Riia til Rega Planar 3

hødde55

Medlem
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
3
Har en Rega Planar 3 med en MM PU fra Grado. Vet ikke mere om den enn det. Er blitt noen år men ikke så mye brukt. Har en NAD PP2 Riaa som også sikkert er 15-20 år gammel. Problemet med mitt nåværende oppsett er at det muligens er for liten gain i Riaa'en i forhold til min Abrahamsen V2.0 up på 2x70w. Jeg må skru forsterkeren på maks men det er fortsatt for lavt. Trenger jeg en effektforsterker for å få den opp på riktig nivå, eller finnes det Riaa trinn med mere gain enn den jeg har? Og som selvfølgelig låter bra..:) Noen forslag?

Sist redigert:

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.338
Sted
Nadadouro, Portugal
Effektforsterker vil ikke hjelpe noe som helst. Du må tenke gain inn. Din PP2 har 35 db gain på MM inngangen og du trenger mere gain for å få volumekontrollen der du føler det er mere rett. (Egentlig er det helt normalt at du må ha volume på phono inngangen en del høyere enn f.eks. cd, men jeg hadde selv samme problem, måtte ha volume på ca 11.30 med vinyl og 08.30 på cd, fikk sjokk om skiftet til cd uten å redusere volum.)Din Grado har vel ca. 5 mv utgangssignal og dette er normalt høyt for en MM pickup, du trenger altså en riaa med høyere gain enn de 35 db du har nå. Normalen på MM riaa innganger er ca. 40 db.
Ellers synes jeg det er rart at du kan ha volume på maks. og det fortsatt er lavt, tyder mere på noe er defekt et sted....hvilken Grado har du?

hødde55

Medlem
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
3
Det er ikke veldig lavt men for lavt for mitt normale lyttevolum. Jeg vet ikke hvilke Grado det er for det står ikke noe på den så vidt jeg kan se og det er mange år siden jeg kjøpte den på Hi-Fi Klubben. Jeg husker at jeg monterte den selv etter beste evne og har vel egentlig alltid lurt på om jeg gjorde det helt riktig. Er heller ikke sikker på hvor my press jeg skal ha på PU'en ned i rillene. Platespiller er ikke min sterkeste side, men jeg hører jo at nå som anlegget ellers er bra standard så låter LP'ene mine temmelig bra. En ting til. Jeg har ikke jordingsledning montert på Riia'en. Er det et must? Jeg får veldig brum når PU'en kommer mot senter av tallerkenen.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.338
Sted
Nadadouro, Portugal
Se under pickuppen, der står sikkert modellbetegnelse...ellers post et bilde her så finder jeg den selv.
Du må jo se de tekniske data for pickuppen, anbefalt sporingskraft osv.
En Grado Gold f.eks. har 1,5 gram som anbefalt.GRADO GOLD CARTRIDGE *PMOUNT* at Music Direct
Ved montering av pickup MÅ du bruke en protraktor, har du ikke gjort det er pickuppen garantert innstilt feil.
Du kan printe ut protraktor til Rega her :Cartridge Alignment Protractors | Free Turntable, Tonearm & Cartridge Tools | Vinyl Engine , vær sikker på du printer ut til rett skala. Ellers kan du kjøpe en protraktor mange steder.
Grado og Rega er kjent for å brumme når pickuppen nermer seg motoren, ikke så mye du kan gjøre med det egentlig, kanskje du bør skifte pickup? Ortofon?

hødde55

Medlem
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
3
Takk for svar :) Tror jeg tar med meg spilleren til Hi-Fi Klubben ved neste Oslotur og lar dem skifte og stille inn PU for meg. Har hatt Ortofon tidligere, prøver en igjen.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Grado lager kun MMer, Hødde. Men en PP2 har lavt med gain fra begynnelsen. Jeg ville hivd på en Bias2 pickup på den der, og tatt med meg en Musical Fidelity VLPS2 fra Stereofil eller Oslo Hi Fi Center samtidig til erstatning for NADen..best å gjøre dette ordentlig..Begge steder har begge merker!

Topp Bunn