Forslag på hva bør gjøres for å bedre akkustikken uten at det ser helt "lydstudio" ut? Bør ikke koste en formue og DIY er helt ok hvis du kan beskrive hva som skal/bør/hvordan gjøres og hvor å få kjøpt varene.

På forhånd takk :)

Vedlegg

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.132
Et "worst case scenario" hva rom angår.
Et firkantet rom er svært vanskelig, spesielt i bassområdet. Jeg vil også mene at lytteposisjon er alt for langt unna høyttalerne, om perspektivet i tegningen er riktig. Hvordan føles / høres bassen ut om stolen flyttes nærmere?
For å få kontroll på bassen, kreves det som regel ganske omfattende og til dels plasskrevende tiltak.

Det er stort sett bare en vei å gå når det gjelder "gjalling" og det er dempende tiltak.
Begynn gjerne med gardiner, gjerne litt tunge, og på store veggflater bør du henge opp en eller annen form for akustikkplater.
Disse kan du få i ganske så dekorative utførelser,("malerier"), som også burde bli godtatt av din bedre halvdel.
De koster noen kroner, men er vel verdt investeringen!

Y

ymir

Gjest
hei
Du kan jo PRØVE kalkulatoren til GamuT.Da alle rom er forskjellig møblert vil selvsagt ikke den gi noe 100% svar,men du kan jo ta utgangspunkt med høytalere i en posisjon og så forsøke de anbefalte lytteposisjonene.

ut fra kalkulatoren til Hunecke vil du se hva du har å hanskes med.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,66238.0.html

mh-audio nl kan gi deg noe ang. akustikk tiltak

C

Cyber

Gjest
Som Scrooge sier er kvadratisk rom "verst mulig utgangspunkt" i de fleste tilfeller. Du sitter også langt unna. Avstanden til lyttepos bør være lik avstanden høyttalerne seg i mellom. Eksperimenter.

Jeg synes det hjelper bra å ha teppe på gulvet, gjerne mellom lytteposisjon og høyttaler.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.226
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Takker. Endelig noen svar! :D

Ja, jeg smertelig klar over det kvadratiske hifi-helvetet :-\ . Sitteposisjon kan dog varieres.

Får følge gode råd og fikse skavanken så godt som mulig, men er redd jeg blir boende her i noen år til. Alternativt selge hele skiten siden jeg jo ikke får maks ut av anlegget likevel...

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2008
Antall liker
289
Du kan prøve å trekke høyttalerne lenger ut fra veggen bak..

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.545
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Er nok noen leie bassresonanser der, som kan temmes med Helmholzresonatorer. Slike kan man kjøpe ferdige eller snekre selv/få snekret, og de kan gjøre tjeneste som side/hjørnebord eller se ut som gulv-til-tak hjørneskap.

Ellers bør du unngå å sitte midt i rommet, iallefall på den aksen det lett kan unngås. Midt i rommet er det minst bass. Prøv å plassere deg og høyttalerne etter "oddetalsregelen", eks. 1/3, 1/5, 2/7 fra vegger.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.226
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
For å være mer nøyaktig, så er står høyttalerne mer slik (under lytting)t:

- høyre høyttaler: ca 0,8m fra døra i sideveggen. Døra er stort sett åpen, slik at den danner en vinkel i hjørnet bak høyttaleren.
- venstre høyttaler: ca 1,5m fra sideveggen. Bassporten, som er vendt bakover, "spiller" da inn mot den åpne døra som leder inn mot kjøkkenet.
- avstanden mellom høytallerne er ca 2,9m.
- sitteavstand fra lytteposisjon/3-seter stoffsofa til senteret/midt mellom høyttalerne er ca 3.0m.
- det er rom for å justere avstand fra høyttalerne og bakvegg kan varieres.
- det rom for å sitte nærmere høyttalerne hvis ønskelig.

Jeg har anskaffet en diger plante som skal forhåpentligvis bryte opp noe av refleksjonene langs høyre sidevegg, samt lagt et teppe på ca 1.6x2.4m mellom høyttalerne.

Hva mer foreslår dere? Kan det feks ha noe for seg å skaffe noen form for demping i de bakre hjørnene?

Sist redigert:

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.226
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Er nok noen leie bassresonanser der, som kan temmes med Helmholzresonatorer. Slike kan man kjøpe ferdige eller snekre selv/få snekret, og de kan gjøre tjeneste som side/hjørnebord eller se ut som gulv-til-tak hjørneskap.

Ellers bør du unngå å sitte midt i rommet, iallefall på den aksen det lett kan unngås. Midt i rommet er det minst bass. Prøv å plassere deg og høyttalerne etter "oddetalsregelen", eks. 1/3, 1/5, 2/7 fra vegger.
Høres interessant ut siden jeg har anledning til å plassere noe i hjørnene, spes hjørnene på bakveggen. Vet du hvor man kan kjøpe slike Helmholzresonatorer, og hva ligger prisen på? Har du også en oppskrift på hvordan man kan bygge selv?

Gidder du forklare (enda) klarere hva du mener med "Prøv å plassere deg og høyttalerne etter 'oddetalsregelen', eks. 1/3, 1/5, 2/7 fra vegger." Er det jeg eller er det høyttalerne som skal flytte på oss fra veggene?

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
672
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Gidder du forklare (enda) klarere hva du mener med "Prøv å plassere deg og høyttalerne etter 'oddetalsregelen', eks. 1/3, 1/5, 2/7 fra vegger." Er det jeg eller er det høyttalerne som skal flytte på oss fra veggene?
Det betyr at du tar lengden og bredden av rommet å deler på 3, 5 eller 7. Og svaret du får er så mange cm frontbaffel skal plasserer ut fra vegger. Samme med lyttepos mtp avstand til bakvegg.

Men du holder lenge å bredde separert. Og siden du har lik lengde som bredde ville jeg anbefalt forskjellig for lengde og bredde. F.eks. 1/5(104cm) ut fra frontvegg, 1/7(74cm) ut fra sidevegg og lyttepos 1/3(173cm) ut fra bakvegg. Da er man også nære et godt forhold mtp avstand mellom høyttalerne og til lytteposisjon.

Det er såklart også mulig å prøve f.eks. 1/7, eller annet, på alle distansene. Prøving og feiling må til. Og husk, det er bare en veiledning. ;)

Geir Arne

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Hvis god lyd er viktig for deg ville jeg søkt profesjonell hjelp for å kartlegge stående bølger i dette rommet.
I tillegg til at rommet er kvadratisk er takhøyden nesten akkurat halvparten av lengde/bredden på rommet som også i teorien gir en del utfordringer.
Til gjallingen ville jeg hengt opp akustikkplater i første og andre refleksjonspunktene. Samt å forsøke å dekke alle høyder i rommet med diverse interiør for å dempe flutterekkoet. Mot slikt hjelper bokhyller, planter, gardiner osv....

Stiller meg ellers bak tipsene om Hemholtz resonatorer og plassering av høyttalere og lytteposisjon på oddetall av lengden av rommet.
Noen romkorreksjonsprogrammer gjør en god jobb med slike utfordringer.

Det er mange faktorer som avgjør, så selv om rommet er kvadratisk og ser vanskelig ut er det ikke HELT sikkert at det trenger å være det i praksis.

Lykke til! :)

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.226
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Takk for oppmunterende ord :)

Får prøve mer før jeg evt kaster inn håndkleet og anskaffer head-fi. Oppgraderinger av selve anlegget er iaf helt meningsløst!

De to dørene på bildet er alltid åpne. kanskje det hjelper noe? Har tenkt å anskaffe meg akkustiske plater og plasserer dem bak høyttalerne og håper det avskaffer gjallinga noe. Dempere i hjørnene anskaffer jeg når jeg finner en bra beskrivele på hvordan å bygge dem.

Men det er snakk om en stue her, så det er begrenset hvor mye jeg kan fikle med den før det ser helt ulevelig ut (for kona). Sliter med å finne på noe som kan fylle veggene lengre opp mot taket.

Disse romkorreksjonsprogrammene, de kan lastes ned/kjøpes noe sted, right?

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Akustikkplater bak hver høyttaler vil nok ganske sikkert hjelpe.

Hva med å sette en bokhylle bak lytteposisjon. Det vil alene hjelpe en del, men gir også muligheter for å plassere akustikkplater i bokhyllen som lettere kan skjules. Jo bredere bokhylle jo bedre.
Med en tung gardin du kan trekke helt for vinduet tror jeg tilsammen du blir kvitt en del hjalling.

Tror ikke at det hjelper med dørene åpne, men det kan du bare lytte deg frem til.

Svanå hemholtz resonatorer er litt store og koster 4-5K, men er fine nok til å ha i stuen.

Tips til romkorreksjon: Audiolense fra Juice hifi.
Finnes flere tråder om dette programmet på forumet. Litt høy terskel for å komme igang med dette programmet virker det som, men det er veldig kraftig og avansert i forhold til andre alternativer.

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.780
Flyt sitteplassen til exact mitten af rommet. Der er stort set ingen bass ! :cool:

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.226
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Vurderer å anskaffe meg Avantgarde Solo. Hvordan bør/kan disse da plasseres i rommet, og hvilke sett med fordeler og ulemper vil disse da representere/introdusere?

Innbiller meg at disse, med bla sine justeringsmuligheter, kan lettere integreres.

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Vurderer å anskaffe meg Avantgarde Solo. Hvordan bør/kan disse da plasseres i rommet, og hvilke sett med fordeler og ulemper vil disse da representere/introdusere?

Innbiller meg at disse, med bla sine justeringsmuligheter, kan lettere integreres.
Har dessverre ingen erfaring med å plassere disse høyttalerene, men har snappet om litt fra "hornmafiaen".
Disse har mindre spredning enn tradisjonelle høyttalere og vil i mindre grad trenge akustiske tiltak på sidevegg, tak og gulv tror jeg, men de problemene du får med rommets størrelse og stående bølger slipper du ikke unna (kanskje litt).
Da kan du fokusere mer på tiltak på front og bakvegg.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.226
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Nei, du har rett. Stående bølger blir ikke borte, nei.

Men hvis de tåler å stå nær(mere) bakvegg, og bassen kan tilpasses, så kanskje det letter noe?!

(Kikket på vennetråden for Avantgarde, men gav opp å finne noe om Solo blant 114 sider...)

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.780
Jeg sitter veldig nærme midten av rommet, og jeg mener jeg kan høre noe bass der også:cool:
Sagde heller ikke den ville være totalt vk. Tror ikke du får løst problemet med at flytte rundt. Basabsorbere eller store membraner evt. romkorrektions apparat.

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Antall liker
19.226
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hmm, kanskje en Lyngdorf duppetitt kan løse store deler av problemene? :confused:

Noen formeninger/erfaringer?

Miles

Bransjeaktør
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
421
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
Det beste løsningen på ditt rom er å forbedre akustikken.
Rommet ditt har fundementale resonanser på 33 Hz , 33 Hz og 71,7 Hz
Helmholtz i hjørner bak høyttalerene og broad band acoustic felle i midten av høyttalerene.
Det er viktig å skaffe seg en RASK Broad bend felle, slik at ikke dynamikk forsvinner.

Topp Bunn