Riaa valg

rocknrolla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.09.2009
Antall liker
22
Sted
Florø
Torget vurderinger
1
Oppsettet mitt er Rega P3 med elys 2 og en pro ject tube box SE II.

Jeg synest det virker litt innestengt og for lite åpent i toppen. Der er mye bass , men mellomtonen mangler trøkk. Det spiller rett og slett ikke slik jeg skulle ønske , faktisk spiller det bedre ved bruk av en gammel tandberg forsterker med innebygd riaa en med tube boxen.

Tube boxen er spilt kanskje 100t eller deromkring , vil den bli bedre eller er dette så godt som det blir ?

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
46.089
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
rocknrolla skrev:

Jeg synest det virker litt innestengt og for lite åpent i toppen. Der er mye bass , men mellomtonen mangler trøkk. Det spiller rett og slett ikke slik jeg skulle ønske , faktisk spiller det bedre ved bruk av en gammel tandberg forsterker med innebygd riaa en med tube boxen.

Tube boxen er spilt kanskje 100t eller deromkring , vil den bli bedre eller er dette så godt som det blir ?

Nei den blir nok ikke bedre,du kan hente mye ved kjøp av ny riaa.
tube boxen er vel det dårligste jeg har hatt i hus

mvh

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Mitt tips er å bytte riaa til Cambridge.

vidarn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.03.2002
Antall liker
53
Torget vurderinger
16
rocknrolla skrev:

Har samme Riia som deg og kjenner igjen lydsignaturen du beskriver. Blir bytte om ikke lenge

S

Stereo_Mono

Gjest
Cambridge 640P låter totalt motsatt av Tubeboxen og er rimelig i innkjøp.
Veldig undervurdert av mange tror jeg pga den lave pris. Låter åpent og friskt og passer nok fint med Elys 2 sin punchy og dynamiske klang. Elys 2 er litt små lukket i toppen av natur, men passer utmerket med 640P.
Brukte den selv med Rega RP3 og Rega pickup. Fungerte strålende.

rocknrolla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.09.2009
Antall liker
22
Sted
Florø
Torget vurderinger
1
Det var som jeg tenkte , ny riaa er nok eneste løsningen

At den gir litt bass er ikke negativt , for all del . Men det hadde vært fint om resten hadde vært på høyde.

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
24.357
Sted
Bydelen for okser i Oslo
Torget vurderinger
10
digiman skrev:
Cambridge 640P låter totalt motsatt av Tubeboxen og er rimelig i innkjøp.
Veldig undervurdert av mange tror jeg pga den lave pris. Låter åpent og friskt og passer nok fint med Elys 2 sin punchy og dynamiske klang. Elys 2 er litt små lukket i toppen av natur, men passer utmerket med 640P.
Brukte den selv med Rega RP3 og Rega pickup. Fungerte strålende.
Hørte akkurat denne komboen hos en kamerat for noen dager siden, og jeg er helt enig i beskrivelsen din digiman. Bemerket at diskanten kunne vært litt mer fremtredende/frisk da jeg satt å lyttet. Knall kombo til prisen!

OU812

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.015
Sted
Kongsberg
Hmm.

Mye rare råd syntes jeg.

Her sitter rockenrolla med en femtenhundrekroners pickup vi ikke aner noe om
hvor lenge har spilt, og en firetusen (+) kroners RIAA (som tydligvis er helt ny)
og alle slenger seg på at her er det RIAAen det er noe galt med og denne må
byttes. Jeg er ikke så sikker på det.

Om RIAAen er helt ny så er det flere spørsmål jeg må stille før jeg går ut med
slike bombastiske råd som noen gjør her.

Er RIAAen i orden?
Det kan være feil i nye produkter (kanskje særlig rørprodukter). Etter min erfaring
er ProJect Tube Box 2 SE en utmerket RIAAforsterker, særlig om den benyttes
sammen med high output MC eller MM. Den kan i tillegg enkelt forbedres ytterligere
med tuberolling og bytte av koblingskondensatorer.

Er RIAAen riktig satt opp?
Sammen med Rega Elys 2 skal RIAAen settes til MM. Så kan man prøve seg frem
med eller uten Subsonicfilteret og forskjellige settinger på inngangskapasitans.
Pass på at alt dette stemmer!

Er pickupen i orden? Er nålefanen rett montert? Er nålefanen ubøyd? Er den justert
optimalt? Er stifttrykket riktig? Er antiskatingen riktig? Er pickupen slitt?
En mekanisk komponent som en pickup er langt mer sannsynlig å være kaputt enn
en elektronikkomponent som RIAAen. Er pickupen i tillegg slitt kan vi virkelig havne
i trøbbel.

Når man så har bekreftet at alt dette er i sin skjønneste orden, og man fortsatt
har en lyd lik den rockenrolla beskriver må man konkludere med at her er det snakk
om en mismatch mellom pickup og RIAA. Men hvorfor konkluderes det med at RIAAen
er problemet? Jeg ville prøvd en annen pickup hvis jeg hadde dette problemet!

Den billigste løsningen er å prøve en Audio Technica AT-95E til 450 kroner. Den har
en langt lysere og slankere klangkarakter enn Elysen og vil sannsynligvis matche
RIAAen bedre. Prøv gjerne en Ortofon 2M Blue (mulig litt basstung) som neste steg
opp. Eller hva med MC-pickuper som AT-OC-9 eller AT-33 EV som får så mye skryt
på sentralen?

Mulighetene er mange så en nedgradering til CambridgeRIAAen er langt fra eneste vei å gå.

Lykke til.
Gunnar Brekke

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.538
Torget vurderinger
1
^ Forsåvidt helt enig, bortsett fra at Cambridge 640P er en «nedgradering» fra Porject TubeBox SE II. Det er i større grad et spørmål om smak og behag.

mvh
KJ

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.400
Torget vurderinger
10
Her tror jeg du må godta at folk har andre meninger/oppfatninger Gunnar. Tubebox SE er det mest ubrukelige jeg har hatt.

Men det er bare min oppfatning.

Mvh

S

Stereo_Mono

Gjest
bia skrev:
Tubebox SE er det mest ubrukelige jeg har hatt.
Er heller ikke enig med Gunnar her. Tubebox er imo ikke en god RIAA og de gangene jeg har lyttet til den og eid i kort tid var det nettopp deres egenskaper som lukket og mangel på oppløsning som slo meg.

Tubeboxen passet ikke med min Rega Exact i det hele tatt. Med tanke på at Elys 2 er mindre oppløst oppover er det definitivt en dødfødt kombinasjon.

S

Stereo_Mono

Gjest
Gunnar_Brekke skrev:
Mulighetene er mange så en nedgradering til CambridgeRIAAen er langt fra eneste vei å gå.
Min erfaring var rakke motsatt, så uenig.

Trådstarter skriver: faktisk spiller det bedre ved bruk av en gammel tandberg forsterker med innebygd riaa en med tube boxen

Det er vel begrenset for hva man som bruker kan gjøre feil av innstillinger på en Tubebox med en MM Pickup? Hadde den stått på MC med Elys sin svært høye utgangsnivå tror jeg det ville vært virkelig mye være lyd en det trådstarter beskriver.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.015
Sted
Kongsberg
KJ skrev:
^ Forsåvidt helt enig, bortsett fra at Cambridge 640P er en «nedgradering» fra Porject TubeBox SE II. Det er i større grad et spørmål om smak og behag.

mvh
KJ

Hei.

Jeg mente selvfølgelig en økonomisk nedgradering
- fra en RIAA til Kr. 4.500,-
- ned til en RIAA til Kr. 1.200,-

mvh
Gunnar Brekke

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Det er ikkje rart at kjøp utifrå tester i Hifiblekker,kan ende med misfornøyde kunder.
Nesten litt skremmende at det er så stor differanse i oppfatning av et produkt.

Litt av forklaringen,i tillegg til foskjellig smak,må vere match mot pickup,drivverk og oppsettet ellers.
Håper det er litt meir synergi i oppfatning av andre produkter som blir testet.

Har sjøl hatt Project II,på Ariston rd40,med Linn adikt MM pickup,det var veldig musikalsk,men også littegrann lukket som andre her nevner,men eg likte lyden veldig godt.

mvh.

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
867
Jeg hadde (har den fortsatt) Project TubeBox SE II mot min Ortofon 2M Bronze MM-PU, og jeg oppfattet det som en god match. Riktignok er min Perreaux RIIA enda bedre, men da til dobbel pris. Poenget er vel hva som er god match eller ikke, dette synes jeg Gunnar Brekke får poengtert godt i det han skriver. Han klarer i alle fall å begrunne sine meninger i motsetning til enkelte andre. Meninger av typen "det verste jeg har hatt i hus" velger jeg å ta med en klype salt. Det verste i forhold til hva? Og Rega skal være helt ufeilbar i denne sammenhengen?

S

Stereo_Mono

Gjest
torem skrev:
Det verste i forhold til hva? Og Rega skal være helt ufeilbar i denne sammenhengen?
Det er den dårligste RIAA (i mine ører, som jeg har hatt i hus)

Mine referanser er:

Cambridge 640P
Nad PP1
Cyrus 2 sin innebygde RIAA
Sugden A21SE RIAA
Rega Brio-r sin innebydge RIAA
Muscal Fidelity X-LP v1, 2 og 3
Audiolab 8000A sin innebygde RIAA
ASR Mini Basis originale og V08

Alle har vært brukt med Rega pickup og Tubebox drepte det lille med oppløsning som Elys 2 har i toppen. Flatt, trist og kjedelig og den verste RIAA jeg har hatt i hus til Rega.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3.015
Sted
Kongsberg
bia skrev:
Her tror jeg du må godta at folk har andre meninger/oppfatninger Gunnar. Tubebox SE er det mest ubrukelige jeg har hatt.

Men det er bare min oppfatning.

Mvh
digiman skrev:
bia skrev:
Tubebox SE er det mest ubrukelige jeg har hatt.
Er heller ikke enig med Gunnar her. Tubebox er imo ikke en god RIAA og de gangene jeg har lyttet til den og eid i kort tid var det nettopp deres egenskaper som lukket og mangel på oppløsning som slo meg.

Tubeboxen passet ikke med min Rega Exact i det hele tatt. Med tanke på at Elys 2 er mindre oppløst oppover er det definitivt en dødfødt kombinasjon.
digiman skrev:
Gunnar_Brekke skrev:
Min erfaring var rakke motsatt, så uenig.

Trådstarter skriver: faktisk spiller det bedre ved bruk av en gammel tandberg forsterker med innebygd riaa en med tube boxen

Det er vel begrenset for hva man som bruker kan gjøre feil av innstillinger på en Tubebox med en MM Pickup? Hadde den stått på MC med Elys sin svært høye utgangsnivå tror jeg det ville vært virkelig mye være lyd en det trådstarter beskriver.
Hei.

Hensikten med mitt innlegg var å tone ned disse bombastiske påstandene
som alle presanterer kun en vei å gå - og gi noen alternativer.
Resultatet er at dere graver dere ennå lenger ned i skyttergravene og
kommer med ennå mer bombastiske og skråsikre påstander. Mitt tidligere
innlegg var tydligvis berettiget, om enn ikke godt nok formulert.

Jeg er ikke uenig om at det å erstatte TubeBoxen med en Cambridge kan
være en fornuftig vei å gå for en mer balansert klangkarakter sammen med
Elysen. Men det er langt fra den eneste veien å gå.

Jeg mener både ProJect Tube Box 2 SE og Cambridge 640P er to av de aller
beste kjøpene når det gjelder RIAAer. Cambridgen er uten konkurranse i
prisklassen mens TubeBoxen kun har en fornuftig konkurrent i prisklassen
(som jeg vet om); Graham Slee ERA V.
Samtidig anerkjenner jeg at disse to boksene er omtrent såpass forskjellige som
to RIAAer kan bli. Dette betyr ikke at en er god og den andre er dårlig, men rett
og slett at de er forskjellige og derfor bør matches med forskjellige pickuper /
armer / platespillere og resten av anlegget. Derfor anbefaler jeg bytte av pickup
snarere enn bytte av RIAA. En klart billigere løsning for trådstarteren.

Man kan ikke konkludere med at "denne boksen er ubrukelig" før man har gått
veldig mange runder med forskjellig kringutrustning.
Se for dere at jeg testet Cambridge 640P i Fidelity og kun testet den sammen
med Forsellplatespilleren med Lyra Helikon. Konklusjonen hadde da vært at denne
RIAAen er alt for lys i klangen og derfor ubrukelig.
Eller det motsatte tilfelle at jeg testet ProJect Tube Box 2 SE sammen med Rega
P3 og Rega Elys 2. Da ville jeg sannsynligvis kommet til samme konklusjon som
trådstarteren at denne RIAAen er alt for mørk (og derfor ubrukelig).

Jeg kan ikke gjøre noe slikt i en testsammenheng og strengt talt bør heller ikke
dere komme med såpass skråsikre meninger om komponenters absolutte kvaliteter
før dere har gått alle de nødvendige rundene. Joik har større kraft en krutt!

Sannsynligvis er den mest "ubrukelige" komponenten i rockenrollas oppsett pickupen
og den klart billigste oppgraderingen vil være å bytte til en "friskere" pickup.
Her må jeg poengtere at jeg kun har hørt den gamle Elysen og det kan godt tenkes
at den nye MK. 2 allerede er en klar oppgradering. Derfor er jeg ikke 100% sikker på
hvor stor utbytte man ville ha av å bytte til en AT-95E.

mvh
Gunnar Brekke

S

Stereo_Mono

Gjest
Gunnar_Brekke skrev:
Sannsynligvis er den mest "ubrukelige" komponenten i rockenrollas oppsett pickupen
og den klart billigste oppgraderingen vil være å bytte til en "friskere" pickup.
Her må jeg poengtere at jeg kun har hørt den gamle Elysen og det kan godt tenkes
at den nye MK. 2 allerede er en klar oppgradering. Derfor er jeg ikke 100% sikker på
hvor stor utbytte man ville ha av å bytte til en AT-95E.
Kjenner begge etter flere år med de.
Gikk fra Elys til Elys 2 på en P3 2000 for endel år siden og den nye var helt klart en frisk pust i forhold til den gamle, men fortsatt har den hovedvekt på dynamikk og punchy mellombass. Den gamle låter mye mere innelukket og mørk i klangen. Der er f.eks storebror Exact 2 mye mye bedre pga dens bedre sliping om man først liker Rega klangen ;)

Har Elys 2 enda, men den har mange timer på seg, så er ikke i daglig bruk lenger.
Fikk en Ortofon 2M Blue i forrige uke, som ny reserve pickup, mens jeg venter på bestilt Clearaudio Maestro Wood og den er etter min hukommelse mere frisk i klangen en Elys 2, men mangler moro faktoren i mellombassen og dynamikken.
2M låter mere konsertiv Hi-Fi riktig imo. Men helt klart bedre oppløsning en Elys 2. Mulig det låter mere moderne?
Er dog usikker på om 2M Blue og Cambridge 640P er en god match. Kan muligens bli for lyst hvis anlegget heller mot det fra før. Dog vet jeg ut fra egne preferanser at Bias 2, Elys 2 og Exact 2 med 640P som RIAA fungerer strålende sammen og langt bedre en nevnte Tubebox + Rega

rocknrolla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.09.2009
Antall liker
22
Sted
Florø
Torget vurderinger
1
Gunnar_Brekke skrev:
Hmm.

Mye rare råd syntes jeg.

Her sitter rockenrolla med en femtenhundrekroners pickup vi ikke aner noe om
hvor lenge har spilt, og en firetusen (+) kroners RIAA (som tydligvis er helt ny)
og alle slenger seg på at her er det RIAAen det er noe galt med og denne må
byttes. Jeg er ikke så sikker på det.

Om RIAAen er helt ny så er det flere spørsmål jeg må stille før jeg går ut med
slike bombastiske råd som noen gjør her.

Er RIAAen i orden?
Det kan være feil i nye produkter (kanskje særlig rørprodukter). Etter min erfaring
er ProJect Tube Box 2 SE en utmerket RIAAforsterker, særlig om den benyttes
sammen med high output MC eller MM. Den kan i tillegg enkelt forbedres ytterligere
med tuberolling og bytte av koblingskondensatorer.

Er RIAAen riktig satt opp?
Sammen med Rega Elys 2 skal RIAAen settes til MM. Så kan man prøve seg frem
med eller uten Subsonicfilteret og forskjellige settinger på inngangskapasitans.
Pass på at alt dette stemmer!

Er pickupen i orden? Er nålefanen rett montert? Er nålefanen ubøyd? Er den justert
optimalt? Er stifttrykket riktig? Er antiskatingen riktig? Er pickupen slitt?
En mekanisk komponent som en pickup er langt mer sannsynlig å være kaputt enn
en elektronikkomponent som RIAAen. Er pickupen i tillegg slitt kan vi virkelig havne
i trøbbel.

Når man så har bekreftet at alt dette er i sin skjønneste orden, og man fortsatt
har en lyd lik den rockenrolla beskriver må man konkludere med at her er det snakk
om en mismatch mellom pickup og RIAA. Men hvorfor konkluderes det med at RIAAen
er problemet? Jeg ville prøvd en annen pickup hvis jeg hadde dette problemet!

Den billigste løsningen er å prøve en Audio Technica AT-95E til 450 kroner. Den har
en langt lysere og slankere klangkarakter enn Elysen og vil sannsynligvis matche
RIAAen bedre. Prøv gjerne en Ortofon 2M Blue (mulig litt basstung) som neste steg
opp. Eller hva med MC-pickuper som AT-OC-9 eller AT-33 EV som får så mye skryt
på sentralen?

Lykke til.
Gunnar Brekke
Hei

Og takk for mere input .

hele systemet ble kjøpt samtidig og er i så måte like mye brukt.

Det at det spilte så mye bedre med min fars gamle tandberg fikk meg jo til å ane at riaa kanskje ikke er noe for meg . Men det er klart dette er DET kjøpet jeg har gjort minst research rundt . Dvs p3 fant jeg ut nok var et godt kjøpt , men når det gjelder resten så hadde jeg ikke noen forutsetninger for akkurat å velge de annet en at jeg trengte de for å spille av vinylene ;) .

Den står i MM og jeg har prøvd med og uten subsonic filteret og div kapistans settinger.
Når det gjelder oppsett av pickup har jeg sjekket dette i henhold til manualen og jeg kan ikke se at den skulle være galt satt opp . Og også nåltrykket skal så vidt jeg ser være innenfor anbefalinger.
Ikke kan jeg se at nålen er bøyd eller skadet heller.
Og i så måte ville det vel kanskje være noe rart at den spiller fint på annen elektronikk.

Når det gjelder mismatch så er vel dette litt sånn smak og behag . Det høres ikke ille ut for all del, men det er langt i fra det jeg ønsker meg , og langt i fra den sounden jeg husker fra sist jeg hadde vinylrigg på slutten av 80tallet.

rocknrolla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.09.2009
Antall liker
22
Sted
Florø
Torget vurderinger
1
Jeg tok like godt å kjøpte den cambridge Riaaen da jeg uansett må ha en til anlegg nr 2 .

Vel Du verden for en forskjell. Nå åpnet det seg skikkelig opp og det er direkte lekkert i toppen , men jeg merker at jeg mistet en del i bunn. Tenk å ha hatt begge deler . Det hadde vært en sikker vinner.

Dypden til tube boxen og mellom og topp til cambridge.

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Antall liker
24.357
Sted
Bydelen for okser i Oslo
Torget vurderinger
10
rocknrolla skrev:
Jeg tok like godt å kjøpte den cambridge Riaaen da jeg uansett må ha en til anlegg nr 2 .

Vel Du verden for en forskjell. Nå åpnet det seg skikkelig opp og det er direkte lekkert i toppen , men jeg merker at jeg mistet en del i bunn. Tenk å ha hatt begge deler . Det hadde vært en sikker vinner.

Dypden til tube boxen og mellom og topp til cambridge.
Gratulerer med ny riaa. Glimrende til prisen! Har en selv som backup hvis hovedriaaen må på reperasjon.

OU812

ambiance

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2007
Antall liker
164
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
3
Testet et godt RIAA trinn nå nettopp, og det var veldig dynamisk. Ear 88PB ga meg hakeslepp over det lydspekteret som det pisket opp med. Ga nytt liv til vinylsamlingen min.

Edit: Ser jo nå det er snakk om en litt anerledes prisklasse...

A.

rocknrolla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.09.2009
Antall liker
22
Sted
Florø
Torget vurderinger
1
Takker, det var det jeg fant ut at til den prisen kunne jeg like godt prøve den. Men det begrenser seg hvor mange en kan kjøpe for å prøve , og så spørs det om det ikke er hensiktsmessig å gjøre noe med pickup i stede som nevnt lenger oppe i tråden.

Rett ut av boksen er ikke cambridge noe wow produkt, men totalt sett en forbedring for meg. Jeg skulle bare ønske den hadde dybden til tube boxen også. ;)

Noen som har prøvd electrocomapniet sin riaa?

rocknrolla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.09.2009
Antall liker
22
Sted
Florø
Torget vurderinger
1
ambiance skrev:
Edit: Ser jo nå det er snakk om en litt anerledes prisklasse...

A.
Jeg pleier å si at jeg er ikke så interesert i prisen på ting ,men verdien ;)

Topp Bunn