Det var noen skikkelig fiiiine bilder du kom med!Legger inn noen bilder fra mine kosedager med disse fine blokkene fra Rouge.
![]()
Ser bra ut. Og de låter også meget bra![]()
Rålekkert!
|
Det var noen skikkelig fiiiine bilder du kom med!Legger inn noen bilder fra mine kosedager med disse fine blokkene fra Rouge.
![]()
Ser bra ut. Og de låter også meget bra![]()
Med nye høyttalere på gang kan det være en stor fordel å ikke være helt låst på forsterkersiden. For eksempel ville jeg valgt ganske forskjellige forsterkere til Helicon 800, til ProAc og til Respons Grande.Takker for svar alle sammen!
Det kom en hyggelig fyr på døra mi i går kveld og tilbød meg å prøve M-150 noen dager! Desverre rakk jeg bare såvidt å koble dem til og prøvelytte før jeg måtte pakke dem ned igjen. Grunnen er at jeg har avertert mine Nautilus 803 høyttalere og i dag kommer det en og skal hente dem.
Da jeg fikk lyttet til M-150 så kort tid tør jeg ikke uttale meg om lyden i forhold til mine Consonance M800SE monoblokker. Det jeg kan si er at M-150 er utrolig solid bygget og de oser av kvalitet.
Jeg håper å få prøvelytte til dem igjen når jeg har fått nye høyttalere i hus. Har enda ikke bestemt meg for nye HT men tre av kandidatene er Dali Helicn 800W, Proac Response D38 og Dynabel Euforia. Det er stor prisforskjell på disse tre men etter å ha eid fem-seks forskjellige par høyttalere de siste årene har jeg lært meg at prisen har minst å si på lyden.
Jeg har desverre ikke mulighet til å bytte ut hele anlegget så per nå er jeg låst med de forsterkerene jeg har (selv om det var jeg som startet denne tråden med spørsmål om M-150!!). Jeg trodde for et par dager siden at det ville ta litt tid å selge N803 men der tok jeg feil! Responsen har vært enorm (sjekk antall klikk på annonsen på bruktbørsen).Med nye høyttalere på gang kan det være en stor fordel å ikke være helt låst på forsterkersiden. For eksempel ville jeg valgt ganske forskjellige forsterkere til Helicon 800, til ProAc og til Respons Grande.
Takk Wold,slike brukererfaringer er gull verdt for oss som søker.Hei
Jeg har nylig skiftet fra Krell 300 il til denne 90 watteren fra Rogue Audio. Krellen leverer 2*200 watt.
Jeg benytter Nautilus 803 høytalere.
Var skeptisk til om 90 rørwatt var tilstrekkelig for å drive høytalerne mine, men der tok jeg jaggu feil. Tempest II vekker høytalerne til liv på en måte som Krellen aldri var i nærheten av. Den eneste musikken som Krell var bedre på var elektronika. Her kommer Rogue Audio noe til kort, men Tempest II slår knockout på alle andre parameter. Musikken bare flommer ut av høytalerne!
Kjøpte forsterker hos PlanetSnapa. Kjempeservice!
gw
Eg må innrømme å ha brukt tilsvarande argumentering, men bildet er eigentleg noko meir nyansert.Sitat fra en reklametekst:
(På samme måte som sine større søsken kan Stereo 90 kjøres i både triode og ultralineær ved hjelp av en ekstern bryter.
PS. 90 rørwatt er masse kraft og vil antageligvis oppleves av brukeren som ca. 200 transistor watt.)
Nå vil jeg ha svar av dere rørfanatikere!
Stemmer dette utsagnet eller er det bare fjas?
Nettsiden til Planetsnapa er forresten:
http://www.plsn.no
Hva som kommer til kort, og hva som evt. vil være mye bedre avhenger av rørvalg. Har selv vært helt "rørfrelst" siste året. Om det er det som er ønskelig så kan du få en rørforsterker til å låte temmelig nært opp til en transistor forsterker, ved å velge rør som gir denne typen karakter. Jeg har kjørt med rør som er både varme runde og kanskje litt romantiske, og motsetningen som er stram, veldig transparent og detaljert, med masse trøkk i middbass. Dette er jo noe av det som er moro med rør!! ;DTakk Wold,slike brukererfaringer er gull verdt for oss som søker.
Hvordan kommer røreffekten til kort på elektronika?
Er det midbass som mangler i forhold til Krell eller føles musikken`raskere`med Krellen?
Eg må innrømme å ha brukt tilsvarande argumentering, men bildet er eigentleg noko meir nyansert.
Ein forsterkar som har mykje hestekrefter (t.d. ML, Electrocompainet) kan spele veldig lett, musikalsk og uanstrengt på ganske lettdrivne høgtalarar, medan du eigentleg berre småputrar på 2 - 10 Watt. Den same friske spelestilen gjer seg også gjeldande på 30 -40Watts rørforsterkarar. Men om du prøver deg med t.d. Magnepan sine skrubbsvoltne høgtalarar, kjem du ikkje langt med dei små 40wattarane, og du må til med brutal og rå kraft. Ein Zeus (som eg ikkje har høyrt så langt) vil då heilt sikkert vere på sin plass i mykje sterkare grad enn 90-wattaren...
Eigne erfaringar tilseier at eg har mykje glede av Rogue 90 ( http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=308 ) som spelar skikkeleg rått på mine elektrostatpanel med 93 dB/Wm. Men dei kan utmerka drivast av 25 watt rør (t.d. http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=405 ) Så lenge eg ikkje skal spele svinehøgt, funkar det godt, sjølv om dei kanskje ikkje er optimal impedansematch til >2Ohms elektrostat.
Eg reknar med å prøve noko av det tyngre Rogue effektforsterkariet ut i sesongen, og vil rapportere i kva grad det vert meir autoritet ut av 150 mono vs 90 stereo. Mykje skulle likevel tilseie at 90 er tilstrekkjeleg i mitt tilfelle, så lenge vi snakkar om rør.
Alt etter kva eg lyttar etter, vil eg seie at eg har effektbehov mellom 10 og 250 watt på same høgtalar når det brukast transistorkonstruksjonar....
Regner med at du har fått et visst innblikk påHva som kommer til kort, og hva som evt. vil være mye bedre avhenger av rørvalg. Har selv vært helt "rørfrelst" siste året. Om det er det som er ønskelig så kan du få en rørforsterker til å låte temmelig nært opp til en transistor forsterker, ved å velge rør som gir denne typen karakter. Jeg har kjørt med rør som er både varme runde og kanskje litt romantiske, og motsetningen som er stram, veldig transparent og detaljert, med masse trøkk i middbass. Dette er jo noe av det som er moro med rør!! ;D
Det er jo nettopp kruttverk du får med disse: ;DOg jeg som egentlig var fast bestemt på et kruttverk av en transistorsak etter at Grand Artisten kom i hus.
Gleder meg til omtalen av monoblokkene. ;D
Sikle....Det er jo nettopp kruttverk du får med disse: ;D
![]()
Hmmmm,kan ikke si jeg husker hvilke høytalere du sitter med,og heller ikke hvilket klangideal du liker.Har Bryston ja.
Blir nok værende enda en stund.
Men om jeg hadde hatt andre ht og dertil klangideal og ikke skulle bevege meg dit jeg skal.......JA!
Disse monoblokkene er verdt sin vekt i gull.
Meget godt kjøp vil jeg driste meg til å si![]()
Hei igjen! Nei det var vel ingen bombe. Klang karakteren i M-150 og Zeus er veldig lik. Om man skal dra fram det som er forskjellen, så er det hovedsaklig at Zeus har noe mer slam i bassen. Den er om mulig enda strammere og kraftigere, og enda mer kontant. Hvor stor denne forskjellen er vil igjen avhenge av de høytalerene du har. Når det gjelder mellomtone og diskant er det veldig likt. Det sies at M-150 er nærmere Zeus enn Stereo 90 hva lydkvaliteter anngår.Regner med at du har fått et visst innblikk på
Rør vs Transistor siden du jobber i butikk og kansje har hatt muligheten til å teste endel i ditt eget anlegg?
Men at du har valgt Rogue Zeus var vel ingen bombe!
Hvordan synes du de billigere monoblokkene gjør seg mot Zeus da?
Er det ikke der de fleste av oss ønsker å ha det da?........lyd som er forsiktig på den gyldne siden av nøytral .....
Har Bryston ja.
Blir nok værende enda en stund.
Men om jeg hadde hatt andre ht og dertil klangideal og ikke skulle bevege meg dit jeg skal.......JA!
Disse monoblokkene er verdt sin vekt i gull.
Meget godt kjøp vil jeg driste meg til å si![]()
Men hvor er det du skal johna? DET er jeg nysjerrig på
O.
Aha! Ikke helt uventet, blir spennende å lese om dine erfaringer.
O.
Her er en test av Rogue ZeusAha! Ikke helt uventet, blir spennende å lese om dine erfaringer.
O.
NopeAha 2! ;D
Hm...Copland sin?
O.
Dette stemmer bra med mine erfaringer med Rogue Zeus, ja.Her er en test av Rogue Zeus
http://www.hifi4all.dk/content/templates/anmeldelser.asp?articleid=885&zoneid=3
Et lite utdrag:
Først og fremmest er det Zeus enorme slagkraftighed, som går igen uanset hvilken volumen, du vælger at spille ved.
Bag musikken hersker der en ro, en baggrund med universel, sort dybbe, der sætter musikkens toner i et krystalklart perspektiv. Selv om man siger, at rørforstærkeres anden harmoniske forvrængning er forholdsvis høj, men mere ørevenlig end de ulige harmoniske, er det alt andet lige bedre, at der er så lidt af begge forvrængningstyper som muligt. Ved almindelige niveauer må forvrængningen på denne Zeus være ekstrem lille.
Evnen til at håndtere ganske små dynamiske udsving uanset grundniveauet er en svær disciplin, men forstærkere, der håndterer den godt, vil ofte give instrumenter og stemmer bedre opløsning med mere naturlighed og liv. Zeus er ikke bare god til det den er fremragende !
Det betyder samtidig, at de dynamiske mikrodetaljer, der sladrer om koncertsalens eller optagerummet anatomi ubevidst giver dig en helt klar fornemmelse af at være til stede og kende rummets grænseflader. Jo bedre udstyret håndterer dynamikken og lineariteten over hele frekvensområdet, jo lettere er det.
Det får mig til at sætte fokus på bassen. Supertramp, Santana, Savage Rose og en lang række af basstærke skiver er tydelig vidner på, at Zeus leverer én de strammeste og dybeste basgengivelser, jeg kan mindes fra en rør-børge.
Okay,da får jeg lese litt mer tester om disse monoblokkene da,for de begynner virkelig å friste...Hei igjen! Nei det var vel ingen bombe. Klang karakteren i M-150 og Zeus er veldig lik. Om man skal dra fram det som er forskjellen, så er det hovedsaklig at Zeus har noe mer slam i bassen. Den er om mulig enda strammere og kraftigere, og enda mer kontant. Hvor stor denne forskjellen er vil igjen avhenge av de høytalerene du har. Når det gjelder mellomtone og diskant er det veldig likt. Det sies at M-150 er nærmere Zeus enn Stereo 90 hva lydkvaliteter anngår.
Hei igjen!! Det skal være en "hjemme hos" repportasje i et tidligere Fidelity med en som har disse M-150 blokkene sammen Audio Phusic Avanti III om jeg ikke husker helt feil. Mener det skal være nr. 13. (Nr. 2, 2005.) Mvh. Odder.Okay,da får jeg lese litt mer tester om disse monoblokkene da,for de begynner virkelig å friste...![]()