roeng2`s rom med lyd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MarkusH

    Gjest
    Mange spennende forsterkere :) Dessverre er det enda flere spennende elementer .... :rolleyes:

    Jeg rotet litt i "All New Metal" på Spotify i går, det ligger en del bra der. Jeg plukket opp noen låter der selv, nå lyttes det til den nyeste av Knogjern, fin trommeintro på den ;)
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Mange spennende forsterkere :) Dessverre er det enda flere spennende elementer .... :rolleyes:

    Jeg rotet litt i "All New Metal" på Spotify i går, det ligger en del bra der. Jeg plukket opp noen låter der selv, nå lyttes det til den nyeste av Knogjern, fin trommeintro på den ;)

    Ja man kan plukke opp et og annet på ny musikk listene til Spotify :)

    Likte lyden i T+A PA1100 E spilte meget godt på Audiophysic Virgo 5 Spesial edition, testet også ut Mark Levinson 5802 på de og det låt også meget godt;)
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Oppsummering av Mark Levinson 5802

    Har nå hatt Mark Levinson 5802 på lån hjemme i en uke og har blitt litt kjent med lyden i den.
    Jeg oppfatter dette som en forsterker med god innebygget dac med et vel oppløst lydbilde med gode dynamiske egenskaper og med pondus i bass.
    Dette synes jeg man også burde forvente seg til prisen på den som er nesten 100 frogner-tiere, men med tanke på hvor god jeg synes dac'en er og hvor god forsterker delen i den er så er prisen ikke så gale. Skal man kjøpe separate komponenter dac og integrert forsterker som innehar de samme egenskapene på og gjengi musikk havner man fort på samme nivå eller må ennå et hakk opp.

    Dette er mitt første bekjentskap med Mark Levinson, forsterkeren er svært musikalsk og serverer lyden på en troverdig måte med et stort lydbilde med sort bakgrunn. Den er oppløst, detaljert og evner og få frem mye nyanser i tonene til instrumenter fra de høyeste til de laveste toner på en musikalsk og troverdig måte som aldri blir analytisk. Den gjør en magisk jobb på gjengivelse av stemmer og gir luftighet og kropp som jeg sjelden har hørt før å får meg til å tenke på hvor dum jeg var som solgte Plinius.

    Det blir ikke noe kjøp , dette på grunn av at på Django XL føler jeg den blir litt for snill i mellomtonen, får ikke den snerten i trommeslag og andre instrument som jeg er ute etter. Samt at den ligger over det planlagte hifi budsjettet jeg har, å fornuften må seire
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.088
    Antall liker
    16.987
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ønsker på ingen måte å misjonere det jeg selv har…. Litt for mange som hevder det en selv har er det beste på jord.. Men har du vurdert å låne et øre til Michi serien til Rotel? Innbiller meg at Michi spiller litt forskjellig i forhold til Rotel. Men jeg vet ikke. Har eid Rotel før, men det er lenge siden og det var ikke helt min gate da. Det jeg kan si er at Michi har ingen problemer med å gi mine høyttalere nok kjøtt på beinet. Alltid stålkontroll. Dacen i P5 er veldig bra. Lykke til i jakten😀
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg ønsker på ingen måte å misjonere det jeg selv har…. Litt for mange som hevder det en selv har er det beste på jord.. Men har du vurdert å låne et øre til Michi serien til Rotel? Innbiller meg at Michi spiller litt forskjellig i forhold til Rotel. Men jeg vet ikke. Har eid Rotel før, men det er lenge siden og det var ikke helt min gate da. Det jeg kan si er at Michi har ingen problemer med å gi mine høyttalere nok kjøtt på beinet. Alltid stålkontroll. Dacen i P5 er veldig bra. Lykke til i jakten😀

    Takk for innputt Sevald

    Jeg burde nok få lånt øret til Michi, ikke gjort det og mulig det er dumt. Å anbefale sitt eget merke er helt greit synes jeg for det er det man har mest erfaring med og har valgt ut fra egen smak. Ut fra hva jeg har lest er vel det Michi settet du har det som også gir mest kjøtt på beina 🤓
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Kan være en ide å teste klasse d effekt med ønsket pre og DAC også, jeg tror at du kanskje foretrekker den "rene" lyden. ;)
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Eldre Michi låter også veldig bra i mine ører :) Har en kompis med fullt oppsett fra Michi

    mvh

    Vis vedlegget 784201
    Dette er sjelden vare å få tak i, men tviler ikke på at dette spiller godt.
    Husker jeg drømte meg bort i hifi butikk når jeg var ung, ble den gang fortalt at dette var noe av det bedre man kunne få tak i😁
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Kan være en ide å teste klasse d effekt med ønsket pre og DAC også, jeg tror at du kanskje foretrekker den "rene" lyden. ;)
    Har jo hatt 2 stk Gato som er klasse D, meget gode på hvordan de gjengir bass, men mangler litt på klang i mellomtone.
    Hadde jo Gato DIA250S på Django L, så har en god formening om hvordan det ville spilt på Django XL.
    Gir ikke den gløden og kroppen på stemmer som jeg er ute etter.
    Grunnen for at jeg vil bytte ut Rotel er at jeg for det meste høre rmusikk på litt lavere nivå. Rotel settet mitt trenger litt lyd volum for å løsne skikkelig.
    Og da Django også vil ha litt volum før de gir fult ut på potensialet, blir dette smør på flesk. Så jeg er litt på jakt etter en forsterker som også spiller med dynamikk selv om man ikke spiller høyt. Dette gjør ML men den gir ikke rett snert i mellomtonen som jeg er ute etter, samt at den koster såpass at det må være magisk om jeg skulle brukt de pengene😁


    Rotel settet mitt er veldig nøytralt og har en utrolig kontroll på høyttalerne, jeg er vel ute etter å få litt mer fylde og litt mer nivå i bass. Men fremdeles ha samme kontroll:unsure:
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.661
    Antall liker
    58.505
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Takk for fin beskrivelse av ML-forsterkeren. 👍
    Det kan hende at du vil synes det er morsomt å prøve denne også: Prima Luna Evo300 Hybrid.

    02_black_front(run_3)__large_full.jpg

    Et noe rimeligere alternativ som antagelig vil gi deg den mellomtonen du ønsker (utfra det du sier over). Her har man også mulighet til å tune seg inn ved å prøve litt ulike rør i predelen.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Takk for fin beskrivelse av ML-forsterkeren. 👍
    Det kan hende at du vil synes det er morsomt å prøve denne også: Prima Luna Evo300 Hybrid.

    Vis vedlegget 784221
    Et noe rimeligere alternativ som antagelig vil gi deg den mellomtonen du ønsker (utfra det du sier over). Her har man også mulighet til å tune seg inn ved å prøve litt ulike rør i predelen.
    Takk for innspill blus

    Nå skal det sies at jeg ikke har erfaring med rør uten om Veridisn dac'en jeg hadde. Å fikk ikke hørt potensialet til den da Gato ikke er helt topp på inngangene sine. Tenker jo litt på å gå for en integrert på minimum 100 watt som er stømsterk og en god dac.
    Nå har jeg fått lånt et T+A dac 8 som gjør en god jobb å jeg opplever den slik som beskrevet i tester.
    Så er ikke umulig Prima Luna kan være rett medisin på Django ut fra hva jeg leser, men pen var den ikke🤪
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.661
    Antall liker
    58.505
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har jo ingen interesse i Prima Luna. Selger ingen, og eier heller ingen.
    Tenkte kanskje at den nye hybridmodellen var interessant ut fra de signalene du gir om hva du ønsker.
    Man trenger ikke å ha på buret på Prima Luna. Dessuten er det mulig å få den i sølv hvis man liker det bedre.
    Hvis man skal ha det flotteste utseendemessig, må man også regne med å betale for det. Prima Luna er nokså nøkternt priset, men også jeg synes det finnes penere design.
    Hvis ML var nok effekt for deg, vil nok hybrid med mosfet i effektdelen på PL også holde
    Hvis du ikke har noen erfaringer med rør, er det vel på tide å prøve. 😉
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har jo ingen interesse i Prima Luna. Selger ingen, og eier heller ingen.
    Tenkte kanskje at den nye hybridmodellen var interessant ut fra de signalene du gir om hva du ønsker.
    Man trenger ikke å ha på buret på Prima Luna. Dessuten er det mulig å få den i sølv hvis man liker det bedre.
    Hvis man skal ha det flotteste utseendemessig, må man også regne med å betale for det. Prima Luna er nokså nøkternt priset, men også jeg synes det finnes penere design.
    Hvis ML var nok effekt for deg, vil nok hybrid med mosfet i effektdelen på PL også holde
    Hvis du ikke har noen erfaringer med rør, er det vel på tide å prøve. 😉
    Jo da forslaget er notert bak øret ;)
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.274
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Har jo hatt 2 stk Gato som er klasse D, meget gode på hvordan de gjengir bass, men mangler litt på klang i mellomtone.
    Hadde jo Gato DIA250S på Django L, så har en god formening om hvordan det ville spilt på Django XL.
    Gir ikke den gløden og kroppen på stemmer som jeg er ute etter.
    Grunnen for at jeg vil bytte ut Rotel er at jeg for det meste høre rmusikk på litt lavere nivå. Rotel settet mitt trenger litt lyd volum for å løsne skikkelig.
    Og da Django også vil ha litt volum før de gir fult ut på potensialet, blir dette smør på flesk. Så jeg er litt på jakt etter en forsterker som også spiller med dynamikk selv om man ikke spiller høyt. Dette gjør ML men den gir ikke rett snert i mellomtonen som jeg er ute etter, samt at den koster såpass at det må være magisk om jeg skulle brukt de pengene😁


    Rotel settet mitt er veldig nøytralt og har en utrolig kontroll på høyttalerne, jeg er vel ute etter å få litt mer fylde og litt mer nivå i bass. Men fremdeles ha samme kontroll:unsure:
    Det du beskriver her at du ønsker, opplever jeg at man får med kraftige og nøytrale rørforsterker 😉👌🎶

    M
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det du etterspør kan være McCormack.. Sikkert vet ikke kyllingene om dette merket.. Men her snakker vi om transistorer med Conrad Johnson dna. Ikke lett å finne, må kanskje recappes, men jeg har trua. Og, som jeg sa til deg, Counterpoint... Ikke mest oppløst, men med godt med strøm og en varm karakter.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Det du etterspør kan være McCormack.. Sikkert vet ikke kyllingene om dette merket.. Men her snakker vi om transistorer med Conrad Johnson dna. Ikke lett å finne, må kanskje recappes, men jeg har trua. Og, som jeg sa til deg, Counterpoint... Ikke mest oppløst, men med godt med strøm og en varm karakter.
    Ser at "unggutten" meg må lese meg opp litt😁
     
    • Haha
    Reaksjoner: HCS

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Går med en tanke om å bygge opp et anlegg bestående av produkter fra Skandinavia, dette begrenser jo litt hva jeg kan velge i på elektronikk.
    Her er en liste over de jeg vet om, noen er i dag ikke i drift.
    Electrocompaniet
    Hegel
    Vera audio
    Adyton
    Dynamic Precison (lagt ned)
    Abrahamsen (lagt ned)
    Primare
    Bladelius
    XTZ
    Gato Audio
    Holfi
    Gryphon
    Lyngdorf
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.088
    Antall liker
    16.987
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Lån deg en Vera audio. Jeg hadde den hjemme og traff ikke helt. I ettertid tenker at noe av årsaken var pre og kilde. I tillegg burde jeg testet 2 og ikke bare en. Jeg fikk høre Vera i et lignende oppsett som mitt. Der spilte den utrolig bra. Så bra at jeg kunne revurder mitt valg.
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Lån deg en Vera audio. Jeg hadde den hjemme og traff ikke helt. I ettertid tenker at noe av årsaken var pre og kilde. I tillegg burde jeg testet 2 og ikke bare en. Jeg fikk høre Vera i et lignende oppsett som mitt. Der spilte den utrolig bra. Så bra at jeg kunne revurder mitt valg.
    Ja det er må stemme i hele oppsettet om man skal få god lyd, kan ikke dømme noe nedenom og hjem pga at det er testet i et oppsett.
    Leser og hører ofte at folk gjør nettopp det, å på den måten kan gi utstyr negativt rykte uten grunn.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.713
    Antall liker
    7.827
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Går med en tanke om å bygge opp et anlegg bestående av produkter fra Skandinavia, dette begrenser jo litt hva jeg kan velge i på elektronikk.
    Her er en liste over de jeg vet om, noen er i dag ikke i drift.
    Electrocompaniet
    Hegel
    Vera audio
    Adyton
    Dynamic Precison (lagt ned)
    Abrahamsen (lagt ned)
    Primare
    Bladelius
    XTZ
    Gato Audio
    Holfi
    Gryphon
    Lyngdorf
    Ser ikke NAD på lista di ;)
    En M33 kunne sikkert passet inn hos deg. Nylig test hos Stereo+:

     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Ser ikke NAD på lista di ;)
    En M33 kunne sikkert passet inn hos deg. Nylig test hos Stereo+:

    Søren jeg glemte NAD, det burde i grunn ikke være lov. Jeg burde skamme meg da dette er merket som for mange har vært døråpneren til hifi hobbyen.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ser ikke NAD på lista di ;)
    En M33 kunne sikkert passet inn hos deg. Nylig test hos Stereo+:

    Å trekke det langt kalle NAD "skandinavisk".. På tross av historien..
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.412
    Antall liker
    83.944
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Du glemte Dynaudio, Musical Innovation og Doxa for å nevne noen
     

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.350
    Antall liker
    5.831
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Så er nå spørsmålet om man skal kjøpe noe med rom-korreksjon når man først skal starte på blanke ark 🤪
    Da er det jo kun 2 dansker om jeg tenker skandinavisk, men Anthem og Arcam har også kandidater.
    Er det noen flere som kan kjøpes for en middelsmann?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn