Romkorreksjon som jobber ned til 40hz?

K

knutinh

Gjest
Interessant artikkel. Ser at den blant annet trekker frem impulsrespons som en effektiv måte å trekke frem systemets, inklusive rommets, transferfunksjon. Ulempen med impulsrespons er selvfølgelig spesifikasjonen av dirac pulsen. Dette er ikke veldig realiserbart med et selv i denne sammenheng, godt stereoanlegg. Mesteparten vil vel ligge igjen i delefitret eller utgangstrinnets kondensatorbatterier?
Hva mener du? Man estimerer selvsagt impulsresponsen indirekte vha MLS eller synkron sinus, ikke ved å faktisk påtrykke en impuls.

Men når man først har et robust estimat av IR så kan man for et lineært, tidsinvariant, 1-dimensjonalt system beregne alle parametre av interesse.

Poenget er at for et kvasi-lineært system så gir f.eks synkron sinus bedre målinger for et gitt tidsforbruk enn støy-målinger. Ved å måle intensiteten for et støy-pådrag så mister du mye informasjon siden du bare ser på steady-state responsen. To ganske forskjellige lineære systemer kan ha samme steady-state respons, og målinger med støypådrag maskerer denne forskjellen.

Dessuten gir impulsresponsen muligheten for å gate ut romrefleksjoner (kvasi anechoic måling), og for å beregne en hvilken som helst avveining mellom tidsoppløsning (IR) og frekvensoppløsning (FFT), og å redusere ulineære harmoniske fra høyttaler/forsterker
Min fremgangsmåte i denne sammenheng er litt avvikende. Jeg forutsetter at mitt system vil kunne fremstilles som en transferfunksjon med relativt begrenset antall poler og nullpunkter. Dette også fordi en eq kurve med et stort antall poler og nullpunkter vil gi FIR filteret en unormalt stor kompleksistet med påfølgende problemer. Følgelig benyttes Behringer maskineriet kun til å detektere reelle knekkfrekvenser og stigningskoeffisienter. Utifra dette stiller jeg inn en eq kurve som er mest mulig lineær i hht. en normal filterkarakteristikk mellom disse punktene.
Dette høres fornuftig ut. Sist JAES hadde et paper som omhandlet koeffisienter for IIR-filtrering av målte høyttaler-responser, hvor man søkte å begrense filter-orden og blande inn en modell for menneskets hørsel i prosessen.

Resultatet ble sammenlignet med et svært høyordens FIR-filter vha blindtesting.

Relevante momenter:
  • Modeller høyttaler (dermed target-funksjonen) som et båndpass-system med 2. eller 4.ordens avrulling i bassen for å begrense DC/HF-gain
  • Glatt frekvensmålingen (dvs korriger grove frekvenstrender, ikke små skrukker)
  • Gjør glattingen på en perseptuelt fornuftig måte, ikke lineært med frekvens
  • korriger asymmetrisk, slik at peaker heller blir korrigert enn dipper (dette samsvarer med hvordan hørselen oppfører seg)
  • Begrens maksimal gain
    -k
 
B

BjornE

Gjest
Hm - pussig, vi er rimelig enige! Har vi gått på samme kurs engang?
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Audyssey multieq xt er nok løsningen.

Enig Viking, skal teste snart
 

TomTom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Innlegg
215
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Kan ikke se at Copland sin nye boks er nevnt? Er usikker på frekvensområdet, men denne skulle vel også kunne være en kandidat?
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Det spørs om det blir en Rives Parc eller Accuphase DG-38 på meg snart Dag ;) Jeg skal kjøre analogt og da går mange alternativer bort.
 
K

knutinh

Gjest
Frequency Response: 0.5 - 50.000 Hz +/- 3.0 dB
                                  4.0 - 20,000 Hz +/- 0.3 dB

http://www.accuphase.com/model/dg-38.html
Er dette frekvensresponsen som en equaliser greier å gi fra et anlegg? I såfall er det jo ikke spesielt imponerende, filter-kompleksitet er jo billig i disse dager.

Spørsmålet er heller hvilke kloke valg den tar for IKKE å korrigere.

-k
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Veil. for DG-38 er 95840,- :-/
Det var da itte et øre for mye helld et da :-X
Koster mer enn hele anlegget mitt pr dags dato :/

PK
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Jeg har kalibrert opp begge mine 2 anlegg etter lyttetester, og som man ser blir kurvene veldig like i begge rom, med en stigende kurve fra 160 hz og nedover, på den måten får jeg den bassresponsen jeg liker best, og man trenger ikke å spille så høyt for å føle energien i musikken. Når man spiller høyt er lyden fremdeles behagelig å lytte til.

Den gule kurven er stue anlegget, den blå er kinoen.

Se kurvene her:

http://avforum.no/minhifi/show.php/dag johnsen

Jeg har eksperimentert med mange forskjellige receivere med romkorreksjons systemer, og endelig er begge rommene skikkelig på plass mht. ønsket frekvensrespons.

I stuen er nye Harman Kardon AVR 745 på plass som preamp/ romkorreksjon, med nye ezset/EQII som har både farfield og nearfieldmålinger av frontene samt dual sub kalibrering for anlegg med 2 subwoofere. (som mitt)frekvensrespons og perspektiv/bredde/dybde er flott!
Aldri har lyden vært så bra som nå.

I kinoen er Yamaha RX-V på plass med siste utgave av YPAO som er redningen for meg, den gir meg adgang til å justere frekvensgangen med laveste bånd på 31 hz og valgfri Q-verdi. Endelig fikk jeg bassen på musikk til å rulle gjennom kroppen forfra og bakover slik jeg liker det.
YPAO gir også store muligheter til manuell korreksjon av alle andre høyttalere i systemet, men dette føler jeg ikke behov for, den automatiske innstillingen gir en meget flat fin kurve fra 160 hz og opp til 8000 hz, hvor måleredskapen min ikke strekker til videre oppover.

Utrolig fornøyd med resultatene / lyden jeg har oppnådd i begge rom.

Snittnivået oppover er 84 dB i stueanlegget og 85 dB i kinoanlegget, flate fine kurver hele veien!

Q-sound sitter som et skudd!
 
Topp Bunn