Riktig kobling XLR -> RCA

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Har en liten "nøtt":

I følge den berømmelige AES48, og oppsummert på denne Sound System Interconnection, skal en XLR utgang kobles til en RCA kabel på følgende vis:

Med 2-leder (ubalansert) kabel:

XLR-RCA_4.jpg


Med 3-leder (balansert) kabel:

XLR-RCA_6.jpg


Men sistnevnte er vel ikke helt gunstig? Fordi her kortsluttes NEGATIV (3) til JORD (1). Det vil jo si at utstyrets negative utgang konstant er kortsluttet, noe som ikke er bra for elektronikken i det lengre løpet. Det er iallefall veldig avhengig om hvorvidt utstyret tåler å stå kortsluttet over lengre tid.

Hvis man alternativt ikke kortslutter XLR pinne 1 og 3 i avsenderenden, da vil man også få en kortslutning av det negative signalet i RCA enden dersom mer enn én RCA-plugg er koblet i det samme utstyret.

Ergo kommer jeg frem til at eneste måte å koble XLR->RCA er kobling nr 4. Og hvis man har en balansert kabel, så må det negative signalet (pinne 3) bare dingle utilkoblet i RCA-enden av kabelen.

Synspunkter?
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.378
Antall liker
3.538
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
De ferdig koblede RCA -XLR overgangene jeg har har kontakt mellom 1 og 3. Jeg byttet nylig ut overgangene med Neutric XLR plugger og koblet bare 2 til signal og 3 til skjærm, det ga mye støy.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.089
Antall liker
4.191
Torget vurderinger
1
På mange elektronisk balanserte utganger skal pinne 3 kobles til jord dersom XLR ut kobles til en ubalansert inngang. Disse utgangene har gjerne samme signalnivå ut (forsterking) enten de kobles til en balansert eller ubalansert last, litt på samme måte som en trafokoblet utgang som er flytende ift jord.

mvh
KJ
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Nøkkelen til spørsmålet er dette: Er det gitt at alt utstyr skal tåle å ha en av sine signalutganger konstant kortsluttet mot jord?
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.029
Antall liker
7.849
Torget vurderinger
12
0V inn er ikke skadelig, bare overflødig :)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.089
Antall liker
4.191
Torget vurderinger
1
Nøkkelen til spørsmålet er dette: Er det gitt at alt utstyr skal tåle å ha en av sine signalutganger konstant kortsluttet mot jord?
Nei jeg vil ikke ta det for gitt. Det avhenger av hvordan utgangstrinnet er skrudd sammen. Mange (de fleste? nesten alle?) IC linjedriverne til balansert/differensiell utgang er kan brukes med en utgang til jord ved ubalansert last. Jeg tipper at mange «hiifi-løsninger» ikke er like gjennomtenkte.

mvh
KJ
 

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Innlegg
1.061
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Nøkkelen til spørsmålet er dette: Er det gitt at alt utstyr skal tåle å ha en av sine signalutganger konstant kortsluttet mot jord?
Nei jeg vil ikke ta det for gitt. Det avhenger av hvordan utgangstrinnet er skrudd sammen. Mange (de fleste? nesten alle?) IC linjedriverne til balansert/differensiell utgang er kan brukes med en utgang til jord ved ubalansert last. Jeg tipper at mange «hiifi-løsninger» ikke er like gjennomtenkte.

mvh
KJ
Ja, det var det jeg også mente. Da skal man være forsiktig med koblingsmåte 6 i første innlegg, med mindre man vet at utstyret tåler kortslutning.

Til eksempel, her er utgangstrinnet fra Yamaha CX-A5100 hjemmekinoprosessor:

CX5100_xlr.jpg


Her sitter det ca 220 ohm (og DC-blokk) mellom 5532 opamp og utgang, og 5532 tåler konstant kortslutning selv uten serieresistans så lenge den ikke blir for varm. Så dette designet tåler fint å kobles med pinne 3 kortsluttet til jord.
 
Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.089
Antall liker
4.191
Torget vurderinger
1
^ Noen utganger skal kobles til jord for å fungere korrekt i en ubalansert last. F.eks. trafokoblede utganger uten sentertap til jord, og mange elektronisk balanserte utganger.

F.eks. kretser som er bygge på samme lest som Analog devices SSM2142, samt Texas Instruments DRV134 og DRV135
SSM2142 Datasheet and Product Info | Analog Devices
DRV134 | Professional Audio Line Driver | Audio | Description & parametrics
DRV135 | Professional Audio Line Driver | Audio | Description & parametrics

fbd_sbos094b.gif


mvh
KJ
 
Sist redigert:
Topp Bunn