rip'pe CD'er med best mulig kvalitet

OKO

Medlem
Ble medlem
16.02.2004
Innlegg
7
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Hei
Jeg ripper CD'er til hard disk (2 TB Ready NAS). Resultatet er 'greit'.
Jeg lurer på følgende: Er de digitale signalene som går inn på hard disken avhengig av kvaliteten på lydkortet mitt ?
Jeg overveier å anskaffe 'ESI juli@' lydkort - men vet altså ikke om dette vil gjøre noen forskjell.
Til de som måtte vite: Forbarm dere over meg og mitt naive spørsmål. Men jeg trenger hjelp for best mulig resultat !

(CD ripping robot - PC - Ready NAS - Sonos - Meridian 518 - Stello 220 mk2 - rør - Klipsch La Scala 2)

Hilsen Ola
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.328
Torget vurderinger
1
Med 99,99 og noen nitall til sannsynlighet er svaret entydig nei. Vanlig CD-ripping er helt uavhengig av kvaliteten på lydkort.

Frågan er hvilken «CD ripping robot» og hvordan kommuniserer denne med PC?

mvh
KJ
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Med mindre du har koblet lyden ut fra en hodetelefonutgang (mini-jack) på CD-ROMen og inn på linjeinngangene på lydkortet for så å ta opp lyden så har ikke valg av lydkort noe å si :D

Det beste du kan gjøre er å rippe med et egnet program til et lossless format og kjøre rippen gjennom f.eks accurate rip som bekrefter at filen er rippet perfekt. Utover dette er det ikke mer å hente på kvalitet i rippeprosessen.
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
CD-ripping er så uavhengig av lydkortet at det går akkurat like bra selv om du ikke har noe lydkort i pesen i det hele tatt.
 

OKO

Medlem
Ble medlem
16.02.2004
Innlegg
7
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Tusen takk for kjappe svar. Jeg har akkurat spart litt penger !

Jeg bruker Acronova's Nimbie NB 11 LS og software fra 'Get digita data' GD3 (m. metadata etc).
Anskaffet efter test i 'Computer Audiophile'.
PS: Sliter litt med å få alt til å funke 'som det skal'. Men prosessen er gøy, og sluttresultatet
ligger like rundt hjørnet ! (Håper jeg).
Nimbie'en kan rip'pe opptil 100 CD'er om gangen. (når jeg får det til).
Og tenk deg hvor deilig det skal bli !!!

Hilsen Ola
 

porcus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Innlegg
159
Antall liker
0
Gammeln skrev:
det går akkurat like bra selv om du ikke har noe lydkort i pesen i det hele tatt.
Siden dette går over Sonos, så trenger man vel ikke engang lydkort for å spille av?


Det som spiller en rolle er hvorvidt det sjekkes feil, og eventuelt verifiseres mot AccurateRip (... CueTools-databasen kan vel også nevnes, men har p.t. for lite inne). Det finnes visst software som kan fikse dette for denne ripperen ... i hvert fall for Mac OS.
 

tommis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
23.06.2010
Innlegg
72
Antall liker
45
Torget vurderinger
2
Hei Marsboer --- jeg har tilsvarende spørsmål som du muligens besvarer men jeg er dessverre ikke kapabel til å oversette dette .... kan du forklare for en stakkar hvilket program som er "lossless" (og gjerne lett å bruke) --- og hva er accurate rip? Et annet program? Kan man bruke hvilken som helst CD spiller eller har kvaliteten noe å si? Jeg har sett på en løsning fra Naim som er en ripper som ifølge butikken gjør alt på "enklest og best mulig måte" rett til en NAS --- er dette bortkastede penger fordi en PC og et par program gjør samme nytte?
 

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Innlegg
2.853
Antall liker
2.281
Sted
Tromsø
dbPoweramp fungerer helt utmerket til formålet. Den sjekker resultatet mot accurate og gir deg svar på om rippingen er vellyket eller ikke. Du klarer deg med andre ord helt fint med en stk pc og dbpoweamp. Accurate rip er kun en database som har samlet inn resultat fra alle de andre som har rippet samme cd. Når rippinhen pågår så blir det dannet en checksum som blir sammenlignet med det som ligger i basen, er verdiene de samme har rippingen vært vellykket.
 

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Innlegg
3.004
Antall liker
1.305
Sted
Rogaland / Sandnes
Kan bekrefte at dbPoweramp funker meget greit.:cool:

Problemet med å rippe selv er album med den forbanna DRM kodingen, Jeg har flere album fra den tiden som ikke lar seg rippe, ny utgitte album har fortsatt koden, men ingen advarsel om dette på albumet.

Jeg er usikker på om Naim og andre har løsninger rundt dette på sine bokser.
 

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
790
Antall liker
279
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
dbPoweramp fungerer helt utmerket til formålet. Den sjekker resultatet mot accurate og gir deg svar på om rippingen er vellyket eller ikke. Du klarer deg med andre ord helt fint med en stk pc og dbpoweamp. Accurate rip er kun en database som har samlet inn resultat fra alle de andre som har rippet samme cd. Når rippinhen pågår så blir det dannet en checksum som blir sammenlignet med det som ligger i basen, er verdiene de samme har rippingen vært vellykket.
Støttes!

dbPoweramp fungerer helt utmerket ja, og er veldig enkelt og greit i bruk.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.436
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Ennda en stemme til dBpoweramp. Alternativet er vel EAC, men det er kanskje litt mer hardcore i brukergrensesnittet.

Den "rippemitraljøsen" som trådstarter nevner kjenner jeg ikke til. Min erfaring er uansett at det mest tidkrevende er å gå gjennom filene etter ripping og sjekke at metadata er satt korrekt. Det er ikke alltid det som kommer ned automatisk fra nett er riktig, og det hender også at det ikke stemmer med hvordan du ønsker å kategorisere ting.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Har rippet en del Cd-er i WAV filer (Windows 8.1), og det høres helt greit ut på PC-en, og fra en ekstern harddisk, men er ikke særlig fornøyd når jeg bruker harddisken rett i USB porten i fronten av en Philips Blue - Ray spiller men har en liten/stor mistanke om at den spilleren burde ha kostet noe/mye mer!
 

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Innlegg
2.853
Antall liker
2.281
Sted
Tromsø
Asbjørn er inne på det som er viktig når man ripper. Det å sette metadata korrekt først som sist sparer en for mye tull. Alle programmer har en god del innstillinger som man bør sette seg inn i før man starter. Det å legge ved coverbilde på hver fil sørger for at man slipper mye tull ved for eksempel batch-konvertering til mp3 for bruk på bærbare enheter. Man skal også sørge for at coverbildet er av korrekt størrelse. Jeg benytter 750x750 og det er ikke alltid at dBpoveramp henter dette opp automatisk og da må man google litt slik at man finner et som stemmer.
 

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Innlegg
2.853
Antall liker
2.281
Sted
Tromsø
Kan bekrefte at dbPoweramp funker meget greit.:cool:

Problemet med å rippe selv er album med den forbanna DRM kodingen, Jeg har flere album fra den tiden som ikke lar seg rippe, ny utgitte album har fortsatt koden, men ingen advarsel om dette på albumet.

Jeg er usikker på om Naim og andre har løsninger rundt dette på sine bokser.
Anydvd burde fikse drm for deg.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.168
Antall liker
6.858
Torget vurderinger
4
Nå har jeg rippet sånn ca et par tusen CD'er m dpPoweramp uten å ha støtt på noen problemer med DRM-koder.

Ellers støtter jeg det som er skrevet om etterarbeidet med metainfo.
Anbefaler å rippe et par hundre CD'er først, så spille dem en stund for å finne ut hvordan du vil ha det. SÅ kan du sette igang og rippe, og ikke minst tagge. Jeg gjorde ikke det og endte opp med en del hundre CD'er som jeg gjerne skulle ha tagget bedre/annerledes. Det er en kjip jobb å gå tilbake og fikse slikt. Min erfaring er at den meta-info programmet finner på nettet aldri stemmer med hvordan jeg vil ha det.

Typisk er årstall for reissue, ikke opprinnelig utgivelsesår, og i hvertfall ikke året da innspillingen skjedde....jeg vil se alle innspillingene til Miles kronologisk etter når han spilte dem inn, ikke når noen fant det for godt å utgi dem.

En annen ting, - det er helt utrolig hvor mange måter selv de enkleste navn kan skrives på. Jeg vil se alle utgivelsene til Keith Jarrett under hans navn, ikke under tusen varianter av trioer, kvartetter og gud vet hva....så bruk "albumartist" flittig!

Til slutt, - bruk tid på å finne bra album cover like godt først som sist. Bildene som programmet finner er oftest elendige og for små. Beste stedet jeg et om er Album Art Exchange.

Lykke til!
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Har rippet en del Cd-er i WAV filer (Windows 8.1), og det høres helt greit ut på PC-en, og fra en ekstern harddisk, men er ikke særlig fornøyd når jeg bruker harddisken rett i USB porten i fronten av en Philips Blue - Ray spiller men har en liten/stor mistanke om at den spilleren burde ha kostet noe/mye mer!
Har nå teste flere ganger frem og tilbake,og angrer som en hund på at jeg rippa i WAV filer! Det høres fortsatt bra ut på PC-en, men er totalt bortkasta når det skal spilles av på stereoanlegget! Det er helt klart at WMA og WAV er spesial designet for Windows! Er litt usikker på om Blue- Ray spilleren konverterer rett til MP3 filer? Det var i hvert fall mange timer bortkasta, men er lærepenge fikk man jo med på kjøpet! Skulle man ha brukt kun PC-en ell andre MP3 enheter så hadde det nok ikke ha vært noe problem overhodet!
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Du kan vanligvis bare kjøre en enkelt automatisert operasjon over natta for å konvertere WAV til et mer egnet lossless-format uten tap av kvalitet.

Med andre ord ingen stor skade skjedd, utover at du sannsynligvis mangler alt av tags siden du har kjørt WAV?
 

Eviledorf

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
1.381
Antall liker
1.044
Sted
Bergen
Har rippet en del Cd-er i WAV filer (Windows 8.1), og det høres helt greit ut på PC-en, og fra en ekstern harddisk, men er ikke særlig fornøyd når jeg bruker harddisken rett i USB porten i fronten av en Philips Blue - Ray spiller men har en liten/stor mistanke om at den spilleren burde ha kostet noe/mye mer!
Har nå teste flere ganger frem og tilbake,og angrer som en hund på at jeg rippa i WAV filer! Det høres fortsatt bra ut på PC-en, men er totalt bortkasta når det skal spilles av på stereoanlegget! Det er helt klart at WMA og WAV er spesial designet for Windows! Er litt usikker på om Blue- Ray spilleren konverterer rett til MP3 filer? Det var i hvert fall mange timer bortkasta, men er lærepenge fikk man jo med på kjøpet! Skulle man ha brukt kun PC-en ell andre MP3 enheter så hadde det nok ikke ha vært noe problem overhodet!
Om du har wav filene kan det gå å konvertere disse til f.eks. flac som fortsatt er losseless. Det kommer litt an på hvordan tags er lagret i wav filen.

Edit: WAV til annet format er enkelt. Å få med metadata kan være et problem.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.436
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Har rippet en del Cd-er i WAV filer (Windows 8.1), og det høres helt greit ut på PC-en, og fra en ekstern harddisk, men er ikke særlig fornøyd når jeg bruker harddisken rett i USB porten i fronten av en Philips Blue - Ray spiller men har en liten/stor mistanke om at den spilleren burde ha kostet noe/mye mer!
Har nå teste flere ganger frem og tilbake,og angrer som en hund på at jeg rippa i WAV filer! Det høres fortsatt bra ut på PC-en, men er totalt bortkasta når det skal spilles av på stereoanlegget! Det er helt klart at WMA og WAV er spesial designet for Windows! Er litt usikker på om Blue- Ray spilleren konverterer rett til MP3 filer? Det var i hvert fall mange timer bortkasta, men er lærepenge fikk man jo med på kjøpet! Skulle man ha brukt kun PC-en ell andre MP3 enheter så hadde det nok ikke ha vært noe problem overhodet!
??? WAV er ukomprimert CD audio, kodet på samme måte som på den fysiske CD'en. Det du får ved å spille av en slik er samme bitstrøm som fra et CD-drev.

En FLAC-fil (for eksempel) er i prinsippet en zippet WAV, altså eksakt samme data, men pakket hardere sammen. MP3 og AAC er "lossy" formater hvor detaljer som vurderes som ikke hørbare simpelthen kastes. WAV og FLAC bør derfor låte klin likt. Selv MP3 og AAC bør låte likt med WAV-filene, forutsatt at de har tilstrekkelig høy bitrate til at det som kastes faktisk ikke er hørbart selv på et høyoppløst anlegg. Eneste ulempe med WAV er at det formatet tar mest plass på disken.

Hvilke problemer er det du støter på? Beskrivelsen din gir oss ikke så mye å gå på, annet enn generell sympati med at du har trøbbel.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Lyden er mildt sagt ræva fra en Blue -Ray spiller til Kr. 1195,00 og var nok et gedigen feilskjær, så her kjøpte man nok billig... Dyrt! Det er helt korrekt at Flac og WAV er helt identiske bortsett fra at først nevnte komprimert fila opptil 53 % og man sparer litt/mye plass! Har også kobla harddisken direkte i smart TV~ens USB port, men lyden ble "bare" litt høyere, og kanskje litt klarere!
 
Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.436
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
OK, da forstår jeg det slik at det er hardware som ikke duger, ikke filformatet. Du trenger ikke all verdens hardware for å spille av en WAV eller FLAC-fil. El Cheapo-løsning: Konverter filene til 256 kb/s MP3 eller AAC, legg dem på telefonen din, og plugg en kabel fra hodetelefonutgangen på telefonen til en ledig linjeinngang på forsterkeren. Hvis du har en iPhone er det AAC som gjelder.

Personlig har jeg ikke helt trua på USB for lyd, men en USB-stick med AAC-filter låter helt utmerket i bilen min. Måtte opp til USB 3.0 for å få en kjapp nok stick til å kunne spille uten hakking.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Er litt usikker på hva som er det egentlige problemet, men hører ikke forskjell på en Cd plate lagt fysisk i CD skuffen på PC-en, og en rippa CD plate til en WAV fil til den eksterne harddisken (Toshiba 1 TB) koblet med USB til PC-en? Her hører jeg stor forskjell på WMA, WAV og MP3 filer!

PC-en er en Dell XPS 8110 (stasjonær) med Bose Companion 5 høyttalere, og da må eventuelt avspilleren i PC-en være (mye) bedre enn den i Blue - Ray spilleren? Er dette mulig? PC-en er vel ca. 3 år gammel!

Bilder og annet som kobles direkte til TV-ens USB port har helt tapsfrie overganger, og dette burde vel også skje med en ekstern harddisk?

Blue - Ray spilleren var et hastekjøp, og bilde og lyden fra en Blue - Ray (DVD) plate er helt grei. Rettelse: bilde er faktisk meget bra!

Det beste hadde vel kanskje vært og avspilt direkte fra PC-en, men så lang kabel har jeg ikke tilgjengelig akkurat nå (20 meter)!

Det låter faktisk helt for jævlig også når man spiller en vanlig CD plate direkte fra Blue - Ray spilleren igjennom anlegget også, men da er det sammenlignet med en Meridian G08 CD spiller, og det er kanskje/helt sikkert en urettferdig kamp som Philipsen må tape! Her snakker vi om veldig mange Frogner Tiere i forskjell, og det er vel uansett en dårlig sammenligning!

Det kommer jo lyd, og alt fungerer som det skal igjennom Smart TV - en, men som sagt ikke bra nok, og det virker nesten som bassen har forsvunnet helt og holdent!
 
Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.436
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
I prinsippet kan en MP3 med lav datarate være litt mer "bass-lett" enn den ukomprimerte WAV-filen. Det er noen tekniske grunner til det, men med høy nok datarate for MP3 vil de låte klin likt. AAC har ikke det problemet og vil typisk låte litt bedre enn MP3 ved lave datarater. Hvis du hører forskjell på WAV, WMA og MP3 avspilt i samme kjede er det noe galt et sted, og det er ikke WAV-formatet det er noe galt med.

Jeg skjønte ikke helt den første setningen din. Spør du om jeg kan høre forskjell på de formatene? Nei, det kan jeg ikke, forutsatt at alt gjøres riktig. Jeg ripper med dBpoweramp og bruker Accurip-databasen til å verifisere at det jeg ripper til disk er eksakt det samme som alle andre har rippet. Jeg lagrer lydfilene som tapsfri FLAC, men lager også "portable" kopier i AAC med ca 200 kb/s. Avspillingen er fra en diskserver via kablet ethernet til en Logitech Transporter, og derfra til en DEQX HDP4, et halvt dusin monoblokker og aktivt drevne høyttalere. Transporteren pakker ut FLAC-filene og klokker dem videre som S/PDIF på samme måte som enhver annen digital transport. Jeg har også testet å pakke ut filene fra FLAC til WAV på server og overføre dem som WAV i stedet for FLAC, for å redusere arbeidsbelastningen for Transporteren. For mine ører låter WAV, FLAC og AAC klin likt med de dataratene det er snakk om her. (128 kb/s AAC fra en USB-stick eller på en iPhone låter uforskammet bra, det også.)
 
Sist redigert:

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Jeg er i hvert fall helt sikker på at MP3 filen i Windows 8.1 hørtes dårligere ut enn WAV og WMA rippet ferdig på PC-en, men er litt usikker på om MP3 filen var så dårlig at man ikke kunne ha levd med den på PC-en! Den hørtes faktisk helt grei ut i første omgang, men var litt "flatere" etter hvert!

Det som er helt sikkert er at Philips ikke har brukt veldig mye penger på lyddelen i denne spilleren, og velger uansett å ikke bruke den kun på avspillingen av musikk i fremtiden!

Den blir nok solgt ganske raskt, og velger nok en dyrere spiller fra det samme merke på grunn av smart TV-en (Philips)!

Hadde musikken kun blitt spilt av på PC-en i fremtiden, så hadde dette overhodet ikke vært noe som helst problem!
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Har sett på en film i dag (vanlig DVD), og tror dere ikke at lyden var dårlig der også!

Det er i hvert fall siste gang man kjøper en såpass billig avspiller, og kan vel egentlig ikke forvente noe annet når man er så pass "gjerrig"

Det er jo også være en mulighet for at matchen er så pass dårlig i mellom de enkelte komponentene, og at Blue - Ray spilleren ikke passer noe særlig bra inn her!

Det høres "nesten" bedre ut på en eller annen måte når man kun spiller TV og Blue - Ray uten at hovedanlegget er koblet inn?
 

gradient

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.07.2012
Innlegg
129
Antall liker
41
Sted
Århus
Jeg kan bare anbefale dbpoweramp ;-) det virker jeg ripper i flac lossless ca 2TB ret mange CDer har ikke helt styr på det Jeg har så alt musiken liggende på min NAS da jeg så har tilgang til det i hele huset

På mit Herre rum er det mit Primare anlæg med medie modul som spiller. I stuen og køkken bruger jeg Sonos til transport også har jeg lokale effekt men en god måde både når vi er flere som har forskellige musiksmag så konen har sine playlister og jeg mine egne

Musik er som fløde på Jordbær man kan ikke få nok ;-)
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Er litt usikker på hva som er det egentlige problemet, men hører ikke forskjell på en Cd plate lagt fysisk i CD skuffen på PC-en, og en rippa CD plate til en WAV fil til den eksterne harddisken (Toshiba 1 TB) koblet med USB til PC-en? Her hører jeg stor forskjell på WMA, WAV og MP3 filer!

PC-en er en Dell XPS 8110 (stasjonær) med Bose Companion 5 høyttalere, og da må eventuelt avspilleren i PC-en være (mye) bedre enn den i Blue - Ray spilleren? Er dette mulig? PC-en er vel ca. 3 år gammel!

Bilder og annet som kobles direkte til TV-ens USB port har helt tapsfrie overganger, og dette burde vel også skje med en ekstern harddisk?

Blue - Ray spilleren var et hastekjøp, og bilde og lyden fra en Blue - Ray (DVD) plate er helt grei. Rettelse: bilde er faktisk meget bra!

Det beste hadde vel kanskje vært og avspilt direkte fra PC-en, men så lang kabel har jeg ikke tilgjengelig akkurat nå (20 meter)!

Det låter faktisk helt for jævlig også når man spiller en vanlig CD plate direkte fra Blue - Ray spilleren igjennom anlegget også, men da er det sammenlignet med en Meridian G08 CD spiller, og det er kanskje/helt sikkert en urettferdig kamp som Philipsen må tape! Her snakker vi om veldig mange Frogner Tiere i forskjell, og det er vel uansett en dårlig sammenligning!

Det kommer jo lyd, og alt fungerer som det skal igjennom Smart TV - en, men som sagt ikke bra nok, og det virker nesten som bassen har forsvunnet helt og holdent!
Hvordan har du koblet dette?
Er det analogt ut fra ny Bluray-spiller, samme som Meridian?
Er alt koblet gjennom tv'en i og med at du tester harddisk rett fra tv?
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Blue -Ray spilleren er koblet analogt/RCA til forsterkeren med en god Audioquest signalkabel ,og med en rimelig god Belkin Pure Av silver HDMI kabel direkte til TV-en! Meridianen er koblet opp til Chapter Precis med en XLR signalkabel fra Chapter! Veldig mange av kabelskeptikerne her inne mener at det overhodet ikke er noen forskjeller på XLR og RCA så problemet burde ikke ligge der, men analog delen kan jo være dårligere enn den digitale lyddelen på Blue -Ray spilleren, men Chapter Precis har ingen HDMI kontakt så det er helt nødvendig å bruke den analoge RCA kontakten her! Det virker kanskje som tiden går litt fort i den digitale Verden, men satt nettopp opp et pioneer anlegg med kun HDMI kontakter og det hørtes helt greit ut! Dette var en forsterker og Blue - Ray til ca. 8000,00 Kr.
 
Sist redigert:

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Har nå testa frem og tilbake, og det er som Asbjørn også forsto ganske raskt, at dette er et hardare problem, og resten av anlegget er for avslørende til å benytte en så pass billig Blue - Ray spiller i dette anlegget,så er det noen som trenger en -billig- spiller så er det bare å si i fra! Den er 6 uker gml.!!!
 
Sist redigert:

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.568
Antall liker
3.134
Sted
Oslo
Jeg har også en billig blu-ray-spiller, men kjører lydsignalet digitalt inn på digitalinngang på CD-spilleren så jeg bruker AD-konverteren der i stedet. Det funker helt OK
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Det kunne ha blitt bedre, men har kun analoge utganger på forsterkeren så det forblir uprøvd!
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Dataamøben Lund synes dette er en fin og lærerik tråd. Takk til alle som bidrar med tips og råd! :)

Når jeg ripper cd'er, bruker jeg nesten alltid iTunes, og det går stort sett uten problemer.
I den sammenhengen er vel accurate rip et ikke-tema.

Så det jeg lurer på, hva risikerer man uten accurate rip? Hvilken styggedom kan vederfares meg da? En degradering av lyden? Og i så fall, er den hørbar?

Jeg har dBpoweramp, men bruker stort sett kun Batch Converter, til å konvertere albumer til Apple Lossless.

Og er accurate rip kun aktuelt ved fysiske cd'er, eller er det noe man bør ha i tankene også ved nedlastede filer? Skjønt da er det jo ikke snakk om ripping.
 

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Innlegg
1.256
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Blue -Ray spilleren er koblet analogt/RCA til forsterkeren med en god Audioquest signalkabel ,og med en rimelig god Belkin Pure Av siver HDMI kabel direkte til TV-en! Meridianen er koblet opp til Chapter Precis med en XLR signalkabel fra Chapter! Veldig mange av kabelskeptikerne her inne mener at det overhodet ikke er noen forskjeller på XLR og RCA så problemet burde ikke ligge der, men analog delen kan jo være dårligere enn den digitale lyddelen på Blue -Ray spilleren, men Chapter Precis har ingen HDMI kontakt så det er helt nødvendig å bruke den analoge RCA kontakten her! Det virker kanskje som tiden går litt fort i den digitale Verden, men satt nettopp et pioneer anlegg med kun HDMI kontakter og det hørtes helt greit ut! Dette var en forsterker og Blue - Ray til ca. 8000,00 Kr.
Det er mest sannsynlig analogdelen som ikke er like god i en billigere spiller ja.
Men, har du sjekket om det er noe oppsett på spilleren hvor du skal slå av lyd over HDMI eller noe for å forbedre analoglyden?
Er noen spillere som har denne funksjonen, men ikke sikkert at det hjelper veldig mye :)
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Den har ikke den muligheten, men JA det er nok her de har spart inn en del, og det er egentlig helt vilt hva Philips BDP 5600 kan klare og den spiller så klart også WAV filer!

Produktet er egentlig helt genialt (den spiller t.o.m. 3 D), og vil nok også passe inn i de fleste hjem, men for mitt vedkommende blir nok den analoge lyden alt for dårlig i denne omgang!

Har vært og sett og hørt på Philips BDP 9600 og der var den analoge lyden veldig mye bedre både på vanlig CD/DVD/Blue - Ray og fra USB porten i front, men det skulle vel bare mangle når den er nesten fem ganger så dyr!

Hadde med den eksterne harddisken i butikken, og den ullene og uklare lyden uten bass var da borte, men oppsettet var på langt nær så dyrt som her hjemme!

Hva hadde jeg egentlig forventet av et produkt i denne prisklassen, og tar på meg all skylden selv, men det var den eneste Blue - Ray spilleren de hadde inne akkurat da med analog out, og det var uansett helt uaktuelt å bruke 2000 serien som de fleste dumper ut til en lav pris, og analog out har de heller ikke!
 
Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.532
Antall liker
35.436
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Dataamøben Lund synes dette er en fin og lærerik tråd. Takk til alle som bidrar med tips og råd! :)

Når jeg ripper cd'er, bruker jeg nesten alltid iTunes, og det går stort sett uten problemer.
I den sammenhengen er vel accurate rip et ikke-tema.

Så det jeg lurer på, hva risikerer man uten accurate rip? Hvilken styggedom kan vederfares meg da? En degradering av lyden? Og i så fall, er den hørbar?

Jeg har dBpoweramp, men bruker stort sett kun Batch Converter, til å konvertere albumer til Apple Lossless.

Og er accurate rip kun aktuelt ved fysiske cd'er, eller er det noe man bør ha i tankene også ved nedlastede filer? Skjønt da er det jo ikke snakk om ripping.
Jeg bruker det bare ved ripping av fysisk CD. Sjansen for en bitfeil ved nedlasting er mye mindre. Hørbar konsekvens kan være alt fra ingen verdens ting via litt spraking til tydelige dropouts og sanger som avsluttes tvert ved avspilling. Min erfaring med gamle favoritt-CD'er som har vært med på mye rart er at det tar en to-tre rippeforsøk før man kan være sikker på at den sitter. Fabrikknye CD'er som går rett i rippe-drevet funker derimot alltid i første forsøk.
 

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Innlegg
3.004
Antall liker
1.305
Sted
Rogaland / Sandnes
Dataamøben Lund synes dette er en fin og lærerik tråd. Takk til alle som bidrar med tips og råd! :)

Når jeg ripper cd'er, bruker jeg nesten alltid iTunes, og det går stort sett uten problemer.
I den sammenhengen er vel accurate rip et ikke-tema.

Så det jeg lurer på, hva risikerer man uten accurate rip? Hvilken styggedom kan vederfares meg da? En degradering av lyden? Og i så fall, er den hørbar?

Jeg har dBpoweramp, men bruker stort sett kun Batch Converter, til å konvertere albumer til Apple Lossless.

Og er accurate rip kun aktuelt ved fysiske cd'er, eller er det noe man bør ha i tankene også ved nedlastede filer? Skjønt da er det jo ikke snakk om ripping.
Jeg bruker det bare ved ripping av fysisk CD. Sjansen for en bitfeil ved nedlasting er mye mindre. Hørbar konsekvens kan være alt fra ingen verdens ting via litt spraking til tydelige dropouts og sanger som avsluttes tvert ved avspilling. Min erfaring med gamle favoritt-CD'er som har vært med på mye rart er at det tar en to-tre rippeforsøk før man kan være sikker på at den sitter. Fabrikknye CD'er som går rett i rippe-drevet funker derimot alltid i første forsøk.
Hvilket drev bruker du til ripping?

Jeg har en Plexstor PX-B320A som normalt tar det meste, men The Doors- Morrison Hotel, Fleetwood Mac-Tusk, Eagles-One of These Nights og Desperado, samt diverse album med Chris Rea blir bare rot, dbPoweramp leser disse med 0,5 i hastighet og går ofte i feil, diskene er helt nye, har også forsøkt å rense dem med brillerens uten at det hjalp, noe som har fungert meget godt på eldre cder som ellers kom opp med feil, disse ble ok etter brillerens kuren.
De nevnte cdenene spiller fint i cd spilleren heldigvis.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.168
Antall liker
6.858
Torget vurderinger
4
De gangene en skive ikke vil rippes kan det ta opptil flere timer før det har lykktes å få en bekreftet korrekt rip. Etterhver har jeg funnet at det gidder jeg ikke, - det er nesten alltid raskere å laste den ned fra et eller annet sted på nettet...det er jo ikke tyveri så lenge du ærlig og rederlig har kjøpt plata.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Flere timer. Hva ripper du i. En ekstern Dac kan vel være det beste i mange tilfeller når det gjelder lydkvalitet, men det blir vel overkill å ha mye dyrere Dac, enn selve avspilleren!
 
R

Roysen

Gjest
Hva med helt vanlig Windows Media Player for ripping? Ripper da til WAV?

Mvh
Roysen
 
Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.328
Torget vurderinger
1
o.t. ?
Flere timer. Hva ripper du i. En ekstern Dac kan vel være det beste i mange tilfeller når det gjelder lydkvalitet, men det blir vel overkill å ha mye dyrere Dac, enn selve avspilleren!
IMHO er prisforholdet mellom DAC og avspiller/«drivverk» helt uvesentlig. Er DACen god er også kvaliteten på avspiller/«drivverket» av underordnet betydning mht lydkvalitet.

mvh
KJ
 
Topp Bunn