Høyttalere Rockehøyttaler - Kan Hyperion Sound HPS-968 være noe for meg?

Spikeld

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.11.2008
Antall liker
8
Noen som har kjennskap til nevnte høyttalere? Har lest om de på div. utenlandske sider, men virker som de er ukjente i Norge. Jeg likte en anmeldelse av de, hvor det ble påpekt at de hadde en avslappet diskant som aldrig ble skarp. Trøkk i bassen hadde de også, noe som er et krav for min del. Denne kombinasjonen synes umulig å finne, derfor ble jeg nysgjerrig på disse. Man kan også justere diskanten, noe som også er en stor fordel for meg da "alle" high end høyttalere blir for skarpe eller for harde i diskanten for min smak. Spesielt på dårlige innspillinger.

Om noen har erfaringer med disse, eller andre gode tips så fyr løs! Er egentlig ute etter en rockehøyttaler som spiller den gode 80 talls hardrocken på en tøff måte, men også en behagelig måte. Metallica, WASP, Heart, Uriah Heep, Def Leppard er eksempler på musikk som høyttalerne må kunne spille på en rocka og tøff måte uten å bli hard i kantene. Mulig jeg kan se langt etter en high end ht som kan gjøre det. Alle forslag mottas uansett med takk! Pris alt fra 10 - 50k

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.856
Sted
Karmøy - Rogaland
Du bør absolutt låne/erfare i hjemmelig miljø. Mulig Tannoy er en av kandidatene. Men som sagt: Slike ting er vriene å lese seg til på internett.

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
897
JBL 4429 omtales som bra til å håndtere rock. F.eks. I kombinasjon med McIntosh MC275R.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.569
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Sikkert gode tips her. Revel ville jeg sjekket litt ut.

Merc

Medlem
Ble medlem
27.06.2003
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Hei fikk høre Hyperion 968 i usa det er en meget god ht med kvaliteter som overgår prisen,og den er fin på 80-90 tals rock og den trøkker meget bra.mvh

Spikeld

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.11.2008
Antall liker
8
Spennende! Vil du si at den skiller seg fra mange av dagens high end høyttalere med en tilbakelent diskant, men samtidig skikkelig trøkk? Ørevennlig på dårlige innspillinger?

Hei fikk høre Hyperion 968 i usa det er en meget god ht med kvaliteter som overgår prisen,og den er fin på 80-90 tals rock og den trøkker meget bra.mvh

Spikeld

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.11.2008
Antall liker
8
Disse er dessverre uaktuelle pga at de kun finnes i en finish. Jeg ser sjarmen med dem, men de krasjer totalt med interiøret forøvrig i stua. Har lest mye om de som kan passe med mitt ønske om lyd. Synn jeg ikke kan ha dem pga utseendet...

JBL 4429 omtales som bra til å håndtere rock. F.eks. I kombinasjon med McIntosh MC275R.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg ville prøvd Zingali, og selvsagt Klipsch. :)

audiomur

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.01.2005
Antall liker
6
Vet du har hørt Tannoy DC8 og at de ikke falt helt i smak, syns allikvel at du også bør prøve og få hørt DC10. Det er en annen høyttaler.
Med dine designkriterier er det vanskelig å komme utenom disse.

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Avslappet diskant og trøkk i bassen? PSB eller brukte Patos.

Spikeld

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.11.2008
Antall liker
8
Hmm... Hvilken modell tenker du på? Jeg kjenner godt Synchrony One, den er ikke avslappet i diskanten. Alt for analytisk. Den blir alt for hard på f.eks Metallica - Enter Sandman.

Spikeld

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.11.2008
Antall liker
8
Jeg har alltid hatt lysst å få hørt på DC10, så skulle hjerne gjort det! De bør hvertfall trøkke mere enn 8'ern. Men om de er like "friske" i diskanten så er jeg redd at det 10'er heller ikke vil være noe for meg.

Vet du har hørt Tannoy DC8 og at de ikke falt helt i smak, syns allikvel at du også bør prøve og få hørt DC10. Det er en annen høyttaler.
Med dine designkriterier er det vanskelig å komme utenom disse.

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Hmm... Hvilken modell tenker du på? Jeg kjenner godt Synchrony One, den er ikke avslappet i diskanten. Alt for analytisk. Den blir alt for hard på f.eks Metallica - Enter Sandman.

Hadde i sin tid image serrien og den var ganske så tilbakelengt i hvertfall, men hvis du synes Synchro blir for hard så ligger kanskje problemet et annet sted i kjeden? Hvilken forsterker bruker du? Hvordan er rommet?

Spikeld

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.11.2008
Antall liker
8

Hadde i sin tid image serrien og den var ganske så tilbakelengt i hvertfall, men hvis du synes Synchro blir for hard så ligger kanskje problemet et annet sted i kjeden? Hvilken forsterker bruker du? Hvordan er rommet?
Har en L formet stue på ca. 35 kvadrat. Gips på veggene. Møbler, sofa teppe i sofakroken er det visst også... Tror ikke det er det verste rommet. Ønsket er jo å få til et anlegg som kan spille bra i stua uten noe form for akustiske tiltak. Heller tonekontroller eller romkorreksjon. Har pr i dag en MA7000.

For å vinkle tråden på en annen måte kan jeg spørre folket:
Hva slags high end anlegg kan man spille Metallica - Enter Sandman (Black Album) på, uten at det blir hard eller slitsomt på høyt volum, og det samtidig trøkker godt? Må jeg heller "nedgradere" og kjøpe meg noe rimeligere og mindre avslørende høyttalere? Noe eldre Pioneerer eller noe? Helst ikke Cervin Vega da disse ikke egner seg i stua...

Spikeld

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.11.2008
Antall liker
8
Noen flere erfaringer med nevnte Hyperion høyttaler?

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.594
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
De høyttalerne som ofte løser dette best har gjerne en liten festkul i området 80-120Hz. De har ikke de typisk moderne diskantene i beryllium og diamant, og heller ikke bånddiskant av nyere dato tror jeg. De kan godt ha horndiskant eller en softdome.

Av eldre, rimeligere alternativer vil jeg nevne Patos Lyric 402 og Dali Grand som gode alternativer. Av nyere høyttalere finnes det modeller fra Vienna Acoustics som kan være verdt en lytt. Mitt beste tips er nok likevel Triangle Magellan Cello. Det er noe så herlig som en high-ender ,som aldri vinner tester pga manglende oppløsning og festkul i bassen. Altså en ikke-lineær frekvenskurve, og en høyttaler som farger/tuner lyden på en måte som gjør at selv Iron Maidens debutalbum låter bra!

Eldre Transparent-kabler farger også lyden dit du ønsker. Jeg hadde i tillegg valgt en rørforsterker med overdimensjonert strømforsyning, gjerne med KT-88, evt 6550-rør.

En subwoofer som kan deles litt høyt kan også være en kjempeløsning for god rockebass.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Den Hyperion høytaleren har jeg eid. Lekker finish på de. Men jeg synes de ble litt prektige for å si det brutalt, uten følelsen av levd liv. Ikke at det er noen fasit. Rom, forsterker og personlig smak spiller inn. Eide etterpå et sett med Vienna Strauss som var varmere og hadde mer trøkk. En annen artig høytaler som går til nesten ingen penger er Snell B Minor. Den kler musikken du nevner godt ;)

T

tce-teams

Gjest
Kan anbefale psb egentlig på all slags musikk , bedre allaround høyttalere har jeg ikke vert borti. Angrer ikke et sekund på at jeg gikk for psb image t6 :)

Spikeld

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.11.2008
Antall liker
8
PSB var totalt sett ikke noe for meg. Jeg har eid Synchrony One. De har en helt fantastisk bass. Dypbassen er hely syk! Men de har dessverre ikke den festkulen, samt at de er alt for oppløste i diskanten. Gammel Maiden låter ikke så bra på disse.

Kan anbefale psb egentlig på all slags musikk , bedre allaround høyttalere har jeg ikke vert borti. Angrer ikke et sekund på at jeg gikk for psb image t6 :)

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
568
Torget vurderinger
1
Har en L formet stue på ca. 35 kvadrat. Gips på veggene. Møbler, sofa teppe i sofakroken er det visst også... Tror ikke det er det verste rommet. Ønsket er jo å få til et anlegg som kan spille bra i stua uten noe form for akustiske tiltak. Heller tonekontroller eller romkorreksjon. Har pr i dag en MA7000.

For å vinkle tråden på en annen måte kan jeg spørre folket:
Hva slags high end anlegg kan man spille Metallica - Enter Sandman (Black Album) på, uten at det blir hard eller slitsomt på høyt volum, og det samtidig trøkker godt? Må jeg heller "nedgradere" og kjøpe meg noe rimeligere og mindre avslørende høyttalere? Noe eldre Pioneerer eller noe? Helst ikke Cervin Vega da disse ikke egner seg i stua...
Vienna mozart symphony gjør dette på en flott måte:) evt gå opp til beethoven baby grand. Evt kjøp et par pioneer s-3ex på brukten.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.363
Torget vurderinger
2
De harde (bokstavelig talt) fakta, er at rommet i større grad enn noe annet er skyld i harde klanger på høyt volum. Rommet skal "svelge" / dempe all energi som strømmer ut fra høyttalerne. Noen høyttalere har mye energi i øvre mellomtone; disse utfordrer rom med harde flater (les: malt gips) seriøst. De kan spille nydelig opp til et visst volum, men plutselig rakner det, da rommet ikke lengre har nok myke materialer etc som svelger unna energien. Dermed sliter rommet og ørene med refleksjoner fra alle kanter, og det oppleves som hardt og ubehagelig.
Erfaringen jeg har pådratt meg i sakens anledning er at horn ofte (men ikke alltid) gjør det noe enklere, da disse er mer retningsbestemte i store deler av frekvensområdet. Demping blir dermed noe enklere, men også på disse når rommet "metning" på et visst tidspunkt. Tepper, myke møbler, tunge gardiner etc er veien fram mot rock på høyt volum.
Jeg har selv for tiden et typisk moderne interiør med glass og gips, og på et visst volum setter problemene ganske riktig inn. Tannoy DC10(t) var nevnt her, og jeg kan skrive under på at denne gjør saken noe enklere, men de fysiske lover blir ikke dermed overskredet. Sats på "silkeføre" fra start til mål, vær forsiktig med typisk ekspansive formidlere av mellomtonen, da disse ofte akksentuerer problemene. Forvrengningsfenomener er en del av vår hverdag, det viser seg å koste litt å bli kvitt enkelte av disse, men moderne (og dessverre nokså kostbare) DAC-løsninger har for en stor del tatt kontroll på mye av dette. Men kilden er viktig, og har du ikke "silkføre" derfra, oppstår ikke det noe annet sted. Et noe underlig fenomen er at får du en glatt og elegant kilde, tenderer du mot å spille enda høyere, fordi det høres så uanstrengt ut, og dermed er problemet tilbake, gitt. Det skal ikke være lett med lyd!

Mvh
Håkon Rognlien

Topp Bunn