Rogue Perseus, noen erfaringer?

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Antall liker
42
Jeg har "gått i fella" og forsøkt et skikkelig røreffekttrinn (Rogue Audio Stereo 90) og endte med å kjøpe dette etter flere seanser med hakeslippende uttrykk med påfølgende dilerisk, nyfunnet lykke over en stor forbedring i lydbildet.

Rogue Audio leverer jo også flere gode produkter, deriblant den nye forforsterkeren Rogue Perseus. Jeg har med stor glede lest Audiophile-Arves test, men lurer på om det noen flere der ute som har erfaring med Rogue sine forforsterkere, og da gjerne Perseus?

Lekker sak.....

H

hordasped

Gjest
Jeg har "gått i fella" og forsøkt et skikkelig røreffekttrinn (Rogue Audio Stereo 90) og endte med å kjøpe dette etter flere seanser med hakeslippende uttrykk med påfølgende dilerisk, nyfunnet lykke over en stor forbedring i lydbildet.

Rogue Audio leverer jo også flere gode produkter, deriblant den nye forforsterkeren Rogue Perseus. Jeg har med stor glede lest Audiophile-Arves test, men lurer på om det noen flere der ute som har erfaring med Rogue sine forforsterkere, og da gjerne Perseus?

Lekker sak.....
Hør med BT her på forumet.
Kan sikkert gi litt tilbakemelding,selv om han har litt annet KALIBER i Rogue.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.886
Hør med BT her på forumet.
Kan sikkert gi litt tilbakemelding,selv om han har litt annet KALIBER i Rogue.
Nei, utenom Zeus er monoblokkene M-150 det eneste jeg har testet av Rogue.

Jeg forhørte meg med min lokale leverandør om å få teste Rogue 99 magnum pre, men han mente den ikke er interessant for meg, mye fordi den ikke er balansert, og Zeus har påkostede balanserte kretser, som er verdt å benytte. Jeg tror han har litt respekt for Audio Aeroen min også.

Perseusen er vel ganske fersk også? Jeg finner den verken i prislisten til plsn.no eller audioroyal.no.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
9.017
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Lat oss seie det slik, at om du har MC-pickup som høg prioritet, bør du lukte godt på Perseus. Om du spelar hovudsakleg digitale signalkjelder og/eller brukar hi-output MC eller MM pickup, er det "greitt nok" med rimelegare Metis.
Elles vil nok Stereo 90 henge med langt oppover i forforsterkarhierarkiet, og matching til CJ eller ARC og andre rørhiendete konstruksjonar kan godt prøvast ut.

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Antall liker
42
Perseus er rimelig fersk ja, koster vel 18.900,-. Dvs 6k mer enn Metis. En av de tingene som er blitt poengtert forbedret med Perseus fremfor Metis er RIAA-trinnet, som Arve er inne på.

Men en av de viktigste grunnene til at jeg vurderer denne er at den har prosessorinngang. Jeg sitter med et kombinert stereo og multikanalsrom, men ønsker (av forståelige grunner) å dele disse to systemene lydmessig. Ved prosessorinngang er det bare å trykke på en knapp på fronten av Perseus, så er den deaktivert og sender kun pre-out signalene fra multikanalsprosessor videre til effektforsterkeren. Uten å bytte en eneste kabel og full fleksibilitet.

Sier som Bosch; "Genialt enkelt, ganske enkelt genialt". :)

Et "seriøst" MM/MC-alternativ er noe Håvar hele tiden prøver å lokke med, så da er det jo kjekt å ha RIAA-trinnet "i boks".

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.886
smart...

Ja, jeg har jo for lengst gitt deg maks poeng på avforum. :)
Har ikke Metis prosessorinngang?

Men lar ikke Håvar deg teste Perseus i eget oppsett?

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Antall liker
42
smart...

Ja, jeg har jo for lengst gitt deg maks poeng på avforum. :)
Har ikke Metis prosessorinngang?

Men lar ikke Håvar deg teste Perseus i eget oppsett?
Metis har ikke prosessorinngang, dessverre. Håvar har jeg en god dialog med, så testing i eget oppsett er det ingen fare med.... ;)

Men andres erfaringer er også interessante...

salvatore

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
15
Torget vurderinger
8
lånte selv rogue av håvar og sitter i dag på en metis/stereo 90 kombo. lydmessig klarer jeg ikke å skille disse fra tempest som jeg hadde på hjemlån, men endte til slutt opp med todelt løsning. har ikke testet metis opp mot andre forforsterkere så jeg kan dessverre ikke fortelle deg det ene eller andre annet enn at jeg ikke kommer til å bytte med det aller første. selv liker jeg utseende på perseus bedre enn metis, og til ditt bruk ville jeg nok ikke vært i tvil om at perseus er det beste valget av rogue-kandidatene. skulle du ønske å bytte til metis etter at du har gått til innkjøp av perseus kan vi jo bare bytte...'

tar jeg ikke mye feil sitter du med en nu rogue innen noen uker. beklager, men du er nok fortapt (for denne gang)

christian

GIzO

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.01.2006
Antall liker
72
Sted
Larkollen
Torget vurderinger
6
Noen her som vet hvilke to av de fire røra som går på forforsterker delen, og hvilke to som går på riia delen på denne preampen?

oldman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.07.2005
Antall liker
20
GIzO skrev:
Noen her som vet hvilke to av de fire røra som går på forforsterker delen, og hvilke to som går på riia delen på denne preampen?
Sitat fra produsent:The Perseus is a mU follower type design with paralleled dual triodes. The tubes in the rear are the followers and the tubes in the front are the amplifying tubes. Left side are left channel. It is inverting (as are most tube preamps). The phono stage is hybrid with solid state feeding into the tubes

oldman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.07.2005
Antall liker
20
Det betyr at riaaen er transistorisert, og at de fremre rørene bør være et par og de bakre et par. Dessuten vender den fasen.

oldman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.07.2005
Antall liker
20
Siden trådstarter spør etter erfaringer med Perseus: Linjetrinnet spiller kontant og presist, uten antydning til fedme. Riaatrinnet følger godt opp, noe jeg først ble overbevist om etter å ha lekt meg med ulike belastningsimpedanser. Dessuten setter jeg pris på at den har relativt lite gain, og at den har balanseknapp. To variable og en fast utgang er også kjekt å ha. Byggekvaliteten er upåklagelig. Etter min mening illustrerer Perseus poenget med å spandere noen kroner på en skikkelig forforsterker.

Topp Bunn