RoDa's vinylblogg - 2-ern ble en 5-er

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R

    Runesande

    Gjest
    Hei Rolf!
    Da er det bekreftet og jeg legger meg flat - jeg tok feil, og kan arkivere enda mer lærdom om vinyl, som dog er det viktigste.

    Rune
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det var faktisk en lettelse, så høyt som jeg gikk ut..

    Ikke at det er levebrødet mitt, akkurat. Men jeg setter jo opp platespillere mot betaling innimellom. ;)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Ellers synes jeg Vidar P har et par meget solide poenger her.

    Det er ufattelig vanskelig å teste forskjellige geometrier opp mot hverandre. For det første vil f.eks. Stevenson gi best resultater på siste spor, Baerwald på første, Löfgren midt i mellom (om jeg husker rett fra hofta). Og vi liker vel hele skiva? I tillegg er det tidkrevende å sette opp pickup, så man kan ikke AB-teste direkte. Så har vi øyemålet som usikkerhetsmoment. Til slutt har vi et medium som uansett har en mengde lignende forvrengningsfenomener.

    Trikset er nok å velge en du stoler på, og deretter gjøre så godt du kan.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Runesande skrev:
    Hei Rolf!
    Da er det bekreftet og jeg legger meg flat - jeg tok feil, og kan arkivere enda mer lærdom om vinyl, som dog er det viktigste.

    Rune
    Hvilken feil har du tatt?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.939
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Starta vel her, FZ.

    Runesande skrev:
    En ettpunktsprotractor sier ikke en dritt om hvor du er hen om den ikke er som Rega sin - laget for Rega.
    En topunktsprotractor eller arcprotractor kan heller ikke brukes på annet enn de armlengdene de er tegnet for.

    Dersom man skal bruke en protractor så må den være tegnet for den konkrete armlengden og dens effektive lengde.
    Det er uansett ikke så nøye, det som er positivt er at jeg (og kanskje flere) har lært en ting eller to gjennom diskusjonen.
    Lærerikt!

    Mvh
    Rolf
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    OK, men som vi har vært igjennom, og som din link til AudioAsylum bekrefter, er det ingen optimal løsning å bruke en protactor som resulterer i at PU må monteres skjevt i armhuset. Da blir det azimuthfeil...........
    Og en protractor som ikke er laget for den spesifikke armen vil bare stemme 100% dersom alle parameterne skulle slumpe til å være i henhold til den spesifikke armgeometrien.

    Burde være en grei oppsummering :)

    FZ
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.939
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    FZ:
    Dette azimut kompromisset er som jeg ser det bare et av mange relatert til justering av PU.
    Det blir IMHO feil å si at dermed funker ikke en universal topunkts protractor.

    Fra vinylengine:
    "However, some people believe it's important to keep the cartridge square in the headshell so only adjust the overhang, even if this means less than perfect alignment at the null points.
    So how important is the offset angle and what effect does keeping the original angle in the headshell have on the resulting alignment? To find out I decided to measure the results of the two methods when applied to the Technics SL-1210."

    "While cartridge azimuth (vertical alignment of the stylus) is a little beyond the scope of this article, if you are concerned with the effect on azimuth from using an excessively altered offset angle, or simply want to experiment with different overhang settings, I've created a simple overhang shift calculator. This tool allows you to calculate the effect of shifting your overhang from the manufacturer's setting and to plot the distortion pattern before trying it on your records!"

    Ved å droppe å vri PU i headshell spratt forvrengningen opp fra 0.6 til 2.4 % og ingen nullpunkt fantes på platesiden.
    Kan hende det er verre enn å tvilholde på rett vinkel i forhold til headshell dersom man velger en annen geometri enn produsenten har lagt til grunn for vinkel på headshell i forhold til arm.

    Vi kan selvsagt stikke hodet i sanden og si at enhver fravikelse fra hva produsenten har valgt i utgangspunktet er "forbudt".
    Men fri vilje og universale protractorer åpner opp for eksperimentering. :)

    Mest av alt lurer jeg på hvordan azimuth kan endres fordi man vrir PU i headshell?
    Det ligger jo fortsatt i plan med LPen?
    Linker til forklaring på dette er interessant!

    Mvh
    Rolf
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Tjah... Sånn fra hofta:

    Hvis du har justert inn en VTA som innebærer at armrøret/headshellet avviker fra vater i den retningen.. Så vil nok rotasjon endre azimuth også.... Ikke i forhold til headshellets offset angle, men i forhold til pickupens offset. Altså: Hvis man vrir seg til mer offset, mer azimuth-avvik. Mindre offset, mindre azimuth-avvik. Tilfeldig om det blir bedre eller dårligere, med andre ord........

    Med mindre man opererer med massive avvik fra 'armen i vater' tror jeg partiklene er gått fra MDF-støv til det subatomiske.

    Forresten. Om headshell og pickup er på linje, er rent kosmetisk. Om pickup og rillene er på linje, har reell lydmessig betydning. Pick your poison.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.939
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Zomby_Woof skrev:
    Ellers synes jeg Vidar P har et par meget solide poenger her.

    Det er ufattelig vanskelig å teste forskjellige geometrier opp mot hverandre. For det første vil f.eks. Stevenson gi best resultater på siste spor, Baerwald på første, Löfgren midt i mellom (om jeg husker rett fra hofta). Og vi liker vel hele skiva? I tillegg er det tidkrevende å sette opp pickup, så man kan ikke AB-teste direkte. Så har vi øyemålet som usikkerhetsmoment. Til slutt har vi et medium som uansett har en mengde lignende forvrengningsfenomener.

    Trikset er nok å velge en du stoler på, og deretter gjøre så godt du kan.
    Sånn er det visst:
    "Baerwald The distortion at the beginning, the middle (where it’s high) and the end of the record must be equal

    Loefgren Alignment must minimize the distortion across the record

    Stevenson Distortion is more important at the end of the record so let’s minimize it by assuming a null point at the end of the record, i.e. at 60.325 mm (IEC standard end of the record)"

    Jeg tror det er et godt poeng at dette både er vanskelig å sjekke ut forskjellene på, og at siden det er så små forskjeller på disse tre tallmessig at det spørs hvor hørbart det er?
    Baerwald er den som får flest stemmer av folket virker det som.
    Kan det være siden de første sporene har lavest forvrengning med denne metoden?

    Det spørs om ikke det er folks første møte med en skikkelig justering som gjør at man foretrekker den ene eller den andre metoden?
    Eller -gud forby- at man har lest hva de forskjellige skal låte som og hører akkurat det...? ;D

    R
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.939
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Zomby_Woof skrev:
    Tjah... Sånn fra hofta:

    Hvis du har justert inn en VTA som innebærer at armrøret/headshellet avviker fra vater i den retningen.. Så vil nok rotasjon endre azimuth også.... Ikke i forhold til headshellets offset angle, men i forhold til pickupens offset. Altså: Hvis man vrir seg til mer offset, mer azimuth-avvik. Mindre offset, mindre azimuth-avvik. Tilfeldig om det blir bedre eller dårligere, med andre ord........

    Med mindre man opererer med massive avvik fra 'armen i vater' tror jeg partiklene er gått fra MDF-støv til det subatomiske.

    Forresten. Om headshell og pickup er på linje, er rent kosmetisk. Om pickup og rillene er på linje, har reell lydmessig betydning. Pick your poison.
    Takk ,selvsagt!
    Det er mulig det er nevnt i tråden tidligere også, når jeg tenker etter.
    Dersom armrøret ikke er perfekt i plan med tallerken så vil dette kunne være et parameter...

    De tallene som vinylengine kunne vise til angående forvrengning tyder på at muligens det er bedre å vri?

    R
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Zomby_Woof skrev:
    Hvis du har justert inn en VTA som innebærer at armrøret/headshellet avviker fra vater i den retningen.. Så vil nok rotasjon endre azimuth også.... Ikke i forhold til headshellets offset angle, men i forhold til pickupens offset. Altså: Hvis man vrir seg til mer offset, mer azimuth-avvik. Mindre offset, mindre azimuth-avvik. Tilfeldig om det blir bedre eller dårligere, med andre ord........
    Dette er helt feil. Hvis du ser på armen din vil du se at horisontal-lageret er plassert slik at den danner en rett vinkel (90 grader) til headshellet og altså til PU'en dersom den er plassert rett i headshellet. Hvis du vrir PU'en får du garantert en azimuth-feil hvis ikke armrøret er parallellt med plata. Dvs. at plater med tykkelse mer eller mindre enn den du har stilt inn VTA med vil gi en azimuth-feil. Og for en plate som ikke er rett, og det er det jo noen av i en ikke-perfekt verden, vil azimuth forander seg hele tiden under avspilling.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Zomby_Woof skrev:
    Forresten. Om headshell og pickup er på linje, er rent kosmetisk. Om pickup og rillene er på linje, har reell lydmessig betydning. Pick your poison.
    Armfane og rille er parallelle i kun to punkter. Det trodde jeg vi var enige i ;)
    Hvis du bruker en ekte universell protractor som f.eks. Feichert eller armfabrikantens mal vil du både "få pickup og rillene er på linje" og "headshell og pickup er på linje". Og det er ikke bare en fordel kosmetisk som sagt noen ganger nå..........
    Se innlegget over.
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    RoDa skrev:
    Mest av alt lurer jeg på hvordan azimuth kan endres fordi man vrir PU i headshell?
    Det ligger jo fortsatt i plan med LPen?
    Linker til forklaring på dette er interessant!
    Se svar til Zomby over for dette.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.939
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    FZ skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Hvis du har justert inn en VTA som innebærer at armrøret/headshellet avviker fra vater i den retningen.. Så vil nok rotasjon endre azimuth også.... Ikke i forhold til headshellets offset angle, men i forhold til pickupens offset. Altså: Hvis man vrir seg til mer offset, mer azimuth-avvik. Mindre offset, mindre azimuth-avvik. Tilfeldig om det blir bedre eller dårligere, med andre ord........
    Dette er helt feil. Hvis du ser på armen din vil du se at horisontal-lageret er plassert slik at den danner en rett vinkel (90 grader) til headshellet og altså til PU'en dersom den er plassert rett i headshellet. Hvis du vrir PU'en får du garantert en azimuth-feil hvis ikke armrøret er parallellt med plata. Dvs. at plater med tykkelse mer eller mindre enn den du har stilt inn VTA med vil gi en azimuth-feil. Og for en plate som ikke er rett, og det er det jo noen av i en ikke-perfekt verden, vil azimuth forander seg hele tiden under avspilling.
    Dette trenger jeg en tegning for å forstå tror jeg...
    Så lenge undersiden av headshell er 90 grader på horisontal-lageret og dette samtidig er 90 grader på LPen, hvilken betydning har det da hvilken vinkel PU er vridd i?
    Klarer ikke å forstå hvorfor azimuth skal endres hvis tingene er som beskrevet....
    (Dersom undersiden av headshell ikke er plant med LPen, eller ikke er flatt, så forstår jeg...)

    Denne variasjonen du beskriver er da aktuelt for alle typer innstillinger, også hvis du har PU plassert 'rett' i headshell?
    Tenker på dette: "Dvs. at plater med tykkelse mer eller mindre enn den du har stilt inn VTA med vil gi en azimuth-feil. Og for en plate som ikke er rett, og det er det jo noen av i en ikke-perfekt verden, vil azimuth forander seg hele tiden under avspilling."

    R
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.939
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    FZ skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Forresten. Om headshell og pickup er på linje, er rent kosmetisk. Om pickup og rillene er på linje, har reell lydmessig betydning. Pick your poison.
    Armfane og rille er parallelle i kun to punkter. Det trodde jeg vi var enige i ;)
    Hvis du bruker en ekte universell protractor som f.eks. Feichert eller armfabrikantens mal vil du både "få pickup og rillene er på linje" og "headshell og pickup er på linje". Og det er ikke bare en fordel kosmetisk som sagt noen ganger nå..........
    Se innlegget over.
    Enig med Zomby her, det er PU og rille som skal være på linje i de to nullpunktene bestemt av valgt metode.
    Dette må da være det viktigste?
    Som målingene på vinylengine viser så fyker forvrengningen i været dersom du endrer overheng uten å endre vinkel.

    Det er kun dersom du har monteringsavstand (senter spindel - senter pivot) i henhold til hva produsenten oppgir, og dersom du benytter samme alignmentmetode som produsenten at du får pose og sekk --> PU og rille i nullpunktene + PU og headshell på linje.
    KUN da er min påstand.
    Enig?

    Feickert = ekte universal? Kan hende det, men den er ingen garanti for PU på linje med headshell.
    Si at armprodusenten har oppgitt en monteringsavstand på 230mm.
    Da bruker du Feickert for å finne overheng og justere ihht Baerwald eller Lofgren.
    Men hvis armprodusenten har lagt Stevenson til grunn for sin vinkel på headshell så vil du måtte droppe PU på linje med headshell dersom du skal justere korrekt med Feickert.

    Angående: "både "få pickup og rillene er på linje" og "headshell og pickup er på linje". Og det er ikke bare en fordel kosmetisk som sagt noen ganger nå.........."
    Greit nok, men denne fordelen blir da forsvinnende liten når du tenker på bakdelen med flere ganger høyere forvrengning dersom du ikke vrir PU i headshell slik at den blir parallell med rillene i begge nullpunktene?

    Mvh
    Rolf
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    RoDa skrev:
    Denne variasjonen du beskriver er da aktuelt for alle typer innstillinger, også hvis du har PU plassert 'rett' i headshell?
    Tenker på dette: "Dvs. at plater med tykkelse mer eller mindre enn den du har stilt inn VTA med vil gi en azimuth-feil. Og for en plate som ikke er rett, og det er det jo noen av i en ikke-perfekt verden, vil azimuth forander seg hele tiden under avspilling."
    Nei, den variasjonen er ikke aktuell hvis PU er montert rett i headshell. Hvis du ser på Rega-armen din og tenker deg en rett linje i forlengelse av lageret som er montert horisontalt og samtidig ser for deg en forlenget linje fra headshellet vil disse to linjene treffe hverandre i en rett vinkel. Dette er ikke en tilfeldighet, men konstruktøren har valgt dette for at azimuth ikke skal kunne endres ved forskjellig VTA. Hvis du monterer PU'en skjevt i headshellet har du ødelagt denne perfekte vinkelen og du får azimuth feil som jeg har beskrevet over.
    Er du med?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.939
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg fant også pieces med Juicy Lucy, men dessverre var den så ripete og skitten at jeg ikke tror den er til å berge.
    Synd, for musikken likte jeg! :(

    http://en.wikipedia.org/wiki/Juicy_Lucy_(band)


    R
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    RoDa skrev:
    Enig med Zomby her, det er PU og rille som skal være på linje i de to nullpunktene bestemt av valgt metode.
    Dette må da være det viktigste?
    Som målingene på vinylengine viser så fyker forvrengningen i været dersom du endrer overheng uten å endre vinkel.

    Det er kun dersom du har monteringsavstand (senter spindel - senter pivot) i henhold til hva produsenten oppgir, og dersom du benytter samme alignmentmetode som produsenten at du får pose og sekk --> PU og rille i nullpunktene + PU og headshell på linje.
    KUN da er min påstand.
    Enig?
    Ja selvfølgelig er jeg enig, det er jo det jeg har sagt hele tiden..........og hvor har jeg sagt noe om at det ikke er viktig at PU og rille er parallelle i nullpunktene? Det jeg i tillegg påpeker er at det blir introdusert andre feil i innstillingen når PU er vridd i armshell.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.939
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    FZ skrev:
    RoDa skrev:
    Denne variasjonen du beskriver er da aktuelt for alle typer innstillinger, også hvis du har PU plassert 'rett' i headshell?
    Tenker på dette: "Dvs. at plater med tykkelse mer eller mindre enn den du har stilt inn VTA med vil gi en azimuth-feil. Og for en plate som ikke er rett, og det er det jo noen av i en ikke-perfekt verden, vil azimuth forander seg hele tiden under avspilling."
    Nei, den variasjonen er ikke aktuell hvis PU er montert rett i headshell. Hvis du ser på Rega-armen din og tenker deg en rett linje i forlengelse av lageret som er montert horisontalt og samtidig ser for deg en forlenget linje fra headshellet vil disse to linjene treffe hverandre i en rett vinkel. Dette er ikke en tilfeldighet, men konstruktøren har valgt dette for at azimuth ikke skal kunne endres ved forskjellig VTA. Hvis du monterer PU'en skjevt i headshellet har du ødelagt denne perfekte vinkelen og du får azimuth feil som jeg har beskrevet over.
    Er du med?
    Sorry, nei...
    De vil treffe hverandre med en viss vinkel ja. Men hvilken vinkel, og hva gjør den perfekt?
    Det er jo kun en gitt offset-vinkel?

    Aha!! Fant et bilde på nett




    R
     

    Vedlegg

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.939
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    FZ skrev:
    RoDa skrev:
    Enig med Zomby her, det er PU og rille som skal være på linje i de to nullpunktene bestemt av valgt metode.
    Dette må da være det viktigste?
    Som målingene på vinylengine viser så fyker forvrengningen i været dersom du endrer overheng uten å endre vinkel.

    Det er kun dersom du har monteringsavstand (senter spindel - senter pivot) i henhold til hva produsenten oppgir, og dersom du benytter samme alignmentmetode som produsenten at du får pose og sekk --> PU og rille i nullpunktene + PU og headshell på linje.
    KUN da er min påstand.
    Enig?
    Ja selvfølgelig er jeg enig, det er jo det jeg har sagt hele tiden..........og hvor har jeg sagt noe om at det ikke er viktig at PU og rille er parallelle i nullpunktene? Det jeg i tillegg påpeker er at det blir introdusert andre feil i innstillingen når PU er vridd i armshell.
    Så det vi egentlig begynner å nærme oss å bli enige om er at det er ikke en god ide å finne på noe annet når det gjelder geometri enn hva armprodusenten har bestemt med sin gitte vinkel av headshell? :)
    Godt du er tålmodig, FZ!! ;D

    R
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    RoDa skrev:
    FZ skrev:
    RoDa skrev:
    Denne variasjonen du beskriver er da aktuelt for alle typer innstillinger, også hvis du har PU plassert 'rett' i headshell?
    Tenker på dette: "Dvs. at plater med tykkelse mer eller mindre enn den du har stilt inn VTA med vil gi en azimuth-feil. Og for en plate som ikke er rett, og det er det jo noen av i en ikke-perfekt verden, vil azimuth forander seg hele tiden under avspilling."
    Nei, den variasjonen er ikke aktuell hvis PU er montert rett i headshell. Hvis du ser på Rega-armen din og tenker deg en rett linje i forlengelse av lageret som er montert horisontalt og samtidig ser for deg en forlenget linje fra headshellet vil disse to linjene treffe hverandre i en rett vinkel. Dette er ikke en tilfeldighet, men konstruktøren har valgt dette for at azimuth ikke skal kunne endres ved forskjellig VTA. Hvis du monterer PU'en skjevt i headshellet har du ødelagt denne perfekte vinkelen og du får azimuth feil som jeg har beskrevet over.
    Er du med?
    Sorry, nei...
    De vil treffe hverandre med en viss vinkel ja. Men hvilken vinkel, og hva gjør den perfekt?
    Det er jo kun en gitt offset-vinkel?

    Aha!! Fant et bilde på nett




    R
    Der har du den ja. Da er du med, eller.... ;)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.939
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Egentlig ikke.....

    Den der vinkelen har jo ikke noe fast holdepunkt, og vil være 90 grader uansett..?

    R

    EDIT: (unnskyld slurvete tegning)



    R

    EDIT IGJEN:
    Men hvis K er et mål som forteller noe, og at det skal være 90 grader mellom siktelinje headshell og lengden K mot pivot......
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vinkelen der er en konstant 90° hjelpevinkel bare ja, og lineær offset (K) måles i mm ikke i grader.
    Som du skjønner vil annen vinkling på headshell ift armrør gi en annen lineær offset, gitt alt annet likt.
     
    R

    Runesande

    Gjest
    Hei RoDa!
    Som Vidar P sier, K er liniær offset, måles i mm. Dersom du går tilbake til underlaget jeg sendte deg på Rega protractoren så vil du finne igjen liniær offset der i mm. Når jeg tegnet en linje fra pivot senter til enden av liniær offset linjen, og målte vinkelen, er du kun for å kontrollere at øvrig geometri stemmer. Den skal danne 90° der. Dersom du ser på Vinylengine så er tegningen der "mer" korrekt. Den viser at K tar utgangspunkt i indre nullpunkt.

    Rune
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.939
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ser den nå, VidarP, måtte bare sove litt. ;D

    FZ:
    Det er altså et idealmål for hver arm på denne lineær offset?
    Holder man denne lik det som armprodusenten har oppgitt i praksis med sin vinkling av headshell så er er vi home free?

    Glad jeg fant denne vinylengine.com :)

    De har en slik http://www.vinylengine.com/tonearm_alignment_calculator.php og se nå:

    Vi tenker oss at armprodusenten har langt Baerwald til grunn, og dermed produsert headshell slik at det gir en offsetvinkel på 23,016 grader med PU på linje med headshell. Overheng er slik at det gir en effektiv armlengde på 239mm

    Armen er montert på plint med en avstand senter pivot til senter spindel på 221,681mm (nøyaktig dette ;D )






    Men så:
    Lange armer er jo alltid best har jeg hørt... Så jeg vil sørge for å få maksimal effektivlengde ut av armen.
    (Her må vi forutsette at det er god lengde på slot-ene i headshell...)

    For å få til dette må jeg montere armen lengre fra senter pivot.
    Monteringsavstanden er økt fra 221,681mm til 224,175mm. Noe som gir meg en økning fra 239mm til 245mm effektiv lengde på armen.




