Mat, drikke og røyk Rom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• X3MKungen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2013
    Antall liker
    246
    Sted
    Helsingborg Sverige
    Folkens.

Det är dags vi startar en Rom tråd.

Hur många Rom drickare har vi här inne?
    vilken rom dricker ni ?
    Använder du Cola ?

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.719
    Blir ikke veldig ofte og enda sjeldnere med en kald glasscola, men har helt siden jeg var innom på destilleriet for mange år siden hatt en kompis fra nicaraguanske Flor de Cana i barskapet. I min gane er disse allerede så gode at det er samme helligbrøde å helle Pepsi Max i disse som i en god Whiskey.

madman

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    669
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Zacapa 23 year ingen over ingen ved siden
    -m

madman

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    669
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    OK, jeg har ikke vært lenger opp på stigen :)
    -m

X3MKungen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2013
    Antall liker
    246
    Sted
    Helsingborg Sverige
    Det är fler trinn på den stigen. :)

er ganske kul da Rom ikke er så kjent att man drikker bart. Her i Sverige blir det mer og mer vanligt att man drikker rom i stedet for Whisky.

ThomasO

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Antall liker
    300
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Ron Zacapa XO er min eneste seriøse erfaring med rom. Den blander man slettes ikke ut. Har som folk flest drukket en der Captain Morgan med Cola riktig nok hehe. Ellers er rom et nokså lite utforsket område av Vinmonopolets lister

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.434
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    8
    Cola og rom skal ikke nevnes i samme setning. Skjerpings!

Selv synes jeg Ron Zacapa 23 er helt OK. Den sklir ned strupen uten motstand, men er imho ganske kjedelig. Alt for søt. Fin nybegynnerrom.

Jeg liker mer subtile og mindre søte varianter. J.M lager bra saker, Samaroli (independent bottler) likeså. Plukket med meg en Capovilla Rhumrhum Liberation 2012 på Vikapolet i forrige uke. 45%. 900,- Nydelig.
    Har hatt noen Bristol Classic som har vært bra. 1974 årgangen var knall. Tror den kostet ca 2k på polet. Vel verdt penga.

Fikk en halv liter med 70% rom som hadde ligger på fat siden 1860 av "65finger" for noen år siden. Den var fantastisk!

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.566
    Torget vurderinger
    24
    Folkens.

Det är dags vi startar en Rom tråd.

Hur många Rom drickare har vi här inne?
    vilken rom dricker ni ?
    Använder du Cola ?
    Eneste rom jeg liker er løjrom :cool: - svenskenes eneste bidrag til den kulinariske verden!
    Nytes med finhakket rødløk og dill/rømme.

BTW, en venn av meg satt en gang i en bar på et vestlandshotell ( han jobbet med kraftstasjonsutbygging i sin tid) - da kom det inn to røslige finner og satte seg like ved. Bestillingen (på finlandssvensk) var følgende; " Två rom och cola.... rom'en på toppen!"

For øvrig følger jeg Chalshus' utmerkede gane og anbefalinger.

X3MKungen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2013
    Antall liker
    246
    Sted
    Helsingborg Sverige
    Cola og rom skal ikke nevnes i samme setning. Skjerpings!

Selv synes jeg Ron Zacapa 23 er helt OK. Den sklir ned strupen uten motstand, men er imho ganske kjedelig. Alt for søt. Fin nybegynnerrom.

Jeg liker mer subtile og mindre søte varianter. J.M lager bra saker, Samaroli (independent bottler) likeså. Plukket med meg en Capovilla Rhumrhum Liberation 2012 på Vikapolet i forrige uke. 45%. 900,- Nydelig.
    Har hatt noen Bristol Classic som har vært bra. 1974 årgangen var knall. Tror den kostet ca 2k på polet. Vel verdt penga.

Fikk en halv liter med 70% rom som hadde ligger på fat siden 1860 av "65finger" for noen år siden. Den var fantastisk!
    Meget bra. jeg håller nesten med deg. eftersom det finns kapten morgan till salu er det bare cola som kan få en till og drikke det :)

Det höres ut som om du har varit en rom drickare et bra tag.
    folk bruker begyne meddet söta och sedan gå over till mer töffere saker.
    Håller med att Zacapa 23 är OK. den har jo blitt valt til verdens beste rom flere år så noe bra er det jo.

skall legge ut till bilder på noe rom och fortelle hva jeg snes om de forskjellige.
    Stay tuned :)

X3MKungen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2013
    Antall liker
    246
    Sted
    Helsingborg Sverige
    Idag blei det Romfudge, gjort på EL ron Prohibido fra Mexico. Med smak av Habanero. Det er 12 år og gjort enligt solero metoden.
    Den er meget meget god. Ganske söt. Med tydlig karaktär av habanero. Ikke så det er sterkt. Men man kjenner smaken. image.jpg

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Etter en hel dag på ski, 15 kalde utenfor, ferie folket har nesa hjemover og freden har senket seg i fjellheimen. Det er full fyr i ovnen og denne er tatt frem.

Etter ryktene å dømme så er dette nybegynner rom og det er egentlig bra for da har jeg veldig mye å se frem til for denne er god. Mer smaks full enn 23 åringen, ikke så søt og med en nydelig og laaaang ettersmak.

Drikkes for øvrig både uten cola og lås olje.

rom.jpg

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.011
    Torget vurderinger
    2
    Ron Zacapa ble introdusert for meg på midten av 80 tallet da bror til fruen flyttet til Guatemala.
    Gudedrikk.

ron.jpg

Zacapa rom – flydende guld fra Guatemala | Gastromand.dk

Da Ron Zacapa Centenario 23 år i 1998 blev inviteret til at deltage i den internationale romfestival Caribbean Rum Week, vandt rommen guld og blev kåret som verdens bedste rom. Det samme skete i 1999, 2000, 2001 og 2002, hvorefter man besluttede at give Zacapa en særlig platinmedalje, hvis firmaet lovede at afstå fra at deltage i de følgende mesterskaber.

Ron Zacapa 30 års anniversary + 2 Riedelglas i gavekuffert 40%

Ron Zacapa 30 års anniversary + 2 Riedelglas i gavekuffert 40% DKK 1.995,00

Har prøvd de to til venstre og den på første bilde.Faller alltid tilbake til den øverste som min favoritt.
    Synes også at den trenger lang tids lufting før den konsumeres.
    Mener at kvaliteten den siste tiden har variert litt for mye.

330px-Ron_Zacapa07.jpg

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.567
    Torget vurderinger
    0
    Plantation Rum 20 yrs.jpg

20 år gammel Plantation Rum. Et utmerket følge til Nicaraguanske sigarer. Ble vel innkjøpt på en impuls, mye på grunn av navnet og en smule politisk ukorrekt humor i kompisflokken! Men du verden for en impuls! Dette er godsaker.

Bacardi Reserva Limitatda.jpg

Bacardi Reserva Limitada, er heller ingen dårlig rum, forsiktig sagt. Finner man den i Europa er det bare å kjøpe! Liker man brun rum er dette et godt, men dyrt, kjøp. Får man tak i den til under 2000,- er det et godt kjøp. Den er normalt kun tilgjengelig på destilleriet, så en flybillett kommer gjerne i tillegg til flaskeprisen. Heldigvis er det en og annen i Europa og USA som har fått tak på mindre partier.

Og i tillegg er det noen flasker fra Cadenheads som er utrolig godt brunsukker!;)

RUM utvalg.jpg

Den til venstre er en Cadenhead 36 år gammel. Vanvittig god, vanvittig kostbar!!

Den i midten er en Appelton Estate, meget god og et godt kjøp, mye behagelig smak for pengene.

Helt til høyre vår venn Ron Zacapa 23, som flere har skrevet en utmerket rum som egner seg veldig godt som kosedrikk.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn