Rewiring - Rega arm

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Er det noen som har erfaring her inne med rewiring av overnevnte arm?

Har akkurat kjøpt meg ei brukt RB 300 arm, og som mange vet så er RCA-pluggene samt kablene derfra til arma (vi snakker om originalkabel) av rimelig kvalitet. Derfor har jeg begynt å lukte på rewiring av arma selv, enten med Incognito(Cardas) eller ISOkinetik.

Men så er det en ting jeg lurer på, for husk, dette har jeg aldri gjort før - og hobby må man jo ha. ;)
Er det slik at man må ha bomull mellom internkablene i armrøret, foresvever meg at jeg har hørt det en gang, godt mulig jeg tar feil, men ...

Noen som har noe tips å komme med i sakens anledning? (såfremt dere ikke har gått dere vill i påskefjellet)

Og i samme åndedrag: Hvis det er noen som har et slik rewiring-sett liggende så kan jeg være interessert i å kjøpe. ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg har bare en liten, og sikkert irrelevant innskytelse, som neppe blir tatt til etterretning; don't do it. ;)

Mvh Vidar P

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:
Jeg har bare en liten, og sikkert irrelevant innskytelse, som neppe blir tatt til etterretning; don't do it. ;)

Mvh Vidar P
For all del, Vidar, det er lov å synse - være subjektiv. Men la meg få høre begrunnelsen. Er det noe som tilsier at det ikke er verd bryet, hverken lydmessig eller økonomisk, så vil jeg gjerne vite det ...

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
314
Om modifikasjoner er verdt det eller ei,er vel kun en selv som kan svare på.
Det finnes utallige "oppskrifter" for både rewiring og andre modifikasjoner for Regaarmer på nett.
Søk f.eks Rewiring Rega og du finner nok både skrevne og bildeserier med modifikasjoner.
Lykke til uansett hva du gjør.
PS: modding er jo litt av denne hobbyen... eller har jeg kansje misforstått dette ;) :)

Mvh Jan I

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Du får ta min mening for det den er, altså min mening som er basert på alt annet enn å ha prøvd det personlig, og det fins sikkert mange av de som mener noe annet;- men dette er begrunnelsen for meg;

Rega-kabler/plugger er mye bedre enn de ser ut til, og vil ikke være flaskehalsen selv i et virkelig elevert system. Å bytte kabler koster penger, og det er ikke lett å gjøre selv(!) og jeg forstår det dithen at dette har du aldri gjort før; det er også betydelig risiko for å skade arma underveis. Det er tvilsomt hvorvidt lyden reellt sett vil bli noe bedre (Roy Gandi mener den vanligvis blir forringet).
Bruktverdien på arma vil kunne reduseres; mange kjøpere (meg inklusive) hadde gitt mindre for en rewiret arm enn en original ubesudlet en. Pengene og møya lagt i kabler og arbeide vil være langt bedre benyttet på annen måte imo, og det uten noen risiko for å ødelegge eller verdiforringe noe som helst.

Skal du allikevel bruke penger på bedre arm, så hadde mitt råd vært å kjøpt en bedre arm. Vil du derimot ha en syssel å pusle med for moro skyld, og nytteverdien av kronene ikke betyr noe, og evt skaderisiko og verdiforringelse er greit for deg; så er det sikkert et moro prosjekt.

Et lite råd på veien; nær sagt enhver hobbymod'er som har modda sin Rega-arm vil kunne juble over seg på fora over hvor bra det ble, nær sagt uansett resultat, så ta slike "brukererfaringer" av egne kabelmod's man leser på nett med en solid klype salt.

Mvh Vidar P

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Greie svar fra dere begge, det er faktisk slike svar jeg var ute etter; om det overhodet er verdt det.
Jeg har også hørt/lest at Rega-kablene er bedre enn de ser ut, og at de derfor ikke trenger å byttes ut. Ja ja ... der røyk det håndarbeidet. Når det er sagt, så kommer arma rett fra en original Rega P3 med ikke alt for mange spilletimer på arma; det var noe med at motoren begynte å skape seg til, gikk ikke som den skulle e.l. Derfor har den stått ubrukt en tid.

Hadde vært interessant om noen hadde mer inngående erfaring ang. Rega-rewiring, slik at jeg fikk førstehåndskunnskap på dette området - og tatt en vurdering derfra.
Men nå skal jeg søke på nett ... kanskje jeg får se lyset der.

Ellers så er jo nytt og tyngre lodd en grei og billig tweak. Har ikke slått helt fra meg håndarbeid da ... ;)

Topp Bunn