REW Room Simulation og mitt rom.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Du kan gå inn på SPL Meter knappen i REW og se om du får kalibrert mic der.
     

    LilleFetirLutemann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2009
    Innlegg
    369
    Antall liker
    110
    Har lagt inn kalibreringsfil for min UMIK-1 og får beskjed om at det er alt jeg trenger å gjøre...
     

    LilleFetirLutemann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2009
    Innlegg
    369
    Antall liker
    110
    Har jo styrt på med dette noen ganger, men føler at jeg aldri helt får dreisen på det. Hvordan ville dere gått frem for å få disse fire subbene til å snakke samme språk? Og etterpå, hvordan få frontene på lag?

    Jeg har miniDsp på subbene, og kan hekte på en på frontene også om det er nødvendig.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Etter at kalibreringsfilen er lagt inn så må du åpne generator og skru ned fra 20 db til 12db. Finn pink noise på rullegardinen og skru ned volum. Trykk play ▶ og åpne spl meter
    Trykk på " rekord" knotten. Skru så opp volum til ca 85 db. Pass også på at du har riktig wheyin ( hvordan i alle dager skriver man det ordet) på mic. Husker ikke i farten om det skal være C eller Z.

    Når du får ca 85 db så trykker du på measure knotten.

    Når du måler helt nede i subområdet så kan det være lurt å kjøre litt lange sveip.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.289
    Antall liker
    9.530
    Torget vurderinger
    2
    Glad jeg har bare stereo uten subber , ikke noe problem med bass, selv om jeg ikke når 18Hz!! Ikke særlig mye å miste under 40 Hz uansett.Hører på musikk, ikke film eller jordskjelv i rom med 5,8m langt og 4,1 bredt 3,2m høyde.

    Slik går det når jeg flytter lytteposisjonen bakover, mere bass og fall i diskant...
    Capture.JPG
     

    LilleFetirLutemann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2009
    Innlegg
    369
    Antall liker
    110
    Den står allerede på -12db. Og med pink noise viser spl-meter rundt 100db som minste uansett. Fikk den såvidt ned på høye 90db, men da er MV på receiver -76. Altså nesten av..
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.289
    Antall liker
    9.530
    Torget vurderinger
    2
    Etter at kalibreringsfilen er lagt inn så må du åpne generator og skru ned fra 20 db til 12db. Finn pink noise på rullegardinen og skru ned volum. Trykk play ▶ og åpne spl meter
    Trykk på " rekord" knotten. Skru så opp volum til ca 85 db. Pass også på at du har riktig wheyin ( hvordan i alle dager skriver man det ordet) på mic. Husker ikke i farten om det skal være C eller Z.

    Når du får ca 85 db så trykker du på measure knotten.

    Når du måler helt nede i subområdet så kan det være lurt å kjøre litt lange sveip.
    Z skal brukes og det heter weighing :) = veiing på norsk
     

    LilleFetirLutemann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2009
    Innlegg
    369
    Antall liker
    110
    Greia er Balle Clorin, at hadde jeg ikke hatt subber så hadde jeg ikke hatt bass i det hele tatt i dette rommet. Som nevnt så får jeg ikke bass i lytteposisjon fra høyttalere/subber som står fremme i rommet. Nå er det jo en gang slik at dette er en hjemmekino også, så nivå under 40hz er "kjekt å ha".
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Men dette går jo an å få til.

    Dele front ved 60-80hz, og plassering slik at mid-bass, øvre bass 80hz og opp blir rett, lp 115-150cm.
    Dip ved 40hz er ikke så nøye.

    Subsystem må få noenlunde grei respons alene, ordnes med eq og delay.
    Prøv med 1-3ms delay på bakre subwoofere, lik fase (ikke 180 grader snudd) på alle.

    Nå når front og subsystem hver for seg dekker det området de skal brukes i på en fornuftig måte, så er neste steg å få dette til å summere rett både i frekvensdomenet og tidsdomenet.
    Start med å sette delefrekvens, 60 eller 80 hz.
    Juster delay på front slik at gd blir om lag like for subsystem og front.
    Se hvordan dette nå summerer i frekvensdomenet responsmessig, bruker du rta kan du justere delay i om lag 10-20cm trinn mens du ser på frekvensresponsen.
    Du kan også bruke steprespons for å sjekke hvordan det summerer tidmessig.

    Nå skal du til slutt ha endt opp med jevn frekvensrespons over hele bassområdet, og punch og anslag i bassen skal være mye bedre.
    Det vil fremdeles mangle 1-2 oktaver lengst nede, hvor viktig det er kommer an på smak og behag, dynamikk og rett respons lenger oppover i frekvens er i alle tilfelle viktigere for helheten, og må på plass først.
     

    LilleFetirLutemann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2009
    Innlegg
    369
    Antall liker
    110
    Etter å ha styrt på med dette i går kveld, og hele morgenen angrer jeg som en hund på at jeg flytta to subber frem. Burde heller brukt all denne tiden på å få Miles til å fungere med den greie responsen subsystemet mitt tross alt hadde.
     

    atledreier

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.01.2011
    Innlegg
    607
    Antall liker
    211
    Sted
    Sandnes
    Jeg er i samme båt, med samme problematikk. Beste respons er akkurat midt i rommet, som er veldig nærme lerret. Det målte bra, det simulerte bra, men låt ikke all verdens. Skal slite med dette i helga jeg også, vi kan finne trøst i hverandres svette, tårer og tenners gnissel.... :p
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn