Revel visa Von Schweikert

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Havesyken rir. Høytalerene står snart for tur i oppgraderingssuget. :p
En venn har Audiovector Mi3 Avantgarde. De er blitt så utrulig bra med det rette utstyret at det er fristene å gå for det samme. Men så er det jo litt artig å ha litt forskjellig utstyr for å sammenligne.

Høytalere som jeg tenker på er Von Schweikert vr-4 jr eller Revel Performa F30 (32). Å kjøpe nytt blir for tøft. Har sett lite av disse høytalerene på børsen. Revel kan jeg ikke huske å ha sett.

Noen som har egne erfaringer og kanskje litt sammenligningsgrunnlag?

Dan Dare

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.11.2005
Antall liker
645
Sted
Kleppe
Torget vurderinger
4
Har selv hatt Audiovector M3 avantagarde og har hatt Revell F32 til hjemlån en måneds tid (I påvente av Revel Studio)
Audiovectorne kjøpte jeg nye og oppgraderte senere til avantgarde. Har stort sett vært fornøyd med dem men de har lett for å få et litt "skrikende" lydbilde og har litt problemer med å gå helt ned i bassen.
Revell F32 er mer avslepet i lyde, mer behagelig synes jeg. De er ikke så skrikende i mellomtonen og selv om de ikke går like høyt i diskantnivået synse jeg lyden er mye mer balansert. Og ikke minst - de har går dypere i bassen og har en stålkontroll hele veien ned.
Dette er min personlige erfaring på elektronikk av bl.a. Primare/McIntosh/
Mark Levinson.

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
Ja, AV'en blir skrikende hvis den ikke matches med rett utstyr. I kombinasjon med Hegel, Dynamic P., Kimberkabler osv blir det skrikende. De høytalerene må nesten ha rør hele veien sammen med riktige kabler og støyskjerming. Kompisen bruker nå MIT Oracle kabler på dem, og diskanten er verken sibelant eller skrikende i hele tatt. Heller oppløste med et hav av mikrodetaljer. Bassen er stram og fin og går helt i bunn. Men dette kom ikke på plass for MIT kablene ble koblet opp.

Har forstått det slik at Revel høytalerene er mørkere med en fyldigere bass. I tillegg mer kropp i mellomtonen. Så spørs det om de er like oppløste i toppen. Har selv McIntosh og Lector. Må nok bare prøves. Fikk du noe inntrykk av forskjellen på holografien mellom de to høytalerene?

Men hva med VS?. Er ikke mange som forhandlere denne for tiden. Skulle gjerne ha sammenlignet dem. Noen som har denne og kan si noe om kvalitetene og "unotene"?

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.613
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
17
Hvor bor du. Har et par VR4jr til overs som du kan teste dersom du bor i nærheten av Haugesund.

consen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.12.2006
Antall liker
61
Sted
STORD
Etter å nesten ha blitt "håvegal" av Audiovector M3 Avantgarde sin skarpe mellomtone gjorde jeg følgende:

Legg inn en kraftig effekt-resistor på 6,8 Ohm mellom mellomtone og diskant på Audiovector M3 Avantgarde så er den skarpe mellomtonen borte, de låter fyldig i mellomtonen og ikke tynt å bassen lengre. Det blir fortsatt ikke fet lyd, den høres bare svært nøytral ut.

Legg resistoren mellom diskant og mellomtone på + terminalen.

Du finner noen gode kabelstubber og legge inn mellom bass og mellomtoneterminalene. Og en av stubbene legger du inn mellom diskant og mellomtonen på minussiden.

Nå kopler du høyttalerkabelen fra forsterkeren inn på mellomtoneterminalene.

Hilsen en tidligere høyttaler og forsterkerbygger og ingeniør i elektronikk og har fagbrev som radio/tv-reparatør. Har undervist i elektronikk i 9 år på videregåande skole.

Prøv dette trikset og jeg tror du blir fornøyd med Audiovectorene. De stråler med en meget fin glans nå. Og jeg sitter og smiler. Bruker en Opera Consonance 8.8 rørforsterker på dem. Og bruker Renaissance interc. kabler i omtrent hele anlegget, disse kablene kler disse høyttalerne. Disse kablene låter mørkt i toppen og har ekstrem stor oppløsning i mellomtonen. Er en sølvkablel som er fylt med olje. Symbalene "ringer" nå i hele spekteret fra bass til diskant i høyttalerne. Tidligere hørte jeg bare diskanten i symbalene. Og den skarpe snerren er borte.
MIT kabler kan også prøves i kombinasjon med Audiovector-høyttalere, men styr langt langt bort fra Nordost-kabler til dem. Og ikke minst Hegel-forsterkere. McIntosh er helt ok på dem. (MA6900 er helt topp på dem) Men jeg anbefaler rør-utstyr på dem. Jeg kjører rør i cd, forforsterker, og effekt. Og bruker NOS - rør på alle småsignal-rør.

Alle som har disse Audiovectorene, prøv dette trikset her før du selger dem, kan hende du også smiler fra øre til øre da.

Topp Bunn