Riktig fase

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.087
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Har ett sett høyttalere av diy, typen som jeg har fått låne. Nå har det seg sånn at ledningene ikke er merket med + og - . Hva er enkleste måte å finne ut av dette på ?

Kan legge til at jeg har ett multimeter liggende hvis dette kan brukes.

mvh

levis

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.12.2006
Antall liker
0
Ta et 1,5V batteri og koble på. Når basselementet slår utover har du funnet rett fase/polaritet.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.126
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Still de ved siden av hverandre og spill noe med god bass. Blir bassen borte er de i motfase og polariteten på en av de må snus. Gir muligens ikke rett absolutt fase - her må det lyttes - men mange produksjoner har uansett feil fase så jeg er usikker på om dette er særlig viktig.

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.087
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
levis skrev:
Ta et 1,5V batteri og koble på. Når basselementet slår utover har du funnet rett fase/polaritet.
Ahh, så enkelt kan det altså gjøres. Tusen takk !!

mvh

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.372
Torget vurderinger
1
erato skrev:
Still de ved siden av hverandre og spill noe med god bass. Blir bassen borte er de i motfase og polariteten på en av de må snus. Gir muligens ikke rett absolutt fase - her må det lyttes - men mange produksjoner har uansett feil fase så jeg er usikker på om dette er særlig viktig.
litt O.T.?

Det er muligens riktigere å si at mange (dvs. de fleste) produksjoner ikke har noen «korrekt fase», eller egentlig «korrekt polaritet». Dette vil være tilfelle for praktisk talt alle flersporsproduksjoner med utstrakt «effektbruk». For alle produksjoner som er noe mer komplisert enn et direkte to-sporsopptak fra en enkelt oppsett av mokrofoner i stereo, så blir «fasen» i musikksignalet veldig fort «utydelig» og lite konsistent (dvs koherent).

mvh
KJ

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.126
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
KJ skrev:
erato skrev:
litt O.T.?

Det er muligens riktigere å si at mange (dvs. de fleste) produksjoner ikke har noen «korrekt fase», eller egentlig «korrekt polaritet». Dette vil være tilfelle for praktisk talt alle flersporsproduksjoner med utstrakt «effektbruk». For alle produksjoner som er noe mer komplisert enn et direkte to-sporsopptak fra en enkelt oppsett av mokrofoner i stereo, så blir «fasen» i musikksignalet veldig fort «utydelig» og lite konsistent (dvs koherent).

mvh
KJ
Det er nok riktig ja. Men mener å ha lest om tallrike eksempler på at selv enkle "direkte til mikrofon" opptak ikke har kontroll på dette, dvs at det finnes ledd i kjeden som snur fasen uten at produsent er klar over det.

Har forøvrig fasevender på fjernkontrollen til Wadiaen min (i det digitale domenet ganger man bare med -1), har prøvd det litt men har aldri konstatert en forskjell det er verdt å bry seg om, så jeg har lagt ballen med "asolutt fase" død.

Topp Bunn