Review: Mobile Fidelity CD/SACD: Dire Straits - Brothers in Arms

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.002
Konklusjon: dette er den definitive stereo utgaven av klassikeren fra 1985!
Mastering: Shawn Britton MFSL

Ikke det beste albumet fra Dire Straits, Imo. Men er kjekt å slappe av med en gang i blant, gjerne i horisontalen på soffan.
Original CDen har en tynn botn, her er den nye utgaven helt perfekt med en noe fyldigere og strammere bunn, dette balanserer lydbildet mye bedre.
Ellers er lyden litt mer framoverlent, vokalen til Mark er lit mer "frampå" og mannen høres litt mer inspirert ut når han synger!
Du hører ikke flere detaljer fra denne 16/48 Pcm innspillingen, men du hører små detaljer i lydbildet og reverb litt tydeligere.

CD kontra SACD sjiktet: Det er ved avspilling av DSD sjiktet at en oppgradering virkelig svarer seg, Imo. DSD sjiktet har et litt større og maktfult lydbilde med litt større klarhet og renhet, sammenlignet med CD sjiktet.

Ingen revolusjon sammenlignet med original CDen fra 1985. Men Shawn Britton har dratt maksimalt ut av digitaltapene fra 85, samt balansert lydbildet bedre med litt mer bass.
Anbefalt som den defintive 2ch versionen!

S

Syncrolux

Gjest
Er det en helt ny utgivelse dette eller?

Jeg synes foresten ikke det er tynn bass på originalutgivelsen, men ikke sikkert litt mer er så dumt heller.

S

Syncrolux

Gjest
Ok, verdt å sjekke ut altså.

MFSL gjør mange ting riktig, som f.eks å ikke tukle med dynamikken. Om man liker EQ-kurven deres er en annen sak. Noen ganger funker det, andre ganger ikke like bra.

S

Syncrolux

Gjest
Har omsider fått hørt på den. Intakt dynamikk heldigvis. Litt annerledes klangbalanse enn original CD, men komplett bortkastede penger. Jeg liker faktisk originalen bedre!

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Antall liker
611
Torget vurderinger
10
Har omsider fått hørt på den. Intakt dynamikk heldigvis. Litt annerledes klangbalanse enn original CD, men komplett bortkastede penger. Jeg liker faktisk originalen bedre!
Jeg må si meg helt enig! Liker også originalen bedre

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.149
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Dere har da lyttet til SACD-sjiktet?

S

Syncrolux

Gjest
Jeg har hørt på SACD-laget ja, ingen tvil om den saken.

S

Syncrolux

Gjest
Kan godt være. 20-årsutgaven har jeg på CD, og den er ikke bra.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.149
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Meførerer nok riktighet det. Orig = bra. 20 års jub = dårlig. 2013 versjon både sacd og cd = bra. Men dynamisk sett er original fra 85 best.
DR Database
Hvordan leser man denne?

Edit; så en gang til på den. Ser at både MFSL og 85-utgaven er bra.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.571
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ja redigerte litt. Sorterte etter årstall så det blir lettere å tolke