    Hva har skjedd?
    Effektiv lengde er økt, siden armen er montert lengre fra senter pivot.
    Offsetvinkel er mindre enn i første innstilling.
    Men lineær offset er identisk, og vi har fortsatt ideell innstilling for å minimere azimuthfeil.
    Viktigst av alt for dette eksempelet:
    Det er mulig at PU er vridd i headshell uten at det har negativ innflytelse på azimuth.

    Til de mattekyndige:
    Er det slik at lineær offset i mm alltid vil være konstant ved samme metode (Baerw... osv) uavhengig av monteringsavstand, armlengde osv..?



    R
     

    Vedlegg

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    RoDa skrev:
    Det er mulig at PU er vridd i headshell uten at det har negativ innflytelse på azimuth.
    På en riktig konstruert arm som f.eks. din Rega vil en vridning i headshell uansett ha en negativ innflytelse på azimuth med mindre alle platene dine har lik høyde og de er dønn rette + at du har montert armen slik at armrøret er helt parallellt med plata. Så er det opp til den enkelte å avgjøre om man anser det som et problem eller ikke. Det jeg hardnakket prøver å få banket inn er at dere introduserer en ny imperfeksjon ved å vri PU'en for å få den til å passe med en topunktsprotractor hvor ikke overhenget er nøyaktig lik det som armprodusenten har forutsatt ;)
    Dette blir jo også bekreftet i de artiklene som er dratt fram fra VinylEngine så jeg skjønner ikke helt at dette skal være noe å diskutere videre :p
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.939
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Runesande skrev:
    Hei RoDa!
    Som Vidar P sier, K er liniær offset, måles i mm. Dersom du går tilbake til underlaget jeg sendte deg på Rega protractoren så vil du finne igjen liniær offset der i mm. Når jeg tegnet en linje fra pivot senter til enden av liniær offset linjen, og målte vinkelen, er du kun for å kontrollere at øvrig geometri stemmer. Den skal danne 90° der. Dersom du ser på Vinylengine så er tegningen der "mer" korrekt. Den viser at K tar utgangspunkt i indre nullpunkt.

    Rune
    Hei Rune!

    Jeg ser at K er en del av geometrien til oppsettet, det jeg sliter med å forstår er hvorfor denne K skal være så essensiell for å minimere azmuthfeil.
    Gitt dette første eksempelet mitt:



    Dersom jeg på denne tenkte armen, som er produsert med en vinkel på headshell som gir offsetvinkel på 23,016 grader, velger å sette opp PU med Stevensongeometri istedet. Jeg må da vri PU i headshell og jeg får en annen K. Hvorfor blir det da mer azimuthfeil?

    R
     

    Vedlegg

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    272
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    Men så:
    Lange armer er jo alltid best har jeg hørt...  Så jeg vil sørge for å få maksimal effektivlengde ut av armen.
    (Her må vi forutsette at det er god lengde på slot-ene i headshell…)
    Ikke så relevant til diskusjonen egentlig, men bare en kommentar fra sidelinja; lange armer reduserer vinkelfeil, mer jo lengre de er. Men som vi vet så er det "no such thing as a free lunch", og disse armene introduserer helt nye sett med problemer igjen. Det går gjerne på effektiv masse (og følgelig evne til å gi pu'en gode forhold for sporing), vanskeligere resonansutfordringer etc etc. Alle lengder av armer er kompromisser, og alt med platespillere er i bunn og grunn kompromisser. Det er fort gjort å se seg blind på et sett egenskaper (f.eks vinkelfeilminimaliseringen til tangentialarmer) men man må huske på at medaljen (eller skal man si vinylen) alltid har en bakside, som meget vel kan være vel så degraderende for lyden.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    FZ skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Hvis du har justert inn en VTA som innebærer at armrøret/headshellet avviker fra vater i den retningen.. Så vil nok rotasjon endre azimuth også.... Ikke i forhold til headshellets offset angle, men i forhold til pickupens offset. Altså: Hvis man vrir seg til mer offset, mer azimuth-avvik. Mindre offset, mindre azimuth-avvik. Tilfeldig om det blir bedre eller dårligere, med andre ord........
    Dette er helt feil. Hvis du ser på armen din vil du se at horisontal-lageret er plassert slik at den danner en rett vinkel (90 grader) til headshellet og altså til PU'en dersom den er plassert rett i headshellet. Hvis du vrir PU'en får du garantert en azimuth-feil hvis ikke armrøret er parallellt med plata. Dvs. at plater med tykkelse mer eller mindre enn den du har stilt inn VTA med vil gi en azimuth-feil. Og for en plate som ikke er rett, og det er det jo noen av i en ikke-perfekt verden, vil azimuth forander seg hele tiden under avspilling.
    Når jeg tenker meg om så har du rett. Azumuth vil selvfølgelig variere med avvik i offset mellom lageret og pickup. Sorry. Her tenkte jeg nok litt for mye unipivot, som kan rotere frittt rundt alle akser.  

    Men uansett vil avvik kun opptre hvis man har VTA som avviker fra 0 grader. Avvikene blir derimot særdeles små. Avvikene i azimuth vil bli like store som avviket i VTA dersom avviket mellom offsetvinklene (lager og pickup) er 90 grader. Dette er for det første usannsynlig, for det andre umulig. Og da ville man jo faktisk ikke ha bevegelighet i høyden i det hele tatt.

    Nå er jeg som sagt ikke matematiker, så jeg overlater regningen til andre... Men avvik i azimuth vil bli en liten fraksjon av avviket mellom offsetvinklene (si f.eks. 1 grad i et reelt eksempel, mot 90 som gir maks feil). Her snakker vi definitivt 'subatomært' eller j*** små avvik uansett. Bulkete plater finnes forsåvidt (med mindre man har VPI med perifericlamp ;)) Men, avvikene i SRA vil uansett bli det vesentlige problemet her. Andre ting som melder seg på her er avvik mellom høyden på lagerpunktet og plate/nål. Bulkete plater gir variasjon i overheng, og dermed wow med mindre disse er i samme høyde. Bulkene gir varierende nåletrykk, subsonisk støy som gir store utsving i de fleste høyttalere, med økt forvrengning som resultat.

    Avvik i Azimuth drukner fullstendig under alle de andre problemene, IMHO.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.939
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    FZ skrev:
    RoDa skrev:
    Det er mulig at PU er vridd i headshell uten at det har negativ innflytelse på azimuth.
    På en riktig konstruert arm som f.eks. din Rega vil en vridning i headshell uansett ha en negativ innflytelse på azimuth med mindre alle platene dine har lik høyde og de er dønn rette + at du har montert armen slik at armrøret er helt parallellt med plata. Så er det opp til den enkelte å avgjøre om man anser det som et problem eller ikke. Det jeg hardnakket prøver å få banket inn er at dere introduserer en ny imperfeksjon ved å vri PU'en for å få den til å passe med en topunktsprotractor hvor ikke overhenget er nøyaktig lik det som armprodusenten har forutsatt ;)
    Dette blir jo også bekreftet i de artiklene som er dratt fram fra VinylEngine så jeg skjønner ikke helt at dette skal være noe å diskutere videre :p
    Den vridningen man gjør i headshell når man velger en annen geometri enn den som armprodusenten har lagt til grunn gjør man for å beholde rillene parallell med PU i nullpunktene.
    En annen geometri gir en annen effektiv armlengde og dermed en annen offsetvinkel.

    Det som vinylengine skriver (og måler) er at om man ikke vrir PU for å få rett offsetvinkel så skyter forvrengningen i taket.
    Ser ikke noe som konkluderer med at å vri PU i headshell er feil? Vis meg gjerne dette, jeg har søkt mye uten å finne det!

    Snakker du om kun å vri PU i en gitt perfekt oppsatt geometri og dermed introdusere feil, så er vi enige. Da blir det økt azimuthfeil.

    Mener du at det som jeg har uthevet i sitatet ikke er faktorer som påvirker azimuth dersom du benytter den geometrien som armprodusenten har lagt til grunn for vinkel på headshell?

    R
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    FZ skrev:
    Zomby_Woof skrev:
    Forresten. Om headshell og pickup er på linje, er rent kosmetisk. Om pickup og rillene er på linje, har reell lydmessig betydning. Pick your poison.
    Armfane og rille er parallelle i kun to punkter. Det trodde jeg vi var enige i  ;)
    Hvis du bruker en ekte universell protractor som f.eks. Feichert eller armfabrikantens mal vil du både "få pickup og rillene er på linje" og "headshell og pickup er på linje". Og det er ikke bare en fordel kosmetisk som sagt noen ganger nå..........
    Se innlegget over.

    Vi er enige i at vi har 0-feil i to punkter. Men hvor disse plasseres bestemmer hvor og hvor store avvikene våre blir.

    Hvis man skal spikke fliser på dette nivået, er Feickert faktisk ikke universell. Hvis det er avvik mellom produsentens ønskede 0-punkter og de som genereres av Baerwald/Löfgren vil ikke avstanden tallerkenlager-armbase bli riktig. Altså Feickert er universell for alle spillerekonstruert for Baerwald/Löfgren, og passer ikke til noen andre.

    Som et eksempel. Satt opp til Baerwald har min VPI ca. 1 mm (+-) mer overheng og bittelitt mer offset (mindre enn en grad). Skulle det bli helt korrekt gitt armens geometri måtte armbasen vært flyttet. Nå er det vel heldigvis en unipivot, så azimuth lider uansett ikke under dette....
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.939
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Zomby_Woof skrev:
    FZ skrev:
    Dette er helt feil. Hvis du ser på armen din vil du se at horisontal-lageret er plassert slik at den danner en rett vinkel (90 grader) til headshellet og altså til PU'en dersom den er plassert rett i headshellet. Hvis du vrir PU'en får du garantert en azimuth-feil hvis ikke armrøret er parallellt med plata. Dvs. at plater med tykkelse mer eller mindre enn den du har stilt inn VTA med vil gi en azimuth-feil. Og for en plate som ikke er rett, og det er det jo noen av i en ikke-perfekt verden, vil azimuth forander seg hele tiden under avspilling.
    Når jeg tenker meg om så har du rett. Azumuth vil selvfølgelig variere med avvik i offset mellom lageret og pickup. Sorry. Her tenkte jeg nok litt for mye unipivot, som kan rotere frittt rundt alle akser.
    Klarer du å forklare hvorfor?
    Avvik i offset mellom lager og PU.....

    DERRRR!!! Nå forsto jeg det, men jeg måtte stå over platespilleren og vifte med armene som en tulling.... :-X
    En annen vinkel på PU enn hva headshell indikerer vil trykke på lageret på en annen måte enn hva produsenten har forutsatt.

    TAKK FZ for at du holdt ut!! ;D ;D

    R
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    RoDa skrev:
    Mener du at det som jeg har uthevet i sitatet ikke er faktorer som påvirker azimuth dersom du benytter den geometrien som armprodusenten har lagt til grunn for vinkel på headshell?
    JA!
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.939
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    ....og i hui og hast måtte jeg ta et bilde og tegne litt ;D



    Ha en fin søndag folkens, nå har i alle fall JEG fått ro i sjelen. 8)


    Mvh
    Rolf
     

    Vedlegg

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.939
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    RoDa skrev:
    Etter mitt innkjøp av platespiller og som meget uerfaren på området tenkte jeg at jeg skulle starte en tråd med mine opplevelser med vinyl. :)
    Tanker, tabber, lærdom og så videre ::)


    ;D
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    Zomby_Woof skrev:
    Avvik i Azimuth drukner fullstendig under alle de andre problemene, IMHO.
    Alle problemene du skisserer gir dårligere lyd og alle påvirker lyden i større eller mindre grad. Mao. vil økt azimuth-feil også være med på å rote til gjengivelsen med mindre den skulle påvirke i motsatt retning til et av de andre problemene og redusere eller nulle ut disse og det finner jeg svært usannsynlig.
    Det finnes til dels kostbare verktøy for å optimalisrer azimuth så det er ihvertfall en del som prøver å få dette pinlig nøyaktig. Har gått en tråd om dette tidligere på sentralen hvor softwaren til Feichert ble diskutert.
    Men uansett, det er ikke effekten av feil azimuth jeg har vært med å diskutere, men at det introduseres en feil. Og der ser det vel nå ut for at vi er enige :)
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Takke seg til en skikkelig tangentialarm... 8)
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.798
    Antall liker
    352
    Torget vurderinger
    3
    RoDa skrev:
    TAKK FZ for at du holdt ut!! ;D ;D
    Puh......da kan jeg komme meg ut på sykkelturen som jeg hadde lovt fruen ;D
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jo da. Jeg tror faktisk vi er enige nå, i prinsipp. Og du hadde rett.

    Men å tviholde på korrekt azimuth vil gi større avvik på de andre parametrene enn det ellers ville blitt. Alt henger sammen med alt. Altså, forutsatt at man opererer med avvikende VTA og faste lager rundt to akser. Alt henger som sagt sammen med alt, og det blir (tror jeg) riktigere å bruke Baerwald/Löfgren enn Rega sin (som gir voldsomme avvik ytterst på plata).

    Feickert er dessuten ikke universell, med mindre man flytter armbasen til den korrekte avstand for den aktuelle geometri (f.eks. fra Regas anbefaling til Feickerts egen (som de anbefaler i manualen)).

    Edit: Jeg kom forresten på at bulker også kan påvirke azimuth. Bulkene trenger ikke nødvendigvis å gå vinkelrett på rillene... ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn