|
De har vel et felles ansvar, bryggeriene og det offentlige, det offentlige lager jo ikke noe øl, så vidt jeg vet, bare regler. Det offentlige skal påse at reglene overholdes, og da kommer man inn på bryggerienes ansvar også, altså de som skal skaffe varene i forhold til forpliktelser som restaurantbransjen har for å skaffe troverdige alternativer til pils, blant annet.ErosLoveking skrev:Så da tolker jeg deg også dit hen at Ringnes lettøl med alkohol prosent på 2,5 er mer smaksrik enn en alkoholfri variant av Munkholm. (not!).
Paragrafer og pålegg fra det offentlige er i mine øyne bare et vikarierende påskudd for å gjøre en allerede stusslig norsk ølkultur bare enda mer fattig.
Vi kan ihvertfall enes om å være uenige om hva som er godt eller ikke.
Som ektefødt Trønder, drikker jeg langt heller en Hansa enn en Ringnes. Ringnes har så vidt jeg husker bare laget syltynt pilsskvip, med noen hederlige unntak av juleøl. Oslo ble jo heller ingen bedre by den dagen Schous (snufs) og Frydenlund la inn årene. Hvem husker ikke de legendariske mørke juleølene til Schous og de lange halvliterflaskene til Fryden. På grensa til sentimenal nå... Og i neste åndedrag må jeg bare mimre over den tiden på nittitallet Oslo Mikrobryggerier leverte øl til flere utesteder i byen, det var tider det.
PS. Det her føles litt schizofrent. Det siste inlegget ditt realist tolker jeg dithen at bryggeriene har ansvar, mens åpningsinnlegget holder det offentlige ansvarlig. Eller?
Uenig! Det smaker kanskje mer, men de smaker ikke øl. Jeg drikker forsåvidt alt slags øl, hveteøl, mørkt øl, lyst øl (så lenge det er øl -siErosLoveking skrev:Alltid fint å finne en scapegoat, i dette tilfellet latterlige promillegrenser på 0,2 og statlig inngripen.
Ringnes er vel som de aller, aller, aller, aller fleste store bryggerier rundt omkring i verden markedsstyrt, og ledet av pengetellere. Hjelper vel heller ikke å være eid av Carlsberg.
Seriøs ølkultur har i mange år vært offer for markedstilpasning, og en forflatning med fokus på lettdrikkelig skvip som resultat.
I kategorien lettdrikkelig skvip finner en også lettøl, som smaker på linje med kjipt piss som f.eks Fosters.
Tør påstå at noen av avartene til det alkoholfrie alternativet Munkholm smaker langt mer enn hvilket som helst norsk lettøl. Prøv f.eks Munkholm Hvete, et godt alternativ for en edru sjåfør.
http://www.ringnes.no/brands/brus/Sider/default.aspx
Hvis du går og gulper til langt på kveld, så er det sansynligvis maten og ikke ølet det er noe feil med.Gjestemedlem skrev:Hvis jeg spiser en god middag er jeg godt fornøyd med å smake den der og da. Hvis jeg går å gulper på ettersmaken resten av kvelden legger det en solid demper på helhetsinntrykket.
Merkelig, men nå ble jeg tørst.pedal skrev:Når det er sagt så sier jeg aldri nei takk til en norsk pils, bare den er avkjølt og stemningen er god.
Det blir nok Hansa lettøl for meg fremover, hvis det er lettøl jeg er ute etter. Ringnes skal få mere konkuranse når det gjelder pils og andre varianter, det skal jeg sørge for ;Doddgeir skrev:Merkelig, men nå ble jeg tørst.pedal skrev:Når det er sagt så sier jeg aldri nei takk til en norsk pils, bare den er avkjølt og stemningen er god.
Heldigvis er det fredag i dag, og det blir nok en kald Hansa på brygga tenker jeg. 8)
![]()
Ja du sier noe..ErosLoveking skrev:Det var som bare f.... Langt større savn om Munkholm-variantene enn lett-ølet forsvinner, spør du meg. Er vel en sånn derre pengetriller med blåskjorte-eksamen som har brukt det lure hodet sitt da vel.....topline skrev:Hmm....Munkholm Hvete er vel også ute av produksjon tror jeg...ErosLoveking skrev:Alltid fint å finne en scapegoat, i dette tilfellet latterlige promillegrenser på 0,2 og statlig inngripen.
Ringnes er vel som de aller, aller, aller, aller fleste store bryggerier rundt omkring i verden markedsstyrt, og ledet av pengetellere. Hjelper vel heller ikke å være eid av Carlsberg.
Seriøs ølkultur har i mange år vært offer for markedstilpasning, og en forflatning med fokus på lettdrikkelig skvip som resultat.
I kategorien lettdrikkelig skvip finner en også lettøl, som smaker på linje med kjipt piss som f.eks Fosters.
Tør påstå at noen av avartene til det alkoholfrie alternativet Munkholm smaker langt mer enn hvilket som helst norsk lettøl. Prøv f.eks Munkholm Hvete, et godt alternativ for en edru sjåfør.
http://www.ringnes.no/brands/brus/Sider/default.aspx![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
For ikke å si aldri ;D.McLaren skrev:Frydenlund Fatøl er sjeldent godt øl
McLaren
Fikk idag bekreftet at COOP-Prix har sluttet med lettøl, uansett leverandør/produsent. Hvordan det er med resten av COOP-systemet, vet jeg ikke. En skandale uansett.realist skrev:Uansett er det for stort gap mellom 4,7% og 0%. Det må/skal/bør også være noe imellom, synes nå jeg da!