RoDa's anleggstråd MkII

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.860
    Antall liker
    13.699
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Denne rullingen er læring, moro med bratthet på lærekurven.
    Se om jeg klarer å bygge noen "regler" for hvordan plukke rør som er etter min smak.
    Små endringer dette også, men akk så viktige der og da. Blekner nok over tid.
    Mest spent på hva jeg skal sikte på når KT88 skal byttes ut. Da ryker det litt penger så det er ikke noe som jeg planlegger å rulle.

    Dette RCA røret ble kjøpt etter mye gode innspill i PrimaLuna tråden og tips på PM.
    Det er black plate, D-shaped side getter og sølvskrift på sokkelen.

    IMG_4368.jpg IMG_4370.jpg

    mvh
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.860
    Antall liker
    13.699
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hobbyen er uten tvil dynamisk for de fleste av oss. Hadde noen sagt for 10 år siden at du skulle rulle rør, hadde jeg ikke helt hatt trua på det. Såklart kan "dynamikken" gå over i "mani", slik undertegnede føler at det har fungert for meg i perioder... Så har en vært heldig å få teste ut diverse. At du skulle bli en rør-nisse enn meg hadde jeg aldri trodd, og våre eventyr er ikke ferdig enda 🙂
    Jeg tror det var vinylen som ble kursendring for min del.
    Gleden av å spille musikk og mindre fokus på hi-fi i betydningen en lyd som beviselig er lik det som ligger på innspillingen.
    Vinylen (i billig ende i alle fall) blir ikke perfekt, og med noen dårlige pressinger, gamle slitte plater og litt sus så blir jakten på lavest mulig støygulv litt teit. For meg.
    Samme med rørforsterkeren, selv om den låter fint. Se på målingene i Stereophile av rørforsterkere, alle som en måler helt ræva i fohold til transistorforsterkere.
    Det er bygdevei med farlig norsk hengebru kontra avrettet og nyslipt betonggulv. :whistle:

    Moro å følge med på din tråd som virkelig er praktisk hifi og hjemmeutprøving av mye forskjellig.
    At du enkelt kan starte flyttebyrå med spesialkompetanse på bratt og trangt etter alle hifiløft av stort og tungt er bare bonus. :D (y)

    Veien videre her hjemme vet jeg ennå ikke, men det er noe som skaper litt kribling om dagen.
    Hadde noen foreslått et bytte med et par sånne, så tør jeg ikke spå utfallet 😅:unsure:


    mvh
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.990
    Antall liker
    20.053
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    De havde dem i et rum på sidste messen her i Århus.
    I mine ører var det et af de få rum, hvor man bare satte sig ned og glædede sig over fantastisk vellyd,
    uden at koncentrere sig om resten af anlegget.
    De er så IGEN blevet lanceret i endnu en opgraderet udgave: 75 års Jubileumsudgave limitert til 750 par worldwide.

    http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?articleid=3463&zoneid=1
     
    Sist redigert:

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    JBL L100 Classic langt unna å bli testet ut?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.860
    Antall liker
    13.699
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Klokker litt flere timer på forsterkeren i disse hjemmekontortider.
    Snart 60 timer på RCA-røret. Inntrykk plutselig, kanskje :)

    Litt musikk går det også med når ampen er på.

    IMG_4226.jpg IMG_4227.jpg
    IMG_4293.jpg IMG_4313.jpg
    IMG_4380.jpg IMG_4383.jpg

    ...og denne hadde jeg glemt litt av. Er jo bra, jo :)

    IMG_4439.jpg
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.860
    Antall liker
    13.699
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    JBL L100 Classic langt unna å bli testet ut?
    Milevis. Tror jeg.
    Synes omtalene på nett spriker litt, og må jo ha dem i heimen for å gjøre meg opp inntrykk.
    Går an å kjøpe på nett og bruke angrerett. Men er lat kjenner jeg 😅
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Milevis. Tror jeg.
    Synes omtalene på nett spriker litt, og må jo ha dem i heimen for å gjøre meg opp inntrykk.
    Går an å kjøpe på nett og bruke angrerett. Men er lat kjenner jeg 😅
    Bor ikke du såpass nært en eller annen forhandler at du har sjansen å få hørt dem og dannet deg et inntrykk av om det er noe å dra hjem?
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.860
    Antall liker
    13.699
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Bor ikke du såpass nært en eller annen forhandler at du har sjansen å få hørt dem og dannet deg et inntrykk av om det er noe å dra hjem?
    Jo, og det blir nok en plan etterhvert når verden ser litt mer normal ut. (y)
    Mest nysgjerrighet dette, er jo godt fornøyd med C1ene :)
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.609
    Antall liker
    58.236
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Har to jeg også. 🙂
    I mitt tilfelle er faktisk remasteren fra 2014 best. Den spiller renere i toppen og med mer trøkk over det hele. US pressing180g. Tyst og fin vinyl.
    Ikke dyr.
    IMG_20210217_181231.jpg
    Den andre jeg har kjøpte jeg på Octopus på Hamar da den kom ut i 77. Det er en Hollandsk CBS 86061. Den har også litt hairlines og småknepp etter lang og tro tjeneste. 😊
    IMG_20210217_180623.jpg
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.860
    Antall liker
    13.699
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Yea, blant annet. Brukte en variant som het "tall boy" og. Meget bra
    Ikke sååå happy med det her. Liker mer fylde og tyngde med min kombinasjon av amp/høyttalere/rom/smak.
    Men skal nok «forske» litt mer 😊
    Et evig eventyr som @The Gunner skriver 😎😁😁👍
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Jeg har havnet på RCA i Manley selv. Mye gode rør derifra (og litt varme, fyldige).
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.860
    Antall liker
    13.699
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ny helg, nye rør. :)
    IMG_4399.jpg


    Har noen tanker om hvordan RCA 6SN7 låter i Cayin. Ca 85 timer på det så langt.
    Men holder litt igjen til jeg får hørt mer.
    Det jeg er klart mest fornøyd med her så langt er Raytheon 12BH7A. Det er også det billigste røret så langt. :unsure:
    Så de får stå, selv om de nå har passert 330 timer.
    IMG_4495.jpg

    I stedet satte jeg inn både Silvertone 6SN7 i Cayin og 6N6P i Icon.
    Gløder så fint med OA2 i bakgrunnen som sørger for 150 volt.

    IMG_4498.jpg


    Aner ikke hva som gjør hva, hvordan det egentlig låter, men det gjør ikke noe.
    Får spille ca 50 timer før jeg kan sjekke ut om det er forskjeller som overgår dagsform.


    Litt musikk til arbeidet.

    Justin Ruthledge covrer The Tragically Hip.

    Favorittlåt



    The Delines gjør som The Delines gjør best.
    Evig takknemlig for tipset fra @Karmana ! Noe av det mest fantastiske eg vet om dette bandet.

    Jeg trenger ikke beskrive The Imperial, det har Helge Skog gjort bra.
    At han rotet vekk en prikk på terningen er nesten mulig å tilgi.



    En låt live fra forrige albumet tåler dere også.



    mvh
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Egentlig en tankevekker... Kommer en med lange utlegg om rør og subjektive opplevelser får en klapp på skuldra og aksept. Og det inkludert dyre NOS rør, lagret på et atomsikkert lager, med masse møllkuler.. Men bruker folk noe mer enn Biltema og Claes på kabler blir de nesten sett på som idiotisk adferd. Og iallfall hvis de tør å skrive om sin egen opplevelse.. Tror en enkelte ganger må gå i seg selv, tenke over dette med "my-fi", alle pusler vi med det vi tror vi kan, ønsker å kunne, eller vil at vi vil at andre skal tro vi kan.. Det gjelder og equalizer - banden som forsøker å belegge sine standpunkt med vitenskapelig tilnærming, når de er minst like subjektive.. Penger, følelser, teknikk er en skummel kombo. Men my-fi er fint.. Og rør rulling, den skjønner jeg.. Bare en liten ettertanke..
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.860
    Antall liker
    13.699
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Vi er bra på linje, @HCS
    Det er noen ting som er opplest og vedtatt at det er greit å høre forskjell på.
    Rør, pickuper, 2,5cm flytt av høyttalere, dempeputer kontra spikes....

    IMG_4394.jpg



    At det er målbare forskjeller på slikt er fakta faen, om det er hørtbart med samme krav som stilles for å tro på kabelforskjeller...?
    Aner ikke.
    Jeg tror det er mange som kan høre sånne forskjeller, og minst like mange som innbiller seg det eller hører hva andre forteller å ha hørt.
    Det er ikke så veldig populært å mene at en NordOstkabel låter fyldig og varmt, ei heller at sonus faber låter hardt og skarpt.
    Fordi det er sånn?

    Jeg tror det er enkelt å lage kabler som ikke påvirker signalet. Såkalte grå og kjedelige kabler.
    Jeg tror det går an å lage kabler som påvirker signalet. Men om den påvirkningen gir en bedre opplevelse, er det da annerledes enn å bytte til et sett fyldigere rør i forforsterkeren? Det er som du skriver nok mer akseptert å bytte rørene.
    Jeg tror på at det vi hører av forskjeller i et stereoanlegg er enkelt å forklare hvorfor. Null problemer med at andre ikke tror det.
    At de tingene som er viktig å passe på i dagens stereoanlegg skal være de samme som var gjeldende da det var kun platespillere og rørforsterkere blir konisk.
    Det gir glede å ivareta disse tingene, men det er lov å kjenne litt på om det egentlig har noe å si for lyden. Opplevelsen er det ingen som krangler på at er reell.

    Et CD-drivverk er så skjørt at det må plasseres med omhu og helst isoleres fra underlaget. Samtidig er det sånn at det låter bedre enn en streamer som bufrer halvminuttet med musikk for å sikre en god datastrøm? Jeg kan på gode/dårlige(?) dager oppleve at min egenrippede musikk på serveren på loftet låter bedre enn streaming fra nettet. Velger å ikke la disse opplevelsene styre mine handlinger for mye. :) Kjempespennende med Lumin. Men å bruke flere tiltalls tusen på en boks som skal gjøre samme nytten som squeezeboxen, uten å kunne teste det hjemme først? Nope.
    Men det er sånn jeg er, og har ikke problemer med at andre gjør det på en annen måte.
    Jeg tror at noen har bedre hørsel enn meg, og at de tingene de hører gjerne kan være reelle forskjeller. Selv om jeg ikke kan høre det selv.
    Litt mer magisk og spennende verden da, synes jeg.

    Det som skaper temperatur her på HFS er det samme som skaper temperatur i de fleste hififorum verden over.
    Jeg tenker at sånn er det, og de som har rømt for å skape egne forum der man kan leke i fred har hatt begrenset suksess.
    Kjedeligere å diskutere uten motstand.

    mvh

    IMG_4396.jpg
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.031
    Antall liker
    539
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Så utrolig nydelige bilder - helt i din gate! Gleder meg til å høre hvordan du opplever en eventuell differanse etter en tid :)
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.206
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Lett å begripe. Rørfolket heier frem bruk av kronasjer på rør fordi de er onde innerst inne, mens kabelhaterne prøver å spare deg og meg for penger. Tro meg, ingen sover dårligere enn dem når de ser hva andre bruker sine penger på, godhjertede vesener som de er. 10 kniver i hjertet!

    Forøvrig lite tvil om hvem som kommer til himmelen.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    Rør er føleri, kabler er fjolleri. Det er den essensielle forskjellen.

    En ting er å bytte ut rør som det faktisk er plausibel lydmessig forskjell på etter smak og behag, noe annet å underbygge alt det dokumentert virkningsløse rælet som denne hobbyen er belemret med og som drar hele hobbyen ned i søla, både diskusjonsmessig, kvalitetsmessig, prismessig og rekrutteringsmessig. Ingen hever et øyenbryn når det kommer til rørrulling. Det er My-Fi, ikke Hi-Fi. Det skjønner alle og det henger også teknisk sett på greip, noe som jo er nøkkelforutsetningen for å ikke sprenge både ett og to blodkar hos enkelte.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Rør er føleri, kabler er fjolleri. Det er den essensielle forskjellen.

    En ting er å bytte ut rør som det faktisk er plausibel lydmessig forskjell på etter smak og behag, noe annet å underbygge alt det dokumentert virkningsløse rælet som denne hobbyen er belemret med og som drar hele hobbyen ned i søla, både diskusjonsmessig, kvalitetsmessig, prismessig og rekrutteringsmessig. Ingen hever et øyenbryn når det kommer til rørrulling. Det er My-Fi, ikke Hi-Fi. Det skjønner alle og det henger også teknisk sett på greip, noe som jo er nøkkelforutsetningen for å ikke sprenge både ett og to blodkar hos enkelte.
    Alt er my-fi, like it or not.. Tror nepoe rekruttering henger på hva som skrives på hfs heller og ser det som et fordummende argument. Rekruttering henger sammen med samfunnet og dets normer. Å sitte ned, lytte, er ikke tidens trend. Portabel lyd vil ta over for oss stillesittende dinosaurer..
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.206
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Alt er my-fi, like it or not.. Tror nepoe rekruttering henger på hva som skrives på hfs heller og ser det som et fordummende argument. Rekruttering henger sammen med samfunnet og dets normer. Å sitte ned, lytte, er ikke tidens trend. Portabel lyd vil ta over for oss stillesittende dinosaurer..
    Jepp, å tro noe annet, det er fjolleri, det. Evt kommer fra en annen planet 🤣
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Alt er my-fi, like it or not.. Tror nepoe rekruttering henger på hva som skrives på hfs heller og ser det som et fordummende argument. Rekruttering henger sammen med samfunnet og dets normer. Å sitte ned, lytte, er ikke tidens trend. Portabel lyd vil ta over for oss stillesittende dinosaurer..
    Ja det er vel sånn i det store og hele, men vil likevel nevne at guttungen i huset har spredt ut rykter i vennegjengen sin om anlegget i kjelleren. Har vel vært et tyvetalls ungdom på besøk, og minst to av de har tatt helt av og brukt opp sparepengene sine. Fucka opp resten av livet deres altså.:)
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.113
    Antall liker
    2.648
    Rolf, skulle kunne tele-transportert meg selv på molekylærnivå ned til deg en kveld. Men teknologien er ikke helt der ennå...😛

    Rør er gøy. Også teste ulike typer rør. Ser du linket til Leonard Cohen «I’m you man» litt lengre opp i tråden. Og det er sannelig ei plate jeg har gjenoppdaget etter at den ble spilt litt ihjel i den tiden den kom ut. Veldig bra plate. Og rør hjelper absolutt på for å få frem den dype, mørke testosteron-voicen til Cohen. Mye mann der!

    Og så har du helt rett i at anlegget har en dagsform alt etter hva barometret og hygrometeret på veggen viser. Og så må man ikke glemme månefasene da 😀

    God musikk, kos deg!
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Egentlig en tankevekker... Kommer en med lange utlegg om rør og subjektive opplevelser får en klapp på skuldra og aksept. Og det inkludert dyre NOS rør, lagret på et atomsikkert lager, med masse møllkuler.. Men bruker folk noe mer enn Biltema og Claes på kabler blir de nesten sett på som idiotisk adferd. Og iallfall hvis de tør å skrive om sin egen opplevelse.. Tror en enkelte ganger må gå i seg selv, tenke over dette med "my-fi", alle pusler vi med det vi tror vi kan, ønsker å kunne, eller vil at vi vil at andre skal tro vi kan.. Det gjelder og equalizer - banden som forsøker å belegge sine standpunkt med vitenskapelig tilnærming, når de er minst like subjektive.. Penger, følelser, teknikk er en skummel kombo. Men my-fi er fint.. Og rør rulling, den skjønner jeg.. Bare en liten ettertanke..
    Det må jeg si....jeg liker mange av de ettertankene dine, @HCS. Og My-Fi - fint begrep! Jeg lever meget godt med det. Det er meg det skal låte fint for. Det er superhyggelig om andre også liker det, men det er lyd ment for mine ører, primært. Mulig jeg låner det begrepet.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.947
    Antall liker
    27.879
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    "My Fi" er et fint begrep! (y) Jeg tror mange av oss finner fram dit etter "The Wilderness Years" hvor vi jakter etter et eller annet
    lydideal som er "hi-fi-politisk" riktig, og som vil gi den store aksepten hos de som har det like ille som oss.

    Å slippe den nerva, er virkelig en stor frigjøring for egen sinnsro og balanse.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.312
    Antall liker
    63.008
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Godt sagt, @Lagga !
    Tror det var @Karmana som introduserte MyFi? Lurer på om det kommer hettegenser og caps med logo, nå som han er pensjonist 😁😁😁
    Aldri lett å vite hvem som begynner å bruke et ord først, men jeg hadde i hvert fall ikke sett det på HFS eller andre steder for den saks skyld, før jeg brukte det første gang i et innlegg for en god del år siden :giggle: Synes derfor det er ekstra gøyalt når jeg nå ser flere benytter seg av det. For meg er posten til, Lagga, bulls eye for hvordan jeg tror hobbyen (heldigvis) ender opp hos de fleste av oss :)

    Jeg er statlig ansatt (enn så lenge), og ser derfor ikke forretningsideer selv om jeg snubler over dem 😁
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn