RoDa's anleggstråd MkII

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• musicus

ad hoc
    Ble medlem
    10.05.2025
    Antall liker
    1.707
    Sted
    Std
    Torget vurderinger
    0
    Tviler ikke på at dette er en nytelse å lytte til.
    Takk for at deling til både vert og besøkende skribent.🙂🙏
    Også takk for spilleliste som skal pløyes i helga.
    Til og med favoritten Electrif Lycantrophe!🥰

Kan man vennligst gi opplysninger om hvilke pick-uper det er snakk om? (1 og 2)🙂
    Mvh
    Ikeda Sai (#1) Ikeda 9ts
    Samme familie men som nevnt ganske forskjellig uttrykksform! 😊

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    42.367
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    22
    Hyggelig og flott besøks rapport i en lekker stue som besøkeratmosfære er viktig og trivsel gjør opplevelsen ennå bedre🤗
    Skal se/høre litt på denne spillelisten i morgen🎶
    Takk for deling😉

gismo

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.359
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    IMG_2350.jpg

Plutselig noen timer ledig, et par ører jeg stoler på som er montert på en god venn, kaffe og litt å tygge på, prat og musikk. Givende og bra boost for hobbyen.
    Merkelig hvordan anlegget alltid låter bedre etter det er varmet opp med noen timer felles musikknytelse.

Som en slags opptakt prøvde jeg i går å bytte digitalkabel mellom Eversolo og Border Patrol. Opplevde forskjell, og beholdt de fine fra Hønefoss. Ja, jeg skrev opplevde. Nok om det.

IMG_2354.jpg

De gode ørene var her sist før spileveggen kom på plass. Veldig interessant å høre hva han mente om før og etter. At drøye ti kvadratmeter vegg som har fått 1cm tykk filt med trespiler på kan ha noe effekt på lyden er ikke så merkelig kanskje. Mer interessant er hvordan det beskrives.
    Vi prøvde også Eversolo & Fosi opp mot Eversolo, Border Patrol & Cayin CS-100A. Rått parti. Rør er rør eller noe sånn.
    @ou812rh kom med noen veldig gode perspektiver på lydgjengivelse etter besøket hos han, som jeg setter i sammenheng med dagens samtaler.

Hva som er skarpt eller ikke er jo opptil ørene som hører! Jeg mener jo at det skal være noe skarpheter da det ikke nødvendigvis bare er fløyel når du hører en trommis eller fiolinist live i full utfoldelse. Hvor mye du ønsker å ha av det i stua er jo subjektivt🤔
    Bra sagt!

Hva er det vi søker i lyden og hvorfor?

HFLS-1, Mission 753, Fosi Audio V3 mono, Icon Audio BA3, en relativt stor kveil med diverse kabler og en god gammel NAD 3100PE er alle egentlig til overs.
    Men de kan godt være her for å lindre litt kløe og by på midlertidig forandring innimellom. Mission må jeg gjøre noe med finishen på eller bare selge.
    For den beste - for meg - kombinasjonen er den som står her nå.
    Det eneste må være at det skrytes sånn av Rega ND7 at jeg har ganske så lyst på en sånn som etterfølger for min Exact.
    Så, selv om julegardinene er på plass så får jeg vente litt med å oppsummere 2025 i anlegget.

IMG_2356.jpg

Fortsatt god helg :)
    mvh

Sist redigert:

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
    Ble medlem
    21.03.2006
    Antall liker
    24.451
    Sted
    Bydelen for okser i Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Høres ut som om du/dere hadde noen fine timer foran anlegget @RoDa (y) Alltid fint å ha noen ekstra ører som kjenner anlegget og rommet til å gi litt tilbakemeldinger! For det om mange av oss har et ganske bevist forhold til hvordan vi ønsker at lyden skal være hjemme hos oss så er det noen ganger en kan bli litt «døv» på egent anlegg👂 Håper å få høre på anlegget ditt over nyttår;)

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.359
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    EgelandAcoustics Alvea, RoDa edition :cool:

Jeg er fremdeles veldig godt fornøyd med mine skreddersøm dempeføtter til Rega P7, og mener de bidrar godt til hvor fornøyd jeg er med lyden fra spilleren. Veldig kult å ha noe som jeg fikk delta på utformingen av og jeg synes det øker eiergleden.
    0003.jpg

Demping av høyttalere har jeg likt lyden av, og tidvis brukt sonic design dempeputer og slikt. Noen som husker Holfiputene fra gode gamle dager? Hifiklubben sine Essential Acoustic Feet virker som noe tilsvarende. Under mine Dynaudio Stand 20 har jeg klart å få SD-foten til å fungere sånn passe, rent praktisk, men ganske kronglete å få plassert dem bra og å flytte høyttalerne er håpløst. Så det blir til at jeg i stedet stort sett har brukt spikesunderlag med møbelknott.
    Helt greit, men ville egentlig ha dempeføtter.
    a0003_1.jpg
    a0004.jpg
    a0005.jpg

Så har jeg ikke fått helt fot for Bass Guard og de andre modellene fra ElegandAcoustics, er litt sær på hvordan jeg vil det skal se ut. Vil ha de til å se ut som de ble levert sammen med stativene og jeg vil beholde skruene sånn som de er.
    @K.H. sine fra @EgelandAcoustics begynner å nærme seg dit jeg vil, men så glemte jeg det sikkert litt og bestilte aldri.
    Da @EgelandAcoustics kom med Alvea så var det noe som klikket på plass!
    Dette liker jeg! Men er jo litt sær, som sagt, så jeg måtte spørre om litt skreddersøm igjen.

Slett topp som dekker over bikubemønsteret, fordypning for original spike fra stativet, og voila!
    Bilde med litt AI-hjelp som la grunnlaget for hva som skulle produseres. Original til venstre og AI-forslag til høyre.
    A0001.jpg A0002.jpg

Det er ca 55-45% fordeling i vekt foran og bak på det sandfylte stativet med C1 oppå , så selvfølgelig – hva er det som ikke er selvfølgelig med Egeland liksom? – ble føttene tilpasset det. Den bittelille irritasjonen min over at det har vært bittelitt forskjell i høyde på foran og bak på grunn av mer komprimerte puter foran er nå borte. Jeg synes utseendet er meget vellykket og løsningen med spike forsenket i dempeføttene gjør det både stabilt og mulig å flytte på høyttaleren.
    a0010.jpg

Ganske gøy da jeg fikk bilde fra produksjonen og ba AI om å fremheve den runde delen fremst i bildet.
    AI-en gjorde det liksågodt om til en firkantet kloss. Verden tilhører oss mennesker en liten stund til. 😅
    a0006.JPG

Fantastisk kult gjennomført innpakning på dempeføttene! :cool:
    a0007.jpg
    a0008.JPG
    a0009.jpg

Bestillingsprosess – check!
    Skreddersøm – check!
    Utseende – check!
    Bare å finne ut hvordan det låter, eller først og fremst om det låter annerledes og i så fall om det oppleves bedre.
    Eller, hvordan det låter. Bedre eller best er så subjektivt at hvordan pleier å fungere bedre som beskrivelse.

Helt strøken forsenkning i dempeføttene for spissen på de originale spikesene.
    a0011.jpg

Kanskje noe unfair fight med møbeknottspikeunderlag vs EgelandAcoustics, men jeg gadd rett og slett ikke gå innom SD-føttene først.
    Har litt minne av hvordan de funket, så prøver meg utpå.
    Litt høydeforskjell er det, Høyde fra gulv til overkant av stativer var 43 mm og er nå med nye føtter blitt 49 mm.
    Det kan kanskje ha noe å si? Jeg har justert på spikes sånn at de akkurat griper tak nedi forsenkningen i dempefoten før kontramutter er strammet.

Sammenligning før bytting
    a0012.jpg
    a0013.jpg

The switch
    a0014.jpg
    a0015.jpg

Jeg synes det ferdige resultatet ble meget bra!
    Takk til @EgelandAcoustics for kanonbra gjennomføring. 👏

a0016.jpg
    a0017.jpg
    a0019.jpg
    a0020.jpg

Inntrykk
    Jeg gjør det ikke verre enn å lytte og så fortelle om hva jeg opplever. Opplevelse, ikke test, ikke måling, ikke blindt.
    Egeland har testet og målt, så vi ser at det funker. Men vi ser ikke hvordan det låter.
    Dagsform, forventninger, erfaringer, mye som påvirker. Men det er mye annet på forumet som er mindre positivt enn når vi deler opplevelser, så jeg prøver.

Lyttet til noen låter. Byttet fra møbelknottspikesunderlag til Alvea. Lyttet til de samme låtene og så noen fler.
    a0022.jpg

Må innrømme at jeg er ganske så satt ut av hvor stor forskjell jeg opplever. Dette må anses som førsteinntrykk som kan endre seg.
    Har bare spilt et par dager med dem nå, og begynner å danne meg et inntrykk.

At det skulle kunne skje ting i bassen var jeg forberedt på, men at det også skulle skje ting oppover hadde jeg ikke trodd.

Det oppleves som at stemmer er like i betydningen like frempå eller bakpå, like tilstede i lydbildet. Toppen er også lik i klang og presentasjon.
    Men det har skjedd noe likevel. Det høres ut som det klinger ut bedre/lengre, at det er stillere mellom tonene og det høres ut som bredde og dybde er bedre.
    Det oppleves å være enklere å høre teksten, hva som synges. Jeg kan spille lavere og beholde - eller kanskje til og med få mer - infomasjon. Veldig fint siden det her i heimen spilles vel så ofte på moderat nivå som høyt. Hus med andre folk i. :) Jeg tror disse forskjellene handler om at det er fjernet støy som har vært der på grunn av vibrasjoner. lyden er altså ikke feitere eller fyldigere, heller mer presis og åpnere. Kan hende det er godt med noe tilslørt og feitere lyd, men da er det ikke fra Alvea du ska forvente at det kommer.

a0096.jpg

Bass!
    Det er mer trøkk i bassen, som gjør at det oppleves som mer og mer slagkraftig. Det er mer detaljer i bassen som gjør at det høres ut som det er raskere og tyngre på en gang. Det høres ut som det er mer bass, selv om det ikke passer helt med opplevelsen av mer slagkraft, detaljer og hurtighet.
    Jeg synes det er lettere å følge bassgang og det spiller på en måte mer musikk i bassen. Det låter ikke bass, det låter musikk, om det overhodet gir mening.
    Subwooferen her er delt på 80Hz, så den er med i samme område.
    Men det er noe med trøkk, «fart» i bassen. Ikke etterslep, og dermed mer i takt med hvordan subwooferen spiller? Det samme med opplevd slagkraft, har dempingen av vibrasjoner ført til at forskjellen på stille og trøkk oppleves større og dermed at bassen er kraftigere? Aner ikke, men synes opplevelsen er veldig god!

a0097.jpg

Oppsummert
    Det er ikke et nytt anlegg. Det er ikke himmel og hav i forskjell, men det er veldig mye større enn jeg hadde trodd.
    Det har gitt den der deilige følelsen at jeg får lyst å spille låt etter låt for å høre "hvordan høres den ut nå?"
    Jeg ble overrasket når det gjorde litt greier oppover i lydbildet også, i tillegg til bassen.
    @EgelandAcoustics er ekte entusiast, har super kundeservice og har 90 dagers åpent kjøp. Anbefales!
    Jeg har gått fra 3 til totalt 11 dempeføtter derfra, tror ikke det kommer til å stoppe der heller. :)

over og ut for denne gang
    mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn