RIAA - mitt svakeste ledd?

Morten S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.09.2015
Innlegg
271
Antall liker
399
I jakten på lydmessig- og økonomisk balanse, godt kjøp og utfyllt potensiale på eksisterende produkter, ser jeg etter et eventuelt nytt RIAA.
Grunnet en frekk restskatt må innkjøpet vente på seg noe, men tiden er kommet for å teste ut produkter. Produktene må ha mulighet for eventult bytte til MC.

Dagens oppsett:
Nagaoka MP-200 MM
Rega RP6
ProJect Phono Box DS
NAD C372
Buchardt S-200

Jeg har sett ut noe produkter som jeg ønsker lydmessig test på:
Rega Aria
Musical Fidelity MX-VYNL
ASR Mini Basis MK-V

Spørsmålet til forumet: Er noen av disse produktene "overkill" og finnes det andre gode produkter jeg bør teste med dem?
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
260
Torget vurderinger
1
I jakten på lydmessig- og økonomisk balanse, godt kjøp og utfyllt potensiale på eksisterende produkter, ser jeg etter et eventuelt nytt RIAA.
Grunnet en frekk restskatt må innkjøpet vente på seg noe, men tiden er kommet for å teste ut produkter. Produktene må ha mulighet for eventult bytte til MC.
Kanskje vi bør kjøpa oss gule vestar, gå ut i gatene og forlanga momsfrital på RIAA-forsterkarar?
 

Morten S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.09.2015
Innlegg
271
Antall liker
399
I jakten på lydmessig- og økonomisk balanse, godt kjøp og utfyllt potensiale på eksisterende produkter, ser jeg etter et eventuelt nytt RIAA.
Grunnet en frekk restskatt må innkjøpet vente på seg noe, men tiden er kommet for å teste ut produkter. Produktene må ha mulighet for eventult bytte til MC.
Kanskje vi bør kjøpa oss gule vestar, gå ut i gatene og forlanga momsfrital på RIAA-forsterkarar?
Hver lørdag i hovedstaden. Jeg er med!
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
260
Torget vurderinger
1
I jakten på lydmessig- og økonomisk balanse, godt kjøp og utfyllt potensiale på eksisterende produkter, ser jeg etter et eventuelt nytt RIAA.
Grunnet en frekk restskatt må innkjøpet vente på seg noe, men tiden er kommet for å teste ut produkter. Produktene må ha mulighet for eventult bytte til MC.
Kanskje vi bør kjøpa oss gule vestar, gå ut i gatene og forlanga momsfrital på RIAA-forsterkarar?
Hver lørdag i hovedstaden. Jeg er med!
Den største utfordringa kan verta å forklara ho Erna drottsete og ho Siv pengebingevoktar kva ein RIAA-forsterkar er for noko.
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Morten S.

Vær ikke bange for afprøve pre fra 80érne. (dengang kunne et hvilke som helst firma bygge RIAA. Dengang var ingeniørerne født og opvokset med vinyl:)).
 

MFA

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2007
Innlegg
630
Antall liker
1.902
Torget vurderinger
1
Heisann

Vil anbefale å lese litt på analogplanet.com. Michael Fremer har testet en del riaa i prisklassen 10k. Alle er OK men han har forklart ganske greit hva som er styrken til de forskjellige. Kjøpte ny Aria for ett år siden basert på denne artikkelen samt mine egne erfaringer. Aria var ikke nødvendigvis noen testvinner men var den som fylt mine behov og ønsker best. I mitt tilfelle litt mer tyngde og heft i lyden. Bruker den både som mm og mc med en rekke forskjellige pickuper. Godt fornøyd.

Andre riaa som jeg syntes er spennende er project sin rs box og Lehmanns audio black box se

Lykke til

Mvh Atle
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Det finnes ett hav av bra riia, og hvilke som er bra/best for deg bestemmes av hvilket utstyr du har, da spesielt med hensyn til mc pickup og hvilke kriterier man legger til grunn. Men velger du for eksempel en av de du nevner har du en meget bra riia. De er ikke overkill i forhold til det potensiale du kommer til å få ved bytte til en bra mc pickup.
 

Morten S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.09.2015
Innlegg
271
Antall liker
399
Det finnes ett hav av bra riia, og hvilke som er bra/best for deg bestemmes av hvilket utstyr du har, da spesielt med hensyn til mc pickup og hvilke kriterier man legger til grunn. Men velger du for eksempel en av de du nevner har du en meget bra riia. De er ikke overkill i forhold til det potensiale du kommer til å få ved bytte til en bra mc pickup.
Takk for svar forsell. Siden jeg ikke har MC i dag, men en god MM. Mener du fortsatt de ikke er "overkill"?
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
I den prisklassen foreslår jeg at du sjekker ut norske Aura. Den kan lånes for prøving hjemme. Test kan også leses i bloggen til hifiskribenten Håkon Rognlien.
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
260
Torget vurderinger
1
I den prisklassen foreslår jeg at du sjekker ut norske Aura. Den kan lånes for prøving hjemme. Test kan også leses i bloggen til hifiskribenten Håkon Rognlien.
Det fyrste eg ville sjå etter var om det er balanserte inn- og utgangar på forsterkaren. Om det ikkje er det ville eg ikkje kjøpa han. Pro-Ject, til dømes, har ein som heiter Phono Box RS, med balanserte inn- og utgangar. Men det finst fleire. Om du har ein forforsterkar med balanserte inngangar kan du ha mange meter med kabel utan fare for interferens. Balanserte inngangar på RIAA-forsterkaren er òg ein føremon, spesielt om du nyttar ein pickup med bevegeleg spole, som genererer svake spenningar.
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
592
Det finnes ett hav av bra riia, og hvilke som er bra/best for deg bestemmes av hvilket utstyr du har, da spesielt med hensyn til mc pickup og hvilke kriterier man legger til grunn. Men velger du for eksempel en av de du nevner har du en meget bra riia. De er ikke overkill i forhold til det potensiale du kommer til å få ved bytte til en bra mc pickup.
Takk for svar forsell. Siden jeg ikke har MC i dag, men en god MM. Mener du fortsatt de ikke er "overkill"?
Da blir det vell litt todelt siden det er mc pickup som stiller større krav til riia og dens innstilings muligheter, og ikke minst att man kan hente ut mer informasjon av musikken ved bruk av bra mc pickup, slik att det ikke nødvendigvis er best anvendte penger på ditt anlegg hvis du ikke siden har tenkt å bytte pickup, og når jeg ser på utstyret du benytter i dag var vell egentlig min første tanke att ny forsterker vill gjøre mer for lyden hos deg enn ett nytt riia med din nåværende pickup. Såfremt du ikke er strålende fornøyd med lyden du har i dag da:)
 

knarfar

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2014
Innlegg
2.440
Antall liker
2.320
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Å ikke vurdere Puffin når man vurderer ny riia mener jeg er en feil. Bedre riia skal man rett og slett lete lenge etter.

-BB-
Enig. Får ikke gått feil med Puffin. Spiller flott MM/MC, fleksibel og tweakbar. Savner ikke mine andre riaa's etter denne kom i hus. Fikser "alt".
 
Topp Bunn