Rettigheter i sameie/potensiell nabokrangel

Duckand

Medlem
Ble medlem
28.01.2009
Antall liker
0
Jeg har nylig flyttet inn i et lite sameie og fikk fem minutter etter at jeg koblet opp stereoanlegget besøk av naboen under meg. Han ringte på og trådte straks jeg åpnet døren inn i leiligheten og gav meg en lekse om hvor lytt det er her. Jeg hadde selv besøk og vi satt å snakket sammen, samtidig som vi hørte på musikk. Som dere sikkert forstår var musikken på et "moderat høyt" nivå.

Jeg ønsker ikke å være til sjenanse for mine naboer, og vil gå til anskaffelse av absorberende dempeføtter for å redusere vibrasjonene i gulvet som naboen klagde på. (Han hevdet å høre hvert minste fottrinn og skapdør som ble lukket, selv om jeg aldri har hørt lyder nedenfor. Bygget er heller ikke 10 år enda, slik at en viss lydissolering tror jeg nok det er.) Jeg har forståelse for at han nok kan høre lyden av bass fra mine gulvstående høyttalere, men er jeg ikke i min fulle rett til å spille musikk på moderat nivå klokken 6 om kvelden i min egen leilighet? Leiligheten er forøvrig sameie og ikke borettslag.

På forhand takk for alle innspill.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
279
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hvis en sameier hører og knapt aksepterer "hvert minste fottrinn og skapdør som lukkes" i tillegg til ordinære lyder fra naboers tv'er, stereoer etc, så har han et problem. Da har han kjøpt seg et bo på et sted han ikke liker å bo. Det burde han ha kartlagt før kjøp. Det er ikke ditt problem, slik jeg ser det. Enebolig hadde kanskje egnet seg bedre for ham?

Det skal mer til enn "lyder" før det kan kalles en ordensforstyrrelse imo.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.204
Torget vurderinger
1
1) Dere har vel husordensregler eller liknende? - les dem grundig og bokstavelig.

2) Prøv i det lengste å «forstå» din nabo samtidig som du søker å så en forståelse hos naboen for at vedkommende er pent nødt til å tollere sine omgivelser innenfor rimelighetens grenser. Liker naboen din musikk?

3) Inviter deg selv ned til naboen for å undersøke hvordan det låter hos naboen når du spiller musikk på «normalt» volum - prøv også ulike lydnivåer.

4) Vurder evt også flere tiltak for å minimere strukturstøyen igjennom ditt gulv og naboens tak.

mvh
KJ

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.101
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Enig med Vidar P. Bor man i leilighet, må man tåle "lyder". På den annen side: bor man i leilighet, må man vise litt hensyn. Kan ikke se at du har forbrutt deg i så måte. Det skal VELDIG mye mer til enn det du beskriver.

Jeg flyttet fra hus til leilighet tidligere i år, og det første jeg gjorde var å ta en runde hos alle berørte naboer. Jeg forklarte dem at jeg hadde tre ganske heftige musikkanlegg. Naturlig nok ble de ganske bleke om nebbet - den ene naboen hvisket litt forsiktig "ikke mye bass, håper jeg?" Hva skulle jeg si? At han bodde rett i nærheten av to av de kraftigste 15 tommers bassene som er å oppdrive? Nei, jeg sa noe sånt som at nå skal jeg gå opp og sette på musikken på et ganske høyt nivå, og så kan vi lytte sammen. Hvilket jeg gjorde - og vi hørte faktisk ingen verdens ting. Alle trakk et lettelsens sukk - og jeg har musisert med god samvittighet hver eneste dag - til så å si alle døgnets tider.

Det samme gjorde yngstemann da han flyttet til ny leilighet i fjor. Tok en runde med alle potensielt berørte naboer og sjekket hvor høyt det var OK å spille. Null problemer etter det.

Skal du ha en heidundrandes fest, er det skikk og bruk å si fra. Hvilket jeg for øvrig gjør også når jeg venter besøk av hifivenner som skal lufte ørene sine.

Men det er klart: har du en nabo under som sitter mutters alene i sin lelighet, uten musikk, uten radio, uten TV - så hører han helt opplagt mer enn oss andre som har for vane å ha litt lyder omkring oss.

N

nb

Gjest
Problemet med samier - og særlig der noen kan ha bodd siden tidlig barokkalder, er at noen har vent seg til at ting er på en måte og så kommer noen nye og så blir det endring og bråk. Det er klart det skjer noe med støynivået når en dame på 90 bæres ut, leiligheten selges og en familie med to barn flytter inn.

Du er selvsagt i din fulle rett til å benytte din bolig til normale boligformål, deri inkludert å lytte til musikk. Selvsagt tar man sine forholdsregler når man har naboer tett innpå, men at det er lytt i gården er ikke noe vektig argument for at du ikke skal kunne ha på musikk på et normalt lyttenivå.

Er gården 10 år gammel bør den være rimelig godt lydisolert mellom etasjene, i alle fall om de har fulgt tekniske forskrifter under bygging.

Men noen vil alltid krangle på alt, slik er det bare, og det er en av de store risikoene og bakdelene ved å bo tett.

Nå vet ikke jeg hvor bekymret du er, men du kan ta det helt med ro. Det er omtrent umulig for naboen å gjøre noe utover å irritere deg (og seg selv). Det skal svært mye til før det kan iverksettes noen sanksjoner mot deg. Men det er selvsagt ikke hyggelig å vite at det sitter en grinebiter under deg og er sur når du utøver hobbyen din.

V

vredensgnag

Gjest
Det finnes en god del hevd for hva som er "rimelig bruk" av en eierseksjon, og du kan alltids rådføre deg med en jurist om naboen under blir plagsom. Som Vidar P skriver er det naboen som har et problem dersom han forlanger at du skal sveve rundt i din egen leilighet, uten bakkekontakt.
Man har faktisk utstrakte rettigheter som innehaver av en selveier, i slik grad at man kan få strøket urimelige husordensregler som kan være innført i strid med disse rettighetene. F.eks. kan man få gjennom rett til dyrehold selv om sameiets husordensregler inneholder et forbud mot samme, dersom hensyn til eget velferd taler for at man skal få ha dyr.

Du skal fritt kunne bevege deg omkring i din leilighet og bruke denne og dens vanlige inventar på naturlig vis, uten at noen skal kunne be deg om å holde igjen. Om du alltid stamper i gulvet, smeller med dører og bruker pressluft for å kjøre kjøkkenmaskiner, er det like rimelig at du blir bedt om å moderere deg. Men naturlig adferd i egen leilighet har din nabo under ingenting han skulle sagt mot.

Du skal kunne leve i din leilighet - har du en datter som spiller et instrument, skal hun kunne øve; har du småunger som leker på gulvet, så er det fritt frem for denslags. Men man kan forsøke å vise hensyn, og sørge for at de roer seg utpå kvelden, eller at øving legges til tidspunkt man vet ikke sjenerer unødvendig.

Jeg ble glad hver gang jeg hørte fløytetoner ut i bakgården fra første etasje, der en student satt og øvde. Altfor sjelden man får høre slikt, og det var morsomt å følge progresjonen. Ble alle like glade? Aner ikke, men han var i sin fulle rett.

Hva så med HiFi, og musikk forøvrig? De fleste sameier har regler om når på kvelden det skal være ro, og disse må respekteres (men kan ikke settes tidligere enn 22.00). Innenfor denne perioden kan du trygt spille, men bør vise hensyn når det gjelder volum. Husker jeg rett, er det blitt hevd for at dersom musikken ikke overstiger 72dB i egen leilighet kan ingen klage, siden man fikk uttalelser om at musikken må opp på minst det nivået for å kunne oppleves.

Enkelte sameier har regler om hvor lenge man sammenhengende kan spille musikk eller bedrive musikkøvelser, men er man profesjonell musiker kan man faktisk få disse overprøvd.

Naboen din under satt klar for å "sette skapet på plass" overfor den nyinnflyttede, men du må stå på dine rettigheter, innenfor rimelighetens grenser.
(Og husk å alltid gi nabovarsel dersom du skal ha fest, og ikke fall for fristelsen til å holde Nachspiel med start klokken 03.00, når volumknappen er ekstra treig, og krever stor drakraft for å nå opp dit det er bra nivå).

Duckand

Medlem
Ble medlem
28.01.2009
Antall liker
0
Takk for lange og informative krav. Jeg er førstegangskjøper og ikke spesiellt kjent med hvilke rettigheter jeg har, utover hva som er tilgjengelig ved internetsøk. Det står spesifisert i et sett med regler fra 2005, men disse har blitt redigert i ettertid uten at disse var vedlagt i boligmappen. I disse reglene fra 2005 står det at man ikke skal lage støy som er til sjenanse for naboer, noe nok han vil argumentere med at min musikkspilling gjør. Hva er sjenerende lyder spør jeg da. Dette vil jo være en subjektiv vurdering og med en hårsår og ømfintlige nabo under kan det bli noen kamper. Jeg skal skaffe meg en desibelmåler ihvertfall, slik at jeg har mitt på det trygge, og selvsagt bruke skjønn når jeg spiller høyt. Ro etter 22.30 som er reglene har jeg ingen problemer med å forholde meg til.

N

nb

Gjest
Så lenge du betaler din andel av felleskostnadene er det i praksis umulig å sanksjonere beboere i et sameie. Det skal ekstremt mye til å få kastet ut noen for å si det slik. Så mye at det for de fleste praktiske formål er umulig, en eier av en eierseksjon står ekstremt sterkt, og mye sterkere enn en andelseier i et borettslag gjør.

Nå er det selvsagt å håpe at naboen din ikke blir så irritert at han prøver å få deg kastet ut - det vil han aldri få til, men det er selvsagt ikke hyggelig å vite at det sitter en person under deg og er sur på deg og sikkert ikke vil være spesielt vennlig innstilt om du trenger hans velvilje en gang i tiden.

Du kan trygt spille musikken din for å si det slik. Du kunne også vært sprøyte gal og spruget naken opp og ned i gangen uten at naboene dine hadde hatt særlig gode odds for å få deg kastet ut av sameiet.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Gi naboen en Bose QuietComfort i julegave, da vel....

O

Ole I

Gjest
Jeg har forståelse for at du ønsker å bli kjent med naboene på en hyggelig og imøtekommende måte og ikke bare komme busende inn i sameiet og hevde din rett. Det er prisverdig.
Likeså håper jeg at naboen under oppførte seg greit mot sin nye ovenforliggende nabo. Jeg får inntrykk av at han ikke var spesielt hyggelig, men det er jo hans problem. Å svare med samme mynt skaper vel egentlig bare et uheldig forhold.

Å leve slik tett innpå hverandre fordrer at alle viser hensyn, men også er tolerante. Lyder er ikke til å unngå og dette har alle beboere gått inn i med åpent sinn; også naboen under deg.
Han kan ha vært særdeles heldig med å ha hatt en stille og fredelig enke i leiligheten over seg i årevis. Men også han må forvente at leiligheter bytter eiere og at nye kommer inn; nye eiere med andre behov og annet "lydmønster".

Like fullt legger jeg merke til denne:
"Han hevdet å høre hvert minste fottrinn og skapdør som ble lukket"

Hvis dette medfører riktighet, må dette bygget være særdeles dårlig isolert og/eller naboen under må ha særdeles god hørsel.

Man kan foreta isoleringstiltak i gulv, enten ved å legge nytt gulv oppå med spikerslag, isolasjon, 2 lag med gips og plattformgulv eller parkett oppå der igjen; evt. lyddempende plater rett på eksisterende gulv. Det vil hjelpe noe, men vil ikke eliminere problemet. Lyd ovenfra og ned er ikke lett å isolere bort uten å legge full lydhimling mellom etasjene.

Se eksempel på dette her:

Fikk du noe informasjon av selger/megler om dette med at det er særdeles lytt mellom leilighetene?

Duckand

Medlem
Ble medlem
28.01.2009
Antall liker
0
Takk for innspill. Nei, jeg ble ikke informert om at det var spesielt lytt. Han jeg kjøpte hos har nok vert en del bortreist, da han hadde kone fra Thailand og var vistnok der en tid fikk jeg vite fra megler.

V

vredensgnag

Gjest
Duckand skrev:
Takk for innspill. Nei, jeg ble ikke informert om at det var spesielt lytt. Han jeg kjøpte hos har nok vert en del bortreist, da han hadde kone fra Thailand og var vistnok der en tid fikk jeg vite fra megler.
Du skal da ikke miste takhøyde pga en nabo med elefantører. Jeg har en venninne med en tilsvarende nabo, som klagde på hver minste bevegelse fra min venninnes leilighet, inntil naboen fikk forelagt at dersom hun var spesielt lydsky, og ikke tålte at naboen over var i live, fikk hun se å lydisolere sitt eget tak, men naboen måtte slutte å plage min venninne, da oppførselen grenset til trakassering. Etter dette ble det stille fra klageren - og dette er årsaken til at jeg kjenner en del til dette.

N

nb

Gjest
Med mindre alt av byggeregler er brutt skal det neppe være spesielt lytt i en bygård som er 10 år gammel. Lurer på hva samme fyr hadde sagt om han bodde i en gård som var 110 år gammel.

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
309
Sted
Tranby
Synes naboen din var frekk. Har vært borte i naboer som også har vært sure i tonen, selv om det kan være berettiget. Trenge seg på og lese deg teksten er ikke hyggelig.
Tar det som tegn på at du er en som ønsker å ta hensyn, siden du ber om råd her.
Hvis ikke du har hørt lyder fra andre, er det ikke spesielt lytt. Det tyder på at han overdriver.
Ingen grunn til å smiske med en som driver slik.
Si at du har tenkt over saken og at du ikke er enig i hans betraktninger. Informer han om at du vet hvilke regler som gjelder og hva som er vanlig.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
nb skrev:
Med mindre alt av byggeregler er brutt skal det neppe være spesielt lytt i en bygård som er 10 år gammel. Lurer på hva samme fyr hadde sagt om han bodde i en gård som var 110 år gammel.
.
Gården vår er fra 1899 og er pusset opp med nytt ellevill med lydempende plater. Trinnlyd er ikke eksisterende. Og ifølge naboen under kan jeg spille rimelig høyt. (80 db) Uten sjenanse . Har du flyttet til en lytt leilighet har jeg mer sympati med naboen enn med deg hvis du krever å spille over 80 db og det plager ham. Middagstider bør folk få matro

Topp Bunn