Riaa overkill

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Antall liker
26
Torget vurderinger
1
Var egentlig på jakt etter integrert forsterker av god kvalitet, med RIAA og DAC, men ente opp med å kjøpe en brukt Modwright PH150 riaa. Den er produsert i 2015, og rørene som sitter i er 2x Sovtek 6C45s og 2x Electro Harmonix 6922s, som sannsynligvis er original rørene.

Noen som har noen synspunkter om det har noe for seg å bytte rørene til noen andre rør, eller er det like greit å bruke rørene som sitter i til de ikke vil lengre?

Pickup er AUDIO-TECHNICA AT33EV så her er det mulig at Riaa er litt overkill, og at Pickup bør byttes til noe annet…??

Mvh. Tom-Erik

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
208
Torget vurderinger
1
6C45 rørene er så vidt jeg vet laget bare av Russerne, så disse er det bare å skaffe nye i reserve.
6922 finnes fra mange produsenter. Også NOS ( Gamle rør fra lager ). Prisen varierer...VH. Bernt.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.265
Torget vurderinger
1
Pickup er AUDIO-TECHNICA AT33EV så her er det mulig at Riaa er litt overkill, og at Pickup bør byttes til noe annet…??
På ingen måte overkill. Bruker sjøl Audio Research PH-5 RIAA på samme pick-up. Pickupen er super. Bedre enn begge Lyra pickupene jeg hadde før til mangedobbelte av prisen til AT....

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.307
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
AT33 er underpriset, eller det er pussig at OC9X-serien er priset likt AT33-serien.
Dersom/når AT kommer med en oppdatert AT33-serie kommer den sikkert til å bli priset mellom OC9X- og ART9X-seriene.

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Antall liker
26
Torget vurderinger
1
Det andre Riaa jeg har, MI14, var jo på slått hele tiden og klar for å spille musikk til en hver tid. Modwright Riaa er slått av, for å spare på rørene, og her må jeg slå på når der skal høres musikk på vinyl. Kan fort gå 1 til 2 timer før jeg syntes det lyder som det skal.

Har dere Rør Riaa stående på til enhver tid, eller må der planlegges og huskes og tenne for Riaa når der skal spilles vinyl?

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
15.800
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Hos meg må rørpre og riaa få gjennomvarme rør og trafoer (viktigst) før godlyden er 100% på plass. Men det låter bra fra start av. Jeg slår de på når jeg skal høre musikk, men slår de ikke av om det blir en times pause i spilling fx, smårør av kvalitet varer tross alt lenge.

Hønndjevelen

Æresmedlem
Ble medlem
12.04.2010
Antall liker
12.589
Sted
Oslo
Og skulle jeg falle på å sovne til musikken, så er det ikke timene på røra som bekymrer meg, mere at pickupen har snurra i timesvis på inner rilla

juster

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.11.2003
Antall liker
26
Torget vurderinger
1
Hos meg er forskjellen ila den første timen forholdsvis stor over hele registeret

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.409
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
AT33 er underpriset, eller det er pussig at OC9X-serien er priset likt AT33-serien.
Dersom/når AT kommer med en oppdatert AT33-serie kommer den sikkert til å bli priset mellom OC9X- og ART9X-seriene.
Dersom det er slik, hvorfor valgte da Thorens å basere TAS-modellene sine på AT sin OC9X-serie og ikke AT33-serien? Kan det ha vært utelukkende pga. høyere compliance?

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.307
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg tror svaret er enklere tooling. OC9X kommer ferdig innkapslet og det ytre huset festes med én skrue.
AT33 er mer kompleks/gammeldags. Det kreves flere deler for å få den til å se annerledes ut.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.569
Torget vurderinger
2
Jeg har både AT-33PTGII og AT-OC9ML/II. Om noen gir meg en OC9MLX ;)kan jeg måle den også..

Slik måler jeg frekvensgangen ( kun venstre kanal for sammenligning). De er ikke vesentlig forskjellig men PTG er litt mindre påtrengende evt mer laid-back i toppen, det ser man også av kurvene..
For min alder 60+ syns jeg OC9MLii er en bedre pickup, OC9 har også bedre kanalbalanse og sporing enn PTG eksemplaret jeg har. men den nye OC9 serien har dårligere spec enn den gamle MLii jeg har
1715525724468.png

Men ASR har målt den nye OC9 og den er langt bedre enn spec.. skulle jeg kjøpt noe i dag hadde et blitt den under, man får knapt noe bedre enn dette, uansett pris ,
1715526186776.png

OBS hevingen i bassen under 40hz er arm avhengig-

til poenget: Med AT MC pickup er det ikke overkill å ha en god RIAA--

Sist redigert:
Topp Bunn