Jeg vil ikke regne meg som noen ekspert på området, men har fått akustikken i mitt eget lytterom serdeles godt til, og jeg har fra tid til annen klart å bedre lyden hos kompiser nokså mye med relativt enkle løsninger. De rådene jeg har å komme med er nokså generelle "tommelfingerregler" som kan være greit å prøve ut i alle fall. Ingen direkte svar på dine spørsmål her, men håper det kan være til hjelp uansett.
Plassering - kortvegg eller langvegg? Min erfaring er at det krever mye mere demping å ha anlegget på kortveggen, men at dette allikevel er å foretrekke pga at du slipper å sitte klistret i veggen når du skal lytte. Luft bak lytteposisjonen er veldig viktig for min del.
For å få dette til å låte bra kan man prøve tepper på veggen ved siden av høyttalerne for å dempe siderefleksjonene. Ser pent ut og funker veldig bra. Neste steg er hjørnene bak høyttalerne. Bassen har en tendens til å låte graut med en slik plassering i rommet, men det hjelper ekstremt mye med skikkelig demping i hjørnene bak høyttalerne. Hvordan du gjør det for at det skal se pent ut i en stue må du tenke litt på, men i mitt lytterom bruker jeg tykke skumgummimadrasser til 198,- pr stk.
Neste steg ville for meg vært et stort og tykt teppe på gulvet foran høyttalerne. Gjerne et teppe på veggen bak høyttalerne også. Deretter er det bare å plassere mest mulig av bokhyller, planter o.l. bak lytteposisjonen.
Håper mine råd kan være til litt hjelp. Rom er jo forskjellige, så det beste er å forsøke noe annet hvis det første ikke funker. Eksperimenter mao