Høyttalere Revel m16 vs JBL hdi1600

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Har fått lånt 2 par høyttalere med meg hjem for å se om disse er noe for meg. Begge parene er nokså nye og er nok knapt innspilt, men våger meg utpå glattisen med en liten sammenligning likevel.

Disse høyttalerene er begge utstyrt med diskanten montert i waveguide og begge har 1 x 6,5 tommer. Jbl vil muligens kalle det for horn, men jeg sliter litt med å kalle slikt for horn personlig.

Jbl er vel av disse 2 som er mest kjent. De fleste her inne har enten hørt eller eid et par. Revel opplever jeg som litt mer eksotiske muligens. Det er nok takket være litt lavt antall forhandlere og noe lite blest og omtale.

Det første paret ut var Jbl da jeg kan godt like tilnærmingen som de har til lyd-reproduksjon hvor ting låter litt live, tøft og ballsy. Klarte ikke helt å bli klok på disse da jeg opplever de som muligens litt for glatte og upersonlige. Bassen i de er fenomenal størrelsen tatt i betrakning, men savnet litt glød i mellomtonen. Mulig jeg må sette det på kontoen for mismatch mellom Quad forsterkeren min eller om rommet mitt tøyser det til litt. Prøvde litt ulike vinklinger og avstander, men de klarte ikke helt umiddelbart å tenne interessen.

Koblet så opp Revel concerta2 m16 og for å være helt ærlig hadde jeg ikke rare håpet da jeg ikke helt ser for meg å være helt i målgruppen til Revel. Jeg har alltid trodd de låt litt trauste, varme og kjedelige.
Det første som slo meg var homogeniteten mellom diskant og 6,5 tommeren. Fikk umiddelbart et inntrykk av at disse er laget av noen som kan sakene sine.
Nå fikk plutselig musikken mening og nerve. Tror muligens sist jeg opplevde noe lignende var med Marten Django L som jeg hadde på besøk her for en god stund siden. Det er vanskelig å sette ord på hva det er som gjør de så gode, men i mine ører er lydbildet også med på å gjøre totalopplevelsen bra også. Spredningen får lyden til å henge vektløst mellom høyttalerene noe som gir meg en følelse av uanstrengthet og mikrodynamikk.
Det er artig at et sett med såpass rimelige høyttalere kan låte så uforskammet bra! Bassen har nok ikke like bra vekt og pondus som Jbl hdi 1600, men er bedre på alle andre områder.

Prisen tror jeg er 18 Laks for Jbl og 10 eller 12 for Revel.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.817
Antall liker
945
hvor fikk du tak i desse egentlig?
 
Topp Bunn