Riaa/pu

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Antall liker
676
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hva erviktigst en dyr pu og en billig riaa eller omvendt?er klar over at en dyr pu og et tilsvarende riaa trinn er og foretrekke,men hvis en skal velge.

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.855
Sted
Bærum
Hvis du putter signalet fra en billig pu inn i en multispiller med AD/DA konvertering og RIAA-eq, har jeg opplevd overraskende bra resultat.

Lars DK

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.07.2007
Antall liker
194
Sted
Danmark
Torget vurderinger
12
Hva erviktigst en dyr pu og en billig riaa eller omvendt?er klar over at en dyr pu og et tilsvarende riaa trinn er og foretrekke,men hvis en skal velge.
En god tommelfinger regel er; Riaa til cirka samme pris som pickup. Det er også det min egen erfaring efterhånden siger mig. Jeg har prøvet en hel del riaa'er (rør/trans.) og pickupper i flere prisklasser, op til ca. 30.000 kr.

Skulle jeg vælge, ville jeg gå for dyr riaa, så du kan trække alt ud af de pickupper du vælger at sætte til efterhånden som du får lyst og råd :)

Sist redigert:

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Antall liker
676
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
En god tommelfinger regel er; Riaa til cirka samme pris som pickup. Det er også det min egen erfaring efterhånden siger mig. Jeg har prøvet en hel del riaa'er (rør/trans.) og pickupper i flere prisklasser, op til ca. 30.000 kr.

Skulle jeg vælge, ville jeg gå for dyr riaa, så du kan trække alt ud af de pickupper du vælger at sætte til efterhånden som du får lyst og råd :)
Jeg tenker at ti tusen får være maks.

G

Gasolin

Gjest
Har lagt ut Electrocompaniet ECP-2 på torget om det skulle være av interesse.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.665
Torget vurderinger
1
PU er en slitedel som byttes (ev re-tippes) regelmessig. Phonoforsterker/RIAA trinn er ei mer varig investering.

Når det er sagt så finnes det noen relativt rimelige phonoforsterkere med utmerket ytelse som nærmer seg lytefri. God funksjonalitet (last justering, variabel forsterking, subsonisk filter, mono/stereo etc) og god ytelse i en phonoforsterker koster fort en del penger.

mvh
KJ

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
21.344
Sted
Oslo
Torget vurderinger
15
Ligger nå et par Whest Two ute til en rimelig penge...
Den kjenner jeg ikke noe til,er det noen som kan fortelle litt om den.
Kurant RIAA, som på bruktmarkedet som regel ligger på +/- 4K og det er den absolutt verd, sett opp mot andre brukt-alternativer i prisklassen.
Jeg "sammenliknet" den i sin tid med MiniBasis MKIII.
Spilleren var/er LP12 m/Cadenza Black, så vurderingene ble kun foretatt på MC-delen.

I grove trekk så vil jeg si at ASR´n er noe mørkere (generelt) med litt mer "kropp" i mellomtonen, men begge er på sommersiden av det jeg karakteriserer som nøytral. ASR´n kan oppleves som litt "bakpå", runder pent av i toppen og bør ikke kombineres med for mye annet "varmtklingende" i kjeden - om det ikke er akkurat det man ønsker da. Whest er tonalt litt lysere og "strammere" med litt mer tempo/driv.

I den nevnte kombinasjon ville valget falt på ASR´n, men jeg har endt opp med en Whest Two på min TD 2001 m/AT33EV og det er en kombinasjon som balanserer fint.

Sist redigert:

HSJ

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.01.2016
Antall liker
87
Sted
Ormåsen, Øvre Eiker
Torget vurderinger
5
Har ikke mye erfaring, men opplevde selv i en oppgraderingsprosess, å ha Ortofon Quintet Red-pickup (3000,-) kobla på en Audio Research PH6 (42000,-) ... Det låt helt gudsjammerlig jævlig, og alt som var grovt ble forsterka deretter. Resten av drivverket og rommet det stod i hadde sikkert sin innvirkning også, men det hele endte i hvert fall med at jeg kvitta meg med hele spilleren og gikk uten i nesten et halvt år til jeg fikk råd til å kjøpe ny spiller/ arm/ pickup.

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Antall liker
676
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Lurer på om jeg skal gå for en ren mm riaa,men den må ha gain over40 db.

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Antall liker
2.187
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
Graham Reflex med elevator har jeg eid en stund arvtager Audion MM phono stage ( ecc88 ) rørbasert er et funn uten like spillet knall bra med ecc88 Amperex ( kommende ikon ? )

mediakjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.11.2010
Antall liker
676
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Er det noen som kjenner til Ifi phono 2,ser den får en del gode tester og den har gain nok og gode justeringsmuligheter.

Topp Bunn