Riktig gain på riaa for MC?

Goggen8

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2014
Innlegg
2.388
Antall liker
952
Sted
Oslo
Har en MC med lav output: 0.5 mV at 5 cm/s (anbefalt 400 til 500 Ohm). Er det riktig at denne optimalt skal ha en gain på riaa-trinnet på 56 db?

Grunnen til at jeg spør er fordi jeg har et riaa-trinn (Rega Aria) hvor jeg kun kan velge mellom 63.5 og 69.3 db. Sitter med følelsen av at det blir litt masete i "toppen"...

[h=2][/h][h=2][/h][h=2][/h]
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.137
Antall liker
2.684
Sted
Kongsberg
Hei.

For å forsterke signalet fra 0,5 mV til 0,5 V
(som er "standard" utgangsignal på en RIAA)
trengs det en forsterkning på 1000 ganger.
Det tilsvarer 60 dB.

mvh
Gunnar Brekke
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.140
Antall liker
4.292
Torget vurderinger
1
Det er som sådan ikke noe som er «riktig» eller «galt» når det kommer til forsterking. Det er noe som er mer eller mindre passe. Det som er optimalt er en forsterking som gjør at du får utnyttet hele skalaen på volumkontrollen og som gir omtrent samme nivå ut av RIAA som andre kilder, forutsatt at RIAAen ikke får pusteproblemer.

Dersom det blir litt masete i toppen kan du eksperimentere litt med belastningen av PU. Kanskje liker du en last på PU på 70-100-150 ohm bedre enn 400 ohm.

mvh
KJ
 

Goggen8

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2014
Innlegg
2.388
Antall liker
952
Sted
Oslo
Det er som sådan ikke noe som er «riktig» eller «galt» når det kommer til forsterking. Det er noe som er mer eller mindre passe. Det som er optimalt er en forsterking som gjør at du får utnyttet hele skalaen på volumkontrollen og som gir omtrent samme nivå ut av RIAA som andre kilder, forutsatt at RIAAen ikke får pusteproblemer.

Dersom det blir litt masete i toppen kan du eksperimentere litt med belastningen av PU. Kanskje liker du en last på PU på 70-100-150 ohm bedre enn 400 ohm.

mvh
KJ
Mer enn Kl 12 på volumkontrollen blir ubehagelig, synes jeg. Men det er nok omtrent det samme som med andre kilder, kanskje litt høyere for platespillersignalet. Hva vil du si er "normal" dB for lytting (selvsagt individuelt)? Personlig trives jeg nok best med dB på litt over 80, kanskje unntaksvis med enkeltstående topper opp mot 90 hvis musikken er veldig dynamisk.

Men er det ikke slik at med for høy gain vil man kunne oppleve klipping og ved for lav vil fort musikken bli anemisk?
 
Sist redigert:

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.986
Antall liker
2.910
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Tror ikke du skal henge deg for mye opp i gain.
Noen riaa produsenter anbefaler max gain uansett pu, og kommer også med max som standard innstillinger.

Gitt at alle andre innstillinger er korrekte så ville jeg forsøkt en annen last slik KJ foreslår, dersom det blir slitsomt i toppen.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.140
Antall liker
4.292
Torget vurderinger
1
Normalt lydnivå for lytting er svært individuelt og situasjonsbetinget. For egen del så tror jeg nivået for «nattlytting» er kanskje rundt 50 dB, «bakgrunnsmusikk» ligger kanskje rundt 60-70 dB, «hverdagslytting» rundt 70-80 dB, «konsentrert lytting» rundt 80-90 dB, og fest er kanskje + 90 dB. Må finne fram lydtrykksmåleren på eplefonen og sjekke. Veldig dynamisk musikk bør ha topper på minimum +20 dB, gjerne mer.

Volumkontrollen på forforsterkeren min har «nattlytting» rundt kl 8-9, «bakgrunnsmusikk» og «normal» lytting rundt kl 10-12, «konsentrert» lytting rundt kl 12-2 og «fest» rundt kl 3, selvfølgelig helt avhengig av hvilket volum plata er innspilt på. Plater som er maksimert til helvete og tilbake kan være så slitsomme å høre på at jeg sjelden passerer kl 9.

mvh
KJ
 

Goggen8

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2014
Innlegg
2.388
Antall liker
952
Sted
Oslo
Tror ikke du skal henge deg for mye opp i gain.
Noen riaa produsenter anbefaler max gain uansett pu, og kommer også med max som standard innstillinger.

Gitt at alle andre innstillinger er korrekte så ville jeg forsøkt en annen last slik KJ foreslår, dersom det blir slitsomt i toppen.
Men er det ikke slik at med for høy gain vil man kunne oppleve klipping og ved for lav vil fort musikken bli anemisk?
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.986
Antall liker
2.910
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Tror ikke du skal henge deg for mye opp i gain.
Noen riaa produsenter anbefaler max gain uansett pu, og kommer også med max som standard innstillinger.

Gitt at alle andre innstillinger er korrekte så ville jeg forsøkt en annen last slik KJ foreslår, dersom det blir slitsomt i toppen.
Men er det ikke slik at med for høy gain vil man kunne oppleve klipping og ved for lav vil fort musikken bli anemisk?
Opplever ikke klipping hjemme. Jeg bruker 76db på en 0,4 mV pu. Selv om tabellen du henviste til sier noe helt annet. Tror det er mye avhengig av riaa og total output til pre. Er ikke alle preamper som kan ta imot høyt inngangssignal.
Tror ikke du skal oppleve noe klipping på 63,5 db.
For lavt gain kan fort bli lite spenstig.
Blir litt synsing her fra min side, har satt meg lite inn i tabeller og utregninger, bortsett fra armmasse og pickupvekt og stivhet på cantilever (har lest mye av det Gunnar skriver :cool:).

Hva slags pu, og hvilken arm bruker du?
 

Goggen8

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2014
Innlegg
2.388
Antall liker
952
Sted
Oslo
Tror ikke du skal henge deg for mye opp i gain.
Noen riaa produsenter anbefaler max gain uansett pu, og kommer også med max som standard innstillinger.

Gitt at alle andre innstillinger er korrekte så ville jeg forsøkt en annen last slik KJ foreslår, dersom det blir slitsomt i toppen.
Hva slags pu, og hvilken arm bruker du?
Har en MT10 (pu'n er den som følger med og som er oppgitt i linken):

McIntosh MT10, MT10 McIntosh Turntable, MT10 Turntable Audio Source
 
Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.140
Antall liker
4.292
Torget vurderinger
1
Rega Aria har spec for utgangsspenning på maks 11V. Det er nok til å blåse det meste av HT igjennom en «normal» forsterkerkjede. Dvs det er ikke sannsynlig at det er utgangen som klipper. Det er dog ikke umulig at strukturen på forsterkingen i apparaturet kan gi klipping på et vesentlig lavere utgangsnivå, men det er lite sannsynlig. 63,5 dB forsterking på 500µV gir 0,75 V ut. DVs det er en overstyringsmargin på utgangen på 23 dB som er høvelig. For lavt forsterking er først og fremst et problem for SN og at du evt ikke oppnår ønsket lydvolum ut av HT.

Ser at Ariaen kuriøst nok også har kapasitiv last for MC i området 1nF-4n2F. Det kan det også eksperimenters med ift frekvensresponsen i diskantområdet.

mvh
KJ
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
63,5dB vil gi deg 0,75v ut, og det er helt fint.
R

ser at KJ kom meg i forkjøpet :)
 

Goggen8

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2014
Innlegg
2.388
Antall liker
952
Sted
Oslo
Jeg har nok ikke klipping, men det er nok mere slik at fremstår litt loudness-aktig og at det da blir litt mye i toppen.

Ariaen har noen innstillinger (dip switches) som heter "capacitance". Jeg har forstått det riktig at disse skal stilles inn lavest mulig? - Det er kanskje disse KJ snakker om i sitt siste avsnitt kl 11.20?
 
Sist redigert:

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.140
Antall liker
4.292
Torget vurderinger
1
^ Lek med innstillingen og fin ut av hva du hører og liker.

mvh
KJ
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
^ Lek med innstillingen og fin ut av hva du hører og liker.

mvh
KJ
Enig med KJ her.Det er med innstilling og lytting du trolig kommer til best resultat.Jeg har mange ganger erfart at lytting og prøving for det beste resultat
beveger seg langt i fra det som er anbefalte innstillinger.Dette kan jo skylles flere ting.Men når alt kommer til alt så er det lytting og det som du hører som
er avgjørende.
Mvh Kenneth
 
Topp Bunn