Rom demping.

Teoball80

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
101
Antall liker
1
Hei.

Jeg har ett rom som er i mur/betong (Vegger og tak), gulvet er tregulv. Problemet er at det blir litt mye bass, litt for mye noen ganger. Det jeg lurer på er hvor bør jeg "dempe" rommet og hva bør jeg bruke? Høytalerene er Patos Lyric 402 MkII, disse har 2 bassporter bak. Den ene er delvis tettet.

Bør jeg montere noe bak høytalerene på veggen, tak eller i hjørne? Og hva anbefaler dere? Det må så klart være av ok utseende og helst billig.

Mvh
Terje :)
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Demping av bass i rommet krever mye plass og materialer. Flytt høyttalerne lenger ut fra veggen og eksperimenter med demping av portene. Et godt tips kan være å klippe bølgepapp tilsvarende lengden på refleksrørene og rulle den sammen til diameteren passer slik at den sitter fast når du skyver den på plass.
 
T

theStig

Gjest
Demping av bass krever enormt mye, enten i form av store mengde dempemateriale eller dedikerte tunede absorenter i kjøleskap-størrelse.

Du kan jo prøve å flytte høyttalerne lenger ut på gulvet først kanskje.....
 

Teoball80

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2005
Innlegg
101
Antall liker
1
Du kan jo prøve å flytte høyttalerne lenger ut på gulvet først kanskje.....

Har desverre ikke den største plassen, men skal prøve. Får teste det no før madamen kommer hjem....ellers blir det bare bråk :(
Takk
 
Topp Bunn