Ripoler

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
Noen som har erfaringer med ripoler?
Det er en avstemmt dipolsub, som har fått navnet etter Axel Ridtahler, som har forsket på dette og kommet frem til en kompakt løsning som ivaretar dipolens fordeler.


http://www.visaton-bausaetze.de/hifi/ridtahler.htm
http://www.visaton-bausaetze.de/hifi/index.htm?/hifi/ripol_bau.htm

Jeg har laget en sub med to stk Peerlees 315SWR - 831857 i en konstellasjon som vist i den første linken.

Bruker man ett element skal den smale åpningen være 25-30 % av Sd. Hva skal åpningen være dersom man benytter 2 stk elementer som spiller mot hverandre? Er det så enkelt at det bare er å gange med 2?
Mine prototyper har litt for stor åpning (i forhold til ovenstående), men jeg vet ikke hvor mye dette har å si. Men de har mindre output enn tilsvarende i H-baffel.
Hva med eq? Er det som ob?

Planen er at jeg skal ha 2 av disse (4 * 12")

Bjørn
 

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
Hei Frode

Jepp den er lest. Det var den som trigget :)

b
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.340
Sted
Østfold
Er formålet at arealet skal være såpass lite at det blir en forsinkelse som reduserer avrullingen i bunnen?
 

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
Er formålet at arealet skal være såpass lite at det blir en forsinkelse som reduserer avrullingen i bunnen?
Skal ikke være noen forsinkelse nei. Formålet er å fortsette der min dipoler butter nedover. Deler rundt 90 hz og så langt det går (30 hz?)

bjørn
 

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
Men hvordan virker det?
Hei
Det står litt forklart på den første linken som jeg postet. Gå til altavista.com og translation. Velg hele siden fra tysk til engelsk. Jeg leste litt mere rundt på nettet, og fant at til mindre avstanden var mellom baksiden av elementet og kassen, til bedre. Derfor har subbene de lett gjenkjennlige magnetene gjennom kassen, for å minimere rommet inni.
Noe lignende er det på fremsiden, men der er det anbefalt 25-30 % av Sd til elementet (typisk ett par 3 cm). Jeg synes det er snålt, men løsningen er patentert av Axel Ridtahler selv :)

Her er de kommersielle utgavene:
http://www.audioelevation.de/frameSet.htm

Bjørn
 
H

hvor_er

Gjest
Dette er sett før på ntnu, mener jeg har sett noe ala dederre på Dunkers sider ?
Virker som om Heill - prinsippet er overtført til bass.
 

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
Hei Hvor_er

Har du noen linker? Søkte på Dunkers, med det var mye off topic. Hva med Heill, har du noe på det?

Mvh
Bjørn
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.143
Antall liker
4.299
Torget vurderinger
1
Hei Hvor_er

Har du noen linker? Søkte på Dunkers, med det var mye off topic. Hva med Heill, har du noe på det?

Mvh
Bjørn
Som Hvor_er antyder, så likner dette mye på Oscar Heil's «air motion transformer». Selv om det er mest kjent brukt i diskantelementer. se. feks denne. Her er litt googling over temaet.

mvh
KJ
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.291
Antall liker
16.340
Sted
Østfold
På AMT-diskanter er det nesten en regel med 5dB eller mer avvik i responsen. Er det slik med ripoler også da eller?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.143
Antall liker
4.299
Torget vurderinger
1
På AMT-diskanter er det nesten en regel med 5dB eller mer avvik i responsen. Er det slik med ripoler også da eller?
Frekvensgangen på den kommersielle utgaven ser ut til å være nærmest mistenkelig lineær mellom 30-40 Hz og 15Hz. Så vidt jeg forstår har Ripolen et kardiode liknende utstårligsmønster, noe ala Eltek sin Phobos. Dette gir potensielt sett større utfordringer mht romresonanser enn en ren dipol (8-tals spredning, dvs tilnærmet full kanselering vinkelrett ut til sidene). Min ide til den ultimate subwoofer ville muligens være en ren dipol, evt. en variasjon over Forsmanns VSS, evt. lett asymetrisk, utfordringer er «bare» å finne gode basselementer med resonansfrekvens rundt 30-35 Hz og en Qts opp mot 0,707, slik at det ikke blir nødvendig med alt for mye eksprimentering med kreative filter og equalizer løsninger.

mvh
KJ
 

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
503
Antall liker
16
Hei Stigaard

Dette var en gammel tråd :) Joda, har testet ut ripoler og det fungerer veldig bra. Nå benytter jeg derimot elementene i dipol w-baffel. De fungerer også bra, men for å øke membranarealet og senke forvrengningen, planlegger en slags ripol med 4stk 12" i hver side. Mangler bare 2 elementer før jeg kan sette igang. Det blir spennende.

Mvh
Bjørn
 

stigaard123

Medlem
Ble medlem
21.05.2005
Innlegg
10
Antall liker
0
Ja, udstyr fra sidste år er jo forældet nu ::)

Kan du beskrive lydforskellen mellem W-baffel og ripol? Det maksimale lydtryk er p.t. ikke af så stor betydning. Der er vist en del der har prøvet H og W profiler, men Ripol er der ikke så mange der gør i. Og systemet virker umiddelbart heller ikke så indlysende.....
 
Topp Bunn