Rio de Janeiro

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
7.359
Torget vurderinger
36

I morgen tidlig setter jeg meg på flyet til Rio de Janeiro der jeg skal være i en uke. Det blir trolig mest jobb, men forhåpentligvis får jeg sett litt også.

Jeg har plukket ut jazzklubben The Maze som et aktuelt sted å prøve å få dratt til. Hotellet ligger på Copacabana, så den krysser jeg også ut, men hva mer må jeg få med meg?

Er det noen som er godt kjent i Rio og kan gi noen tips?

Roy

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
32.928
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Bodde på Ipanema en gang. Var fint å sitte i frokostsalen og drikke mokka og se på aerobicsklassene på stranda tidlig på morgenkvisten etter at man hadde festet hele natten på Copa. 15 år siden nå, gitt.

Skal du bli kjent med folk snakk fotball.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
7.359
Torget vurderinger
36
Valentino skrev:
Det funker alltid. Husker jeg møtte en fra Budapest en gang, og han ble litt imponert da jeg på strak arm kunne nevne fire fotball-lag fra den ungarske hovedstaden.

I Rio er det vel Flamengo som er det mest kjente laget, mens Fluminense er det beste for tiden. De vant Serie A i Brasil i 2010. Er litt usikker på hvordan Botafogo og Vasco da Gama gjør det for tiden.

Hadde jo vært glimrende om man fikk til å se en kamp på Maracana...

Roy

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
9.249
Valentino skrev:
Bodde på Ipanema en gang. Var fint å sitte i frokostsalen og drikke mokka og se på aerobicsklassene på stranda tidlig på morgenkvisten etter at man hadde festet hele natten på Copa. 15 år siden nå, gitt.

23 juni 1998 satt jeg i en bar på Ipanema og så en fotballkamp. Ble etterhvert riktig så artig for dem som husker akkurat den kampen.

Bart

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.03.2007
Antall liker
65
Er det første gang i Rio de Janeiro?
Nå er det godt og varmt der så strendene er både obligatorisk og sannsynligvis eneste komfortable sted (ute). Hørte at det var rundt 40C forrige helg.

Kristusstatuen og Sukkertoppen må du og få med. Skikkelige turistfeller :)
Hvis du har god tid på dagtid kan du ta en tur innom Tijucaparken. Største "storbyjungel" i verden.

Fotball, men det er få interessante kamper sommertid. De fleste hotellene selger fotballpakker med buss og inngangsbillett.

Bra nattliv finner du i nesten alle bydelene, men Lemes noe tvilsomme nattklubber og gateliv (i enden av Copacabana), Lapa med mange steder med live musikk (fra sambaorkester til rolig bossa nova) bør man få med.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
7.359
Torget vurderinger
36
Første gang i Rio, stemmer det. Sjekket temperaturen, og det er meldt 30 grader på søndag, og 27 grader resten av tiden jeg skal være der nede.

Hadde håpet å få med meg Kristusstatuen, så får vi ta resten som det kommer. Copacabana ligger rett ved hotellet (Marriott ligger på Avenida Atlantica.

Roy

Bart

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.03.2007
Antall liker
65
Blir bra det, Avenida Atlantica er 4 feltsveien + gangfelt som ligger mot Copacabana og Marriott ligger midt på så mer sentralt får du det ikke.

Boa viagem.

Bart

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.03.2007
Antall liker
65
KOL69 skrev:
R.E.S. skrev:
HELP ligger i samme gata.

Ta en tur dit du!

MVH
KOL69
Lenge siden du var i Rio de Janeiro? HELP og restauranten utenfor ble nedlagt i fjor og bygget er revet. Skal bli museum der :)

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.626
Torget vurderinger
11
HELP er fin plass ja ;D ;D
Er en del fine Jazz barer (bossanova) på Impanema. Copa er litt mer "slitt", men det er mye artig å se der og.
Er også mye flotte musikkplasser i "Sentrum", men er må en være forsiktig og helst ha med seg en lokal guide. Dette er "ekte" Brasiliansk musikk og ikke noe som er tilpasset turister! God tur! Er ikke lite misunnelig nå..........

R

RL69

Gjest
Bart skrev:
KOL69 skrev:
R.E.S. skrev:

Ta en tur dit du!

MVH
KOL69
Lenge siden du var i Rio de Janeiro? HELP og restauranten utenfor ble nedlagt i fjor og bygget er revet. Skal bli museum der :)
Huff da. Har ikke vert der siden 2009. Første gangen var på midten av 90-tallet. Det var et sted man måtte introdusere til alle "nye".

MVH
KOL69

Bart

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.03.2007
Antall liker
65
KOL69 skrev:
Bart skrev:
KOL69 skrev:
R.E.S. skrev:

Ta en tur dit du!

MVH
KOL69
Huff da. Har ikke vert der siden 2009. Første gangen var på midten av 90-tallet. Det var et sted man måtte introdusere til alle "nye".

MVH
KOL69
Ja, hehe. Myndighetene rydder og "pusser opp" Copacabana slik at det blir mer familievennlig også på kveldstid. Man må lengre bort på stranda (Leme) for å finne tilsvarende steder :)

X-hilarate

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.04.2010
Antall liker
13
Hvordan får man en slik jobb, som gjør at man kan reise til Rio i "arbeidstiden"?! :eek:

Kjenner misunnelsen kommer snikende.... 8)

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
7.359
Torget vurderinger
36
X-hilarate skrev:
Hvordan får man en slik jobb, som gjør at man kan reise til Rio i "arbeidstiden"?! :eek:

Kjenner misunnelsen kommer snikende.... 8)
Du er ikke den eneste. Jeg er redaktør for fagbladet Maritim Logg. Utgiverne er de tre sjømannsorganisasjonene. Fra 16-19. februar skal blant annet Trond Giske, redere og oljeindustri ha delegasjonsreise til Rio pga offshore-satsingen utenfor kysten av Brasil. Sjømannsorganisasjonene har allerede god kontakt med sine søsterorganisasjoner i Brasil og blir med på reisen for å sørge for at den satsingen ikke vil gå på bekostning av norske sjøfolk, men samtidig at det skjer i forståelse med brasilianske sjømannsorganisasjoner. Jeg er blitt bedt om å være med for å skrive om dette. I tillegg skal vi ha møter med de brasilianske forbundene før selve delegasjonsdelen begynner på onsdag. Jeg er også blitt bedt om å være med på de møtene for å få litt bakgrunninfo.

Det var ikke så vanskelig å si ja til et slik forespørsel. Det må sies.

Her er siste utgave (klikk på bildet så får du bladet opp som pdf-format):

Det er blitt meg fortalt at jeg har truffet bra med petiten på side 39...

Roy

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
834
Torget vurderinger
5
R.E.S. skrev:
I Rio er det vel Flamengo som er det mest kjente laget,
Hils Dhino :)
Tidvis glimrende og tidvis en partyløve og latsabb.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
7.359
Torget vurderinger
36
Nå er jeg vel installert her nede. Glimrende vær, og på Copacabana kan jeg bare si at de kurvene jeg har sett der, ville vært signaler på alvorlige frekvensproblemer i et anlegg. ;D

men noe skal man jo hvile øynene på på Valentin-dagen også...

Roy

Vedlegg

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
9.249
R.E.S. skrev:
Nå er jeg vel installert her nede. Glimrende vær, og på Copacabana kan jeg bare si at de kurvene jeg har sett der, ville vært signaler på alvorlige frekvensproblemer i et anlegg. ;D
Ja, det kan se ut som det har kommet en aldri så liten festkul i mellombassen på Copacabana ;-)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
32.928
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
KOL69 skrev:
R.E.S. skrev:

Ta en tur dit du!

MVH
KOL69
HELP, ja. Ikke alle jentene der som var jenter. En av gutta, skikkelig festløve, fikk en såpass uventet opplevelse på dansegulvet der at han sjokkert løp hjem til hotellet på safe Ipanema.

Herlig bilde, R.E.S.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
392
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
R.E.S du kan jo prøve å få kontakt med Geir Tj..... i OAS han har jo leilighet der i byen og kan sikkert bistå med tips.
Ha det hyggelig videre ;)
Mvh.KW

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
7.359
Torget vurderinger
36
Help skal visstnok være nedlagt. Angående Maracana er den stengt pga oppussing fram mot OL her nede, men det skal være semifinale i Libertadores Cup mellom Fluminense og Boavista på lørdag. Mulig vi rekker den før flyet tar oss hjem til Norge.

Angående kurvene her nede, så er det ikke mye peaker og skarpe dip'er å snakke om. Her går det meste i perfekte buer ;D

Roy

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
R.E.S. skrev:
Help skal visstnok være nedlagt. Angående Maracana er den stengt pga oppussing fram mot OL her nede, men det skal være semifinale i Libertadores Cup mellom Fluminense og Boavista på lørdag. Mulig vi rekker den før flyet tar oss hjem til Norge.

Angående kurvene her nede, så er det ikke mye peaker og skarpe dip'er å snakke om. Her går det meste i perfekte buer ;D

Roy
Herregud, da mann, BILDER!! Jeg driter da vel i fotballstadion, jeg vil ha perfekte sinuskurver!

Honkey

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
7.359
Torget vurderinger
36
I går kveld var vi på Rio Scenarium og så det fantastiske bandet Joao Sabia.

Dette er et gammelt opptak hvor blåserekka ikke høres så veldig bra ut. I går var den aldeles vanvittig. Samme med bassisten og gitaristen. Det svinga noe aldeles hemningsløst.

Takk for tips.

Roy

Topp Bunn