RoDa's anleggstråd MkII

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Vakkert Roda!

    Er det ikke deilig å komme hjem fra messe og sitte igjen med et smil når første låta starter? Dynaudio har noe eget over seg og C1 har jeg savnet siden dagen jeg solgte den. Har likefult endt opp med en drøm om Confidence 30 eller 50. Et godt år til på akjsemarkedet, så skal det være muuuulig heh.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Hyggelig å få hilse på deg, Mr! Bra at du tok initiativ :)

    Som med de fleste turer, var det beste det å komme hjem. Også lydmessig :D
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Beklager at jeg rusja videre i farta, R.
    (Jeg hadde en avtale med en som stod og venta.)
    Vi rakk da å si hei, og jeg observerte at du fremdeles ser like uforskammet bra ut! 😊👌

    Lørdag er det fryktelig mye folk, og som du sier er det smart å velge søndag. Bortsett fra at noen bytter oppsett. Søndag fikk jeg hørt det meste av det jeg hadde lyst til å høre mer på eller ikke fikk med meg lørdag.
    Tenker det var helt greit å resjekke hva du hadde hjemme ja. Slik er det her også.
    Grudde meg ikke det minste 😊
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.461
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hyggelig å få hilse på deg, Mr! Bra at du tok initiativ :)
    Som med de fleste turer, var det beste det å komme hjem. Også lydmessig :D
    I lige måde. Et besøk hos deg står langt oppe på ønskelisten (y)
    Must å spille denne, som jeg har fått fullstendig på hjernen og i spillelistene etter du vekket den i tråden din :cool:
    Skjermbilde.JPG



    mvh
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Du er veldig velkommen når det måtte passe! Østfold er da ikke så langt unna...
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.461
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Beklager at rusja videre i farta, R.
    (Jeg hadde en avtale med en som stod og venta.)
    Vi rakk da å si hei, og jeg observerte at du fremdeles ser like uforskammet bra ut! 😊👌

    Lørdag er det fryktelig mye folk, og som du sier er det smart å velge søndag. Bortsett fra at noen bytter oppsett. Søndag fikk jeg hørt det meste av det jeg hadde lyst til å høre mer på eller ikke fikk med meg lørdag.
    Tenker det var helt greit å resjekke hva du hadde hjemme ja. Slik er det her også.
    Grudde meg ikke det minste 😊
    Ja, det var fart i skrotten din der :D😅
    Veldig mye folk og mye kjente, også gamle kjente. Traff på en gammel kollega og Karmana samtidig, så da ble jeg uhøflig i en eller annen retning uansett. 🙈
    Ska'kke være enkelt.
    Neste år må det blir to-dagers (y)

    Må innrømme disse Qln sitter greit igjen i husken! Likte dem bedre enn de større/dyrere modellene.

    IMG_7605-001.jpg



    mvh
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    57.382
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Vi gjorde om til 2 overnattinger, og det var ganske deilig med lite stress.
    Neste år håper jeg det blir Gøteborg eller aller helst Warszawa igjen.
    Det siste er vel egentlig både morsomst, best og billigst. Kinderegg altså. 😊
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.202
    Antall liker
    8.964
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Hm, ikke bra å misse topp tre rom på messa. Ble såpass sjeivt fordelt at jeg synes Usher/Yamaha var på topp.
    Søndag pleier å være et triks, men denne gangen var det andre ting på kalenderen som gjorde at det kun ble lørdag.
    Uansett veldig fint med messe igjen!

    Vis vedlegget 761907
    Helt greit å høre musikk hjemme fortsatt. Puh.


    Bremnes var ikke så verst ho heller. På konsert. I Moss.

    mvh
    Kan i allefall istemme at stativene dine er bra . ;)
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.764
    Antall liker
    50.370
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Det ser meeeeget bra ut nå RD👍.
    Den KEF suben bidrar nok til en del av morroa i lyden😁.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.211
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Veldig mye folk og mye kjente, også gamle kjente. Traff på en gammel kollega og Karmana samtidig, så da ble jeg uhøflig i en eller annen retning uansett. 🙈
    Registrerte at det var han andre som fikk fokus, mens jeg ble skyflet unna etter noen høflighetsfraser. Hevnen kommer til å bli nådeløs 😡😄 Han hadde forresten en søt kone, så jeg hadde sikkert gjort det samme 😄
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.461
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Registrerte at det var han andre som fikk fokus, mens jeg ble skyflet unna etter noen høflighetsfraser. Hevnen kommer til å bli nådeløs 😡😄 Han hadde forresten en søt kone, så jeg hadde sikkert gjort det samme 😄
    Som Rognlien senere påpekte kunne det blitt farlig med krangelkuk1 og krangelkuk2 på samme sted, så det var ren risikohåndtering at du og jeg måtte adskilles på nevnte tidspunkt. 😁 😁 😁
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.461
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Avhengigheten er et faktum. I have been Kef'd. Tror ikke jeg kan gå tilbake til tiden før tassen.
    Det er ikke så mange Hz-ene vi snakker om, men de har gjort det enda mer gøy å høre på musikk.
    Anemonen gleder seg og det er fyr i peisen.

    IMG_7639.jpg IMG_7641.jpg



    Litt tanker om tiden før bassen.
    Dynaudio C1 spiller veldig greit med bass, så langt som de spiller. De har også fordelen av å være underdogs, hele jævla tida.
    Ingen forventer bass fra dem, ingen klager om de ikke spiller bass, hver basstone som dukker opp er en åpenbaring.
    Savner egentlig ikke noe.
    Trenger ikke de siste Hz-ene der nederst.
    eller
    Savnet egentlig ikke noe.
    Trodde ikke jeg trengte de siste Hz-ene der nederst.

    Overgangen til C1ene fra gulvstående var nettopp det, en overgang. Men etter en stund uten like mye nivå nederst så ble det en vane og det ble greit. Det ble bra.
    Confidence C1 Platinum er helt riktige for meg. Jeg liker å sitte ca 2 meter fra høyttalerne, med ca 2 meter mellom dem og å ha dem litt ute på gulvet. Jeg får den intimiteten, nærheten, til musikken som jeg liker så godt, og litt dybde i lydbildet.
    Jeg elsker måten disse høyttalerne spiller på. Den lille bevegelsen mot naturlig mørke, den lille ekstra fylden, litt tregere enn lynkjapp, litt slækkere enn superstram og det akkurat riktige fraværet av gnistrende topp.

    Forventningene til bass er senket, sånn at den bassen som kommer er en gledelig overraskelse. Morsomme overraskende basstoner.
    Spesielt de som er på kanten av stupet, og de som er litt nedi bakken men kan høres.
    Etter tilvenning var det ikke noe savn overhodet.
    Så kom jeg over denne bittelille Kef KC62 av en eller annet tilfeldig grunn. Plutselig bare måtte jeg ha den.
    Mer om det plutselig.

    IMG_7655.jpg


    Fra Stereophile
    Skjermbdfdssdfilde.JPG


    mvh
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.465
    Antall liker
    31.810
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Hyggelig å lese om «tassen» og tror deg, fort å bli litt avhengig av både «tasser» og et par « vegghengte stresskofferter»🤣
    Som håpløst frelst stativmann så blir det nok for egen regning vanskelig å gi fra seg dette lille tilskuddet når det er riktig, moderat og sømløst tunet😉☺
    Beklager voldsomt kort prat på messa, men du vet…… reisefølge er jo mafia relatert😎😆🤣

    gismo
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.461
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    To år siden C1 ble annonsert i denne tråden på nye fine stand20 :)
    Tiden flyr med gode høyttalere.

    Enda lengre siden dette bildet. Tenke seg til.
    To strømkabler, en signalkabel. To bokser og et par høyttalere. Ukomplisert og fine ting.
    Mark Knopfler i spilleren, noen ting er stabile. 😅:D

    IMG_7664.JPG




    Det er så lett å høre hva som skjer med subwooferen påslått, men samtidig så vanskelig å beskrive.
    De ujavne rundene med å sjekke hva den gjør er typisk:
    - Spille litt uten sub. Hmmm, dette er da ikke så verst. Bra med bass helt alene disse høyttalerne.
    - Spille litt med sub. Å dæven, jaja, la den stå på da.

    Selv om den er rullet inn ganske langt nede så oppleves lyden fyldigere, i tillegg til fundamentet.
    Fortsatt litt oppdagelsesreise i musikksamlingen med noen Hz'er jeg tidligere ikke har hørt her hjemme.
    Svært så variabelt hva lydteknikerne mener er rett bassnivå på innspillingene, ikke før har jeg synset om at det kanskje kunne vært litt mer nivå på en låt så synser jeg det er litt mye nivå på en annen låt. 😅

    Funderer litt på om jeg skal teste høynivå inn på sub-en for å sjekke ut om det summerer bedre.
    Men så har det seg sånn at jeg liker det svært så godt nå, og synes det henger godt på høyttalerne, så jeg stresser ikke.
    Får sikkert plutselig lyst til å ratte litt på delefrekvens og nivå.
    Men inntil det så spilles det litt musikk.


    IMG_7667.jpg





    IMG_7668.jpg






    IMG_7669.jpg




    mvh
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Og her sitter jeg å leser skriblerier, skriblerier foretatt med mer pannelugg enn i dag... Utviklingen har gått videre på mange områder, men ikke nødvendigvis fremover... 😊
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.465
    Antall liker
    31.810
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Flotte bilder av tassen og såå enig i dine « nye» erfaringer av «nivå» på innspillinger i de nedre frekvenser. Flott å høre låter på nytt og litt anderledes👍🏼
    Ang høynivå inn på tassen, tror du bør sjekke det RoDa!!

    gismo
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Flott oppsett @_RoDa_
    Enkelt og lekkert. Jeg har jo gått litt i motsatt retning og kvittet meg med en drøss med bokser, dingser og ledninger.
    Når det kommer til Dynaudio er det en høyttaler som jeg alltid har likt lyden av. Og en liten basspusher i bunn er nok ikke dumt. Det er rart med det, men de siste Hz tilfører ofte en ny dimensjon i musikken. Men allikevel en ting man ikke savner før man har hørt det 😊
    Hvor høyt pleier du å lytte sånn til vanlig?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Du så hva jeg skrev i #5047:LOL:

    <<<<<det neste du oppdager, er kanskje at det spiller klarere oppover i frekvensene med en sub...:cool:
    Helt enig med deg, mer fundament kan føre til at oppleves mer klart og åpent lenger opp i frekvens. Egentlig et litt merkelig fenomen. Øynene ser bedre med "kontrast - farger", da er ting enklere å skjelne. Er ørene like ens? :)
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.465
    Antall liker
    31.810
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Du så hva jeg skrev i #5047:LOL:

    <<<<<det neste du oppdager, er kanskje at det spiller klarere oppover i frekvensene med en sub...:cool:
    Mange inkl blues her sier dette og jeg vil bare sette tjukk strek under det samme👍🏼🎼
    Selvopplevd to ganger hjemme, først med EN sub og ennå mer/bedre med TO sub’er😉☺
    Bare å dra til gutter😎🤣

    gismo
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.461
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Flott oppsett @_RoDa_
    Enkelt og lekkert. Jeg har jo gått litt i motsatt retning og kvittet meg med en drøss med bokser, dingser og ledninger.
    Når det kommer til Dynaudio er det en høyttaler som jeg alltid har likt lyden av. Og en liten basspusher i bunn er nok ikke dumt. Det er rart med det, men de siste Hz tilfører ofte en ny dimensjon i musikken. Men allikevel en ting man ikke savner før man har hørt det 😊
    Hvor høyt pleier du å lytte sånn til vanlig?
    Takk @BangBang 😊
    Måtte sjekke litt lydnivå nå, på type «greit men ikke veldig høyt».
    Skal sjekke litt mer utover og logge, det er interessant å ha et forhold til.

    Målte med app på tlf. Decibel X PRO, ble sånn ca sånn:
    A-vekting ga snitt på 64dB og maks på 74dB
    C-vekting ga snitt på 72dB og maks på 79dB
    Z-vekting ga snitt på 72dB og maks på 78dB
    Hvilken vekting bør benyttes?

    Edit:
    Mer C-vekting.
    Greit lavt ser ut til å ha et snitt på rett over 60dB og passelig høyt rundt 80dB i snitt.

    mvh
     
    Sist redigert:

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Usikker på hva du mener med vekting. Bruker ikke det selv. Måler ikke så mye her, men har testet ved noen anledninger på hva jeg spiller på sånn til vanlig.
    Jeg spiller nok betydelig høyere enn deg. I snitt er spiller jeg vel fort rett opp i mot 87-88 db som snitt, med 95-96 i peak. :eek: :cool:

    Hva heter appen du bruker? så kan jeg teste den neste gang for å se hva den sier. :)
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Når familien er hjemme ligger jeg nok kanskje med 91-92 i peak og 84 i snitt. Synes ikke det er så veldig høyt.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.461
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Snill familie @BangBang (y)
    Jeg bruker en app som heter Decibel X PRO: dBA Noise Meter fra SkyPaw.
    Den fikk/får skryt på app store.

    mvh
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Satt og lyttet litt på relativt lavt volum.
    Er jeg alene så drar jeg nok på en god del mer enn dette.

    «Ønske» med Anne Grete Preus.

    887C7672-2019-402D-87BE-0A1BAFC9A582.jpeg
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    983
    Antall liker
    742
    Torget vurderinger
    8
    RoDa har du prøvd "apartment" innstillingen på nye suben? Forsvinner poenget med den da, altså fyller den ikke like bra ut lenger. Spør for en nabo som bor "down under" :)
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    jøye meg, den låta gismo hører på må være kun med et kvinnfolk som gauler i monotont leie - sannsynligvis med en kjevle i handa.
    sikker på at det er stereoanlegget og ikke kona?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.461
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    RoDa har du prøvd "apartment" innstillingen på nye suben? Forsvinner poenget med den da, altså fyller den ikke like bra ut lenger. Spør for en nabo som bor "down under" :)
    Ikke sjekket, men ser at de som tester skriver nettopp at den kutter det nederste.
    Hvor lurt det er å kutte de dypeste frekvensene på en subwoofer, tja.... 😅🤣
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    983
    Antall liker
    742
    Torget vurderinger
    8
    For din egen og min del hadde det vært greit å sjekke ut. Greit at vi blir latere med årene og slår oss til ro når vi blir fornøyd. Men både du som eier, og jeg som potensiell kjøper burde jo vite hvilke egenskaper som bor i den lille boksen, eller? 🎶 :D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn