Rette opp skjeve plater?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Som sagt:

Dazed skrev:
Dagens nedtur var at "The Cult - Love" som kom fra Amazon nå, er så skjev at den er mer fruktfat enn LP. Gidder ikke styre med å sende tilbake med tollvesen, proformafakturaer, posten og dritt, så jeg håper det finnes kjerringråd for å rette opp skeive plater. Hjelp mottas med takk.
Finnes det noen enkle "quick'n'dirty" hjememmetoder for å rette opp skjeve plater. Sånn som den jeg nevnte som har litt fat-form (parabol), eller sånne som bare har litt kast i seg så pickupen kjører i littg kupert terreng? ;)

Hva om jeg legger plata i et cover på den keramiske platetoppen (uten varme på, selvsagt), i (inner)coveret sitt og setter en diiiger kjele med passe varmt vann oppå den i en halvtimes tid, f.eks?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Kan muligens være en idé. Jeg har hatt hell med en LP mellom to glassplater i stekeovnen. Det er såpass lenge siden at jeg har glemt temperatur og 'steketid'....

Ellers er det mulig å bare sette plata i hylla sammen de andre. Det krever dog en smule tålmodighet, men lett press over noen måneder gjør som regel trikset.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg tester. Ikke noe moro sånn som f.eks. den Cult-skiva er nå i alle fall, der bare labelen er nedi tallerkenen på den ene siden og bare kanten på den andre.

Rapporterer tilbake om hva som skjedde. ;)
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.982
Antall liker
11.844
Sted
Hus
Legger en stabel med LP`er oppå en stund jeg :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
erik.sch skrev:
platestrammer!
I dette tilfellet, med plata som ønsker den var en parabolantenne, ville det virket på den ene siden, men ikke på den andre, og jeg kan ikke se at det vil hjelpe i det hele tatt på plater som er vinglete langs kanten.

En slik står imidlertid på ønskelista, men det er ikke rare vekta platespilelren min vil ha liggende på tallerkenen, så det gjenstår å se om det er noe å hente.
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Zomby_Woof skrev:
Kan muligens være en idé. Jeg har hatt hell med en LP mellom to glassplater i stekeovnen. Det er såpass lenge siden at jeg har glemt temperatur og 'steketid'....

Ellers er det mulig å bare sette plata i hylla sammen de andre. Det krever dog en smule tålmodighet, men lett press over noen måneder gjør som regel trikset.
Prøvde også dette, på 50 grader i en times tid, med resultatet at rillene ble borte. Plata (Charles Mingus, elendig pressing heldigvis) fungerer nå som deksel for platespillertallerken...
 
J

J.J

Gjest
Sjekk platestrammeren til Vpi .. vet ikke om den passer andre spillere ... Noen som vet ??




Den ringen ytterst vil presse plata ned - kombinert med en i midten , så blir nok plata der ;D
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Den funker veldig bra. Men det er ikke bare-bare å få den til å passe på spillere fra andre produsenter. For det første må spilleren ha eksakt samme diameter som VPI på tallerkenen. Ellers vil den ikke sentrere seg, og det er bare å glemme å sentrere på Gefühl. Den veier såpass at den setter hele spilleren i sving hvis den sitter skjevt. I tillegg har spillerne til VPI frest ned et spor i tallerkenen slik at den også kan ligge under platene hvis den ikke skal brukes.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.947
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
Den funker veldig bra. Men det er ikke bare-bare å få den til å passe på spillere fra andre produsenter. For det første må spilleren ha eksakt samme diameter som VPI på tallerkenen. Ellers vil den ikke sentrere seg, og det er bare å glemme å sentrere på Gefühl. Den veier såpass at den setter hele spilleren i sving hvis den sitter skjevt. I tillegg har spillerne til VPI frest ned et spor i tallerkenen slik at den også kan ligge under platene hvis den ikke skal brukes.
og så er det mye billigere å bare kjøpe ett nytt eksemplar av "The Cult - Love"...... ;)
 
J

J.J

Gjest
Zomby_Woof skrev:
Den funker veldig bra. Men det er ikke bare-bare å få den til å passe på spillere fra andre produsenter. For det første må spilleren ha eksakt samme diameter som VPI på tallerkenen. Ellers vil den ikke sentrere seg, og det er bare å glemme å sentrere på Gefühl. Den veier såpass at den setter hele spilleren i sving hvis den sitter skjevt. I tillegg har spillerne til VPI frest ned et spor i tallerkenen slik at den også kan ligge under platene hvis den ikke skal brukes.
Fint at den funker ;D for jeg har bestillt en til min Clasic ;D ;D
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
Kan muligens være en idé. Jeg har hatt hell med en LP mellom to glassplater i stekeovnen. Det er såpass lenge siden at jeg har glemt temperatur og 'steketid'....

Ellers er det mulig å bare sette plata i hylla sammen de andre. Det krever dog en smule tålmodighet, men lett press over noen måneder gjør som regel trikset.
Ditto. det er lenege siden sist jeg bakte plater ... jeg mener å huske at temperaturen var omkring 50-60-70 grader og steketiden var en time eller to. Litt masse oppå glassplatene kan gjøre at man kommer unna med kortere steketid og lavere temeperatur. Vær oppmerksom på plater med opphøyet «label», lag evt et par harde mellomlagsskiver ca 2 mm tykk hvor «label» området er skjært ut. Dvs eksperimenter forsiktig, og ikke start med det mest verdifulle.

mvh
KJ
 

ville

Fersking
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1
Antall liker
0
Jeg fikk rettet ut 75-80% av skjevheten ved å gjøre følgende: Jeg la LPèn mellom 2 tykke glassplater- 1/4" uten ekstra vekt- i stekeovnen. Jeg satte stekeovnen på 48ºC og ventet i 6,5t før jeg slo den av. Jeg ventet til stekeovnen ble kald, før jeg tok ut "vinylkaken". Platen er nå fullt spillbar. ADVARSEL: Jeg ødela en LP ved å prøve det samme ved 52ºC. Da ble platen helt rett, men vinylen endret struktur. Husk at resultatet er produktet av TID*TEMPERATUR, og at vinyl smelter ved 120ºC.
Lykke til, hilsen "platebakeren".
 

mana

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2009
Innlegg
655
Antall liker
190
Torget vurderinger
24
Vel,en måte er jo å bruke glassplatene og så bruke for eks.en hårføner til å varme opp med. Da risikerer man ihvertfall at plata ikke smelter.
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
803
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Har opplev flere ganger at skjeve plater faktisk retter sg selv uten hjelp.
Senest nå med "Them" fra Decca sin billig serie "World Of".
Og den låter da faen så bra :)
 
Topp Bunn