Bil, båt og motorsykkel Riper i frontrute,tips til slipemiddel.

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Har prøvd å slipe vekk riper i frontrute med biltema polish og poleringsmaskin,uten å få vekk ripene.
Blei rein og fin rute etter polering,men ripene er der fortsatt.
Ripene er relativt små,men det blir igjen ein film av skit pga ripene.

Tips til middel som er litt grovere enn biltema sin polish,men som ikkje matter ruta?
Vil helst sleppe å skifte ruta,så kan eg bruke 2 lapper meir på musikk og hifi:)

Mvh.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.138
Antall liker
9.456
Tror ikke det er noen vei utenom ny rute. Selv det fineste slipemiddel lager riper.
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Du har nok rett.
Leste litt på nett,og det virker som vanskelig å få et bra resultat.

Mvh.
 

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Innlegg
1.012
Antall liker
393
Sted
Egersund
Torget vurderinger
4
Du må nok skifte rute for å bli kvitt ripene 100%, men dersom du har topp-forsikring er det heller ingen egenandel.
 

leon

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2008
Innlegg
1.579
Antall liker
166
Sted
Trondheim
Du må nok skifte rute for å bli kvitt ripene 100%, men dersom du har topp-forsikring er det heller ingen egenandel.
Det stemmer ikke, forsikringen dekker ikke slitasje på ruten, forsikring dekker skift av frontrute ved steinsprang
som ikke lar seg reparere eller er i sikt sonen til sjåfør.
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
Tannkrem eller Autosol,har kun prøvd førstnevnte,den for røykere,kaffe og vindrikkere(æ e alt det der),meir slipemiddel i den:cool: Gjorde det på et vindu i lysthuset mitt,brukte polerpad og kjørte på tel det blei jævli varmt,tok det meste.Men e ripene dype må den byttes.E jo berre å syle en stein i den da....

mvh Filip
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.863
Torget vurderinger
0
Det er ganske sikkert mulig å polere bort det meste av riper på en bilrute. Det er nok mest av alt et spørsmål om å finne det riktige polermiddelet, dernest må man legge ganske mye arbeid i det.

Jeg har polert bort ganske mange riper i frontvinduer på fly. Det er svindyre så det er verd insatsen. På småfly er det snakk om plexiglass. Dette er ganske mykt sammernlignet med ruter av glass så det tar lett riper, men de lar seg også ganske "lett" polere bort. Mye elbowgrease, men det lar seg fint gjøre.

Et bilvindu er nok mye hardere så der vil det trenges mye mer arbeid. Et grovt slopemiddel først for å fjerne ripene og så finere slipemidel for å ta bort merkene etter det grove slipemiddelet. Regner man timebetaling tror jeg ikke det vil lønne seg!

Sjekk hva ripene kommer av og dobbeltsjekk om det kan være en forsikringssak, det er mitt råd.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Norlenning, det du omtrent oppfordrer til, kalles forsikring-svindel.... det er en grunn til at forsikringspremiene på biler, motorsykler ( særlig! ) og sånt, har blitt såpass høge som de allerede er. Jeg er klar over at det er temmelig utbredt å gjøre sånt, men det er like fullt kriminelt. Bare så det er sagt.

På min snart to år gamle Mondeo, er det også temmelig mye riper og små hakk i frontruta. for ikke å snakke om alle lakkskadene i fronten og på panseret. Det er takket være all grusinga som må til, slik at de som bruker piggfri dekk, skal komme seg trygt fram. Som om ikke det er ille nok, har noen smartinger i sin visdom, funnet på at det skal være sommervei-standard året rundt på enkelte veistrekninger og gater. I Norge!! Til og med i arktiske strøk, langt nord for polarsirkelen. Har dere hørt maken til idioti?? Dermed må veiene saltes, og man trenger vel ikke å være rakettforsker akkurat, for å skjønne at bilene ruster når de daglig subbes gjennom saltlake???
Men neida, sier ingeniørene i Mesta; bilene er SÅ godt rustbeskyttet nåtildags. Mulig karroseriplatene er det, men ikke bremsekomponenter, oppheng, eksosanlegg osv. Bilene våre ruster opp, fortere enn noen gang tidligere.

I tillegg bombarderes de nesten kontinuerlig av skarpe småstein. Ikke anna å vente enn at frontrutene slites etter få år.
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
Ja,det kan du jo si,enig at det e "umoralsk" men sa egentlig det som en sa på et lokalt bilglassverksted.Har sjøl ikkje benytta mæ av bilglassforsikring eller noen annen forsikring som gjaldt glass.Har bytta alle mine pungterte vinduer i huset uten å mukke så æ har min sti rein sånn sett.Får overlate resten tel kvær sin evt fantasi;-)

mvh Filip
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Bra! Jeg mente heller ikke å mistenkeliggjøre deg, bare en sånn generell liten pekefinger. Jeg har sjøl opplevd det du nevner angående bilverksted og hva som kan bli sagt fra den kanten. Jeg fikk påpekt av et verksted at frontruta på Caravelle'n neppe ville gå gjennom EU-kontrollen neste gang. Fyren på bilverkstedet, oppfordra meg til "å sørge for et steinsprang", slik at ruta kunne bli skifta på forsikringen, før bilen skulle på EU-kontroll. Det samme opplevde jeg seinere, ang. sprukket glass i ei hovedlykt. Jeg tror sånt beklageligvis er mye mer utbredt enn hva vi aner. Det vitner om slett moral. Jeg ville ikke ha handla bil på et sånt sted, for å si det sånn - fordi det vitner om en trikse & fixekultur.

Trenger vel ikke å si at jeg tok opp saken med dgl. leder hos bilverkstedet, uten å nevne navn eller på anna måte synliggjøre hvem som hadde kommet med en slik uttalelse. Det artige var at på den tida, jobba jeg i forsikringsbransjen, men ikke med privatforsikringer...:cool:
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Takk alle for råd.
Ruta har allerede sprekk,men det er utenfor synsfelt,så eg håpte å få vekk ripene med sliping,så eg kunne vente med ruteskift.

Får prøve med tannkrem,evnt autosol.
Ripene fekk eg nok når eg spant på et jorde(ikkje tullespinning:),så småstein og jord havnet på ruten.
Så brukte eg sikkert viskerene for å få vekk skiten,det var nok ikkje noko sjakktrekk:)

Ellers så var erfaringen med polering ganske bra,aldri hatt så rein rute før,anbefales.

Mvh.
 

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Innlegg
443
Antall liker
96
Sted
Nes Romerike
Dagens ruter er mykere i glasset siden de er laminerte, dvs det er to glassruter med en plastfolie i mellom. Dette fordi man da ikke får ruta i fanget om uhellet skulle være tilstede. De rutene som satt i biler tom ca 1970 var herdet glass og knallharde, men da ulempen med at de ble bare sukkerbiter når du fikk en skikkelig steinsprut. Ulempe også når det er 20 kalde ute. Har drevet med restaurering av diverse i mange år og det finnes ikke noe pt for hvermansen som gjør ripete glass som nytt.
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Da spørs det om eg sparer meg for meir arbeid og utlegg,og får satt inn ny rute.

Mvh.
 
L

Lars.N

Gjest
Sjekka det med glassmester jeg kjenner godt sliping er bare å glemme , ny rute må inn er jo tross alt optikk det er snakk om .

Mvh

Gi F i hifi bedre kjøre sikkert med godt syn i sol & mørke :)
 
Topp Bunn