RIAA trinn. En undervurdert komponent? Hvilket liker du, og hvorfor?

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
17
Jeg har etter en del prøving og feiling opp gjennom tiden kommet frem til et stereo oppsett som jeg liker. RIAA trinnet som gir sitt preg på lyden i stor grad, finner jeg litt vanskelig å matche med resten..
Jeg har en forforsterker som ikke har tonekontroller og derfor må RIAA trinnet sitte.

Grunnen til at jeg starter denne tråden er at jeg har prøvd noen trinn, og ingen har så langt hatt det jeg ønsker.

For tiden står en Doxa 010 mm trinn i racket.
Dette trinnet har en god tilstedeværelse og bassen er meget fyldig og tilfredstillende.
Det som mangler med dette trinnet i mitt oppsett er oppløsning, og diskanten blir litt i bakgrunnen. Likevel kan lyden være, beroende på innspilling litt masete nettopp grunnet mangel på oppløsning..

Jeg prøvde for ikke lenge siden Musical Surrounding's Phonomena II, dette hadde mye av den samme kraftige bassen jeg setter pris på og var mye mere raffinert og oppløst langs hele linja egentlig. Saken er bare at selve lydbildet liksom kom litt i bakgrunnen..

For eksempel Alice in Chains unplugged, med MS trinnet sitter man langt bak i salen, men med Doxa trinnet, er musikerne nærmest i rommet jeg sitter i.

Jeg har tidligere og prøvd Jasmine mkII men opplevde dette også som litt avstumpet i toppen og maskert. Det skal sies at med den klasse A strømforsyning dette trinnet har, med dertil hørende oppvarmingstid, kan det være at jeg hørte og evaluerte samme kveld som jeg koblet dette opp. Det hadde kanskje vært bedre med et døgn i stikkontakta?

Jeg er på jakt etter en RIAA som gir platene mine det trøkket, fylden og nerven samt god oppløsning som jeg ønsker.

Jeg er veldig takknemlig for innspill og anbefalinger :)
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.952
Antall liker
3.705
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Musical Innovation MI14 riaa er en MEGET bra riaa som absolutt burde vurderes.

jeg har enda til gode å høre en riaa som er bedre til prisen.

den spiller så oppløst og naturlig, med stor lydbilde -musikerne spiller hjemme hos deg i rommet.

trøkk, fylde og nervet som du etterlyser er absolutt en kjennetegn til MI14.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,25107.msg1268068.html#msg1268068



der ligger en MC-versjon av den på brukten 8)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.384
Antall liker
20.787
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg kjører digital RIAA-korreksjon. Veldig fleksibelt om man har gamle plater med kurve som ikke er helt etter boka.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Valentino skrev:
Jeg kjører digital RIAA-korreksjon. Veldig fleksibelt om man har gamle plater med kurve som ikke er helt etter boka.
Og her ligger hunden begravet..: RIAA er ikke en 100% absolutt "hugget i stein" filterkurve, men en ANBEFALING...
+ de forskjellige plate-produsenter har forskjellig utstyr, og det er omtrent like stor forskjell på proff-utstyr som på vanlig
tiljengelige riaa.
Så egentlig burde det vært 2-3 kurve-justerings-muligheter på enhver riaa, i tillegg til load-justering ?

Arne K
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Folk får kjøpe seg equalizer om dei ikkje er heilt fornøgde med frekvensgongen....
Sjølv likar eg ARC SP 10 som riaatrinn. Og det i den grad at eg vil ha pickup som passar til. Då må vi ha MC med minst 0,4 mV ut.
Grunn: Mest dynamikken, men også det tredimensjonale og klangbalanse saman med dei platene eg er gladast i.
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.952
Antall liker
3.705
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
når du har funnet en pickup som matcher riaa-trinnet skjer det noe "magisk" ;)
 
V

vredensgnag

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Folk får kjøpe seg equalizer om dei ikkje er heilt fornøgde med frekvensgongen....
Et RIAA-trinn er jo en equalizer. Og om platen ikke følger RIAA . . .
Hva er rett kurve? Det kan jeg mene litt om når jeg har lyttet til en del flere innspillinger fra ulike selskap. Tenkte jeg skulle følge Slees anbefaling om innspillingstid på Revelation M innen jeg begynner å nærlytte. Men det er iørefallende forskjeller gjennom kurvene som ble anvendt dengang - i går lyttet jeg til originalutgivelsen av The King and I (1956), og når jeg brukte anbefalt kurve fikk spesielt Marni Nixons røst en rikere og mer overbevisende aura, i forhold til hvordan hun ble gjengitt i RIAA. RIAA ble helt feil. (Hun dubbet Kerr i filmens soundtrack).

http://en.wikipedia.org/wiki/Marni_Nixon
 

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
17
slartibartfast skrev:
når du har funnet en pickup som matcher riaa-trinnet skjer det noe "magisk" ;)
Men hvordan matche disse? Prøving og flaks?
 
R

rico

Gjest
vredensgnag skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Folk får kjøpe seg equalizer om dei ikkje er heilt fornøgde med frekvensgongen....
Et RIAA-trinn er jo en equalizer. Og om platen ikke følger RIAA . . .
Hva er rett kurve? Det kan jeg mene litt om når jeg har lyttet til en del flere innspillinger fra ulike selskap. Tenkte jeg skulle følge Slees anbefaling om innspillingstid på Revelation M innen jeg begynner å nærlytte. Men det er iørefallende forskjeller gjennom kurvene som ble anvendt dengang - i går lyttet jeg til originalutgivelsen av The King and I (1956), og når jeg brukte anbefalt kurve fikk spesielt Marni Nixons røst en rikere og mer overbevisende aura, i forhold til hvordan hun ble gjengitt i RIAA. RIAA ble helt feil. (Hun dubbet Kerr i filmens soundtrack).

http://en.wikipedia.org/wiki/Marni_Nixon
Dette er faktisk ganske viktig. Jeg synes det er bedre med en phono forsterker der det er faste kurver som f.eks. Columbia, EMI, Decca etc. i tillegg til RIAA som en mulighet for avspilling, med en equalizer så er det lett å justere seg ut på viddene. Jeg har muligheten til å skifte mellom kurvene mens jeg spiller og det er ganske interessant det som høres. Greia er den at det er ikke bare gamle innspillinger fra tidlig 50 tallet dette gjelder, jeg har også fått meg noen små overraskelser på plater som er gitt ut langt senere enn dette. Det er ganske påfallene forskjeller på noen plater og man hører det rimelig lett da det faller på plass, det er da man hører at RIAA blir feil. Kjenner ikke til den Slee saken men den har tabeller hvor man anbefaler type EQ basert på utgivelseselskap og år?

Så har man en anseelig mengde gamle plater så ville jeg absolutt vurdert en phonoforsterker med denne muligheten hvis jeg var ute etter en ny.

Dypdykket til vredensgnag for en tid tilbake er verdt å lese hvis man vil vite mer om saken...

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,21891.280.html
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.952
Antall liker
3.705
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
jo flere knapper til å stille på, jo flere muligheter du har å gjøre feil... ;)
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
Jeg bruker Dynavector P75 Mk. II sammen med Vpi Scout og Dynavector Karat 17d3 p.u. Kjøpte heile pakka pent brukt her på Bruktbørsen, og har ikke sett noen grunn til å prøve anna riaa. Jeg har vært i tenkeboksen om å kjøpe ny, men slått det fra meg. Lyden er bra nok som den er, så det får være til jeg eventuelt bytter p.u. - og at det eventuelt kommer inn f.eks. en Lyra eller Ortofon i stedet for DV.

For øvrig er det min erfaring at kablene til og fra riaa har stor betydning. Jeg bytta fra SILK til NO Frey phonokabel, og forskjellen var påtakelig. ALT ble bedre!! Så putta jeg inn en NO Frey signalkabel mellom riaa og forsterker, og lydbildet klarna ytterligere opp.

Vreden; er et riaa-trinn det samme som en equalizer?
 
S

Stereo_Mono

Gjest
En av de største oppgraderingene jeg har opplevd innen vinyl var når Rega IOS MC RIIA erstattet ASR Mini 2008 versjonen hjemme hos meg.

ASR er fin den, men IOS er på en helt annen nivå når det gjelder helt sort bakgrunn, dyp bass, mye større stereobildet og helt tyst som grava med øret inntil HT og volum godt skrudd opp. Et kupp til 20k imo. Eneste ulempen med IOS er at det er MC bare. Vel kanskje en fordel, siden Rega har lagt penga og utviklingen der :)
 
R

rico

Gjest
slartibartfast skrev:
jo flere knapper til å stille på, jo flere muligheter du har å gjøre feil... ;)
Det som er så greit med den jeg har, ingen knapper, bare faste EQ kurver (Decca, Columbia, RIAA) som man bruker på de platene det gjelder.
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.952
Antall liker
3.705
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
digiman skrev:
En av de største oppgraderingene jeg har opplevd innen vinyl var når Rega IOS MC RIIA erstattet ASR Mini 2008 versjonen hjemme hos meg.

ASR er fin den, men IOS er på en helt annen nivå når det gjelder helt sort bakgrunn, dyp bass, mye større stereobildet og helt tyst som grava med øret inntil HT og volum godt skrudd opp. Et kupp til 20k imo. Eneste ulempen med IOS er at det er MC bare. Vel kanskje en fordel, siden Rega har lagt penga og utviklingen der :)
samme opplevte jeg med ASR mini VS. MI riaa :)
 
R

rico

Gjest
Jeg linket denne over her grunnet dette med EQ kurver men det kan også være at du vil finne noen tips ang. RIAA der.
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,21891.0.html

Sånn generelt så synes jeg at en del folk bruker gode penger på drivverk og p/u men når en kommer til RIAA så kan man gjerne kjøpe noe billig. Bruk litt penger på en RIAA, det har du igjen for, den er som du spørr om av og til litt undervurdert.
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.807
Antall liker
26.393
Sted
Oslo/Grebbestad
slartibartfast skrev:
digiman skrev:
En av de største oppgraderingene jeg har opplevd innen vinyl var når Rega IOS MC RIIA erstattet ASR Mini 2008 versjonen hjemme hos meg.

ASR er fin den, men IOS er på en helt annen nivå når det gjelder helt sort bakgrunn, dyp bass, mye større stereobildet og helt tyst som grava med øret inntil HT og volum godt skrudd opp. Et kupp til 20k imo. Eneste ulempen med IOS er at det er MC bare. Vel kanskje en fordel, siden Rega har lagt penga og utviklingen der :)
samme opplevte jeg med ASR mini VS. MI riaa :)
ASR mini Basis exslusive har kvaliteter som mini basis def savner, haft mk1/2
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.952
Antall liker
3.705
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
rico skrev:
Sånn generelt så synes jeg at en del folk bruker gode penger på drivverk og p/u men når en kommer til RIAA så kan man gjerne kjøpe noe billig. Bruk litt penger på en RIAA, det har du igjen for, den er som du spørr om av og til litt undervurdert.
+1

du vil bli overrasket hvor mye du kan hente ut av PU'n din med en bra riaa :) den er som regel leddet som begrenser

gikk fra Brinkmann Fein til MI14 til Pass Labs XONO med samme PU (DV XX2 mkII) og ble omtrent like overrasket hver gang hvor mye mer den nye riaa klarte å hente ut av PU'n.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Ikke den enkleste forsterkerkomponenten, dette. Gain i bøtter og spann er ikke lett med tanke på støy.

NLE 22 er jævlig bra, forresten. Kanskje noen flere burde kjøpe sånne? Eventuelt kan interesserte sende meg en PM. Det er mulig å høre den i Oslo. Og ta gjerne med egen RIAA for sammenligning (balansert ut, evt. hybridkabler trengs i mitt anlegg).
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
rico skrev:
Sånn generelt så synes jeg at en del folk bruker gode penger på drivverk og p/u men når en kommer til RIAA så kan man gjerne kjøpe noe billig.
Nesten på linje men ikke helt. Min generelle oppfatning er som din at riaa, som første aktive elektronikkledd i kjeden, er meget viktig for hvordan signalet som sendes videre nedstrøms vil låte til sist. I et kildetransparent system som er sammensatt slik at man hører godt inn i kilden (dermed også inn i musikken) så er det ingen erstatning for å begynne med et så godt signal som mulig, så helt enig. Source first osv.

Også helt enig med deg dersom du mener at folk bruker relativt for mye på pu. Jeg har mange ganger skrevet om mine opplevelser med pu'er i alle prisklasser, og kan ikke annet enn å konkludere med at det slett ikke er noen automatikk i at dyre pu'er vil gi noe bedre resultat enn rimeligere. Blant de moderne iallefall. Og iallefall ikke noen automatikk i at dyrere pu er den beste plassering av lydkronene!
For meg synes det rimelig tydelig at svinedyre highend-pu'er er oftere grovt overpriset ift ytelse enn ikke. Det skal liksom være noe "magisk" ved det hele.
Det er bare det at det er ikke det. Magi er i denne sammenheng bare et annet ord for knowhow. Og knowhow omfatter idag også produksjonsdelen, ikke bare designet. Det handler om toleranser og presisjon. Og selv rimeligere pu'er fra moderne produsenter (som har utnyttet tilgjengelig moderne design- og produksjonsteknologi) er i mine ører oftest overlegen gårsdagens ultra-highend pu'er.

Det jeg er uenig i er dette med drivverk (og om kan kan inkludere arm i det). Der synes det som om mange velger litt for billige drivverk, og håper på å kunne kompensere med dyrere/bedre pu. Slik fungerer det ikke imo. Man kan aldri få noe lavere støygulv etc enn det drivverket tillater. Uansett hvor god pu eller riaa man har. Det er altfor mange som undervurderer drivverk imo. Og gode drivverk er fortsatt dyre å lage, selv om de blir stadig rimeligere.
Jeg har til gode å sitte med det inntrykk av at mange har for gode drivverk for sine pu'er, det er stort sett alltid omvendt. Eller iallefall synes det slik for meg. Jeg har sett grelle eksempler på folk som har mer påkostede pu'er enn hele resten av platespilleren tilsammen!
Om man så bare såvidt toucher innom tanken på hvordan ting må henge sammen i en platespillerkjede, så er jo dette i mitt syn helt merkelig at ellers pris- og ytelsesopptatte mennesker kaster penger i en slik helt feil retning.

Nuvel, det var bare en kort betraktning fra sidelinjen. Riktig god nyttårshelg ønskes dere alle!

PS; til trådstarters spørsmål; glemte jo nesten å bidra min skjerv til det du spør om; jeg bruker til daglig Naim Superline, grunnen til det er at det passer så bra i mitt system. Og så skader det ikke at det er den mest vellydende riaa jeg noengang har hørt. Ellers fins det idag en bråta gode riaa'er, så man kan vel velge og vrake. Som Kabeldragern sier så er det vel slik at om man har et "mix & match"-system, så er det vel nettopp lytting/prøving/feiling/treff/nestentreff etc man får belage seg  å drive med, inntil man blir fornøyd. Om det kan oppfattes som (nok) en oppfordring til systemtenking fra min side, så må det nok bero på tilfeldigheter og mistolkninger :)
 
R

rico

Gjest
Vidar P skrev:
rico skrev:
Sånn generelt så synes jeg at en del folk bruker gode penger på drivverk og p/u men når en kommer til RIAA så kan man gjerne kjøpe noe billig.

Det jeg er uenig i er dette med drivverk (og om kan kan inkludere arm i det). Der synes det som om mange velger litt for billige drivverk, og håper på å kunne kompensere med dyrere/bedre pu. Slik fungerer det ikke imo. Man kan aldri få noe lavere støygulv etc enn det drivverket tillater. Uansett hvor god pu eller riaa man har. Det er altfor mange som undervurderer drivverk imo. Og gode drivverk er fortsatt dyre å lage, selv om de blir stadig rimeligere.
Jeg har til gode å sitte med det inntrykk av at mange har for gode drivverk for sine pu'er, det er stort sett alltid omvendt. Eller iallefall synes det slik for meg. Jeg har sett grelle eksempler på folk som har mer påkostede pu'er enn hele resten av platespilleren tilsammen!
Om man så bare såvidt toucher innom tanken på hvordan ting må henge sammen i en platespillerkjede, så er jo dette i mitt syn helt merkelig at ellers pris- og ytelsesopptatte mennesker kaster penger i en slik helt feil retning.

Nuvel, det var bare en kort betraktning fra sidelinjen. Riktig god nyttårshelg ønskes dere alle!
Jeg mente at man kan bruke gode penger på drivverk og/eller p/u men at det kan virke som om det stort sett er RIAA`en som må "lide" når man tenker totalt analogbudsjett, men er enig i at det kan se ut som om noen tror at en dyr p/u ordner opp i det meste. Målet må jo være å få max ut av platespillersystemet og da er RIAA`en veldig viktig. Men det er selvfølgelig spiller og arm også, det er dette som er utgangspunktet og er det ikke bra allerede der så har man tapt.

Hvis du med det du skriver mener at man generelt bør bruke en større andel av budsjettet på spiller/arm og RIAA enn hva det kan virke som er vanlig så er jeg enig med deg. Man får veldig gode p/u`er for en relativt rimelig penge i disse dager, og hvis man heller bruker litt tid og penger på å finne en RIAA/pu combo som passer i sammen (dette er viktig..) så er man godt igang.

BTW, jeg har hørt ultradyre p/u`er som spiller utrolig bra under rette forutsetningene bare så det er sagt... :)

Du får ha en god nyttårshelg selv også.
 

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Innlegg
2.463
Antall liker
550
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Sjøl bruker eg Cary Ph302,passer det meste av plater godt.
Men passer aller best på gamle opptak(50-70talls),da blomstrer Caryen verkeleg.

Tar både mm og mc.

Ilag med Lenco l75 så er det et av kjøpene eg er mest fornøyd med av hifibokser.

Det er noko med klangen og atmosfæren i lyden frå riaatrinnet,som eg trur skyldes røyra, her er også røyr til likeretting i Caryen.

Mvh.
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.650
Antall liker
1.198
Ikke undervurdert av meg.
Bruker en ASR Basis Exclusive, og den lot meg lett høre hvor mye bedre en Ortofon A90 var sammenlignet med Jubilee'en som den avløste (et bytte tilbake til min forrige RIAA eliminerte langt på vei forbedringen i lyd med A90'en).
Min konklusjon blir altså at en god RIAA er en forutsetning for å kunne høre hvor god PU'en er.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
ch skrev:
Ikke undervurdert av meg.
Bruker en ASR Basis Exclusive, og den lot meg lett høre hvor mye bedre en Ortofon A90 var sammenlignet med Jubilee'en som den avløste (et bytte tilbake til min forrige RIAA eliminerte langt på vei forbedringen i lyd med A90'en).
Min konklusjon blir altså at en god RIAA er en forutsetning for å kunne høre hvor god PU'en er.
Byttet fra Cambridge til ASR Basis Exclusive 2010-utgaven. Et kvantesprang. I førstningen syntes jeg nesten lydbildet ble FOR nært, men den følelsen gikk fort over. Hvis du har råd, er dette en ekstremt god RIAA, og det til en vesentlig lavere pris enn de fonotrinnene den gjerne blir sammenliknet med. Jeg er egentlig glad for at den ikke gir noen muligheter til å justere i forhold til RIAA-kurven. Da ville jeg neppe gjort annet ......
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
10.994
Antall liker
8.165
Torget vurderinger
1
RIAA trinn er den forsterkerkomponenten det er størst forskjell på.
 
Topp Bunn