Ringnes har slutta med lettøl.

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Antall liker
6
JA, la oss starte en ølmerkekrig!

Det eneste drekkbare ølet i dette landet er fra Aass, Mikrobryggeriet, Håndbryggeriet og ikke minst Nøgne Ø.

Alt annet er kattepiss, Halleluja.  ;D

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
1.777
Torget vurderinger
1
Nei, takka meg til Jelen og Karlovacko.Det er godt øl ;D!

S

slowmotion

Gjest
Jeg noterer at jeg tydeligvis ikke liker ordentlig øl,
siden mine norske favoritter er Grans Premium Pilsner og Ringnes Skjærgårdspils.
De mørkere ølsortene smaker som søtt kliss for meg. ;D

Men jeg er enig i at norsk øl er en sørgelig historie ettehvert.
Jeg har oppholdt meg mye i Tyskland, og der har de mye godt øl.
Mere karakter i det tyske ølet, synes jeg, men det er fremdeles lettdrukket.

;)

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
299
ErosLoveking skrev:
Så da tolker jeg deg også dit hen at Ringnes lettøl med alkohol prosent på 2,5 er mer smaksrik enn en alkoholfri variant av Munkholm. (not!).
Paragrafer og pålegg fra det offentlige er i mine øyne bare et vikarierende påskudd for å gjøre en allerede stusslig norsk ølkultur bare enda mer fattig.

Vi kan ihvertfall enes om å være uenige om hva som er godt eller ikke.
Som ektefødt Trønder, drikker jeg langt heller en Hansa enn en Ringnes. Ringnes har så vidt jeg husker bare laget syltynt pilsskvip, med noen hederlige unntak av juleøl. Oslo ble jo heller ingen bedre by den dagen Schous (snufs) og Frydenlund la inn årene. Hvem husker ikke de legendariske mørke juleølene til Schous og de lange halvliterflaskene til Fryden. På grensa til sentimenal nå... Og i neste åndedrag må jeg bare mimre over den tiden på nittitallet Oslo Mikrobryggerier leverte øl til flere utesteder i byen, det var tider det.

PS. Det her føles litt schizofrent. Det siste inlegget ditt realist tolker jeg dithen at bryggeriene har ansvar, mens åpningsinnlegget holder det offentlige ansvarlig. Eller?
De har vel et felles ansvar, bryggeriene og det offentlige, det offentlige lager jo ikke noe øl, så vidt jeg vet, bare regler. Det offentlige skal påse at reglene overholdes, og da kommer man inn på bryggerienes ansvar også, altså de som skal skaffe varene i forhold til forpliktelser som restaurantbransjen har for å skaffe troverdige alternativer til pils, blant annet.

Har forresten også prøvd lettølet til Lidl, slett ikke verst!

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
2
ErosLoveking skrev:
Alltid fint å finne en scapegoat, i dette tilfellet latterlige promillegrenser på 0,2 og statlig inngripen.
Ringnes er vel som de aller, aller, aller, aller fleste store bryggerier rundt omkring i verden markedsstyrt, og ledet av pengetellere. Hjelper vel heller ikke å være eid av Carlsberg.
Seriøs ølkultur har i mange år vært offer for markedstilpasning, og en forflatning med fokus på lettdrikkelig skvip som resultat.
I kategorien lettdrikkelig skvip finner en også lettøl, som smaker på linje med kjipt piss som f.eks Fosters.
Tør påstå at noen av avartene til det alkoholfrie alternativet Munkholm smaker langt mer enn hvilket som helst norsk lettøl. Prøv f.eks Munkholm Hvete, et godt alternativ for en edru sjåfør.

http://www.ringnes.no/brands/brus/Sider/default.aspx
Uenig! Det smaker kanskje mer, men de smaker ikke øl. Jeg drikker forsåvidt alt slags øl, hveteøl, mørkt øl, lyst øl (så lenge det er øl -si ;) Neida ikke helt). men Munkholm og Clausthaler slite jeg med, - er godt en flaske i ny og ne, men en god lettøl kan man drikke flere av når som helst.

Når det er sagt var ikke santa Clausthaler så ille - det kan drikkes i små mengder.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
299
"Uenig! Det smaker kanskje mer, men de smaker ikke øl. Jeg drikker forsåvidt alt slags øl, hveteøl, mørkt øl, lyst øl (så lenge det er øl -si Neida ikke helt). men Munkholm og Clausthaler slite jeg med, - er godt en flaske i ny og ne, men en god lettøl kan man drikke flere av når som helst.

Når det er sagt var ikke santa Clausthaler så ille - det kan drikkes i små mengder."

Kunne ikke sagt det bedre selv! ;D

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.547
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Hvis jeg spiser en god middag er jeg godt fornøyd med å smake den der og da. Hvis jeg går å gulper på ettersmaken resten av kvelden legger det en solid demper på helhetsinntrykket.
Hvis du går og gulper til langt på kveld, så er det sansynligvis maten og ikke ølet det er noe feil med.

-------

Forøvrig er det mange som regner såkalt ICE øl for å være et eksklusivt øl. Nedfrysningsprosessen bidrar imidlertid til å fjerne smaksnyansene. Altså simplere. Dobbel ICE blir dobbelt simpelt. ICE er øl for de som ikke liker øl.

Når det er sagt så sier jeg aldri nei takk til en norsk pils, bare den er avkjølt og stemningen er god.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.449
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
det flere enn smaksnyansene som forsvinner med ICE technologi ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
Grumsete hveteøl kan være friskt i sommervarmen det også.

Vedlegg

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
pedal skrev:
Når det er sagt så sier jeg aldri nei takk til en norsk pils, bare den er avkjølt og stemningen er god.
Merkelig, men nå ble jeg tørst.

Heldigvis er det fredag i dag, og det blir nok en kald Hansa på brygga tenker jeg. 8)

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
299
oddgeir skrev:
pedal skrev:
Merkelig, men nå ble jeg tørst.

Heldigvis er det fredag i dag, og det blir nok en kald Hansa på brygga tenker jeg. 8)

Det blir nok Hansa lettøl for meg fremover, hvis det er lettøl jeg er ute etter. Ringnes skal få mere konkuranse når det gjelder pils og andre varianter, det skal jeg sørge for ;D

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
ErosLoveking skrev:
topline skrev:
ErosLoveking skrev:
Alltid fint å finne en scapegoat, i dette tilfellet latterlige promillegrenser på 0,2 og statlig inngripen.
Ringnes er vel som de aller, aller, aller, aller fleste store bryggerier rundt omkring i verden markedsstyrt, og ledet av pengetellere. Hjelper vel heller ikke å være eid av Carlsberg.
Seriøs ølkultur har i mange år vært offer for markedstilpasning, og en forflatning med fokus på lettdrikkelig skvip som resultat.
I kategorien lettdrikkelig skvip finner en også lettøl, som smaker på linje med kjipt piss som f.eks Fosters.
Tør påstå at noen av avartene til det alkoholfrie alternativet Munkholm smaker langt mer enn hvilket som helst norsk lettøl. Prøv f.eks Munkholm Hvete, et godt alternativ for en edru sjåfør.

http://www.ringnes.no/brands/brus/Sider/default.aspx
Hmm....Munkholm Hvete er vel også ute av produksjon tror jeg... :(
Det var som bare f.... Langt større savn om Munkholm-variantene enn lett-ølet forsvinner, spør du meg. Er vel en sånn derre pengetriller med blåskjorte-eksamen som har brukt det lure hodet sitt da vel..... :p :p :p :p
Ja du sier noe..
Men det kommer stadig nye varianter av alt mulig, og da må noe saneres for å spare plass og kostnader. Det som det går minst av blir sanert bort.
Kanskje det bare er markedsmekanismene som fungerer helt fint???

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Lettøl er ikke noe savn for mitt vedkommende. Enten er det "skikkelig" øl, eller så går jeg for alkoholfritt.

Det var en Clausthalervariant i hyllene for en tid tilbake, men jeg husker ikke hva den het het. Den er nok sikkert gått inn, siden jeg ikke finner den noe sted. Jeg mener den kom på lignende flasker som Hansa Premium.

Det var min alkoholfri-favoritt... ::)

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
465
Sted
Bergen
Lettøl kan være bra til sitt bruk, f eks tørstedrikk ved utearbeid en varm sommerdag. Ringnes sin pils smaker jo lettøl i seg selv, lettølvarianter derifra er ikke noe savn. Jeg drikker også alkoholfritt en gang i blant. Clausthaler liker jeg ikke, men Aass Uten, Munkholm er ikke så ille. Jeg hadde en Munkholm Asia til en hjemmelaget sitrongressuppe og en thailandsk rett med kongereker, det passet bra det.

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Frydenlund Fatøl er sjeldent godt øl:)

McLaren

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
299
Uansett er det for stort gap mellom 4,7% og 0%. Det må/skal/bør også være noe imellom, synes nå jeg da!

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
299
realist skrev:
Uansett er det for stort gap mellom 4,7% og 0%. Det må/skal/bør også være noe imellom, synes nå jeg da!
Fikk idag bekreftet at COOP-Prix har sluttet med lettøl, uansett leverandør/produsent. Hvordan det er med resten av COOP-systemet, vet jeg ikke. En skandale uansett.

Topp Bunn