Riaa-anbefaling?

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Innlegg
291
Antall liker
12
Dere som har prøvet ut endel riaa-trinn og dermed har erfaring med denslags: Har dere noen fornuftige tips å komme med om hva jeg bør satse på?
Har nå "bare" en Rega Planar2 m/Benz mc-pickup, men er i utgangspunktet interessert i riaa-trinn som også fungerer bra sammen med bedre utstyr også.
Oppgradering av spiller kan komme i nær fremtid! ;)

Altså, har dere noen gode kandidater i prisklassen under 5000,- (ny)?

(Bruker i dag Vincent-riaa, nypris kr. 1000,-)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hva med å sjekke ut "Årets Riaa 2005" i HifiWorld, Naim Stageline? Burde være mulig å kjøpe med minste psu (i-Supply) for under 4k hos Lyric..
Gir oppgraderingsmuligheter for fremtiden, mht oppgraderte psu'er.

EC-riaa'en er også god, men litt dyr ny kanskje? Kostet 3k ny for noen år siden, da jeg kjøpte en.

Brukt Linn Linto eller Audiolab 8000PPA er forrykende, men svinedyre ny. Sikkert mye annet bra, som jeg ikke kjenner til også  :D

Mvh Vidar P
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Jeg spiller på en Primare R 20, koster 5000kr hos hificenter kjeden.
Flott riaa sammen med P3, RB 300 og Ortofon MC3.
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
NLE 17, Gunnar Brekkes mangeårige referanse. Skulle vel ligge i prissjiktet rundt 5k i dag, men er ikke sikker. En tlf til NLE i Danmark vil gi deg eksakt pris. Har selv brukt denne riaa'en i flere år, og er vanvittig fornøyd. Et mer fleksibelt riaa trinn skal du lete lenge etter! Kan optimaliseres til alle pick uper der ute.
 

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Innlegg
1.343
Antall liker
0
VidarP: kostet EC-riaa 3k for noen år siden? Koster den ikke 7 nå? Eller noe i den dur?
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.537
Antall liker
7.642
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
EC riaa'en kostet helt riktig 3000 inntil for få år siden, pris oppgangen skyldes ene og alene grådigere produsent og nye distrubisjons varianter. Produktet er 100% det samme som for 5-6-7-8 år siden når den kostet 3k. Denne riaa'en var værd 3k synes jeg hvis man brukte den sammen med Ortofon's Supreme serie MC'er.............. men den er definitivt IKKE værd 7000.- i min bok.  En brukt slik en for 2000.- i dag er dog et fint kjøp, men etter at prisen ble skrudd opp så voldsomt så tror vel de fleste at det er gull de har  :) og bruktprisene fyker i været på lik linje med den voldsomt overprisede nye dagsprisen.
 

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Innlegg
1.343
Antall liker
0
ayay. Da følger jeg tråden med argusøyne iom at jeg også er interessert i nytt riaa.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.537
Antall liker
7.642
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Dere som har prøvet ut endel riaa-trinn og dermed har erfaring med denslags: Har dere noen fornuftige tips å komme med om hva jeg bør satse på?
Har nå "bare" en Rega Planar2 m/Benz mc-pickup, men er i utgangspunktet interessert i riaa-trinn som også fungerer bra sammen med bedre utstyr også.
Oppgradering av spiller kan komme i nær fremtid!  ;)

Altså, har dere noen gode kandidater i prisklassen under 5000,- (ny)?

(Bruker i dag Vincent-riaa, nypris kr. 1000,-)

Men hvorfor kjøpe ny ?? Masse snacks i bruktmarkedet, sparer du bare litt mere enn 5000 så får du deg en brukt DP riaa og det kan jeg love deg at er noe helt annet enn disse "billig" riaa'ene som koster 5000 nye.
 

nilsos

Medlem
Ble medlem
16.04.2002
Innlegg
14
Antall liker
0
Sted
Blystadlia
Ble anbefalt og kjøpte Trigon Vanguard II til 3500,- kr. Den er fantastisk bra til prisen. Og jeg har nå bestillt batteripakke til denne, Volcano II, til samme pris som RIIA-trinnet. Dette skal bringe vinylen til nye høyder, iflg Morten hos NAT, som forhandler disse. Platespilleren er Pro-Ject 6.9, med Benz Micro Glider II.
Lykke til!!
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
VidarP: kostet EC-riaa 3k for noen år siden? Koster den ikke 7 nå? Eller noe i den dur?
Jo den kostet 3k på hifiklubben på 90-tallet, men det var en versjon med larvikitt front som kostet noen hundringser mer. Rudi har forresten helt rett (imho) i sine betraktninger omkring dennes ytelse til prisen; den var god til 3k ny, ikke konkurransedyktig til 7k.

Mvh Vidar P
 

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Innlegg
291
Antall liker
12
Men hvorfor kjøpe ny ?? Masse snacks i bruktmarkedet, sparer du bare litt mere enn 5000 så får du deg en brukt DP riaa og det kan jeg love deg at er noe helt annet enn disse "billig" riaa'ene som koster 5000 nye.
For all del, jeg kjøper gjerne brukt riaa også jeg! :)
Takk for alle gode tips, folkens!
Får se åssen sparegrisen har det etter jul da! ;D
 

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Innlegg
291
Antall liker
12
Noen som har noe å si om Doxa-riaa?
Finnes den i flere versjoner, eller bare den som heter 010?
Er den typisk Doxa lydmessig?
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.537
Antall liker
7.642
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Noen som har noe å si om Doxa-riaa?
Finnes den i flere versjoner, eller bare den som heter 010?
Er den typisk Doxa lydmessig?

Den finnes vel i utgansgpunktet så vidt jeg vet bare i 010 variant, men Lauvland lager i dag en noe oppgradert versjon på bestilling......... tror denne ligger på en 5-6000.- i pris. Tror dog at en brukt DP 2.0 eller 2.2 riaa til ikke langt unna denne prisen er et langt bedre kjøp.
 

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Innlegg
291
Antall liker
12
Jeg vurderer kjøp av en brukt 010 mc-riaa.
Sikkert ikke den nye oppgraderte versjonen dette.
Jeg liker lyden fra Doxa dac og Forsterkere, så om riaa'n har noenlunde samme signatur tror jeg denne kunne passe meg.
Har du hørt den?
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.537
Antall liker
7.642
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Jeg vurderer kjøp av en brukt 010 mc-riaa.
Sikkert ikke den nye oppgraderte versjonen dette.
Jeg liker lyden fra Doxa dac og Forsterkere, så om riaa'n har noenlunde samme signatur tror jeg denne kunne passe meg.
Har du hørt den?

Har hatt flere slike opp i gjennom årene, men i likhet med EC sin riaa finner jeg de rett og slett ikke gode nok lenger............ du vet har man først fått smaken på kaviar og champagne  ;D................... en brukt DP riaa derimot gir litt hummer og frukt schjampis for penga  :D......................... jeg bare tuller med deg............ Doxa riaa'en er grei den og får du tak på en til under 2000 så bare kjøp den.......... så kan du jo heller modde den litt etter hvert.
 

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Innlegg
1.343
Antall liker
0
Jeg ser at jeg må hive meg på en ny riaa-runde (p25'n fortjener virkelig noe bedre enn vincenten/analogis).
Det er ikke heeeeeelt sikkert stereooppgraderinger er på budsjettplanen iflg halvdelen (den meget bedre), men man kan aldri si aldri :)

Rudi: dp-riaa er gode greier, altså?
nik: rop ut når du får hørt doxaen
nilsos: du bor vel ikke i trh? Da hadde lytting/prøving her vært veldig interessant og kanskje doable? :)
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.537
Antall liker
7.642
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Jeg ser at jeg må hive meg på en ny riaa-runde (p25'n fortjener virkelig noe bedre enn vincenten/analogis).
Det er ikke heeeeeelt sikkert stereooppgraderinger er på budsjettplanen iflg halvdelen (den meget bedre), men man kan aldri si aldri :)

Rudi: dp-riaa er gode greier, altså?
nik: rop ut når du får hørt doxaen
quote]


Hvis man har f.eks rundt 8000.- og handle riaa for og man er villig til og handle brukt er det nok vanskelig og få noe bedre til prisen enn en DP 2.2 riaa vil jeg tro.
Pr i dag koster en ny DP riaa nærmere 20000.- og den er konkuransekraftig selv til denne prisen.
DP riaa'en er en av de billigste high-end riaa'ene etter min mening.
 

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Innlegg
291
Antall liker
12
Jeg ser at jeg må hive meg på en ny riaa-runde (p25'n fortjener virkelig noe bedre enn vincenten/analogis).
Det er ikke heeeeeelt sikkert stereooppgraderinger er på budsjettplanen iflg halvdelen (den meget bedre), men man kan aldri si aldri :)

Rudi: dp-riaa er gode greier, altså?
nik: rop ut når du får hørt doxaen
nilsos: du bor vel ikke i trh? Da hadde lytting/prøving her vært veldig interessant og kanskje doable? :)
Flere som kjører Vincent-riaa ja?
Skal melde ifra om det blir Doxa-riaa på meg jeg da! ;)
Nå blir det vel forsoving i morgen om jeg ikke finner senga snart... :-[
 

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Innlegg
1.343
Antall liker
0
rudi: 8k, *hoppe høyt*. Det er litt i overkant, selv om at jeg selvsagt IKKE tviler på lydforbedringen.
nik: jau, ble liksom handlet i hast og vest da jeg hadde kjøpt regaen
Meld fra! :) samt: LEGG DEG!
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.537
Antall liker
7.642
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
rudi: 8k, *hoppe høyt*. Det er litt i overkant, selv om at jeg selvsagt IKKE tviler på lydforbedringen.
!

Joda greit nok det, men har hørt om slike som har gått for lavere priser enn 8 laken....... er man en god pruter og selgeren trenger pengene så ....?? ... og det er veldig lurt og kjøpe noe ordentlig med en gang og heller spare litt ekstra eller låne litt penger spør du meg............. men det er nå bare meg  :)........ jeg begynner vel og bli litt bortskjemt.
 

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
976
Antall liker
4
Jeg må si meg enig med Rudi: Hvorfor kaste bort penger på et middelmådig riaa-trinn? Hvis du er seriøs, investerer du i et kvalitetsriaa-trinn, for først da hører du hvilken realistisk musikkformidler vinyl er. 8)
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Hei
Synes at en Standard Trichord Dino låter bedre enn en en umodifisert Project tube box.
Nå skal det vel også sies at en Dino koster vel litt mer enn tube boxen,så...
Ser at Rudi "reklamerer" mye for DP sine riiaer.
MEN disse er vel sjelden å finne brukt.
Må vel ha noen som kjenner noen- som kjenner noen -som skal selge en slik brukt ;)
Til dere som har Vincent sin Riia,så vil jeg absolutt anbefale en ombygging/modifikasjon
se f.eks her:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=28585&PN=4
Mvh Jan I
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Nå har jeg hatt både Trichord Diablo og Primare R20 på testbenken.

De er veldig like i klangstruktur.
Begge gir mye morro og fart i musikken.

Primaren gir litt mer nedover i registeret.
Diabloen gir litt mer myk og deilig oppløsning oppover.

Dette er en meget kortfattet beskrivelse av slik jeg opplever disse to.
Disse er testet på komboen Thorens TD 2010, Rega RB600 og Ortofon Kontrapunkt C over flere dager.
(se annen tråd: "I natt..")

Hadde jeg hatt pengene og selv en meget bra platespiller, hadde jeg bikket over på Diabloen.

Men det har jeg ikke pr dags dato.....så:
er det noen som har erfaring med oppgradering/tweaking av Primare R20?
 

nilsos

Medlem
Ble medlem
16.04.2002
Innlegg
14
Antall liker
0
Sted
Blystadlia
nilsos: du bor vel ikke i trh? Da hadde lytting/prøving her vært veldig interessant og kanskje doable? :)
Æ e trønder ja, men bor i Blystadlia, ved Lillestrøm ;). Men er du i traktene går det fint med en prøvelytt. Venter fortsatt på Volcano II :-/, dessverre.

mvh Nils
 
N

nb

Gjest
TubeBoxen kan du få ny for ca 3500 i praksis skulle jeg tro, mener å huske det var det jeg betalte for min. De har også en temmelig grei bruktpris ( i alle fall enn så lenge) da det er en del som vil ha disse.
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Hei
Er det noen som har prøvd diabloen direkte opp mot dinoen? hva er hovedforskellene lydmessig?
Mvh Jan I
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.188
Torget vurderinger
2
Det har, interessant nok, skjedd en del på RIAA-fronten de siste par år. Det har også dukket opp gode konkurrenter til Tube-Box'en i prisklassen, hovedsaklig fra Kina. Min oppfatning er at de fleste som klassifiseres som "bedre" enn Tube Box har bedre oppløsning, noe man kan få til også ved å bytte til NOS rør på Tube Box. Undertegnede mener dog at dette går ut over den noe udefinerbare "nerve", som jeg holder for å være denne lille RIAA'ns største forse.
Det koker altså (som vanlig) ned til preferanser; teknisk glimrende (som NLE), eller mer "feeling" og mer rot (som Pro-Ject Tube Box). Lang tids lytting avslører for øvrig at det nevnte innebygde RIAA-trinnet i Audio Note pre er en del bedre på orden, samt går noe dypere og med mer kontroll enn Tube Box. Men til gjengjeld tar den innebygde kun standard MM.

Mvh
Håkon
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Rør i riaa er ingen dum ide. Spissformulert begrunnelse: Rørenes sterkeste sider sammenfaller med vinylens ditto, nemlig uanstrengt gjengivelse av mikrodynamikk og komplekse, tette, harmoniske strukturer - det som fanger opp et instruments eller en stemmes egenart og klang. Det er selvfølgelig her snakk om en tendens og ikke et enten/eller. Dessuten spiller et mylder av andre, omkringliggende faktorer inn.

Et lite hakk opp fra den mye omtalte Tube-Box finner vi EAR 834P. Denne klassikeren har fått relativt lite oppmerksomhet i norsk presse, men har et bunnsolid rennome i engelskspråklig presse. Den er som ny dyrere enn snittet av de riaa-trinnene som er omtalt her, men kan hentes inn brukt fra øyriket i vest.

Da jeg byttet til EAR 834P fra MF XLPS, falt helheten og sammenhengen i musikkopplevelsen i større grad på plass. Over tid er dette viktig. En lytter nesten automatisk mer etter musikk enn hifi, musikkstundene blir lange og uanstrengte. Når en må videre til andre aktiviteter, tenker en ikke på om bassen var dyp og fast nok, men på Mozart eller hva en nå har hørt på. Jeg tror det er noe av denne effekten Rognlien er inne på i sitt innlegg.

En kan få mye bedre riaa-trinn enn EAR 834P, både med og uten rør. Men den har gitt meg så å si daglige og frydefulle musikkopplevelser i tre år nå.
 

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
2.059
Antall liker
1.827
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Takk for linken, Jens. På www.audioasylum.com finner en lenker om 834P i hopetall. Det finnes også mange gode anmeldelser av den på nettet. Skulle det være interesse for det, kan sikkert noen her bidra med ytterligere informasjon.
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Det har, interessant nok, skjedd en del på RIAA-fronten de siste par år. Det har også dukket opp gode konkurrenter til Tube-Box'en i prisklassen, hovedsaklig fra Kina. Min oppfatning er at de fleste som klassifiseres som "bedre" enn Tube Box har bedre oppløsning, noe man kan få til også ved å bytte til NOS rør på Tube Box. Undertegnede mener dog at dette går ut over den noe udefinerbare "nerve", som jeg holder for å være denne lille RIAA'ns største forse.
Det koker altså (som vanlig) ned til preferanser; teknisk glimrende (som NLE), eller mer "feeling" og mer rot (som Pro-Ject Tube Box). Lang tids lytting avslører for øvrig at det nevnte innebygde RIAA-trinnet i Audio Note pre er en del bedre på orden, samt går noe dypere og med mer kontroll enn Tube Box. Men til gjengjeld tar den innebygde kun standard MM.

Mvh
Håkon
Hei Håkon
Ja det er dette med preferancer og tilpasning som er alfa/omega.
Nettopp dette med "nerve" i musikken gjør at jeg ikke selger tube boxen med det første,men heller har denne som en "utfylling" til forskjellige pickuper.
Forresten hvilke NOS rør vil du anbefale for å få større "ro" og bedre (dypere)bass til Tuben?
Mvh Jan I
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.629
Antall liker
3.753
siden du har benz pu bør du sjekke ut benz´egen riaa. Synergieffekten her er stor. ellers kan jeg slutte meg til anbefalingen av ear 834p. Utrolig mye moro for penga!
prøv den med jj (tesla) rør. Billige men med et utrolig trøkk.

På sikt kan du også beefe opp strømforsyningen til lukascheken. Se egen tråd om dette.
 

Velocette

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.12.2003
Innlegg
54
Antall liker
7
Sted
A.Agder
Jeg slo to fluer i en smekk; Adyton Cordis 1.6 .
Det er en kjempe av en forforsterker med en gedigen riia. 10000.- brukt.
 

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Innlegg
291
Antall liker
12
Nå har jeg valgt å satse på Doxa 010 riaa-trinn, som jeg skal kjøpe brukt. Har ingen mulighet til å få hørt på forskjellige merker her jeg bor, så derfor tar jeg sjangsen på Doxa! :)
 

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Innlegg
1.343
Antall liker
0
nik: fått doxaen nå? Iom signatur skulle man tro det.
Har du lagt ut erfaringer av den?
 
Topp Bunn