RIAA med innebygget DAC

HiFIAsyl

Medlem
Ble medlem
19.07.2018
Antall liker
0
Sted
Drammen
Hei

Jeg har kjøpt en Thorens TD125 og har et par Fluid Audio FX8, har et meget begrenset tilgang med innganger. Har Balansert XLR og Phono pluss en ubalansert coaxial. Mitt spørsmål er, hva vil gi best signal på hvilken inngang. Og forslag på RIAA med innebygget DAC i klassen 15-20.000

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Antall liker
1.351
LP plater er analoge, så du er gjerne på jakt etter en RIAA med ADC?

HiFIAsyl

Medlem
Ble medlem
19.07.2018
Antall liker
0
Sted
Drammen
LP plater er analoge, så du er gjerne på jakt etter en RIAA med ADC?
Jeg har et problem med at mitt lydkort på pcen avgir en del statisk skurring, men de leverer høy bitrate. Så har jeg testet med DAC og den fjerner den støyen. Så da kan jeg like så godt kjøpe ett RIA trinn med DAC med inngang med både phono og for rca eller optisk.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det finnes sannsynligvis forforsterkere og integrerte forsterkere med både RIAA-trinn og DAC, og RIAA-trinn med AD-converter, men et "RIAA-trinn med DAC" ser jeg ikke helt hvorfor skulle eksistere. Legg til en volumkontroll, så har du brått en forforsterker. Kanskje det egentlig er det du er ute etter?

Eller ser du egentlig etter et riaa-trinn med ADC og digitalutgang, så du kan plugge platespilleren i en digitalinngang på forsterkeren din? Det er nok enklere å finne.

Best lyd? Tja. Det enkleste og ryddigste er vel å plugge riaa-trinnet analogt til RCA-inngangene på forsterkeren (i ditt tilfelle de aktive høyttalerne) din og bruke de digitale inngangene til i utgangspunktet digitale kilder?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Fluid Audio FX8 ser forøvrig ut til å kun ha analoge innganger. Balanserte, enten med XLR eller monojack, og ubalansert med RCA. Ingen inngangsvelger som jeg lan se, så hvis du skal ha flere enn en kilde tilkoblet, trenger du sannsynligvis en inngangsvelger/forforsterker i mellom likevel.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Skjønner ikke helt sammenhengen, men den NAD-en er en forforsterker med både innebygget riaa-trinn og da-converter.

HiFIAsyl

Medlem
Ble medlem
19.07.2018
Antall liker
0
Sted
Drammen
Som jeg sa i første post er jeg på utkikk etter et kraftig RIAA trinn med innebygget DAC, de to første som svarte var helt spot on, tenker nok at Stratos Eller Mytec Brooklyn er midt i blinken.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
OK, da, men de produktene de anbefaler er heller forforsterkere/dac-er med innebygget riaa-trinn. ...men nå diskuterer vi jo bare semantikk.

HiFIAsyl

Medlem
Ble medlem
19.07.2018
Antall liker
0
Sted
Drammen
Yes! Men signalet på balansert phono og xlr er det samme? Eller er det et must å bruke 30 lapper på forforsterker/dac/riaa trinn med xlr? Av en grunn koster de med XLR 2X mer

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Samme signal, ja, men balansert overføring kan være litt mindre påvirkelig for innstrålt støy, f.eks, over lengre strekk. Svaret er nei. Ikke noe must.

Topp Bunn