Retningsbestemte høyttalerkabler, lurt igjen?

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
519
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Dette er blitt diskutert utallige ganger, men jeg håper noen kan gi en kortfattet forklaring på hvorfor uskjermede høyttalerkabler som jo skal lede vekselstrøm (ca 15 Hz - 40 kHz) kan være retningsbestemte. Jeg har selv WireWorld høyttalerkabler som påstår følgende:

"Wireworld cables are manufactured utilizing a proprietary Grain Optimization™ process that specifically controls the grain structure of the metal to produce the highest fidelity when the signal flows in the direction of the arrows printed on the cable."

Hvordan kan retningen ha noe å si på høyttalerkabler og hvorfor benyttes dette i markedsføring? Det må jo være mye bedre om en kabel markedsføres å ikke være retningsbestemt, noe jeg tror må gjelde alle høyttalerkabler.

Er det noen elektrofolk eller eksperter på signalbehandling som kan bistå litt?
 
Sist redigert:

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Nå skal jeg ikke si om kabler er retningsbestemte eller ikke, har også wireworld men de har ikke noen piler for retning. Det jeg kan si er at flere produsenter sier de lager retningspiler på kablene sine kun for at kundene skal føle seg sikrere på at de kobler riktig og på samme måte hver gang.


Sent from my iPad using Tapatalk
 

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
519
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Jeg ser at Cardas opplyser at deres høyttalerkabel ikke er retningsbestemt.

Golden Reference is a perfectly neutral reference cable with unmatched transient purity. Golden Reference is perfectly symmetrical and non directional.

Jeg tror nok det er som du sier at pilretningen er for å hindre at man blir usikker på montering. Men å begrunne at det er en strømningsretning fra forsterker til høyttaler blir jo helt feil. Høyttaleren er en del av en elektrisk krets som går fra den ene polen på forsterkeren til den andre, dvs. i en del av fasen så strømmer elektroner fra rød terminal til svart og i neste del av fasen så strømmer elektronene motsatt vei. Mao så er det ingen fast retning på signalstrømmen ved vekselstrøm. Slik har i hvert fall jeg forstått det.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.215
Antall liker
9.443
Torget vurderinger
2
Ha ha ha!! 1 April kommer sent i år..

Har ikke Wireword hørt om vekselstrøm en gang så kan man med god grunn betvile alt annet de påstår.
 

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
519
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Ja det er litt trist når man blander vitenskap og tro. Wireworld lager gode kabler, men de burde holdt seg til fakta og vitenskap. Synes denne påstanden ødelegger litt for dem selv når det gjelder seriøsitet:

For peak performance, always install Wireworld cables with the arrows pointing in the direction of the signal flow.

For hva er egentlig signalretning i denne sammenheng? Dersom de mente at kabelen er retningsbestemt så burde de skrevet:

Always install Wireworld cables with the arrows pointing in the direction from amplifier to loudspeaker

… uten at det ville gjort større forskjell.
 

frog79

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.11.2014
Innlegg
661
Antall liker
712
Dette med piler er ingenting å bry seg om.. Det som derimot er viktig er å ha fall på kabelen ifra forsterker til høytalerne.

Man kan også tune et anlegg på denne måten ved å ta ibruk fall sammen med Bi-wiring. Feks ved å la kablene tilkoblet diskantelementet ha større fall enn de koblet til mellomtone/bass. Dette vil da sørge for mer fremtreden diskant og noe mer tilbakelent midrange/bass..

Hvilke grader fall som er best er høyst subjektivt selvsagt. Noen ganger hjelper det til og med med motbakke om innspillingen virkelig skulle være for direkte.

Frog79
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.656
Antall liker
7.725
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Ha ha ha!! 1 April kommer sent i år..

Har ikke Wireword hørt om vekselstrøm en gang så kan man med god grunn betvile alt annet de påstår.
Er nok ikke noe enestående for Wireworld dette, hvis man ser nøye etter så er det overraskende mange som enten har piler rett på isolasjonen, på kabesplitter eller kontakter. Ofte på krympestrømpe slik som Nordost eller på kontakter slik som Argento:
26680A7B-A2F5-459C-A4D1-AD6D5148ECC6.jpeg


Har selvfølgelig ingenting å si hvilken ende man kobler til, men vi må nok bare leve med at produsentene tror vi forbrukere sitter med hodet under armen når vi skal koble til :rolleyes:
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.215
Antall liker
9.443
Torget vurderinger
2
Ja hvis man ikke har piler i endene som peker på tilkoblingspunkter kunne jo noen finne på å koble til på midten?...
 

Leemix

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.03.2016
Innlegg
323
Antall liker
59
Det er veldig mange som liker å være sikre på at de kobler likt hver gang selv om de vet at det ikke har noe å si for lyden i det hele tatt, på samme måte som mange liker å ta på seg sokken på høyre eller venstre fot først.
 

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
519
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Nå har jeg prøvd litt frem og tilbake med HT-kabel koblet med og mot pilretningen på kablene. Nå synes jeg faktisk at det ble litt mer holografisk lydbilde koblet med pilretningen fra forsterker til høyttalere. Kanskje bare placebo siden teorien neppe kan forklare hvorfor lyden blir litt bedre i "kjøreretningen". Hadde det ikke vært en pil på kabelen merket med "--> --> SIGNAL FLOW --> -->" så ville jeg sikkert koblet vilkårlig :rolleyes:
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.101
Antall liker
1.328
Man kan også tune et anlegg på denne måten ved å ta ibruk fall sammen med Bi-wiring. Feks ved å la kablene tilkoblet diskantelementet ha større fall enn de koblet til mellomtone/bass. Dette vil da sørge for mer fremtreden diskant og noe mer tilbakelent midrange/bass..
Frog79
Er dette virkelig riktig? Mine effekttrinn står på gulvet, og høyttaler-kontaktene er nesten 60 centimeter over gulvet, så da må jeg vel få løftet elektronikken minst en meter opp. Det skal i hvert fall prøves.
Godt nyttår.
Steen
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.953
Antall liker
6.978
Sted
Kongsberg
Man kan også tune et anlegg på denne måten ved å ta ibruk fall sammen med Bi-wiring. Feks ved å la kablene tilkoblet diskantelementet ha større fall enn de koblet til mellomtone/bass. Dette vil da sørge for mer fremtreden diskant og noe mer tilbakelent midrange/bass..
Frog79
Er dette virkelig riktig? Mine effekttrinn står på gulvet, og høyttaler-kontaktene er nesten 60 centimeter over gulvet, så da må jeg vel få løftet elektronikken minst en meter opp. Det skal i hvert fall prøves.
Godt nyttår.
Steen
Dette var nok et forsøk på å være morsom av Frog79.
Dette er bare tull og virkelig ikke noe du skal bruke tiden din på altså.
Det kan fort bli litt mye "flat earth" og "tin foil" teorier folk bruker tid og penger på. Det er synd fordi det er helt andre ting som viktig for å få bra lyd.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.097
Antall liker
9.398
Man kan også tune et anlegg på denne måten ved å ta ibruk fall sammen med Bi-wiring. Feks ved å la kablene tilkoblet diskantelementet ha større fall enn de koblet til mellomtone/bass. Dette vil da sørge for mer fremtreden diskant og noe mer tilbakelent midrange/bass..
Frog79
Er dette virkelig riktig? Mine effekttrinn står på gulvet, og høyttaler-kontaktene er nesten 60 centimeter over gulvet, så da må jeg vel få løftet elektronikken minst en meter opp. Det skal i hvert fall prøves.
Godt nyttår.
Steen
Da har du nok en litt innestengt bass og en luftig diskant. De tunge bass-signalene strever med å komme opp til høyttalerne og lager nærmest en kø. De lette diskantsignalene derimot nærmest svever opp til terminalene.
Du må ikke sette forsterkeren for høyt i forhold til høyttaler, da vil bassen renne ned og diskanten må nærmest presses gjennom kabelen med rumlebass og innestengt diskant som resultat. Min anbefaling er tilnærmet lik høyde fra gulv på utgangsterminal på forsterker og terminal på høyttaler. Maks differanse bør ikke være mer enn +/- 3 cm.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.215
Antall liker
9.443
Torget vurderinger
2
Jeg har funnet ut at Corioliskraften virker inn på høytaler kablene, Siden mine kabler går nord-sør så vil det bli en avbøyning av strømmen mot øst. Merker stor effekt av dette da det gir skjevt lydbilde. Heldigvis kan dette motvirkes om man vrir/tvister høyttaler kabelen 1 og 1/2 gang motsols. Det er faktisk minst like effektivt som å sette negativ bias på kabel isolasjonen( ref AudioQuest DBS system)

les mer her https://www.tfes.org/
 
Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.890
Antall liker
11.280
Sted
Ytterst i havgapet...
Med mindre det sitter et zobelledd eller lignende mumbo-jumbo på ene enden av kabelen, finnes det ikke en eneste teknisk eller logisk grunn til at en høyttalerkabel skal være retningsbestemt. Ingen - whatsoever! Evt plugger må selvsagt passe i riktig ende....
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.998
Antall liker
12.880
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Jeg tør påstå at det er viktigere å følge retningsbestemthet når du skifter dekk enn når du bytter til andre kabler.

Jeg tror/mener kabel retning ikke har betydning for lydgjengivelsen.
Har jeg prøvd?
Nei.
Hvorfor skal jeg prøve?
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Hvis du har koblet en kabel fra punkt A til B
Hvilke retning går den da? :p
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Jeg har funnet ut at Corioliskraften virker inn på høytaler kablene, Siden mine kabler går nord-sør så vil det bli en avbøyning av strømmen mot øst. Merker stor effekt av dette da det gir skjevt lydbilde. Heldigvis kan dette motvirkes om man vrir/tvister høyttaler kabelen 1 og 1/2 gang motsols. Det er faktisk minst like effektivt som å sette negativ bias på kabel isolasjonen( ref AudioQuest DBS system)

les mer her https://www.tfes.org/
Her må vi være litt obs.
En må regne og på at nordpolen beveger seg nå med 58 km i året mot Sibir. Tidligere lå den mer stabilt lengre vest.
Tør ikke tenke på hva som skjer med lyden når polene snur. Det hender faktisk, men dog noe skjeldent
 

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
519
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Help..... jeg har også kjøpt AudioQuest DBS-systemet. Lurt atter en gang? ;)
 

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
519
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
«For peak performance, always install Wireworld cables with the arrows pointing in the direction of the signal flow.»

«… to produce the highest fidelity when the signal flows in the direction of the arrows printed on the cable….»

Dersom dette bare er tull og villedende markedsføring så hadde det vært interessant om tilsvarende påstander om HiFi-kablers isoteriske egenskaper holder vann i norsk rett. Markedsføringsloven medfører at det faktisk ikke lov å gi et produkt egenskaper som det ikke har. Dersom kabelprodusenter/importører/forhandlere markedsfører produktene sine på en villedende og overdreven måte så er det faktisk i strid med norsk lov.

Generelt så gjelder det et forbud mot villedende markedsføring (mfl. § 6,jf.§7) i Norge.

– Et generelt prinsipp om all markedsføring går fram av Markedsføringsloven § 3: «påstander i markedsføring om faktiske forhold, herunder om ytelsers egenskaper eller virkning, skal kunne dokumenteres. Dokumentasjon skal foreligge på annonsørens hånd når markedsføringen skjer.»

Noe med litt juridisk kunnskap her?
 
P

parafinoksen

Gjest
Retningsbestemthet har vel bare noe for seg hvis kabelen har en skjerm som er koblet til jord i ene enden, hvilket ikke er tilfelle med høyttalerkabler.
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.897
Antall liker
1.910
Sted
Sortland
«For peak performance, always install Wireworld cables with the arrows pointing in the direction of the signal flow.»

«… to produce the highest fidelity when the signal flows in the direction of the arrows printed on the cable….»

Dersom dette bare er tull og villedende markedsføring så hadde det vært interessant om tilsvarende påstander om HiFi-kablers isoteriske egenskaper holder vann i norsk rett. Markedsføringsloven medfører at det faktisk ikke lov å gi et produkt egenskaper som det ikke har. Dersom kabelprodusenter/importører/forhandlere markedsfører produktene sine på en villedende og overdreven måte så er det faktisk i strid med norsk lov.

Generelt så gjelder det et forbud mot villedende markedsføring (mfl. § 6,jf.§7) i Norge.

– Et generelt prinsipp om all markedsføring går fram av Markedsføringsloven § 3: «påstander i markedsføring om faktiske forhold, herunder om ytelsers egenskaper eller virkning, skal kunne dokumenteres. Dokumentasjon skal foreligge på annonsørens hånd når markedsføringen skjer.»

Noe med litt juridisk kunnskap her?
Rettssystemet i Norge har andre ting å benytte tiden til.
Folk som faller for magiske egenskaper som åpenbart er bløff får ta ansvaret selv.
Uansett hvilket produkt det gjelder.
 

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
519
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Folk som faller for magiske egenskaper som åpenbart er bløff får ta ansvaret selv.
Jeg faller ikke for magi :rolleyes: og har allerede tatt ansvaret selv ;) Wireworld lager bra og solide kabler selv om alle påstandene de kommer med ikke er like vitenskapelig bevist, slik som innspillingstid og retning fra forsterker til høyttalere. Det er noen viktige egenskaper slik som lav resistans og induktans som gjør HT-kabler gode, det kan enkelt bevises. Kabler med høy kapasitans kan til og med gjøre forsterkere ustabile.

Men det er andre kabler som tar magien enda litt lenger og som kanskje strider med markedsføringsloven;):

https://arstechnica.com/staff/2015/02/to-the-audiophile-this-10000-ethernet-cable-apparently-makes-sense/
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.890
Antall liker
11.280
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg ar faktisk enig med Handsoer.. rettssystemet og forbrukermyndighetene har og viktigere ting å t seg til. På den annen side, så er det liten tvil om at svært mange fantasipåstander ville bli underkjent i en forbrukertvist, - det er selger / produsent som har bevisansvaret for påstandene i markedsføringen....
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
«For peak performance, always install Wireworld cables with the arrows pointing in the direction of the signal flow.»

«… to produce the highest fidelity when the signal flows in the direction of the arrows printed on the cable….»

Dersom dette bare er tull og villedende markedsføring så hadde det vært interessant om tilsvarende påstander om HiFi-kablers isoteriske egenskaper holder vann i norsk rett. Markedsføringsloven medfører at det faktisk ikke lov å gi et produkt egenskaper som det ikke har. Dersom kabelprodusenter/importører/forhandlere markedsfører produktene sine på en villedende og overdreven måte så er det faktisk i strid med norsk lov.

Generelt så gjelder det et forbud mot villedende markedsføring (mfl. § 6,jf.§7) i Norge.

– Et generelt prinsipp om all markedsføring går fram av Markedsføringsloven § 3: «påstander i markedsføring om faktiske forhold, herunder om ytelsers egenskaper eller virkning, skal kunne dokumenteres. Dokumentasjon skal foreligge på annonsørens hånd når markedsføringen skjer.»

Noe med litt juridisk kunnskap her?
Bare å anmelde de, hvis du er sikker i din sak.
Få det opp i en rettsak så kan vi kose oss i ettertid.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.890
Antall liker
11.280
Sted
Ytterst i havgapet...
Om du ser for deg at en slik sak skulle bli akseptert, - hvem ser du for deg skulle stå for rettsgyldige bevis? Alternativbransjen eller SINTEF?
 

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
519
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Jeg ar faktisk enig med Handsoer.. rettssystemet og forbrukermyndighetene har og viktigere ting å t seg til.
Jeg mener ikke at rettssystemet skal belastes med slike saker. Men jeg håper flere er enige i at bransjen bør opptre seriøst og at forhandlere derfor ikke skal markedsføre produkter med egenskaper som ikke kan dokumenteres. Det er villedende markedsføring og ødelegger for de seriøse.
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.101
Antall liker
1.328
Man kan også tune et anlegg på denne måten ved å ta ibruk fall sammen med Bi-wiring. Feks ved å la kablene tilkoblet diskantelementet ha større fall enn de koblet til mellomtone/bass. Dette vil da sørge for mer fremtreden diskant og noe mer tilbakelent midrange/bass..
Frog79
Er dette virkelig riktig? Mine effekttrinn står på gulvet, og høyttaler-kontaktene er nesten 60 centimeter over gulvet, så da må jeg vel få løftet elektronikken minst en meter opp. Det skal i hvert fall prøves.
Godt nyttår.
Steen
Dette var nok et forsøk på å være morsom av Frog79.
Dette er bare tull og virkelig ikke noe du skal bruke tiden din på altså.
Det kan fort bli litt mye "flat earth" og "tin foil" teorier folk bruker tid og penger på. Det er synd fordi det er helt andre ting som viktig for å få bra lyd.
Jeg var i tvil om jeg skulle gjøre ironien tydelig med en smiley eller lignende, men er fan av den subtile varianten. Trodde dette forum bestod av like gamle gubber som meg selv, og at det skulle funke. Here comes the smiley :D
Steen
 
Sist redigert:

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.953
Antall liker
6.978
Sted
Kongsberg
Man kan også tune et anlegg på denne måten ved å ta ibruk fall sammen med Bi-wiring. Feks ved å la kablene tilkoblet diskantelementet ha større fall enn de koblet til mellomtone/bass. Dette vil da sørge for mer fremtreden diskant og noe mer tilbakelent midrange/bass..
Frog79
Er dette virkelig riktig? Mine effekttrinn står på gulvet, og høyttaler-kontaktene er nesten 60 centimeter over gulvet, så da må jeg vel få løftet elektronikken minst en meter opp. Det skal i hvert fall prøves.
Godt nyttår.
Steen
Dette var nok et forsøk på å være morsom av Frog79.
Dette er bare tull og virkelig ikke noe du skal bruke tiden din på altså.
Det kan fort bli litt mye "flat earth" og "tin foil" teorier folk bruker tid og penger på. Det er synd fordi det er helt andre ting som viktig for å få bra lyd.
Jeg var i tvil om jeg skulle gjøre ironien tydelig med en smiley eller lignende, men er fan av den subtile varianten. Trodde dette forum bestod av like gamle gubber som meg selv at det skulle funke. Her comes the smiley :D
Steen
Mulig jeg er treg. Eller kanskje viser det hvor ille det står til noen steder ;)
 

Lexluthor

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
519
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
De uransakelige..........
Her er det i hvert fall en som har prøvd å ransake litt. Jeg synes det ga en god oversikt og innsikt:

https://www.waldonell.com/static/documents/Science%20Behind%20Speaker%20Wires.pdf

For de som ikke gidder å lese så kan man sammenfatte konklusjonene slik:

Conclusion 1: Skin effect is negligible and has no perceivable effect on audio quality.
Conclusion 2: Cable directionality - whether it is a real phenomenon or not - cannot be perceived by the human ear due to the nature of audio waves, therefore it is meaningless.
Conclusion 3: Break-in is a flawed concept as copper wire does not change its characteristic significantly under normal audiophile usage.
Conclusion 4: Bi-wiring has no benefits to audio, except to reduce impedance and power losses. The same effect can be had by choosing a thicker gauge conductor.
Conclusion 5: Capacitance and dielectrics have negligible effect on total impedance or phase shifts.
Conclusion 6: Phase shift and dispersion are real phenomena in speaker wires, but their influences are negligible as long as cable impedance is not excessive.
Conclusion 7: Use the shortest wires you can.
Conclusion 8: Use a thick enough gauge to stay below 5% impedance compared to the speaker impedance.
Conclusion 9: Use gold plated, robust spring construction banana plugs. Do not pay a fortune.
Conclusion 10: Use the rest to spend on wine. :)
 
Sist redigert:

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.553
Antall liker
3.082
Sted
Oslo
Jeg ar faktisk enig med Handsoer.. rettssystemet og forbrukermyndighetene har og viktigere ting å t seg til. På den annen side, så er det liten tvil om at svært mange fantasipåstander ville bli underkjent i en forbrukertvist, - det er selger / produsent som har bevisansvaret for påstandene i markedsføringen....
Jeg mener å husle en sak for mange år siden der folk var blitt lurt av et postordrefirma som solgte klokker der viserne bare var trykket på urskiven. Så man nøye etter stod det også i beskrivelsen og at det var i silketrykk. Da konkluderte forbrukermyndighetene med at det var grenser for hvor dumme ting det offentlige trengte å bry seg med.

Dog tror jeg nok at en som føler seg lurt etter å ha kastet bort noen titusener av kroner vil kunne få saken sin opp. Da står jo omkostningene i stil med prisen.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Det er vel ingen lov som forbyr eller lovregulerer bondefangeri etc? NEMKO mot feliledende reklame? vile fått en del å gjøre den gjengen...

Ikke en gang klare brudd på elektriske forskrifter om krav til minimumskompetamse ved salg av elektrisk utstyr (lov av 1994) kunne etterleves da gråsonene viste seg å være større enn Smutthullet....

Shooot....
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
På mine høyttalerkabler hvor produsenten i tillegg oppgir alle måledata og målemetoder er det forskjell på L unt R men det er ingen opplysninger om forrn unter zuback... trur eg...


532510d1551813652-gotcha-1779494-sansui-ps112c-highefficiency-speaker-cable.jpg


 
Topp Bunn