riaa eller ikke?

Meridian

Medlem
Ble medlem
17.09.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Hei!

Jeg har et problem når jeg skal spille vinyl på forsterkeren min. Forsterkeren er en integrert Pioneer med phono inngang. Problemet mitt er at lyden er lav v/spilling av vinyl. Kan det være en ide å koble til en riaa (selv om dette skal være innebygget i Pioneeren), eller kan forsterkeren ta skade av det?

mvh
Pål

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
32.429
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er vel heller at de andre kildene er veldig høye.

Ikke koble til en ekstra RIAA foran phonoinngangen. Det vil låte helt koko, men er neppe skadelig for forsterkeren. Basselementene derimot!

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
304
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hvilken pickup har du da? Det er vel ikke en lav output på en high output inngang vel?

Hvis det er gain som er problemet, så kan en ekstern riaa med høyere gain brukes mot en linjeinngang i forsterkeren (dyrt), eller du kan bytte pu til en med høyere output (dyrt). Eller bare rett og slett leve med det, spille plater og være glad (gratis).

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
608
Torget vurderinger
3
Pioneer`n din har vel kun MM inn,hvis det ikkje befinner seg en velger for MM og MC da.Hvilken PU har du? Er vel en MC med lavt utsignal hvis du må langt opp med volumkontrollen ved bytte av signalkilde.Du nevner ikke hvilken forsterker eller PU du har,det hadde gjort det enklere å komme med anbefalinger.Hvis tilfelle er at du har lowoutput-MC og kun MM-inngang kan du bruke stepup(trafo) Se her http://www.xindak.com/en-us/product_detail_info.asp?id=400 eller hvis du kan mekke selv http://www.lundahl.se/catframe.html Bruker selv sistnevnte dvs LL1681 koblet som 26X forsterkning som blir ca 28dB(har hatt den koblet med 13X som blir ca 22dB). Eller du kan kjøpe ekstern RIIA,men koble ikke den på phonoinngangene,bruk en av de andre inngangene! Eller kjøp PU med mer utsignal!

mvh Filip

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Det er vel heller at de andre kildene er veldig høye.

Ikke koble til en ekstra RIAA foran phonoinngangen. Det vil låte helt koko, men er neppe skadelig for forsterkeren. Basselementene derimot!
Val er nok den som er nærmest sannheten her. Hadde lyden vært veldig lav kunne det vært MC, men da hadde lyden vært veldig lav. Jeg tror nok heller Meridian reagerer på at det er laver lyd på grammofonen enn cd, noe som er helt naturlig. Alle linjesignaler jeg har hatt inn i mine forsterkere har vært høyere enn phono, og det er helt normalt. Hvis ikke det er unaturlig lavt ville jeg gjort noe med det.

Men en ekstern RIAA vil gi bedre lyd enn den innebygde, og som Val skriver skal den ikke kobles til phono-inngangen. Den skal kobles til aux/cd/tuner/tape eller annen linjeinngang. Hvis ikke får du RIAAx2, og bassene vil gå helt amok i og med at RIAA er en eq i tillegg til forsterking. Jeg ville ikke engang tenkt på å bruke det innebygde MC-trinnet. Jeg har aldri hørt et slik som låter bra på noen vanlig forsterker av typen Pioneer, Denon etc. Da trengs en MC-trafo eksternt. Den skal kobles til phono i motsetning til en RIAA.

Meridian

Medlem
Ble medlem
17.09.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
2
Hehe, gammel tråd dette her som jeg aldri rakk å svare på. Forsterkeren er en Pioneer VSX LX 70 og spilleren er en Lenco L75 med DIY plint og RB 300 arm. Husker ikke hva stiften heter i farten. Har vel egentlig slått meg til ro med at lav lyd er greit. Vinyl er koslig og da spiller det ingen rolle om jeg må skru høyere enn f.eks cd. Lyden er lav, men ikke lavlav. Har hørt om flere som har samme "problemet". Problemet mitt er vel at anlegget er endel hummer og kanari med en salig blanding av digitalt og analogt om hverandre. Men etter at jeg fikk barn er jeg egentlig glad jeg bare får tid til å spille litt småhøyt avogtil etter at barn er i seng. Skal nok prioritere lyd en gang i fremtiden, det er jo sabla gøy! :) Ha en audiofil kveld

Topp Bunn