RIAA Forforsterker Camebridge/Pro-Ject

2mmelit1

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.11.2009
Antall liker
0
Tenkte litt på å handle meg en platespiller!
Aldri vært borte i vinyl før, så blir jo noe billig nå i førsteomgang!

platespillern jeg har tenkt å kjøpe er av typen Pro-Ject RPM 1 :
http://project-audio.com/main.php?prod=rpm1&cat=turntables&lang=en

hvem av RIAA trinna tror folket funker best!? har camebridge DAC å syntes denne er knakendes god, å ser bra ut! camebridgen er også billiger!

de jeg tenkte på er de her to:
http://www.hifiklubben.no/produkter...r/cambridge_540p_riaa_forforsterker_soelv.htm

http://www.project-audio.com/main.php?prod=phonobox&cat=boxes&lang=en
både mm og mc på denne da, hva er forskjellen på en mm og en mc? egentlig?

noen andre forslag på noen som kan være bra? til en ok penge! =)

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
2mmelit1 skrev:
Aldri vært borte i vinyl før, så blir jo noe billig nå i førsteomgang!

platespillern jeg har tenkt å kjøpe er av typen Pro-Ject RPM 1 :
http://project-audio.com/main.php?prod=rpm1&cat=turntables&lang=en

hvem av RIAA trinna tror folket funker best!? har camebridge DAC å syntes denne er knakendes god, å ser bra ut! camebridgen er også billiger!
Pro-Ject RPM 1 fikk god omtale av Gunnar Brekke i nr 34 av bladet Fidelity, og i nr 1 av bladet finner du hans Vinyl-ABC som forklarer en del ting man normalt lurer på når man er ny i vinyl-verden. Disse utgivelsene kan du laste ned gratis i pdf format her: http://www.audiofidelity.no/nedlastbare_utgivelser.htm (du kan laste ned alle tidligere utgaver av bladet eldre enn ett år der, for nyere utgivelser ligger det kun innholdsfortegnelser der ). Har ikke erfaring med RPM 1 selv, så jeg skal ikke si mer enn det.

Cambridge Riaaen har jeg heller ikke erfaring med, men har nå lest litt her på forumet da, og får inntrykk av at mange mener den er den beste i prisklassen - eller iallfal blant de beste. Et annet alternativ jeg ser mange er fornløyd med, om du skal ha en mc pickup av merket Dynavector, er den riaaen Dynavector tilbyr i budsjett-klassen.

Har du tenkt å gå for en MM pickup (når du har fått svar på hva forskjellen er), så sjekk først om har phono-inngang på forsterkeren din. Noen har det, men slike riaa trinn er ikke alltid av like god kvalitet - og/eller er som regel også mer utsatt for støy fra øvrig elektronikk enn en ekstern riaa normalt vil være. Men noen duger så det rekker. Kanskje forhandler isåfall lar deg låne med hjem en ekstern riaa så du kan prøve den som er integrert i forsterkeren opp mot en ekstern en før du kjøper ekstern? Regner med andre her vil fylle på med vurderinger/råd, og korrigere meg om jeg tar feil :)

Ellers et tips: Skriv RPM1 i søkefeltet her på sentralen for søk i tidligere tråder som omhandler spilleren.
Ditto for CAMBRIDGE RIAA Eventuelt RPM1 and CAMBRIDGE for å få opp tråder der de to diskuteres samtidig.

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Har selv den komboen. Bruker Ortofon 2M-Red pickup. Låter bra!

Et minus er at av / på sitter på motoren og den flytter seg lett. Men ikke verre enn at den kan klistres til bordet med Blu-Tack.

Cambridge RIIA'en er solid, har MM / MC som nevnt (kan hende du putter på en MC pickup senere) og et Low-Cut filter. God som gull. Årets budsjettprodukt i Tone.

2mmelit1

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.11.2009
Antall liker
0
Brasse skrev:
Har selv den komboen. Bruker Ortofon 2M-Red pickup. Låter bra!

Et minus er at av / på sitter på motoren og den flytter seg lett. Men ikke verre enn at den kan klistres til bordet med Blu-Tack.

Cambridge RIIA'en er solid, har MM / MC som nevnt (kan hende du putter på en MC pickup senere) og et Low-Cut filter. God som gull. Årets budsjettprodukt i Tone.
Men det står jo at den spillern har mm input når man ser på specen, vill det bare bety at det er en mm pickup som følger med!?

gleder meg veldig til å prøve ut dette! leste akkurat artikelen i fidelity som nevnt over her! =)

så virker jo som en solid spiller til en billig penge, å som ikke minst ser strålendes ut!

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Antall liker
85
2mmelit1 skrev:
Men det står jo at den spillern har mm input når man ser på specen, vill det bare bety at det er en mm pickup som følger med!?
http://project-audio.com/main.php?tech=rpm1&cat=turntables&lang=en står det:

Fitted cartridge Ortofon OM 3E cartridge
Amplifier connection MM-input

Altså at spilleren kommer med en Ortofon MM type pickup (som krever at man har en MM-input inngang på forsterken, dvs forsterker med intern riaa, ELLER at man har en ekstern riaa som man kobler til line-in eller aux på forsterker hvorpå platespiller kobles til riaa) Hør med norsk forhandler du om det er mulig å kjøpe spilleren uten pickup/med annen pickup. Se også om Brekke sier noe om dette og anbefalt pickup i nevnte artikkel. PU til den spilleren tør ikke jeg anbefale, ingen erfaring. Mener det er spurt om anbefalt pu til samme spilleren før her på hfs, så prøv et søk (og/eller vent litt - andre svarer kanskje her når de kommer fra jobb/i kveld)

2mmelit1

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.11.2009
Antall liker
0
zimon skrev:
2mmelit1 skrev:
http://project-audio.com/main.php?tech=rpm1&cat=turntables&lang=en står det:

Fitted cartridge Ortofon OM 3E cartridge
Amplifier connection MM-input

Altså at spilleren kommer med en Ortofon MM type pickup (som krever at man har en MM-input inngang på forsterken, dvs forsterker med intern riaa, ELLER at man har en ekstern riaa som man kobler til line-in eller aux på forsterker hvorpå platespiller kobles til riaa) Hør med norsk forhandler du om det er mulig å kjøpe spilleren uten pickup/med annen pickup. Se også om Brekke sier noe om dette og anbefalt pickup i nevnte artikkel. PU til den spilleren tør ikke jeg anbefale, ingen erfaring. Mener det er spurt om anbefalt pu til samme spilleren før her på hfs, så prøv et søk (og/eller vent litt - andre svarer kanskje her når de kommer fra jobb/i kveld)
Kan jo sjekke om man får kjøpt uten pickup, ser HF selger mange type pickuper, så noen av disse vill jo være lette å få tak i for meg som bor i kongsberg =)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hvis du ikke har kjøpt spilleren enda vil jeg anbefale at du velger en 1.3 Genie-utgave med 2M Red som er knallgod. 2M Red er standard på de som leveres nå, men det er fortsatt en del eldre utgaver i salg.

Jeg ville neppe brydd meg så mye om MC-inngang på RIAA'en. Typisk er MC'er stive i opphenget, slik at de stiller store krav til armen. Det er tross alt en ganske rimelig spiller, så jeg ville heller snust på en 2M black eller tilsvarende priset MM når oppgraderingslysten melder seg.

Ellers er det bare å si at både Pro-Ject og Cambridge lager produkter med solid rykte. Prøv å høre begge på din spiller før du bestemmer deg. Jeg tror du ligger an til å bli veldig glad i vinyl uansett.

OBS! Jeg er som nevnt i signaturen deltidsansatt på Big Dipper. Prøver å være nøytral i forhod til våre merker, men det er greit å ha sagt det uansett.

MVH

2mmelit1

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.11.2009
Antall liker
0
Zomby_Woof skrev:
Hvis du ikke har kjøpt spilleren enda vil jeg anbefale at du velger en 1.3 Genie-utgave med 2M Red som er knallgod. 2M Red er standard på de som leveres nå, men det er fortsatt en del eldre utgaver i salg.

Jeg ville neppe brydd meg så mye om MC-inngang på RIAA'en. Typisk er MC'er stive i opphenget, slik at de stiller store krav til armen. Det er tross alt en ganske rimelig spiller, så jeg ville heller snust på en 2M black eller tilsvarende priset MM når oppgraderingslysten melder seg.

Ellers er det bare å si at både Pro-Ject og Cambridge lager produkter med solid rykte. Prøv å høre begge på din spiller før du bestemmer deg. Jeg tror du ligger an til å bli veldig glad i vinyl uansett.

OBS! Jeg er som nevnt i signaturen deltidsansatt på Big Dipper. Prøver å være nøytral i forhod til våre merker, men det er greit å ha sagt det uansett.

MVH
Bare litt FIY så koster det omtrent like mye im jeg kjøper med den billige pickupen å handler en annen senere! ;)

ca 2500 med om 3e og ca 3200 med m2 red, m2 red koster hos HFK 800 ;) så man kan jo prøve seg frem! hehe, å skal man oppgradere, så kan man jo legge enda litt til i det å handle en dyrer pickup! :p

kan jo hende det her blir et kort kapitel for min del uansett!! men føler veldig for å prøve det! :D

Z

Zomby_Woof

Gjest
Godt poeng, 2mmelit1.

Pass bare på at du sammenligner like spillere også. Det har vært flere oppgraderinger på selve spilleren. På den siste er headshellet laget ved å 'klemme sammen armrøret til en plate' som pickupen skrus fast i. Den første utgaven hadde påmontert et headshell av plast. Jeg tror det finnes en mellommodell med nyeste type headshell, men uten antiskatelodd, som bare den siste har. I tillegg er motorhuset på de nyeste modellene runde og har bryteren på toppen. Den første utgaven har et motorhus som er, hva skal jeg si, 'halvsirkelformet' og bryteren montert på siden.

Jeg skal ikke mene noe om vesentlige lydforskjeller på selve spillerne, men bryteren på siden av et såpass lett motorhus er rett og slett en dårlig idé. Det er lett for at motorhuset flytter seg hver gang du slår motoren av og på. Jeg mener denne praktiske oppgraderingen er verd noen kroner i seg selv. Dessuten er det penere å se på.

MVH

Topp Bunn