Rimelig RIAA

LarsB

Medlem
Ble medlem
09.02.2003
Innlegg
24
Antall liker
0
Hei!

Jeg har nettopp solgt mitt brumplagede Parasound PPH-100 RIAAtrinn til en tweaker. ::)

Jeg trenger derfor noe annet og har lyst på en Tube-Box men tar meg ikke råd til det akkurat nå. Jeg ser altså etter en løsning som skal spille greit nok (og uten brum!) til Tube-Box blir billigere brukt :p

Er det noen som har synspunkter på rimelige RIAAtrinn?
"En butikk i nærheten" fører NAD PP2 til 698, Cambridge 540P og 640P til hhv 598 og 998. Pro-Ject Phonobox MK2 ligger vel på ca 900.

Jeg skal spille på Systemdek IIX electronic, modifisert Rega RB250, Benz MC silver (high output). Thule IA60 og Carlsson OA52. Det vil ikke være noen stor ulempe om lyden er på den "analoge" siden da jeg synes LPer er litt CDaktige for tiden. Altså litt varme og mykhet skader ikke, men alt med måte.

Jeg har lest Arves NAD PP2 test og det virker lovende, men Cambridge er jo så godt likt for tiden. Er det noen andre trinn i området opp til ca 2000 jeg bør kikke på?

Hvis noen har noe knallgodt brukttilbud er jeg ikke fremmed for det heller, men det meste på bruktmarkedet (her) er dyrere saker.


Vennlig hilsen
Lars Birger Nielsen
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Kanskje dette er et opplagt tilfelle for en brukt Project Tube Box?? IMHO en ufattelig vellydende RIAA til prisen...den dukker opp brukt til 2 -2500,-....
 

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Innlegg
644
Antall liker
3
Tror også det kan lønne seg og være litt tålmodig(svært vanskelig). Kjøpte min Pro-Ject Tube-box, brukt på bruktsiden her på forum. Prøv og leg ut en annonse, kansje du er heldig.

Kjøpte min brukt for 2500,- En helt grei pris for et riaa trinn av den kvaliteten! Spiller meget bra synes jeg!

mvh
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Ellers har unge herr Solstad akkurat lagt ut sin veeeeeldig fine Holfi Eclipse...Litt mer uvanlig og et meget godt kjøp...
 

Pickupen

Medlem
Ble medlem
19.04.2004
Innlegg
31
Antall liker
0
Hei
Jeg har både Tube Boxen og den mindre broren Project Phonobox SE
Tube boxen er en klar favoritt. Jeg har også Nad PP2 i reserve men den er for billig. Har også hatt Vincent til tusenlappen men den falt ikke i smak.
Du må nok betale litt for kvalitet. Ikke kjøp for billig da blir det bare til at du må oppgradere senere. Tube boxen er følsom for støy dvs at den virker perfekt mot min gamle Technics Sl 1300 spiller men lager brum/during når jeg bruker den mot en "ny" Thorens TD 295 mkIV. Thorensen er derimot en perfekt match mot Phonobox SE til ca 2.000
Mvh Erik
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Lurer litt på hva unge Solstad holder på med nå, ikke med tanke på opptenningsveden(Holfi), men å selge unna CJ-tingene? Hmmmmmmm!!
Sorry..

O.
Ellers har unge herr Solstad akkurat lagt ut sin veeeeeldig fine Holfi Eclipse...Litt mer uvanlig og et meget godt kjøp...
 

LarsB

Medlem
Ble medlem
09.02.2003
Innlegg
24
Antall liker
0
Ellers har unge herr Solstad akkurat lagt ut sin veeeeeldig fine Holfi Eclipse...Litt mer uvanlig og et meget godt kjøp...
Jadda! og to til fire ganger dyrere enn skissert  ;D Sikkert fin, men man har da sykkeldeler å kjøpe!

Jeg har sporadisk kikket etter bukte Tube-Boxer og de er enten veldig opitimistisk priset eller solgt med en gang. Er det noen nettkilder for disse som kan anbefales, og som høvler godt av utsalgsprisen?


LarsB
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Nad'en er et greitt "mens vi venter" alternativ, og lett å tweake...

Arne K
 

KAS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Innlegg
156
Antall liker
0
Ring PM Audio og hør om han fortsatt har demomodellen av Riaaen fra Lehmann Audio for salg. Spiller etter min mening Meget bra :D

mvh
KAS
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Bytte en stk op-amp, noen kondensatorer, og kanskje noen motstander...+ større strømforsyning. Lenge siden sist jeg var "nede" i en...så jeg kan ha glemt noe...

Arne K
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.508
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Takker Arne.

Nå skal ikke jeg gjøre dette. Hadde en PP2, men solgte den sammen m den gamle Rega`n.

Det jeg derrimot kunne tenke meg, er en "oppskrift" på hvordan gjøre min Primare R20 riia hakket bedre.
Synes den gjør jobben bra.
Kunne tenkt meg mer gain og mer lettflytende i toppen.

Det jeg liker med denne riia`n er dens evne til å grave dypt i bassen og viriliteten.

Men som sagt, savner noe helt der oppe..
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Har også hatt en slik...hvis jeg ikke husker feil, har den "skjeldne" inngangs-op-amper som er utrolig støy-svake. Utgangs-opamp(er) er de(n) eneste jeg ville vurdert...kanskje kondiser...(har ikke skjema eller intern-bilder desverre).

Arne K
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.508
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Kanskje jeg får høre med noen om de kan hjelpe meg m dette...

Regner med at den er støysvak når jeg kan dra volumknappen opp mot kl 1 før jeg hører sus fra ht?
 

LarsB

Medlem
Ble medlem
09.02.2003
Innlegg
24
Antall liker
0
Hei igjen!

Er det noen som har erfaring med denne lille tassen: Bellari VP129?
Prisen på 212 USD skulle bli ca 1800 pluss porto mva på porto og gebyr. Sånn ca brukt Tube-Box +/-

Etter anmeldelsene å dømme er det en flott sak. Den ser imidlertid ut til å ha litt lavt gain til min Benz Micro Silver som er oppgitt til 2,0 mv mens angitt nivå på input til Bellari er 3-5 mv. Er det noe jeg kan gjøre med dette annet enn evt. å kjøpe en MM pickup og sprenge budsjettet?

http://www.lpgear.com/Merchant2/mer...LG&Product_Code=BELLARIVP129&Category_Code=TE

Vennlig hilsen
LarsB
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.431
Antall liker
25.952
Torget vurderinger
24
Nå ligger det jo en tubebox fra ProJect på børsen.
 

LarsB

Medlem
Ble medlem
09.02.2003
Innlegg
24
Antall liker
0
...og gjett om jeg har ringt, mailet og lagt beskjed ;)

LarsB
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.531
Antall liker
6.948
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Too late.... Den har jeg kjøpt ;)

Nå blir det moddeprosjekt... Tilbakemeldinger kommer...

mvh

Johan-Kr
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.009
Antall liker
366
Torget vurderinger
10
Bygg en riaa selv. Hvis du er litt hendig med loddebolt så finnes hundrevis skjemaer på nettet. En rørsak med to rør(du har høy output pu?)bygger du for rundt tusenlappen med seperat power supply.Man har alltid noen deler liggende som kan brukes.
 

LarsB

Medlem
Ble medlem
09.02.2003
Innlegg
24
Antall liker
0
Da er det bare å vente på en Tube-Box som kommer i posten i løpet av ikke for lang tid.

Skulle selvsagt ha lukket ørene og kjøpt NAD, gjemt den i hylla og bare spillt i vei. Men jeg regner med å få noen rolige år før riaa-angsten kommer igjen.

Nå er det bare internkablingen i RB250 armen, og få vekk den store sorte plastkassa som står og ressonnerer mellom høytalerene som står for tur. :-[

Det skal bli morro!

LarsB
 

LarsB

Medlem
Ble medlem
09.02.2003
Innlegg
24
Antall liker
0
Da har Tube-Boxen kommet, samtidig med ferie, og vond hals. Det betyr at jeg ikke kan gå lange turer på fjellet og bli brun og kjekk, men derimot kan sitte inne og streve med å svelge mens jeg hører på plater med måpende fjes.

Du og du for en forbedring fra Parasound! Det er en kropp av en annen verden. Pickupen (Benz MC Silver) som jeg har mistenkt for å lyde litt lyst, tynt og "digitalaktig" er frikjent for dette med god margin nå. Generellt mykt og fint uten å få det dårlige av "rørlyd" I tillegg er det totalt stille, ikke en antydning til brum eller støy før jeg når langt over lyttenivå. Utrolig så mye som blir maskert av litt nettstøy ;)

Nå skal jeg grave fram Sheffield Drum Record for litt eksplosiv dynamikk både på høyt og lavt nivå. Den er såpass dynamisk at man må dra på litt på volumet for å få med det lave, og dermed avslører støy på en grim måte.

Mer, Mer!

Takk for handlen Dog!

LarsB
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Bra du er fornøyd! Og ikke minst at den kom frem!(er nervøs hver gang jeg sender noe med Posten...)

Kos deg og god bedring!

O.
 
Topp Bunn