RoDa's anleggstråd MkII

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Skjønner hva du sier roda, liksom renere.. Men likte dine da de virker som de er enda mer eksklusive i den finish du har. Noe som er smått fascinerende, og ikke gjelder deg, er når folk her til lands kjøper høyttalere med spesielle treslag og plasserer disse i tre-helvete. Dvs furu-vegger med en eller annen fancy farge.. God smak ligger ikke alltid for oss fjeldaper.. :)
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Enig med Gismo. Spesielt i ditt rom. Mocca står i stil med gulvet. Lyst treverk ville blitt stoooor nedtur. Ikke noe å tvile på.

    Ps: Hadde forresten de nye Confidence 20 innom før jul i en par-fire-seks uker. Pene de også.....
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.862
    Antall liker
    13.715
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Har ikke hørt så mye jubel for de nye, Finn M, hva er dine inntrykk av dem?

    En stund siden Liotheles hadde med sine Harbeth på besøk (oktober 2018 ) og sparket igang litt runddans her i heimen.
    Landet på beina til slutt, og kanskje det blir en femseks år med ro igjen nå :)

    IMG_7312.jpg





    IMG_7323-001.jpg
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    842
    Torget vurderinger
    6
    Dynaudio Confidence 20 er en helt annen konstruksjon enn dine C1. De er større, har 8" bass og 2. ordens delefilter, er 6 ohm og har høyere følsomhet.
    I mitt oppsett, stue og med mine ører ble de regelrett for varm og kjedelig. Ble bedre når jeg til slutt tok av dem frontgrillene, men fortsatt ikke nok.
    I tillegg var bassen alt for dempet i mi stue, var mye bedre i de billigere Contour 20.
    Sistnevnte er de beste Dynaudio høyttalerne jeg har prøvd i egen stue, men selv de har en litt annen spillestil enn tradisjonelle Dynaudio-høyttalere med førsteordens delefilter. Levde mange år lykkelig med et sett Contour 1,4S.

    Skal få ut fingeren og legge inn en litt mer utfyllende tilbakemelding i min tråd.... ;)
    Har ikke hørt så mye jubel for de nye, Finn M, hva er dine inntrykk av dem?
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.862
    Antall liker
    13.715
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hører du noe forskjell, RoDa?

    mvh
    Alltid! :D

    Har lært at hodet er lett påvirkelig. Spesielt når jeg først har lest hva den skal bidra til.
    Men tror at jeg hører noe mer detaljer i bassen og en roligere presentasjon som gjør at jeg liker å skru volumet litt høyere.
    Mest "set & forget" med gode tanker om at spilleren ikke står rett på glassplata lengre ;)


    Funker på fredagsjazzn

    IMG_1213.jpg
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.570
    Antall liker
    27.614
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Hører du noe forskjell, RoDa?

    mvh
    Alltid! :D

    Har lært at hodet er lett påvirkelig. Spesielt når jeg først har lest hva den skal bidra til.
    Men tror at jeg hører noe mer detaljer i bassen og en roligere presentasjon som gjør at jeg liker å skru volumet litt høyere.
    Mest "set & forget" med gode tanker om at spilleren ikke står rett på glassplata lengre ;)


    Funker på fredagsjazzn

    Vis vedlegget 570081
    Hehe, kjøper den forklaringen. :)

    mvh
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Ikke for å kuppe tråden,men kommentaren om Confidence 20.

    Har hørt de en gang med to forskjellige forsterkeroppsett. En med Rega Aethos, siden den sto klar da jeg kom. Senere på Electrocompaniet Nemo og EC48II. Aethos spilte ok, men men når EC pakka ble koblet til, så spilte det alt annet enn tilbakeholdende i bassen eller for mørkt! EC har jo ofte tendens til å låte mørkt, så dette skjønner jeg ikke noe av. Hørte dette oppsettet hos Soundgarden Oslo og der får definitivt ikke høyttalere hjelp i bassen. De største Monitor Audioene låt tamt der...
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Ikke for å kuppe tråden,men kommentaren om Confidence 20.

    Har hørt de en gang med to forskjellige forsterkeroppsett. En med Rega Aethos, siden den sto klar da jeg kom. Senere på Electrocompaniet Nemo og EC48II. Aethos spilte ok, men men når EC pakka ble koblet til, så spilte det alt annet enn tilbakeholdende i bassen eller for mørkt! EC har jo ofte tendens til å låte mørkt, så dette skjønner jeg ikke noe av. Hørte dette oppsettet hos Soundgarden Oslo og der får definitivt ikke høyttalere hjelp i bassen. De største Monitor Audioene låt tamt der...
    Og det til tross for at det ikke sitter 8-tommere i dem, slik nevnt, men 18 cm.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.862
    Antall liker
    13.715
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Du tror at du hører noe mer detaljer i bassen og en roligere presentasjon. Det er litt diplomatisk da. :cool:
    som søker å (unødig) unngå å såre, provosere eller utløse (åpen) konflikt

    Like greit, er det ikke? :)
    Jeg spiller mer LPer, det gir litt mer godfølelse foran anlegget og kjennes som en grei ting å bruke en drøy tusenlapp på ;)

    Harald: Ja, jeg tenkte også på noe hjemmelaget. Men konkluderte med at materialer, inkludert spikes og innsatsgjenger samt like god finish ville kostet meg fort en tusenlapp det og. :)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.862
    Antall liker
    13.715
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Litt tanker om, og inntrykk av MF X-10v3

    IMG_1196-001.jpg



    Den står fast oppkoblet og - sikkert i forhold til levetid på rørene ikke så positivt - stort sett alltid på.
    Bruker viderekoblingen sånn at en inngang på SAM er Rega DAC og en er MF.
    De har forskjell i nivå som gjør at sammenligningen er litt utfordrende. Opplever MF som et par dB høyere enn Rega.


    Audionet SAM G2 har 10k Ohm inngangsimpedans (SAM G2 – AUDIONET – One for All.)
    NAD M3 har 150k Ohm (https://nadelectronics.com/wp-conte...Sheet_-_M3_Dual_Mono_Integrated_Amplifier.pdf)
    Jeg la merke til at med NADn i anlegget opplevde jeg ikke forskjellene som like store som med SAM, og heller ikke nødvendigvis de samme forskjellene.

    X-10v3 er et buffer, og med sin 470k Ohm inngangsimpedans og mindre enn 33 Ohm utgangsimpedans kan det virke sånn også.
    (https://www.musicalfidelity.com/uploads/manuals/English/x10v3_eng.pdf)
    Rega DAC ser det ut som har 620 Ohm utgangsimpedans. (https://www.stereophile.com/content/rega-dac-da-processor-measurements)

    Hva det betyr for lyden at Rega sin 620 Ohm spiller inn i 10k Ohm kontra MF sin mindre enn 33 Ohm inn i de samme 10k Ohm, vet jeg ikke.
    Eller om det betyr noe i det hele tatt. Jeg synes det har krevd mye tid å finne ut av forskjellene mellom disse to, og har til tider spilt kun på Rega for å venne meg tilbake til den før MF har vært satt på igjen.

    Lytteinntrykk

    -18dB på SAM med Rega DAC
    -20dB på SAM med MF X-10v3

    The Delines - Colfax - Calling In og The Oil Rigs at Night
    Egentlig passe teite "testlåter" siden det er så deilig musikk at det er lett å glemme seg bort :)

    Det oppleves som MF har en rikere lyd. "Mer" lyd, spesielt oppover, og det er tettere på. Jeg synes det høres ut som musikken får klinge lengre ut enn med Rega DAC alene. Bassen er tyngre, men samtidig virker det som rekkevidden nedover er litt kortere. Enten det, eller så kommer den dypeste bassen litt i skyggen av mer bass lengre opp. Det er som en deilig liten loudnesseffekt som forsterker deler av musikken.
    På den negative siden av dette, så synes jeg det kan bli litt rotete/unøyaktig og maskere noe av innholdet. Det oppleves som om MF velger ut noe av musikken som skal presenteres kraftigere og dermed velger bort noe annet. Bassen er også litt soft i anslagene og kontrasten litt for skarp i toppen på stemmer, selv om dette endrer seg med forskjellig musikk. Altså at det kan være velkomment og positivt.

    På disse to låtene foretrekker jeg Rega. Den oppleves som mer balansert og at jeg selv kan lytte inn i musikken og fokusere på det jeg vil, ikke det som MF har trukket frem i lyset. På andre låter er det motsatt. Fint å kunne bytte på. :)
    Med volumet likt på SAM er det for enkelt å trekke slutningen at MF er bedre. Om de 2dBene er korrekt forskjell aner jeg heller ikke.
    Får meg til å tenke på hvor mye av forskjellene vi hører er forskjell i nivå?

    fortsatt god søndag :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Nivå, godt poeng.. Et annet er kvalitet på ulike opptak. Smått frustrerende å høre musikk når opptak er under pari. Tror og det er noe av grunnen til at endel audiofil musikk ala Bremnes spilles ihjel.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.862
    Antall liker
    13.715
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Nivå, godt poeng.. Et annet er kvalitet på ulike opptak. Smått frustrerende å høre musikk når opptak er under pari. Tror og det er noe av grunnen til at endel audiofil musikk ala Bremnes spilles ihjel.
    Ja, jeg tror noe av utfordringen er å lytte gjennom dårlige opptak. Synes ofte dette er lettere på vinyl, av en eller annen grunn.
    Jeg var heldig og fikk inn Bremnes allerede i Bang&Olufsen tiden, så jeg kan bortforklare at jeg likte henne før jeg skjønte det var god lyd på platene :D ;D
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.657
    Antall liker
    21.464
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hei! B&O-dissing? Ærlig talt!
    Ja, jeg vet at det er din tråd, men ærlig talt altså. [emoji898] Fredag!

    Noen ganger tenker jeg at gode anlegg som ikke lar en glede seg over musikken i subpar hermetisering ikke er gode, egentlig.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.862
    Antall liker
    13.715
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hei! B&O-dissing? Ærlig talt!
    Ja, jeg vet at det er din tråd, men ærlig talt altså. [emoji898] Fredag!
    :) Var mer med tanke på hvor lite jeg tenkte på lygjengivelse i den tiden jeg hadde Beosystem2500 enn hvor bra/dårlig kvalitet det var på lyden.


    Noen ganger tenker jeg at gode anlegg som ikke lar en glede seg over musikken i subpar hermetisering ikke er gode, egentlig.
    Noen ganger tenker jeg det samme.
    Andre ganger tenker jeg at det ikke er anlegget sin feil om vi audiofile sliter med å lytte til dårlige innspillinger.


    Don't shoot the messsenger ;)

    IMG_7332.jpg
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.657
    Antall liker
    21.464
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Da jeg flyttet på studenthybel hadde jeg en boombox med avtagbare høyttalere og (mellom anna) en kassett som jeg hadde tatt opp Tom Waits’ Rain Dogs på fra fars oppegående Tandberg-anlegg.
    Tror min audiofile oppvåkning var å skru opp de høyttalerboksene av plast og fylle dem med glava. Før/etter-opplevelsen av Gun Street Girl var sensasjonell.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.862
    Antall liker
    13.715
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Moro, Valentino! :)
    Jeg husker Nordmende, National Panasonic og ikke minst ITT-høyttalere oppgitt i liter.
    Endringene som gjorde sjukt stor forskjell var kondensatorer fra gamle telefoner inn foran bilstereoen og ikke minst 4mm2 høyttalerkabler inni dørene... 8)

    Etter at jeg valgte å slutte og tro på alt jeg tror jeg hører, så ble det både billigere og enklere å drive med hobbyen. :)
    Selv om det er litt trist at noe av magien ble borte.


    Den tjukke og den smale

    IMG_9371.JPG
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.862
    Antall liker
    13.715
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Tar litt tid dette, men får stykke opp og utføre når motivasjonen trenger seg på.
    Tror jeg snittet på drøyt 6 minutter fra en plate ble tatt ut av gammel innercover og til den var skinnende ren og plassert i nytt innercover.

    Kjører passe velkjent oppskrift for OkkiNokkerne

    Først passe rikelig med rensevæske, fordeles og kjøres med børsten mot plata fire runder.
    Deretter fire runder mot klokka.
    Så to runder - aldri mer - med vakuum - alltid med klokka.
    Før det avsluttes med vann noen runder med klokka, og et par runder vakuum igjen.

    IMG_1309.jpg




    IMG_1308.jpg
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.862
    Antall liker
    13.715
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Er ikke noe slaraffenland denne vaskingen, ei heller Shangri-La.
    Husker sånn ultralydvasker som mye mer behagelig, halvtimes pauser både her og både der.
    Sånn vasker med kar og ti plater i slengen.

    Men så lenge jeg får nyvasket Mark, så får jeg tåle strevet. 8)

    okki.jpg
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.862
    Antall liker
    13.715
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ble inspirert her nå... Vaskedag neste regndag.. Må finne den Springsteen skiva... Ikke hørt på den, enda :)
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.592
    Antall liker
    32.344
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Er det vaskedag, så er det vaskedag.
    Herre Gud hva dere strir ned vasking etc...������������
    Støvsuger for det meste je������������

    gismo
    Støvsuger og siterer med bilder... :D :D :D
    Er jo faan så klart je må sitere MED bilder, dette er jo itte så langt frem i tid
    vi får oppleve😎😉 Alle utdøende raser må jo dokumenteres😉🤪
    Viktig for generasjoner som kommer😂😂

    gismo
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.862
    Antall liker
    13.715
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Er det vaskedag, så er det vaskedag.
    Herre Gud hva dere strir ned vasking etc...������������
    Støvsuger for det meste je������������

    gismo
    Støvsuger og siterer med bilder... :D :D :D
    Er jo faan så klart je må sitere MED bilder, dette er jo itte så langt frem i tid
    vi får oppleve???????????? Alle utdøende raser må jo dokumenteres????????????
    Viktig for generasjoner som kommer????????????

    gismo
    Ja, Hifi Sapiens er nok vekk fra jordens overflate om en stund ;D

    IMG_1143.jpg
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.592
    Antall liker
    32.344
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Støvsuger og siterer med bilder... :D :D :D
    Er jo faan så klart je må sitere MED bilder, dette er jo itte så langt frem i tid
    vi får oppleve������������ Alle utdøende raser må jo dokumenteres������������
    Viktig for generasjoner som kommer������������

    gismo
    Ja, Hifi Sapiens er nok vekk fra jordens overflate om en stund ;D

    Vis vedlegget 572056
    Hehe.... Karajan finnes allerede på fremtidige medier og vil nok bestå👍🏼
    Men vinylen blir knapt med mye lenger enn «vår» og max en generasjon til😎
    Åpne øynene litt da gutter...😉 Det er digitalrigger som mather de beste vinylrigger allerede i dag og hva
    tror dere fremtiden bringer? Woow 😂

    gismo
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Støvsuger og siterer med bilder... :D :D :D
    Er jo faan så klart je må sitere MED bilder, dette er jo itte så langt frem i tid
    vi får oppleve������������ Alle utdøende raser må jo dokumenteres������������
    Viktig for generasjoner som kommer������������

    gismo
    Ja, Hifi Sapiens er nok vekk fra jordens overflate om en stund ;D

    Vis vedlegget 572056
    Hehe.... Karajan finnes allerede på fremtidige medier og vil nok bestå????????????
    Men vinylen blir knapt med mye lenger enn «vår» og max en generasjon til??????
    Åpne øynene litt da gutter...?????? Det er digitalrigger som mather de beste vinylrigger allerede i dag og hva
    tror dere fremtiden bringer? Woow ??????

    gismo
    Har du røyka Lumin-sokka dine gismo? ;)... I en verden full av "lettvinte" løsninger gi meg heller eierskap med det nære, det håndfaste... Luft, med og uten signaler i, har jeg nok av.. :)
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.054
    Antall liker
    2.834
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Det er fantastisk om kilo på kilo med safety masters ; røramper og digre høyttalere kan erstattes med fyrstikkesker..:
    Gårsdagens masterpieces ligger på disse tapene ..jeg digger å kunne spille det..: om tilsvarende opplevelser Jan realiseres i et enklere oppsett i morgen.... kult!
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn