RIP Dynabel

Audiosan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.08.2018
Innlegg
427
Antall liker
228
Dette forklarer hvorfor så mye produkter plutselig har forsvunnet fra nettsiden. Kjøpte 2 Gladen 15" subber derfra for 3 uker siden. Og jeg rakk sånn akkurat å få kjøpt bassrør og axustilux +div før også dette forsvant. Men når jeg ringte de å spurte om de får inn mer dempemateriale, så nevnte de ingenting om at de skulle legge ned, men sa de fjernet det fra nettsiden fordi de ikke viste om de fikk inn mer før over nyttår. Dette var på torsdag.

Så da er spørsmålet. Hvor skal vi nå kjøpe elementer, delefilter komponenter og annet småsnacks til selvbygg? Er det i heletatt noen andre som selger slikt i Norge med unntak av Ljudia?
 
Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Avshop har litt utvalg i ymse - hovedsakelig Beyma proff-elementer og Dayton subwoofere.
Evenstad musikk selger proffelementer - Faitalpro, Eminence og BMS.

Delefilterkomponenter kan du få tak i hos Elfa Distrelec, selv om de antakeligvis ikke har stort utvalg i "audiofile" typer.

Ellers så er det å handle fra utlandet. Tout Le Haut Parleur, Falcon Acoustics og Strassacker i EU. Madisound og Parts Express "over there". Det kan være lurt å skaffe seg konto hos Jetcarrier, om du skal handle fra USA - da dreper du deg ikke på portoen.

Jeg vet ikke om de nye tollbehandlingsreglene hadde vært nok til å berge Dynabel. Det å ha en norsk leverandør som har ting på lager har vært en luksus, selv om en betaler noe ekstra for det. Jeg har handlet der for noen (få) tusinger de siste årene, men det er klart at en enkelt svale gjør ingen sommer.

Det er ikke lengre in med store selvbygde høyttalere- det skal være mikroskopisk og kunne gjemmes bort nå, evnt til nød en lydplanke under TVen. Deri ligger nok hovedårsaken.

Johan-Kr
 

Audiosan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.08.2018
Innlegg
427
Antall liker
228
AV shop har omtrent ingenting med unntak av et par sub elementer, og ekstremt stive priser, så det er utelukket. PA utstyr er ikke noe jeg ever ser etter. Og USA handler jeg bare ikke ifra.
Jeg tenkte nå i hovedsak på småting og tilbehør. Det er litt dumt å bestille slike ting fra andre siden av kloden og betale 5 ganger kjøpesummen i frakt, moms og gebyr :)

Man har vel en del danske nettbutikker det går å handle elementer og delefilterkomponenter.
 
S

Syncrolux

Gjest
Sånn med tanke på tilbehør så har jeg stort sett handlet det på Ljudia, da jeg ikke synes Dynabel har hatt noe bra utvalg, eller bra produkter. Det eneste jeg vel har handlet der de siste 10 åra er elementer, stort sett Seas.
 

Jaspee

Medlem
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
7
Antall liker
1
Sted
Trondheim
Fikk aldri denne mailen. Står det noe om når butikken stenger? Får bare feilmelding på nettbutikken nå.

-Jsp
 

Audiosan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.08.2018
Innlegg
427
Antall liker
228
nettsiden er oppe nå. Med opphørssalg på førstesiden. så den var nok nede for oppdatering når du forsøkte.
 

Jaspee

Medlem
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
7
Antall liker
1
Sted
Trondheim
Har handlekurven lasta med 298 items her men får bare 502 Bad Gateway når jeg prøver å gå til kassen. :/
 

Audiosan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.08.2018
Innlegg
427
Antall liker
228
Hmmm. Den kan jeg ikke svare på.

Jeg kommer meg i alle fall til kassen.
 
C

cruiser

Gjest
Dette forklarer hvorfor så mye produkter plutselig har forsvunnet fra nettsiden. Kjøpte 2 Gladen 15" subber derfra for 3 uker siden. Og jeg rakk sånn akkurat å få kjøpt bassrør og axustilux +div før også dette forsvant. Men når jeg ringte de å spurte om de får inn mer dempemateriale, så nevnte de ingenting om at de skulle legge ned, men sa de fjernet det fra nettsiden fordi de ikke viste om de fikk inn mer før over nyttår. Dette var på torsdag.

Så da er spørsmålet. Hvor skal vi nå kjøpe elementer, delefilter komponenter og annet småsnacks til selvbygg? Er det i heletatt noen andre som selger slikt i Norge med unntak av Ljudia?
Jeg har handla litt på hifikit.se. De har greit utvalg og helt ok priser. Det kan også hentes på grensa om man bor slik at det er praktisk.
 

Audiosan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.08.2018
Innlegg
427
Antall liker
228
Dette forklarer hvorfor så mye produkter plutselig har forsvunnet fra nettsiden. Kjøpte 2 Gladen 15" subber derfra for 3 uker siden. Og jeg rakk sånn akkurat å få kjøpt bassrør og axustilux +div før også dette forsvant. Men når jeg ringte de å spurte om de får inn mer dempemateriale, så nevnte de ingenting om at de skulle legge ned, men sa de fjernet det fra nettsiden fordi de ikke viste om de fikk inn mer før over nyttår. Dette var på torsdag.

Så da er spørsmålet. Hvor skal vi nå kjøpe elementer, delefilter komponenter og annet småsnacks til selvbygg? Er det i heletatt noen andre som selger slikt i Norge med unntak av Ljudia?
Jeg har handla litt på hifikit.se. De har greit utvalg og helt ok priser. Det kan også hentes på grensa om man bor slik at det er praktisk.
Ja jeg fant den siden i dag :) de hadde litt i minste. Og jeg bor bare drøye 10 mil fra grensen, og er over en gang i mnd å handler.
 

fraiser

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2011
Innlegg
363
Antall liker
210
Torget vurderinger
10
Triste nyheter,handlet en del fra de når de var i oslo da jeg bare kunne stikke innom..
Handet en god del er igjennom disse etter de flyttet.. kun positive opplevelser med levering og priser..
https://www.hificollective.co.uk/
 

BEF.

Bransjeaktør
Ble medlem
26.04.2008
Innlegg
782
Antall liker
1.395
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Er utrolig trist, har selv vært kunde av Eltek/Dynabel siden 1987 og det var et høydepunkt i hverdagen før når man fikk katalogen fra dem til sendt i posten. For de som er interessert kan dere lese om historien her, LINK.

Dessverre er det blitt slik idag, som flere skriver, man sparer 10 kroner på å bestille noe fra utlandet kontra å støtte en "lokal" forhandler. Når man får problemer så skal den "lokale" forhandlere være der for å yte support....
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
AV shop har omtrent ingenting med unntak av et par sub elementer, og ekstremt stive priser, så det er utelukket. PA utstyr er ikke noe jeg ever ser etter. Og USA handler jeg bare ikke ifra.
Jeg tenkte nå i hovedsak på småting og tilbehør. Det er litt dumt å bestille slike ting fra andre siden av kloden og betale 5 ganger kjøpesummen i frakt, moms og gebyr :)

Man har vel en del danske nettbutikker det går å handle elementer og delefilterkomponenter.
Litt OT, men moms må (eller skal) du betale uansett.
Aldri toll.
Jeg handler en god del fra Elfa Distrelec. Varene kommer fra Nederland med DHL raskere enn det posten klarer fra en by til en annen i Norge.
Fraktfritt over kr 500.
Moms inkludert når du går til kassen og betaler.
 

Audiosan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.08.2018
Innlegg
427
Antall liker
228
AV shop har omtrent ingenting med unntak av et par sub elementer, og ekstremt stive priser, så det er utelukket. PA utstyr er ikke noe jeg ever ser etter. Og USA handler jeg bare ikke ifra.
Jeg tenkte nå i hovedsak på småting og tilbehør. Det er litt dumt å bestille slike ting fra andre siden av kloden og betale 5 ganger kjøpesummen i frakt, moms og gebyr :)

Man har vel en del danske nettbutikker det går å handle elementer og delefilterkomponenter.
Litt OT, men moms må (eller skal) du betale uansett.
Aldri toll.
Jeg handler en god del fra Elfa Distrelec. Varene kommer fra Nederland med DHL raskere enn det posten klarer fra en by til en annen i Norge.
Fraktfritt over kr 500.
Moms inkludert når du går til kassen og betaler.
Jo takk. Jeg vet alt om det der. Men om man skal tenke slik at moms skal man betale uansett, så må man også regne inn moms i varekjøpet og i frakten før man sammenligner priser med Norge der den allerede er innregnet. Også kommer det da fortollingsgebyr på ca 160kr pr forsendelse. Noe som er kjipt om du handler en vare til 100kr og betaler 300 i frakt på (som det fort kan være fra f.eks USA). + 25% moms på frakt og vare. Samme vare hadde kanskje kostet 200kr i Norge inkl moms og 60-100kr i frakt.

Men dette endrer seg dog noe over nyttår. Da vil det alltid være nettbutikken som må skal kreve inn og betale momsen til Norge. og man slipper da fortollingsgebyret på handel under 3000.

Slik som Elfa og RSonline og en hel del andre har en norsk avdeling med varelager i utlandet. Da er det de som må forsørge fortolling og moms.
 
Sist redigert:

sofferud

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2004
Innlegg
233
Antall liker
81
Sted
Kjeller
Er utrolig trist, har selv vært kunde av Eltek/Dynabel siden 1987 og det var et høydepunkt i hverdagen før når man fikk katalogen fra dem til sendt i posten. For de som er interessert kan dere lese om historien her, LINK.

Dessverre er det blitt slik idag, som flere skriver, man sparer 10 kroner på å bestille noe fra utlandet kontra å støtte en "lokal" forhandler. Når man får problemer så skal den "lokale" forhandlere være der for å yte support....
Et artig historisk tilbakeblikk. Det må ha vært en opplevelse å besøkt Eltek i deres "storhetstid". Selv kjøpte jeg mitt første stereoanlegg på Elkjøp - jeg skjemmes litt.

I går ble siste bestilling lagt inn. Og mye av det jeg skulle ha var allerede utsolgt. :(
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
La inn bestilling i dag på griller til motfasebassene.
Bra de ikke hadde 50 stk av 4" mellomtonene til Seas, kun en igjen.
Kunne gått på en smell der gitt.
Menn dette er trist, etter så mange år.
 

madman

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.170
Antall liker
643
Sted
Sætre
Torget vurderinger
2
Ja dett var dett ! Jeg var annsatt en periode på Eltek i Sannergata, 1975 tror jeg, Kjetil var nyfødt og mora kom for å vise fram gullet. Vi ansatte fikk holde ham på tur !
-m
 
Sist redigert:

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Innlegg
4.257
Antall liker
2.494
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Før internett klarte de seg bra. Samt alle gruppekjøpene fra utlandet.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det er nok ikke gruppekjøpene, og i mindre grad internett som har veltet lasset.

Det er mere trenden med lydplanker, bluetooth-høyttalere, Sonos og slikt som har tatt kål på markedet. Det er rett og slett mye færre folk som kjøper et stereo- eller surroundanlegg med store høyttalere.

Naboen kasta ut receiveren og Kef R-serien. Nå har han to lamper fra Ikea og skal bestille seg en Sonos lydplanke til å ha under TV... Da konkurrerer ikke selvbygg lengre.

Johan-Kr
 
Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.495
Antall liker
9.227
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Lydplanker, bluetooth høyttalere og det at vi har stadig mer som stjeler tiden vår gjør mye med markedet. Se bare på den tradisjonelle hobbybutikken med plastbyggesett, modelltog og radiostyrte biler, båter, helikoptere og fly. Disse var det flere av i de fleste byer rundt om frem til for ca. 15 -20 år siden. I dag er den bransjen bare en skygge av seg selv. Vi har ikke tid til noe lenger........
Hvordan det går med "vår" bransje lurer jeg stadig på. Har en snikende følelse av at separate komponenter, kabler, cd, vinyl, kassett, bd, blir litt som papiravisen og fasttelefonen.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Nei - svært mange har ikke tid til noe som helst lenger... de er alle opptatt med å se på filmer og serier på Netflix e.l.
 
S

Syncrolux

Gjest
Noe av greia tror jeg også er at det er færre som faktisk lytter på musikk enn før - man har blitt mer forbrukere av musikk, lytt på en låt en gang på Spotity før du skipper til neste låt som også høres en gang.


(og sånn høres gamle surpomper ut... )
 

Audiosan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.08.2018
Innlegg
427
Antall liker
228
Ja det er nok ikke en enkelt grunn for dette. Det er nok heller summen av alle de endringer som tiden fører med seg. Netthandel fra utlandet, minimalismen, tid, økonomi, mindre og mindre boliger (ikke minst). Og sikkert en del feil avgjørelser hos Dynabel. Hadde de for en tid tilbake lagt ned den fysiske butikken og beholdt et lager og nettbutikk, så kunne kanskje ting vært noe annerledes. Kostnaden av å drive en fysisk butikk er skyhøy. Og da nytter det ikke å ha en diger butikk (ikke at jeg noen sinne har vært i den butikken å sett om den var diger) fylt av varer man i dag kan kalle for en nisje.
 
S

Syncrolux

Gjest
Noe av problemet med "butikken" de hadde var at det ikke var en butikk - det var mer et varelager med en ekspedisjonsdisk, og så et overfylt demorom der ikke noe fungerte bra. Og dette kombinert med relativt laber interesse for kunden foran disken gjorde vel at særlig mersalg ble det nok ikke.
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
Jeg tror telefonene ofte ble satt til de som satt i disken, men jeg har fått utrolig mye hjelp og gode råd i årenes løp. Og når jeg traff Strand på Loppemarked i Oslo hilste han alltid. VH. Bernt
 

EirikV

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2006
Innlegg
341
Antall liker
158
Torget vurderinger
1
Nei - svært mange har ikke tid til noe som helst lenger... de er alle opptatt med å se på filmer og serier på Netflix e.l.
Akkurat det med den berømte tidsklemma er noe som forundrer meg mange ganger. Folk sier de har så lite tid, men de ser alle seriene som går på nettet og TV. I tillegg til alle seriene som var før. Jeg synes at det er helt tragisk at TV-titting skal ta så mye tid, og at det å lytte til musikk og ikke bare ha i bakgrunnen er noe som omtrent ikkje skjer lenger i de fleste hjem.

Jeg tror at siden de rimelige høyttalerne fra de store produsentene har såpass god lyd med flott finish, gjør at det ikke lønner seg å lage rimeligere høyttalere selv. Mitt inntrykk er at når det gjelder store og dyre høyttalere, da lønner det seg å bygge selv. Men man skal ha peiling og. Det å ha gode elementer og dyre komponenter betyr ikke at man får god lyd. Det gjelder i alle fall meg. Men så er det jo mange her på forumet som har skikkelig peiling og bruker måleutstyr m.m. De har jo forutsetninger for å få topp lyd til betalbar pris. Pluss at bruktmarkedet bugner av gode kvalitetshøyttalere til lave priser. Da er det nok og mange som heller kjøper brukt enn bygger nytt.

Trist er det uansett at Dynabel legger ned. Har lagt igjen mange tusen i spesielt komponenter der før. Men ikke de senere årene, og da er jeg i godt selskap med andre forstår jeg. En liten fordel er at det kanskje blir lettere å selge lite brukte, men gode komponenter brukt her på Torget. Har noen godbiter på lager. :D
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Tallet på personer som virkelig setter seg ned og lytter til musikk har nok gått noe ned, men har aldri vært veldig høyt, - musikk er for de fleste en slags erstatning for stillhet, - det må for all del ikke bli stille............. akkurat som radioen som ofte står på som en slags bakgrunnsstøy. Stereoen fylte gjerne også denne rollen tidligere, mens idag går de fleste rundt med musikken i lomma og på øra, - i den grad de egentlig bryr seg om selve musikken. Mesteparten av dagens musikk er stort sett laget for å være bakgrunnsstøy og er i mitt hode lite egnet for lytting.
Møblering med middels til store høyttalere er fullstendig ut i moderne interiører... når så dere sist høyttalere i et interiørblad?? Da kommer ting som Sonos inn, - lite og anonymt, med EQ som likevel gir bass ( tilsynelatende)..... også TVen... jo større jo bedre, og gjerne noe Sonos e.l. for lyd...
 
S

Syncrolux

Gjest
Litt av "problemet" er jo også at løsninger som lydplanker, Sonos etc har blitt veldig bra .. og brukervennlighet og design vinner hver eneste gang for de aller fleste.

Selv har jeg digre flak av noen Magnepan'er i stua. Dama synes de er uhyggelige på alle mulige måter... og skjønner ikke pointet på noe som helst vis.
 
C

cruiser

Gjest
Litt morsomt det her, spesielt de som har et litt nedlatende syn på de som ikke lytter på riktig måte. Tipper godt å vel 90% på dette forumet ikke lytter stort på musikken i det hele tatt. Det man lytter etter er stort sett skavanker i anlegget, på ledninger, sikringer, installssjonskabler, hjemlånte produkter man vurderer osvosv.
Må jo være befriende å kunne lytte til musikk uten å bry seg om hverken anlegg, innspillinger, mastering osv
 
Sist redigert av en moderator:

CarstenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.03.2005
Innlegg
308
Antall liker
115
Litt morsomt det her, spesielt de som har en en litt nedlatende syn på de som ikke lytter på riktig måte. Tipper godt å vel 90% på dette forumet ikke lytter stort på musikken i det hele tatt. Det man lytter etter er stort sett skavanker i anlegget, på ledninger, sikringer, installssjonskabler, hjemlånte produkter man vurderer osvosv.
Må jo være befriende å kunne lytte til musikk uten å bry seg om hverken anlegg, innspillinger, mastering osv
Du har et poeng her ;-) - en annet er alle de sprø arkitekter og lokale fru arkitekt in spe som mer eller mindre gør heim om til bygge-kataloger :-(
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
Byggekataloger vet jeg ikke, - men interiørmagasiner.... for ikke så lenge siden var det et damemenneske i et avisoppslag som hadde betalt nokså mye penger for "redesign" av heimen...... Men skrekk og gru! Hun var nokså misfornøyd med resultatet, - for det så jo akkurat likt ut som hos "alle andre"....
 
M

MusicBear

Gjest
Sonos-høyttalere og lydplanker, er det virkelig noen som får fot, eller blir beveget av, å høre musikk via slike «musikk-formidlere» ???

Jeg vil si det som at man klarer seg med sort hvitt TV - ja for man ser jo det samme!
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.495
Antall liker
9.227
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Sonos-høyttalere og lydplanker, er det virkelig noen som får fot, eller blir beveget av, å høre musikk via slike «musikk-formidlere» ???

Jeg vil si det som at man klarer seg med sort hvitt TV - ja for man ser jo det samme!
Lydplanker passer bra til film når det samtidig skal skje andre ting, er ikke mange som konsentrerer seg om en ting i dag. Det er multitasking som gjelder,
film+facebook+gå på do+smøre seg en skive... i det hele, mange ting på en gang.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Byggekataloger vet jeg ikke, - men interiørmagasiner.... for ikke så lenge siden var det et damemenneske i et avisoppslag som hadde betalt nokså mye penger for "redesign" av heimen...... Men skrekk og gru! Hun var nokså misfornøyd med resultatet, - for det så jo akkurat likt ut som hos "alle andre"....
Det straffer seg å outsource egen personlighet.
 
C

cruiser

Gjest
Jeg syns Sonos låter helt kurant, det er selvsagt ikke high-end eller "riktig" men det er null problem å fot med riktig musikk.
 
  • Liker
Reaksjoner: HC

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.082
Antall liker
10.486
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Det er nok flere som får fot av Sonos og den slags enn nisje hiend produkter...
 
Topp Bunn